Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

Erősödéssel nyitottak a vezető európai tőzsdék

Pluszban nyitottak a főbb európai tőkepiacok szerdán.
2024. 04. 24. 10:30
Megosztás:

Erősödés az ázsiai tőzsdéken

Erősödtek a vezető ázsiai tőzsdék szerdán.
2024. 04. 24. 10:00
Megosztás:

Pozitív nyitás várható a BÉT-en az elemző szerint

A kedvező nemzetközi hangulat miatt pozitív tartományban nyithat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) szerdán az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője szerint.
2024. 04. 24. 09:30
Megosztás:

A DTX token a 2024-es év legjobb vételnek ígérkező kriptovalutájaként tűnik fel, felülmúlva a Cardano és a Sei árdinamikáját

A DTX Exchange által kibocsátott DTX token hatalmas figyelmet kelt a piacon. Az éjszaka alatt bekövetkezett fejlődése elhomályosítja az olyan jelentős altcoinokat, mint a Cardano (ADA) és a Sei (SEI), annak ellenére, hogy ezek is lenyűgöző teljesítménymutatókkal rendelkeznek.
2024. 04. 24. 09:00
Megosztás:

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben szerda reggel kedd kora estéhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 04. 24. 08:30
Megosztás:

Anton Kharitonov bullish UNI előrejelzése: A LINK ára helyreáll, miközben a jövő DeFi óriása, a CNK kiemelkedik

A Castula Network markáns megjelenése, mint egy hatékony multi-chain és swap-protokoll, kiemelkedő figyelmet kap a kriptopiaci hírekben. A Uniswap (UNI) jövőbeli kilátásai és a Chainlink (LINK) iránti bullish optimizmus között a Castula Network (CNK) úttörőként tűnik fel a decentralizált multi-chain platformok világában. Különösen figyelemre méltó, hogy ez a DeFi érme éppen a Bitcoin várható felezési eseményének piacra gyakorolt hatásainak idején jelenik meg. A szakértők szerint a CNK a 2024-es évben figyelemmel követendő DeFi érmék közé emelkedhet.
2024. 04. 24. 08:00
Megosztás:

Növekedésére számít idén a Renault

A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak köszönhetően, hogy több új modellel jelentkezik a piacokon.
2024. 04. 24. 07:30
Megosztás:

Az új mémcoin iránt nagy az érdeklődés azután, hogy a korai vásárlóknak 290%-os áremelkedést hozott, az FTM emelkedését jósolják, miközben a THETA továbbra is bullish

A KangaMoon (KANG), egy új mémcoin, amely a korai befektetők számára 290%-os hozamot nyújtott, ezzel robbanásszerűen az érdeklődés középpontjába került és a toplisták élére tört. Ezenfelül két további kriptovaluta, a Fantom (FTM) és a Theta Network (THETA) is ígéretes emelkedési trendet mutat az utóbbi időszakban tapasztalt bikás piaci teljesítményük alapján. Elemzésünk során közelebbről is megvizsgáljuk, hogy milyen magasságokba képesek ezek a kriptovaluták emelkedni, figyelembe véve piaci mozgásukat és általános lendületüket. Majd megvilágítjuk, miért éppen ezeket az altcoinokat érdemes figyelembe venni befektetési szempontból.
2024. 04. 24. 07:00
Megosztás:

Így befolyásolják a családok életét az üzemanyagárak

A felmérések szerint a lakosság legjelentősebb kiadásait az élelmiszer és az egészségügyi ráfordítások mellett az üzemanyag-költések teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a lakosság esetében az üzemanyagár alakulása az egyik legmeghatározóbb tényező, amely érdemben befolyásolja a családok fogyasztását - hívta fel a figyelmet keddi közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2024. 04. 24. 06:30
Megosztás:

Két új irodaházzal bővült a budapesti modern irodaállomány az első negyedévben

A budapesti irodaállomány két új irodaházzal, összesen 26 440 négyzetméterrel bővült az első negyedévben, a teljes budapesti modern irodaállomány meghaladja a 4,377 millió négyzetmétert - közölte a Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (BIEF) kedden az MTI-vel.
2024. 04. 24. 06:00
Megosztás:

Húsz százalékos árbevétel-növekedés mellett 66,2 millió forint nyereséget ért el tavaly a ViVeTech

Az első kiberbiztonságra szakosodott tőzsdei cég a 2022-es nehéz év után tavaly fordítani tudott: működését optimalizálta, bevételei az inflációt meghaladó mértékben növekedtek, és jelentős nyereséget, ugrásszerűen javuló EBITDÁ-t ért el – derül ki a ViVeTech Nyrt. közgyűlési előterjesztéséből, melyet ma tett közzé a BÉT-en.
2024. 04. 24. 05:30
Megosztás:

Lassuló ütemben nőtt az amerikai gazdasági aktivitás

Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
2024. 04. 24. 05:00
Megosztás:

Pozitív lendület várható a kockázati tőke piacon

Az európai magántőke-szektorban a tavalyinál optimistább a hangulat – derül ki a Roland Berger „European Private Equity Outlook 2024” című tanulmányából, amelyhez 2200 kockázati tőke-szakértőt kérdeztek meg Európa-szerte. Míg 2023-ban az iparági szakértők 60%-a stagnálást jósolt, addig idén 65% a magántőke bevonásával megvalósuló M&A tranzakciók nagyobb volumenére számít. Ez a várakozás elsősorban a finanszírozási feltételek várható enyhülésének és a nagyobb befektetési lehetőségek érzékelésének köszönhető. 2024-ben a legvonzóbb célágazatok a technológia, a szoftverek és digitális megoldások, valamint a gyógyszeripar és az egészségügy.
2024. 04. 24. 04:30
Megosztás:

Munkásszállón élni: tények, amelyeket a mai dolgozói szállásról tudni érdemes

A munkaerő-szállásoltatás nem újkeletű dolog. Évtizedekre nyúlik vissza, Magyarországon a szocializmus korában terjedtek el a munkásszállók. A munkaerőtartalék az országban jelenleg is nagymértékben eltér régiónként, így a munkavállalók mobilizálására napjainkban is kiemelten szükség van. Sőt, külföldi munkaerő is érkezik hazánkba és a más országokból érkező munkavállalókat is el kell szállásolni. Rengeteg tévhit kering a köztudatban a munkásszállók kapcsán, köszönhetően a szocializmusban tapasztaltaknak és a munkásszállóként használt épületállomány elavultságának. Ma azonban egészen mást jelent már egy dolgozói szállás. A vállalatok és a munkaerő-kölcsönző cégek is elkötelezettek a minőségi szállásoltatás mellett, hiszen csak így lehet a munkaerőt bevonzani és megtartani – hangsúlyozza Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2024. 04. 24. 04:00
Megosztás:

Az EP jóváhagyta a koszovói szerbek vízummentességét

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén jóváhagyta, hogy azok, akik a koszovói szerb Koordinációs Igazgatóság által kiállított útlevéllel rendelkeznek, vízummentesen utazhassanak be az Európai Unióba.
2024. 04. 24. 03:30
Megosztás:

7,75%-ra csökkent a magyar alapkamat

A Monetáris Tanács mai ülésén várakozásunknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75%-ra csökkentette az alapkamatot. Emellett 50 bázisponttal 6,75%-ra hozta le az O/N betéti kamatot, valamint 8,75%-ra mérsékelte az O/N fedezett hitel kamatát.
2024. 04. 24. 03:00
Megosztás:

Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden

Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip közösségi térré alakított, parkosított egykori üzemi területe szerdától nyitva áll a közönség előtt.
2024. 04. 24. 02:30
Megosztás:

Fél százalékos kamatvágás az MNB-től

Tovább lassított az MNB a kamatvágási ütemen. A várakozásoknak megfelelően 50 bázispontos kamatvágást hajtott végre a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, az alapkamat 7,75 százalékra, az overnight betéti kamat 6,75 százalékra, míg az overnight fedezett hitel kamata 8,75 százalékra csökkent.
2024. 04. 24. 02:00
Megosztás:

70 éves nyugdíjkorhatár Magyarországon? Igen, erre számítunk!

Egy felmérés alapján romlottak a nyugdíjra vonatkozó várakozások a 30-59 éves korosztály körében, mivel az emberek többsége 69 éves korra teszi a nyugdíjba vonulás várható időpontját, és a 70 éves korhatárt tartják valószínűnek a jövőbeni nyugdíjkorhatárként. Milyen valóságtartalma van ennek a prognózisnak?
2024. 04. 24. 01:00
Megosztás:

Toncoin árfolyam-előrejelzés – Ugranak a kereskedők a világelső AR/VR érme előértékesítésére

A Toncoin árfolyama az elmúlt 24 órában több mint 12 százalékot ugrott felfelé, és hétfőn reggel 6,80 dolláron kereskedtek vele. A befektetők látványosan megrohanták az altcoin vásárlási felületét.
2024. 04. 24. 00:01
Megosztás: