Minimálbér 2024 és garantált bérminimum 2024 - íme az összegek és a bérajánlás

Minimálbér összege 2024 és garantált bérminimum 2024 bruttó és nettó összegei - ezek a kérdések foglalkoztatják a 2023-as év végéhez közeledve a munkáltatókat és munkavállalókat is. Megjelent a Magyar Szakszervezeti Szövetség álláspontja a kötelező bértételek 2024-es emelésével, az országos garantált bérminimum megállapításának ágazati bértarifa megállapodásokkal történő felváltásával és az Európai Unióban biztosítandó megfelelő minimálbérekről szóló 2022/2041 irányelvnek történő megfeleléssel kapcsolatban. Mennyi lesz tehát a minimálbér bruttó és nettó összege 2024-ben?

Minimálbér 2024 és garantált bérminimum 2024 - íme az összegek és a bérajánlás

Miért lényeges gazdasági szempontból az a tény, hogy hány forint a minimálbér összege 2024-ben?

A minimálbér összege gazdasági szempontból több fontos tényezőt is érint, és ennek többféle hatása van a gazdaságra. Ezek közé tartoznak:

- Munkavállalók jövedelme: A minimálbér összege közvetlenül befolyásolja az alacsony keresetű munkavállalók jövedelmét. Az alacsony keresetű munkavállalók számára ez az összeg lehet a legfontosabb bevételi forrás, így a minimálbér emelése növelheti az érintett munkavállalók jövedelmét és javíthatja életkörülményeiket.

- Szegénység csökkentése: A minimálbér emelése hozzájárulhat a szegénység csökkentéséhez, mivel az alacsony keresetű munkavállalók nagyobb jövedelemhez juthatnak, ami segíthet nekik megfelelő életkörülményeket biztosítani maguknak és családjuknak.

- Fogyasztás növekedése: Amikor az alacsony keresetű munkavállalók több jövedelemhez jutnak, hajlamosak többet költeni, ami növelheti a fogyasztást és így támogathatja a gazdaság növekedését.

- Munkaerőpiac hatása: A minimálbér emelése hatással lehet a munkaerőpiacra. Egyes munkaadók emelhetik az áraikat vagy csökkenthetik a foglalkoztatottak számát, hogy kompenzálják a magasabb béreket. Ez befolyásolhatja a munkanélküliségi arányt és a munkaadók versenyképességét.

minimálbér 2024 összege és garantált bérminimum 2024 összege

- Infláció: A minimálbér emelése potenciálisan hozzájárulhat az inflációhoz, mivel a magasabb munkaerőköltségek miatt a vállalkozások áremeléseket is bevezethetnek.

- Szociális programok igénybevétele: Az alacsony jövedelmű munkavállalók emelkedő jövedelme csökkentheti azoknak a szociális támogatásoknak az igénybevételét, amelyeket az állam nyújt az alacsony jövedelműeknek, mivel ezek a munkavállalók kevésbé lesznek rászorulók.

- Versenyképesség: Egyes vállalkozások és iparágak érzékenyek a minimálbér emelésére, és azok versenyképessége csökkenhet, különösen a munkaerő-intenzív iparágakban.

Mindezek azt mutatják, hogy a minimálbér összegének meghatározása 2024-ben és emelése komplex gazdasági kérdés, amely számos tényezőt érint, és különböző következményekkel járhat a gazdaságra, a munkaerőpiacra és az emberek jövedelmi helyzetére.

Az államnak olyan egyensúlyt kell találnia, amely a munkavállalók érdekeit és a gazdaság egészét is figyelembe veszi.

Ismerd meg a Bitcoin kisöccsét a Bitcoin Minetrix-et ITT

minimálbér emelés 2024

A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumát (VKF) alkotó szakszervezeti konföderációk és munkáltatói érdekképviseletek elé került az a javaslat, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum 4 év alatt olvadjon össze, és a 2027-re kialakuló egységes minimálbér érje el az akkori mediánbér 60%-át, megfelelve ezzel az Európai Unióban biztosítandó megfelelő minimálbérekről szóló 2022/2041 irányelvben (a továbbiakban irányelv) foglalt egyik lehetséges referenciaértéknek.

A javaslatról szóló egyeztetéseken felvetődött, hogy a megszűnő egységes garantált bérminimumot ágazati bértarifa rendszerek váltanák fel.

A garantált bérminimum célja a szaktudás és/vagy a szakmai gyakorlat magasabb bérrel történő elismerése. Álláspontunk szerint a minimálbérnek a mediánbér 60%-ára történő felzárkóztatását és a szaktudás fokozott elismerésének fenntartását együttesen elérendő célnak kell tekinteni. Ez utóbbi valóban lehetséges egy jól működő ágazati bértarfia rendszer keretin belül is.

Azonban az ágazati szint hagyományosan a magyar munkaügyi kapcsolatok leggyengébb szintje, ezen az ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB-k) 2000-es évek elején történt létrehozása sem változtatott érdemben.

minimálbér 2024 összege bruttóban és nettóban

Az ÁPB-k a létrehozásuk legfőbb célját, az ágazati kollektív szerződések elterjesztését mindeddig nem tudták elérni. Az ágazati kollektív szerződések száma ma is csekély, kiterjesztett (valóban az ágazat egészében érvényes) ágazati kollektív szerződés pedig a rendszerváltás óta mindössze négy darab született, amelyek közül ma már csak egyetlen, a villamosenergia-ipari tekinthető élő szerződésnek.

Ezért a valamennyi ágazara kiterjedő, stabilan jól működő ágazati bértarifát is magában foglaló ágazati kollektív szerződési rendszer kiépüléséig a Magyar Szakszervezeti Szövetség az egységes országos garantált bérminimum megszüntetését nem támogatja.

Az ágazati kollektív szerződési és bértarifa rendszer sikeres kiépítése érdekében szükségesnek tartjuk az ÁPB-k működésének revitalizálását, amelyhez úgy véljük önmagában nem elegendő az, ha megkapják a lehetőséget ágazati megállapodások megkötésére. Ugyanis ennek jogi akadálya tulajdonképpen jelenleg sincsen, a felek most is megállapodhatnak az ágazatra érvényes bértarifákban, amelyek azonban értelemszerűen a minimálbérnél, illetve a garantált bérminimumnál alacsonyabbak nem lehetnek.

A revitalizálás érdekében mind az ágazati szakszervezetek működésének megerősítését, mind pedig a munkáltatói érdekeltség megteremtését elengedhetetlennek tartjuk. Az ágazati kollektív szerződések létrejöttének egyik legfőbb akadálya a munkáltatói érdektelenség, illetve az a tény, hogy sok ágazatban nincs munkáltatói érdekképviselet vagy ha van is, akkor annak nincs felhatalmazása kollektív tárgyalások folytatására és szerződés kötésére.

A létező szervezetek is elsősorban inkább gazdasági érdekképviseleti szervezetek, így alapvetően a kormányt tekintik fő tárgyaló partnerüknek. Céljuk a gazdasági és szociális döntéshozatal befolyásolása.

Az érdekeltség megteremtése érdekében szükségesnek tartjuk és egyben javasoljuk, hogy az ágazati megállapodásban részes munkáltatók

- élvezzenek előnyt a közbeszerzések terén;

- élvezzenek előnyt az európai uniós, illetve egyéb pályázatok terén;

- részesüljenek adókedvezményben,

valamint a kormány csak olyan cégekkel kössön stratégiai megállapodást, amelyek vállalják az ágazati megállapodásokhoz történő csatlakozást.

minimálbér 2024

Ugyanakkor hatékony ágazati párbeszéd elképzelhetetlen erős ágazati szakszervezetek nélkül. Ezért szükséges a szakszervezetek jogi és gazdasági helyzetének megerősítése. Ehhez javasoljuk vissza állítani a szakszervezeti munkaidő-kedvezmény korábbi mértékét és a szakszervezeti képzési fizetett szabadság intézményét a korábbi mértéken.

Az üzemi tanácsot megillető információs és konzultációs jogosultságokat ki kell kiterjeszteni a szakszervezetekre és ennek elmaradása esetére megfelelő szankciós rendszer jogszabályi kereteit kell kialakítani. Ezen kívül gyors, hatékony és a további jogsértések megelőzésére alkalmas eljárásrendet és szankciórendszert kell létrehozni a szakszervezetek, szakszervezeti tisztségviselők ellen elkövetett jogsértésekre.

Mind a munkáltatói érdekképviseletek, mind a szakszervezetek számára kulcsfontosságú az ágazati részvételt lehetővé tevő kapacitások bővítése, különösen olyan pályázati vagy egyéb források rendelkezésre bocsátása, amelyek a résztvevők készségeinek fejlesztését, szakértői háttérének bővülését, szervezettségük, társadalmi súlyuk, taglétszámuk erősödését eredményezhetik.

Az ágazati kollektív szerződési és bértarfia rendszer kiépítése érdekében ugyancsak szükségesnek tartjuk az ágazati kollektív szerződések kiterjesztésre vonatkozó szabályok átmeneti megváltoztatását.

Az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló 2009. évi LXXIV. törvény alapján jelenleg a kiterjesztés feltétele, hogy a kollektív szerződést aláíró munkáltatói érdekképviseletekben tag munkáltatók együttesen az ágazatban munkaviszonyban állók többségét foglalkoztassák, valamint a kollektív szerződést megkötő szakszervezetek között legyen legalább egy, a törvény 12. § (2) bekezdés a) pontja szerint reprezentatívnak minősülő érdekképviselet.

Javasoljuk, hogy átmenetileg, az ágazati bértarifa rendszer stabil kiépüléséig, a kiterjesztéshez legyen elegendő az is, ha a kollektív szerződést aláíró munkáltatói érdekképviseletekben tag munkáltatók együttesen az ágazatban munkaviszonyban állóknak a hatályos szabályban foglaltnál jelentősen alacsonyabb százalékát foglalkoztatják.

A minimálbér 2024 és a garantált bérminimum 2024-es mértéke, a bérajánlás

Annak a kívánatos célnak az elérése érdekében, hogy a hazai minimálbér 2027-re érje el az európai minimálbér irányelvben szereplő egyik referencia értéket (mediánbér 60 százaléka), azt az eddigieknél nagyobb dinamikával kell emelni az elkövetkező években.

Azt a megoldási javaslatot, hogy ezzel párhuzamosan az országos garantált bérminimum és a minimálbér különbségének reálértékét csökkentsük csak abban az esetben lehet elfogadni, ha garanciákat kapunk és gyors eredményeket tapasztalunk az ágazati tárgyalások és megállapodások működőképességére vonatkozóan.

A Magyar Szakszervezeti Szövetség álláspontja szerint ‒ figyelembevéve az alacsony jövedelmi szinten jelentkező inflációt - 2024-ben a kétféle minimálbérnek legalább 15%-os emelése szükséges annak érdekében, hogy azok megőrizzék a reálértéküket.

Tekintettel a 2023-as év magas inflációjára, illetve a remélt, végül elmaradt évközi minimálbéremelésre ismételten javasoljuk a jövő évre szóló megállapodás minél előbbre hozását, amely némi kompenzációt jelenthetne az érintettek számára.

A fentebb említett célok elérése (minimálbér szintjének irányelvi megfeleltetése) és az elvárt garanciák teljesülése (ágazati egyeztetések megerősítése) érdekében tett lépések esetén támogatjuk, hogy a minimálbér a garantál bérminimumnál 5 százalékkal magasabb mértékben növekedjen.

A Magyar Szakszervezeti Szövetség számára 2024-et követően is elengedhetetlen az országos garantált bérminimum és a minimálbér közötti különbség reálértékének megőrzése.

Elengedhetetlennek tartjuk azt is, hogy a szociális partnerek és a kormány közötti megállapodásnak részét képezze a versenyszféra munkáltatói számára megfogalmazott bérajánlás. Mind sávos, mind fix összegű, mind pedig olyan bérajánlást elképzelhetőnek tartunk, amely a várható infláció és a várható termelékenység javulás együttes mértékével történő béremelést ajánl a versenyszféra munkáltatói számára.

Az országos minimálbér megállapítás intézménye

Továbbra is szükséges, hogy a minimálbér(ek) megállapítása a kormány és a szociális partnerek megállapodása alapján történjen. Az a javaslat, amely alapján az ezzel kapcsolatos tárgyalások fóruma – immár törvényben rögzítetten is – a VKF legyen, sem a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) normáinak nem felel meg, sem pedig nem egyeztethető össze az irányelvben foglaltakkal.

Az irányelv 7. cikke alapján: „A tagállamok megteszik a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a szociális partnereket megfelelő időben és ténylegesen bevonják a jogszabályban meghatározott minimálbérek megállapításába és aktualizálásába, biztosítva önkéntes részvételüket a döntéshozatal során folytatott megbeszélésekben (…)”.

Az irányelv tehát megkülönböztetés nélkül írja elő a szociális partnerek részvételét, a VKF-ben ugyanakkor csak a versenyszféra szakszervezetei vesznek részt, ami ellentétes az irányelvvel. Éppen ezért javasoljuk egy új irányelv konform fórum felállítását vagy legalább a közszféra szakszervezetinek intézményes bevonását a minimálbérről szóló egyeztetésbe.

Ugyancsak szükségesnek tartjuk a VKF keretében egy a minimálbér tárgyalásokat előkészítő szakmai munkabizottság létrehozását a következő célokkal:

- a tárgyalások megalapozásához szükséges nyilvános és jelenleg nem nyilvános (nem elérhető, de létező információk) körének meghatározása, javaslattétel a beszerzésükre,

- javaslat az információk feldolgozására, értékelési szempontjaira és a hasznosítás módjára.

A közszféra

Álláspontunk szerint a közszférában az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT) keretében kell az egységes garantált bérminimumot – a fentebb említett feltételek fennállása esetén – felváltó ágazati bértarifákat meghatározni.

Az erről történő megállapodásra az OKÉT alapszabálya ma is lehetőséget ad. Szükséges azonban, hogy a kormány, mint a közszféra munkáltatója vállaljon garanciát arra, hogy kész erről a kérdésről a közszféra szakszervezeteivel és önkormányzati érdekképviseleteivel valós, érdemi, megállapodásra törekvő párbeszédet folytatni.

Az irányelvnek történő megfelelés, cselekvési terv

Az ágazati megállapodások növelése nem korlátozódhat pusztán a bérmegállapításra. Az ágazati kollektív szerződésnek a foglalkoztatási feltételek teljes spektrumára ki kell terjednie. Az irányelvben foglalt cselekvési tervnek csak olyan terv feleltethető meg, amely az ilyen szerződésekkel történő lefedettség növelésére irányul.

Éppen ezért álláspontunk szerint Magyarország cselekvési tervének a fentebb említetteken kívül ki kell terjednie az olyan kérdésekre is, mint a munkáltatói információszolgáltatás megerősítése a szakszervezetek felé, hatékony fellépés a szervezkedés-ellenes munkáltatókkal szemben, illetve a munkaügyi hatósági fellépés megerősítése.

Rossz hír a vidéki nyugdíjasoknak - a Budapestiek megúszták!

A vidéken élő nyugdíjasok egy része átlagosan mintegy 100 ezer forinttal kevesebb nyugdíjat kap, mint azok, akik Budapesten élnek.
2025. 08. 04. 02:00
Megosztás:

Megszavazták! Ingyenes készpénz felvétel bankautomatából így lehetséges a jövőben

Hogyan vehetsz fel havonta akár 150 000 forint készpénzt teljesen ingyen? Itt a részletes útmutató!
2025. 08. 04. 01:00
Megosztás:

Az Egyesült Államok meghosszabbíthatja az átmeneti kereskedelmi megállapodás Kínával

Az Egyesült Államok meghosszabbíthatja az átmeneti kereskedelmi megállapodás Kínával - közölte az Egyesült Államok kereskedelmi képviselője vasárnap.
2025. 08. 04. 00:05
Megosztás:

Egyre melegebb idő várható a jövő héten

A hét elején még több helyen lehet felhős az idő, később aztán napos és egyre melegebb időre számíthatunk - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 08. 03. 23:00
Megosztás:

A bankok csendes forradalma: 100 milliárd dollárt öntöttek a blokkláncba 2020 óta

Miközben a nyilvánosság figyelme gyakran a kriptopénzek árfolyamára és botrányaira összpontosul, a háttérben forradalmi átalakulás zajlik: a világ legnagyobb bankjai csendben építik be a blokkláncot saját pénzügyi infrastruktúrájukba. Egy friss Ripple-támogatású jelentés szerint a tradicionális pénzintézetek több mint 100 milliárd dollárt fektettek blokklánc technológiákba 2020 óta – és ez még csak a kezdet.
2025. 08. 03. 22:00
Megosztás:

Legjobb kriptotőzsde: a Binance és a Crypto.com összehasonlítása, vélemények

A kriptovaluták világa ma már nem csak a technológiai guruk vagy spekulánsok terepe – egyre több „hétköznapi” ember is érdeklődik a digitális eszközök iránt. A legelső kérdés, amivel a kezdők szembesülnek: „Hol érdemes vásárolni bitcoint vagy más kriptót?” Két népszerű és sokat használt platform a Binance és a Crypto.com. Most összehasonlítjuk őket, laikusoknak is érthetően.
2025. 08. 03. 21:00
Megosztás:

Nem volt telitalálat a hatos lottón ezekkel a számokkal

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 31. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 08. 03. 18:00
Megosztás:

Ha 5 évvel ezelőtt 1.000 dollárt fektettél volna Solanába, ma ennyi pénzed lenne

A mindössze alig több mint 5 éve indult Solana (SOL) mára a világ hatodik legnagyobb kriptovalutája, piaci értéke pedig 2025. július 30-án már 96 milliárd dollár felett járt.
2025. 08. 03. 17:00
Megosztás:

Újabb nagy erejű földrengés rázta meg a Kamcsatkai-félszigetet

Újabb nagy erejű földrengés rázta meg vasárnap a kelet-oroszországi Kamcsatkai-félszigetet. A 6,8 magnitúdójú földmozgást Petropavlovszki-Kamcsatszkijban is érezni lehetett – közölte a Telegram üzenetküldő alkalmazásban az orosz Egyesült Geofizikai Szolgálat (PAN) kamcsatkai részlege. A földrengés fészke Petropavlovszk-Kamcsatszkijtól 279 kilométerre, 25,9 kilométer mélyen volt.
2025. 08. 03. 16:00
Megosztás:

Többmilliós bírságra számíthat a szabálytalanul működő állateledel-forgalmazó

Többmilliós bírságra számíthat egy szabálytalanul működő állateledel-forgalmazó vállalkozó - tudatta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közleményben az MTI-vel vasárnap.
2025. 08. 03. 15:00
Megosztás:

Császár Angela a Gondosóra kilencszázezredik felhasználója

A Gondosóra kilencszázezredik felhasználója Császár Angela színművész - jelentette be Lantos Csaba energiaügyi miniszter a Nyitrai Zsolt miniszterelnöki főtanácsadó Facebook-oldalán közzétett videóban vasárnap.
2025. 08. 03. 14:00
Megosztás:

Nagy István: a minőségi vidéki élethez járul hozzá a Magyar Falu Program

Nekünk a falu nem a múlt, hanem a jövő. Ezért 2019 óta mindent elkövetünk annak érdekében, hogy falvaink a baloldali kormányok vidékromboló tevékenysége után új erőre kapjanak. Ezért indítottuk el 2019-ben a Magyar Falu Programot is – közölte Nagy István agrárminiszter a közösségi oldalán vasárnap.
2025. 08. 03. 13:00
Megosztás:

Júliusban hároméves csúcsra futott a lakáspiaci kereslet, és a kínálat is bővült

Júliusban több mint 284 ezer telefonos érdeklődés érkezett eladó lakások és házak hirdetéseire, ami közel 30 százalékos növekedést jelent júniushoz képest és 6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. Egyúttal 2022 óta ez a legmagasabb júliusi érték. A keresletélénkülés hátterében az Otthon Start Program keretében szeptembertől elérhető fix 3 százalékos lakáshitel-program bejelentése, az albérletszezon indulása, valamint az éledező kereslet miatti eladói aktivitás áll - derül ki az ingatlan.com júliusi keresleti és kínálati összesítőjéből.
2025. 08. 03. 12:00
Megosztás:

Mindenben meg kellett hajolnia az EU-nak az Egyesült Államok akarata előtt

Mindenben meg kellett hajolnia az Európai Uniónak az Egyesült Államok akarata előtt a vámmegállapodás megkötésekor - jelentette ki Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezetője a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában.
2025. 08. 03. 11:00
Megosztás:

Kriptovaluta hírek: Solana - mi mozgatja most a SOL árfolyamát?

Az alábbi elemzés áttekintést ad arról, milyen főbb fundamentális, technológiai és szabályozási tényezők befolyásolták a Solana (SOL) árfolyamát az elmúlt 3 hónapban, összhangban a mellékelt grafikon mozgásaival.
2025. 08. 03. 10:00
Megosztás:

Hiába jár az évi egymillió: banki díj viheti el az állami lakhatási támogatás egy részét

A közszolgálati dolgozók számára bevezetett, évi egymillió forintos állami lakhatási támogatás valóban fedezheti a teljes éves törlesztőrészletet – különösen a korábban felvett hitelek esetén. Ugyanakkor nem mindegy, hogyan használják fel az összeget: Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az előtörlesztéshez kapcsolódó banki díj a régebbi hiteleknél arányaiban nagyobb terhet jelent.
2025. 08. 03. 09:00
Megosztás:

Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat

Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekében, hogy az érdeklődők maximálisan ki tudják használni együttesen is az egyes támogatási formákat. Nem csak az ingatlanár felső határát változtatnák meg a CSOK Plusznál.
2025. 08. 03. 08:00
Megosztás:

A második negyedévben zsugorodott az európai abroncspiac

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) közzétette tagjainak 2025 második negyedévére és első félévére vonatkozó csereabroncs-eladási adatait. Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára ennek kapcsán elmondta: „A második negyedévi fejlemények jól tükrözik a kihívásokkal teli gazdasági és geopolitikai környezetet, amely továbbra is aláássa a piaci bizalmat és a beruházásokat. Egyedül a motorkerékpár/robogó szegmens erősödött.”
2025. 08. 03. 06:00
Megosztás:

Zuhant a turisták száma Las Vegasban – 11 százalékos visszaesést mértek júniusban

A turisták számának jelentékeny csökkenéséről számolt be Las Vegas turisztikai szervezete a nyár első időszakából.
2025. 08. 03. 05:00
Megosztás:

Kevesebb lakás épült, de több ezer budapesti új lakás épülhet 1,5 millió forintos négyzetméteráron

Az idei első félévében 5129 ezer új lakás épült Magyarországon, ami 15 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján közel 13 ezer új lakás építése kezdődhet meg a jövőben, ami 43 százalékos emelkedést jelent 2024 első félévéhez képest.
2025. 08. 03. 04:00
Megosztás: