Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

A Bitcoin árfolyam megállt 105 ezernél, miközben a piac túlhevülés jeleit mutatja

A Bitcoin árfolyama újra rekordközeli magasságba emelkedett, de egyes elemzők szerint a piac már túlságosan felforrósodott. Eközben egy híres trader teljesen lenullázta magát, míg egy brazil fintech cég minden tartalékát BTC-be forgatná – nem túl nagy sikerrel. És New York? Ott a polgármester BitBonddal kísérletezne, de a város pénzügyi főellenőre leállította a tervet. Friss kriptovaluta hírek a ProfitLine-on.
2025. 06. 02. 09:00
Megosztás:

Erősödött a forint hétfő reggelre

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 06. 02. 08:30
Megosztás:

Hétfő éjfél a céges bevallások határideje

Hétfő éjfélig kell bevallani a társasági adót (tao), a kisvállalati adót (kiva), az élelmiszerlánc-felügyeleti díjat, valamint a helyi iparűzési adót (hipa) is. Érdemes határidőben benyújtani a bevallásokat, mert a mulasztás akár egymillió forintos bírságot is maga után vonhat - figyelmeztetett hétfőn a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 06. 02. 08:00
Megosztás:

Elon Musk lerántotta a leplet az XChat-ről – Bitcoin-szintű titkosítással forradalmasítaná az üzenetküldést

Elon Musk újabb dobása komoly hullámokat vetett a kriptoközösségekben: bemutatta az X új, titkosított üzenetküldő szolgáltatását, az XChat-et. Az új rendszer nemcsak az adatvédelmet helyezi előtérbe, hanem technológiai hátterében is a Bitcoin világa köszön vissza. De mit jelent mindez a decentralizáció, a pénzügyi biztonság és a magánélet védelme szempontjából?
2025. 06. 02. 07:50
Megosztás:

Scott Bessent: küszöbön áll az amerikai és a kínai elnök egyeztetése a két ország jövőbeli viszonyáról

Küszöbön áll az amerikai és a kínai elnök egyeztetése, ami elsősorban a kereskedelmi kapcsolatokat érinti majd - közölte Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter vasárnap.
2025. 06. 02. 07:00
Megosztás:

Kinek ajánlott a síkágyas scanner?

A digitalizáció korában egyre nagyobb az igény arra, hogy a papíralapú dokumentumokat gyorsan, egyszerűen és megbízhatóan, elektronikus formában is elérhetővé tegyük. Legyen szó szerződésekről, fényképekről, személyes iratokról vagy céges dokumentumokról, a szkennelés mára a mindennapi irodai és otthoni működés szerves részévé vált. A technológiai fejlődésnek köszönhetően többféle scannerből is válogathatunk, a technológiák pedig nem feltétlenül jobbak vagy rosszabbak egymásnál, de más-más igényeket tudnak kielégíteni.
2025. 06. 02. 04:00
Megosztás:

Több mint 3500 büntetőeljárás kezdődött meg a DELTA Program kezdete óta

A kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények megelőzésére és felderítésére összpontosító DELTA Program első három hónapjának eredményeképpen több mint 3500 büntetőeljárás kezdődött meg - mondta a kábítószer-kereskedelem felszámolásáért felelős kormánybiztos vasárnapi sajtótájékoztatóján Budapesten.
2025. 06. 02. 03:00
Megosztás:

A nyugdíjasoknak nem ajándékra van szükségük!

Kisebb ajándékok helyett tartós méltó nyugdíjakra, korszerű nyugdíjrendszerre és megfelelő egészségügyi ellátásra van szüksége a hazai nyugdíjas társadalomnak - közölte az időseknek tervezett vásárlási utalványok hírére reagálva a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) Nyugdíjas Tagozata pénteken az MTI-vel.
2025. 06. 02. 02:00
Megosztás:

Egészséges húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben

Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó húskészítményekből álló termékcsaládot fejlesztett ki a felgyői Gulyás János és Társa Kft. konzorciumi partnerségben a Debreceni Egyetemmel (DE) - ismertették a projektzáró konferencián pénteken az egyetem agrárközpontjában.
2025. 06. 02. 01:00
Megosztás:

Lekörözheti a Solaxy az ETH-t, a SUI-t és a DOGE-t?

A kripto piac jelenlegi értéke meghaladja a 3,3 milliárd dollárt. A piac fellendülésével számos befektető komoly nyereségeket könyvelhetett el az elmúlt hetekben, és sokan már a következő nagy durranás után kutatnak.
2025. 06. 02. 00:01
Megosztás:

Átadták a Petőfi Zenei Díjakat

Átadták a Petőfi Zenei Díjakat: Magashegyi Underground lett az év együttese, Tóth Vera az év női előadója, Ákos pedig második alkalommal kapta meg az év férfi előadója elismerést vasárnap este Budapesten az A38 hajón rendezett díjátadó gálán, amelyet élőben közvetített a Duna, az M2 Petőfi TV és a Petőfi Rádió.
2025. 06. 01. 23:00
Megosztás:

Új országos tisztifőorvos az NNGYK élén

Dr. Müller Cecília 2025. május 31-én, hosszú és eredményes szakmai pályafutását követően nyugdíjba vonul.
2025. 06. 01. 22:00
Megosztás:

Kreml: nem biztos, hogy Putyin és Trump idén találkozik

Nem biztos, hogy Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök személyes találkozása még ebben az évben megvalósul - jelentette ki Jurij Usakov, az orosz államfő külpolitikai tanácsadója a Rosszija 1 televízió által vasárnap közzétett nyilatkozatában.
2025. 06. 01. 21:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 22. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 06. 01. 20:00
Megosztás:

Folytatódik a nyárias időjárás

Folytatódik a napos, meleg, nyárias időjárás június első hetében is. A hét elején még többfelé lehet zápor, zivatar, de a hét második felében már csak kevés fátyol- és gomolyfelhő lehet az égen. A hőmérséklet csúcsértéke szerdától ismét emelkedik, a hétvégén a legmelegebb órákban akár 36 Celsius-fok is lehet - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 06. 01. 18:00
Megosztás:

Lengyel elnökválasztás - Viszonylag magas volt délig a részvételi arány

Viszonylag magas volt a részvételi arány a lengyel elnökválasztás második fordulójában vasárnap délig, egyelőre a szavazásra jogosultak 24,83 százaléka élt választójogával - tájékoztatott kora délutáni sajtóértekezletén a lengyel országos választási bizottság (PKW).
2025. 06. 01. 17:00
Megosztás:

Cégérték és növekedés - Szakmai csúcstalálkozó a BÉT50 Klub keretében

Nyolcadik alkalommal gyűltek össze a hazai középvállalati szektor és a tőkepiac képviselői a BÉT50 Klub keretében, amely a Budapesti Értéktőzsde éves rendszerességgel megrendezésre kerülő, kiemelt eseménye. A BÉT50 közösség tagjai ezúttal az egészségügyi innováció és a nemzetközi növekedés témájában mélyíthették el ismereteiket a Richter Központban.
2025. 06. 01. 17:00
Megosztás:

Rekordot döntött az eSZJA

Rekordot döntött az eSZJA, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) bevalláskiajánlási rendszerén keresztül az idén kétmillióan adták be személyijövedelemadó-bevallásukat, míg 2017-ben még csak 600 ezren, és jól vizsgázott a NAV legújabb bevalláskitöltést segítő programja, a kérdés-felelet mód is - tájékoztatta Vágujhelyi Ferenc, a NAV elnöke az MTI-t.
2025. 06. 01. 15:00
Megosztás:

Optimism tokenzápor várható 2025-ben – jön a 81 milliós OP feloldás, és vele az OP árfolyam zuhanás?

Az Optimism Layer 2 megoldás eddig legnagyobb léptékű tokenfeloldása közeleg: 2025 áprilisában összesen 81 millió OP token szabadulhat fel, amely a teljes kínálat közel 2%-át teszi ki. A kriptopiaci szereplők most már nem csak technológiai szempontból, hanem likviditási és árfolyamkockázatok miatt is árgus szemekkel figyelik az eseményt. Vajon mit jelent ez a befektetők, a piac és az Optimism ökoszisztéma számára?
2025. 06. 01. 14:00
Megosztás:

MÁV: életbe lépett a késési biztosítás

Június elsején, vasárnaptól életbe lépett a késési biztosítás; visszajár a menetjegy árának fele, ha a vonat, helyközi busz, agglomerációs "kék" VOLÁN-busz, vagy HÉV késése elérte a 20 percet - tudatta a MÁV közleményben az MTI-vel.
2025. 06. 01. 13:00
Megosztás: