Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

BKK: indulhat a pesti fonódó villamoshálózat második ütemének tervezése

Elkezdődhet a pesti fonódó villamosprojekt második ütemének tervezése, miután aláírták a tervezésről szóló szerződést a feltételes közbeszerzési eljáráson nyertes FŐMTERV Zrt.-vel - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel.
2025. 09. 29. 19:00
Megosztás:

Új csúcsot érő lendületet adott az energiahatékonysági piacnak az EKR felülvizsgálata

Minden várakozást felülmúló részvételt és forgalmat hozott az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) átfogó megújítása után megtartott első aukció 2025. szeptember 23-án. Az eredmények igazolják az idén lezajlott felülvizsgálat céljait: a piaci szereplők kedvezően fogadták a változásokat, az EKR-tőzsde indulása óta a második legnagyobb mennyiségű hitelesített energiamegtakarítás cserélt gazdát a valaha volt legmagasabb értékben - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében.
2025. 09. 29. 18:30
Megosztás:

Nagy Márton: a minimálbér kétszámjegyű emelkedésére van esély

A minimálbér kétszámjegyű emelkedésére van esély, de a 13 százalékos emelésnek kicsi a lehetősége - mondta a nemzetgazdasági miniszter a Joint Venture Szövetség (JVSZ) 14. Makrokonferenciáján hétfőn Budapesten.
2025. 09. 29. 18:05
Megosztás:

Bitcoinrészvények forradalma: új konszolidációs hullám indult a kriptokincstári cégeknél

​Egy új korszak küszöbén állnak a digitális eszközöket tartalékoló vállalatok, más néven DAT-ok (Digital Asset Treasuries). A Strive és a Semler Scientific egyesülése nemcsak az első ilyen jellegű tőzsdei összeolvadás, hanem egy határozott üzenet is: a „bitcoin per részvény” lesz az új iránytű a piacon. Mindez pedig csak a kezdet – szakértők szerint masszív konszolidációs hullám indulhat meg az ágazatban.
2025. 09. 29. 17:30
Megosztás:

A MATE a 2026-os AGROmashEXPO szakmai partnere

A Hungexpo Zrt.-vel kötött együttműködési megállapodás alapján a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) a 2026-os AGROmashEXPO szakmai partnere – közölte az intézmény hétfőn az MTI-vel.
2025. 09. 29. 17:00
Megosztás:

Esik a vaj nemzetközi ára – az ALDI azonnal árat csökkent

Az utóbbi napokban tapasztalható nemzetközi tej- és tejtermékbeszerzési piac árcsökkenésre reagálva az ALDI Magyarország a mai naptól átlagosan 13%-kal mérsékli a legnépszerűbb vajak árait. A tartós leárazás hagyományos és laktózmentes termékekre egyaránt érvényes.
2025. 09. 29. 16:30
Megosztás:

Lemon Casino - Stratégiák és trükkök a nyerő játékhoz

Ha szereted a szórakoztató online kaszinókat, akkor biztosan hallottál már a Lemon Casino nevéről. Ez a platform gyorsan belopta magát a játékosok szívébe, hiszen nemcsak széles játékkínálatot nyújt, hanem olyan extrákat is, amelyek valóban feldobják az élményt. A kaszinózás persze nem csupán a szerencséről szól – némi tudatossággal, pár életmódszerű „life hackkel” és jó stratégiával sokkal élvezetesebb (és sokszor kifizetődőbb) lesz a játék.
2025. 09. 29. 16:28
Megosztás:

Minden cseppje aranyat érhet: alkohol, mint befektetés

Az alkohol nemcsak élvezetet nyújt a fogyasztóknak, hanem komoly befektetési lehetőséget is rejthet magában. A prémium italok - legyen szó ritka whiskeykről, exkluzív cognacokról vagy különleges brandykről - egyre inkább a gyűjtők és befektetők figyelmének középpontjába kerülnek. Ezek az italok nemcsak kifinomult ízviláguk miatt értékesek, hanem idővel pénzügyi szempontból is jelentős értéknövekedést hozhatnak.
2025. 09. 29. 16:00
Megosztás:

Bitcoin kontra arany: újabb csata Saylor stratégiája körül, miközben a 112 000 dollár lehet a következő nagy áttörés kulcsa

A kriptopiaci elemzők egyre nagyobb egyetértésre jutnak abban, hogy a bitcoin előtt lassú, de stabil emelkedés állhat, néhány jelentősebb korrekcióval fűszerezve. Eközben a klasszikus bitcoin–arany vita új erőre kapott, Peter Schiff kritikájával Michael Saylor BTC-stratégiája ellen. Vajon elérjük a 112 000 dollárt, és jön az altcoin-szezon? Vagy az arany még mindig biztosabb menekülőeszköz? Nézzük a részleteket!
2025. 09. 29. 15:30
Megosztás:

Van 100%-os megoldás a vállalati informatikában a hosszú áramszünetre is

Idén az elmúlt szűk félévben az európai villamosenergia-rendszert több nagyobb áramszünet sújtotta. Köztük a legjelentősebb a Spanyolországot és Portugáliát érintő április végi esemény volt, amely mindkét országban hatalmas zűrzavart okozott. Azonban nem csak a kontinens nyugati fele van veszélyben. A közelmúltban, július 4-én Csehország nagy része is sötétségbe borult. A közel ötórás áramszünet alatt a mobilok elnémultak, a boltok kasszái lefagytak, a kórházak vészüzemre kapcsoltak, a vállalati informatikai rendszerek üzemzavarokkal küzdöttek. Voltak viszont kivételek. A nagy leállást a vshosting azonnal áthidalta. Az általuk felügyelt weboldalak, alkalmazások és e-boltok folyamatosan elérhetők maradtak köszönhetően a tartalékáram-rendszerüknek, amelynek a technológiai hátterét a napokban mutatta be a hosting szolgáltatásait Magyarországon is biztosító cseh vállalat.
2025. 09. 29. 15:00
Megosztás:

Folytatódik a lendület, Magyarország 28. az Allianz globális vagyonosodási ranglistáján

Közel 60 ország háztartásainak vagyon- és adóssághelyzetét tárta fel éves Global Wealth Reportjának legfrissebb, 16. kiadásában az Allianz. A jelentésből kiderül, hogy miközben a világgazdaság ismét erős évet zárt tavaly, a magánszemélyek pénzügyi vagyona is rendkívüli mértékben nőtt: a 8,7 százalékos bővülés még a 2023-as ütemet (8,0%) is felülmúlta. Ennek megfelelően a múlt év végére a teljes pénzügyi vagyon elérte a 269 billió eurót, ami abszolút rekord ugyan, ám az utóbbi évek kellemetlen inflációs hatása miatt csak a 2017-es szintnek felel meg.
2025. 09. 29. 14:30
Megosztás:

9 ezer hektár földrészletet kínál megvételre az állam a gazdáknak

Újabb 10 hektárt meghaladó földrészletek kerülhetnek a gazdákhoz, csaknem 9 ezer hektár földrészletet kínál megvételre az állam a gazdáknak. Az agrártárca az intézkedéssel a kis- és közepes gazdálkodók, valamint a helyi termelők földhöz jutását támogatja - jelentette be hétfői közleményében az Agrárminisztérium (AM).
2025. 09. 29. 14:00
Megosztás:

Egyre kevesebb a csúszásban lévő adós, miközben kapkodnak a hitelekért a magyarok

Érezhető mértékben javult a júniust megelőző egy évben a lakossági hitelportfólió minősége, és az idei év derekán már csak a teljes tartozás 1,1 százaléka volt 90 napnál nagyobb csúszásban. Elsőre furcsának tűnhet, de ebben részben pont a megugró új kihelyezéseknek van komoly szerepe - ad magyarázatot a javuló számokra Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
2025. 09. 29. 13:30
Megosztás:

Orfeusz – ahol a művészet, a gasztronómia és a jótékonyság találkozik

A Szeged Első Lions Club egy különleges rendezvénysorozatot indít Szeged szívében. Az Orfeusz Esteken a művészet élménye, a közös vacsora és a személyes találkozások hangulata egyesül.
2025. 09. 29. 13:03
Megosztás:

Októbertől jelentősen emelkednek az EPR díjak: a vállalatoknak lépniük kell

2025. október 1-jétől hatályba lépő módosítás jelentősen növeli a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díjat és szolgáltatási díjat, bizonyos termékek esetében több mint duplájára. A változás év közbeni emelést jelent, amely valós üzleti kihívásokat támaszt az érintett cégek számára – hívja fel a figyelmet az EY.
2025. 09. 29. 13:00
Megosztás:

Kétszáznál több dolgozót bocsát el erdélyi gyárából a japán Fujikura

Kétszáznál több dolgozót bocsát el dési gyárából a japán Fujikura - írta az economedia.ro a polgármesteri hivatal tájékoztatása alapján.
2025. 09. 29. 12:00
Megosztás:

Mesterséges intelligencia bevezetés a kkv-knál - mit mond a McKinsey?

Az AI már nem a jövő ígérete, hanem a mindennapok része – még a magyar kkv-k számára is. A McKinsey friss elemzése szerint a generatív AI dollármilliárdokban mérhető értéket teremthet, ha tudatosan és stratégia mentén vezetik be. De vajon hogyan fordítható ez előnyre a hazai kis és közepes vállalkozásoknál, és milyen buktatókat érdemes elkerülni?
2025. 09. 29. 11:30
Megosztás:

Jelentősen csökkent az élelmiszerpazarlás Magyarországon 2016 óta

Nyolc év alatt harmadával csökkent az élelmiszerpazarlás Magyarországon egy tavalyi év végi felmérés szerint. Míg 2016-ben fejenként évente átlagosan 33,1 kilogramm élelmiszer került a kukába, ez a mennyiség 2024-re 21,5 kilogrammra csökkent, azonban az élelmiszerhulladék mennyisége évente még így is 206 ezer tonnát tesz ki - olvasható a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) oldalán.
2025. 09. 29. 11:00
Megosztás:

NBA fogadások 2025-ben: mely csapatokra érdemes figyelni?

Az NBA a National Basketball Association (Nemzeti Kosárlabda Szövetség) rövidítése. Ez a kifejezés Észak-Amerika profi férfi bajnokságát jelenti. Ez az egyik legnagyobb és legrangosabb kosárlabda-bajnokság a világon, amely 1949 óta létezik. Ennek a hosszú időszaknak köszönhetően a bajnokság nagy népszerűségre tett szert a kosárlabda rajongói körében.
2025. 09. 29. 10:58
Megosztás:

A 4iG az Ericssonnal készül stratégiai együttműködésre Észak-Macedóniában

A 4iG Csoport leányvállalata, a One Macedonia és az Ericsson Telecommunications Macedonia nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá. A stratégiai együttműködés célja a Nyugat-Balkán első önálló 5G (SA) mobilhálózatainak létrehozása, melyben az Ericsson a tervezéstől, a szükséges berendezések szállításáig, illetve beüzemeléséig részt venne - jelentette be a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn a 4iG.
2025. 09. 29. 10:35
Megosztás: