Magyarországon most indul az okos kisállat-forradalom, Nyugat-Európában már minden harmadik gazdinál van smart pet eszköz

Európában már nem úri hóbort, hanem mindennapi eszköz
Nemzetközi piackutatások (Grand View Research, MetaTech Insights, FEDIAF 2024) szerint az európai okos kisállat-eszközök piaca 2024-ben meghaladta az 1 milliárd dollárt, és várhatóan évi 15 %-nál is gyorsabban bővül az elkövetkező években. A növekedést a technológiai fejlesztések, a digitalizáció és a háziállatokat családtagként kezelő szemléletformálódás támogatja.
A piaci előrejelzések CAGR-mutatója (Compound Annual Growth Rate, azaz átlagos éves növekedési ütem) szerint a kategória több mint háromszor gyorsabban bővül, mint a hagyományos pet care szegmens.
Okos kisállat-eszközök aránya és növekedése – Nyugat-Európa vs. Magyarország (2024–2025)
(A százalékok az adott kategórián belül a smart funkcióval ellátott termékek arányát jelölik.)
Trendek és fogyasztói minták
A nyugat-európai adatok alapján a smart pet kategóriák stabil, kétszámjegyű növekedést mutatnak, mind a viselhető eszközök, az automata etetők-itatók, az interaktív játékok és a smart macska toalett területén.
Magyarországon a növekedés még gyorsabb, 35–50 % között alakul, hiszen a piac most lép a korai tömegfázisba: a technológia már ismert, de a széles körű elterjedés még csak most kezdődik.
A hazai lendületet a fiatal, városi gazdik, az e-kereskedelmi csatornák erősödése és az okosotthon-megoldásokkal való integráció hajtja. A kutatások szerint a magyar fogyasztók leginkább azokat az eszközöket keresik, amelyek időt takarítanak meg, növelik az állat komfortját, és támogatják a tudatos, higiénikus állattartást.
Külön figyelemre méltó az interaktív játékok térnyerése
Ezek a termékek mozgásra, zajra vagy időzítésre reagálnak, így képesek önállóan lekötni és mozgásra ösztönözni a kedvenceket, miközben fejlesztik azok természetes ösztönét és aktivitását.
A kategória az egyik legdinamikusabban bővülő szegmens Magyarországon és Nyugat-Európában egyaránt.
Az okos kisállat-azonosítók, vagyis a smart pet tagek piaca is robbanásszerűen fejlődik
Nyugat-Európában 2025-re várhatóan eléri a 15%-ot (ami mintegy 40–50%-os éves növekedésnek felel meg), míg Magyarországon a penetráció 6–7%-ra nőhet, ami közel 80%-os éves növekedést jelent. Nyugat-Európában az okos azonosítók már a felelős állattartás részévé váltak: Franciaországban és Németországban számos városban az állatorvosi és önkormányzati adatbázisokhoz is integrálják az NFC- vagy QR-alapú tageket. Ez a digitális azonosítási forma nemcsak biztonságot nyújt, hanem megkönnyíti az állatok gyors beazonosítását és az egészségügyi adatok elérését is. Magyarországon a kategória még edukációs fázisban van, de a városi, technológia iránt nyitott gazdik körében már most dinamikusan növekszik az érdeklődés. Magyarországon a következő egy-két évben várhatóan jelentősen emelkedik az ismertség és a használat, ami a smart pet kategóriák között az egyik legmagasabb növekedési ütemet vetíti előre.
Magyarország: erős alap, gyors felzárkózás
A hazai kutyatartási arány az egyik legmagasabb Európában (kb. 50%), ami ideális alapot ad a smart pet kategória növekedéséhez. A vásárlói magatartás hasonló mintázatot mutat, mint Nyugat-Európában néhány évvel ezelőtt: a kezdeti érdeklődést most váltja fel a tudatos választás és a hosszú távú használat.
A SmartPaw szerint a következő két évben Magyarország elérheti a 20% körüli penetrációt, és ezzel beléphet az európai élvonalba.
„A magyar gazdik egyre inkább felismerik, mennyire megkönnyíti a mindennapokat a technológia, amikor a kedvencük jólétéről van szó. Nyugat-Európában ez már természetes, nálunk most indul el igazán a smart pet korszak” – nyilatkozta Hegyi Szilvia, a SmartPaw Magyarország képviseletében.
Források
Grand View Research (2024), MetaTech Insights (2024), FEDIAF Annual Review (2024), Market Data Forecast, NielsenIQ, GKI eCommerce Report (2024)