Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

Így alakult a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 2,12 százalékos, 985,96 pontos emelkedéssel 47 573,35 ponton fejezte be a hetet.
2023. 05. 28. 14:00
Megosztás:

Újabb 5 évre Takács Géza lett a Vetőmag Szövetség elnöke

Takács Géza maradt a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke. A testület vezető tisztségére 2007-ben kinevezett agrárszakember 2028-ig látja el az elnöki teendőket. A szövetség alelnökei Cs. Nagy István, Mátrai Tibor és dr. Vida Gyula lettek.
2023. 05. 28. 13:00
Megosztás:

Az EU megállapodást kötött a BioNTech-Pfizer vállalattal az oltóanyagok szállításáról

Az Európai Bizottság a tagállamokkal együtt és azok nevében megállapodást között a BioNTech és a Pfizer gyógyszeripari vállalatokkal a koronavírus elleni vakcinák jövőbeli szállításának feltételeiről - tájékoztatott a brüsszeli testület pénteken.
2023. 05. 28. 12:00
Megosztás:

Ma tartják a török elnökválasztás második fordulóját

Ma tartják Törökországban a köztársaságielnök-választás második fordulóját, amelyen Recep Tayyip Erdogan hivatalban lévő államfő és a fő ellenzéki jelölt, Kemal Kilicdaroglu mérkőzik meg egymással.
2023. 05. 28. 11:00
Megosztás:

Hamis mosószereket kínált egy webáruház

Hamis mosószereket kínált vevőinek egy webáruház, az ellenőrök próbavásárlással buktatták le a csalókat - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-vel.
2023. 05. 28. 10:00
Megosztás:

Nőtt az élelmiszeripari beruházások összértéke

Az élelmiszeripari beruházások összértéke az előzetes adatok alapján 9 százalékkal nőtt tavaly 2021-hez viszonyítva - olvasható az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) pénteken közzétett jelentésében.
2023. 05. 28. 09:00
Megosztás:

Hogyan kávézik a magyar?

Tavaly a teljes magyarországi kávépiac értéke meghaladta a 77 milliárd forintot, ezen belül a kapszulás kávékra 19 milliárd forintot költöttek a vásárlók, ami 9 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A koffeinmentes kávék forgalma értékben 2 százalék volt, volumenben pedig egy százalékát adják a teljes kávépiacnak, mégis elmondható, hogy a kávéfogyasztók több mint harmada rendszeresen fogyaszt koffeinmentes kávét.
2023. 05. 28. 08:00
Megosztás:

Áprilisban ennyi volt a foglalkoztatottak száma

Áprilisban a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma 4 millió 710 ezer volt, 29 ezerrel több, mint egy éve. A február-áprilisi háromhónapos időszakban a foglalkoztatottak létszáma az egy évvel korábbinál 14 ezerrel több, 4 millió 698 ezer volt - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2023. 05. 28. 07:00
Megosztás:

Spanyolországban helyhatósági választásokat tartanak

Helyhatósági választásokat tartanak Spanyolországban vasárnap, több mint nyolcezer település, továbbá tizenkét autonóm régió (tartomány) vezetéséről dönt mintegy 35,5 millió szavazásra jogosult.
2023. 05. 28. 06:00
Megosztás:

Magyarország árakban az első, a bérekben az utolsó

Az árakban az első, a bérekben az utolsó helyre került Magyarország az elmúlt 13 évben Európában - mondta a Demokratikus Koalíció árnyék-miniszterelnöke szombati online sajtótájékoztatóján.
2023. 05. 28. 05:00
Megosztás:

Nők 40 év nyugdíjszabály - Változik a nyugdíj összege?

Az öregségi teljes nyugdíjra életkorától függetlenül jogosult az a nő, aki legalább 40 év jogosultsági idővel rendelkezik, és a nyugdíj megállapításának kezdő időpontjában az általános szabályok szerint biztosítással járó jogviszonyban nem áll. Jó, jó, ezt mindenki tudja, de...
2023. 05. 28. 04:00
Megosztás:

Nőttek a jövedelmek és kiadások az Egyesült Államokban

Áprilisban nőttek a személyi jövedelmek és kiadások az Egyesült Államokban a washingtoni kereskedelmi minisztérium, a Bureau of Economic Analysis pénteki jelentése alapján.
2023. 05. 28. 03:00
Megosztás:

Ha 1973-1993 között születtél, akkor nagy baj fenyeget! Szülőtartásnak hívják

A mai 30-50 éves korosztályba tartozó emberek többsége jellemzően ma még aktív, dolgozik, és kevésbé gondolkodik azon, hogy mi lesz majd akkor, ha majd nyugdíjba vonul. E korosztályba tartozók szülei is általában élnek még, akik már jellenzően nyugdíjas éveikben járnak és az állami nyugdíjukból igyekeznek megélni, ráadásul egy 25%-os inflációs környezetben. Ez a jelenlegi helyzet. És ezt a helyzetet bonyolítja most meg az úgynevezett "szülőtartás", mely jogi fogalmat sokan nem is ismerik, pedig komoly társadalmi és pénzügyi veszélyt jelenthet sokak számára. Mi az a szülőtartás? A gyerektartartásról sokan hallottak már, most ismerkedjünk meg a szülőtartással kicsit, érdemes.
2023. 05. 28. 02:00
Megosztás:

Elindult Kisnémedi zöld infrastruktúra fejlesztése

Bruttó 280 millió forintos uniós támogatással elindult a Kisnémedi zöld infrastruktúra fejlesztése projekt, melynek nyitányát szombaton, a Falu- és Gyereknap keretében jelentette be ünnepélyesen Sölch Gellért, a Belügyminisztérium (BM) stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára és Edelman György, a település fideszes polgármestere.
2023. 05. 28. 01:00
Megosztás:

Szerbiának egységre és összefogásra van szüksége

Szerbiának egységre és összefogásra van a leginkább szüksége most sokkal inkább, mint bármikor korábban - hangsúlyozta Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök pénteken Belgrádban azon a nagygyűlésen, amelyet azért hívott össze, hogy összetartásra szólítsa fel Szerbia népét.
2023. 05. 28. 00:05
Megosztás:

115 ezer ukrajnai menekülőnek segített a Magyar Máltai Szeretetszolgálat

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat tavaly 115 ezer ukrajnai menekülőnek nyújtott közvetlen segítséget, az azóta is zajló integrációs programja során pedig 800 Magyarországon maradó menekült letelepedésénél működik közre - közölte a civil szervezet abban a közleményében, amelyben a szervezet szombaton megtartott országos küldöttgyűléséről számolt be.
2023. 05. 27. 23:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 21. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2023. 05. 27. 22:00
Megosztás:

Május 31-ig kell regisztrálniuk a gyártóknak az új kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerbe

Jövő szerdáig kell az érintett gyártóknak nyilvántartásba vételi kérelmet benyújtaniuk az országos hulladékgazdálkodási hatósághoz a júliustól induló új, kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerben - tudatta az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára.
2023. 05. 27. 21:00
Megosztás:

Átadták az Év Pálinkás Bonbonja verseny díjait

Átadták az Év Pálinkás Bonbonja verseny díjait a 23. Gyulai Pálinkafesztiválon szombaton - tájékoztatták a szervezők az MTI-t.
2023. 05. 27. 20:00
Megosztás:

Siess költekezni, mert pár nap múlva 15% büntetés jön a SZÉP kártyákra

Ha nem költik el május végéig a SZÉP-kártya tulajdonosok az október közepéig megkapott pénzüket, akkor ugrik a kedvezményük, és júniustól már csak 15 százalékos büntetéssel tehetik ezt meg - hívja fel a figyelmet a Bank360.hu. A hosszú hétvégén tehát érdemes vadászni az elfogadóhelyekre az érintett SZÉP-kártyásoknak.
2023. 05. 27. 19:00
Megosztás: