Nem lesz több kamuakció a boltokban: Kulcsfontosságú előírások lépnek életbe a fogyasztóvédelemben
A fogyasztóvédelem aktuális kérdései címmel szakmai konferenciát tart a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a kamarához tartozó Budapesti Békéltető Testület. Az eseményen az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Gazdasági Versenyhivatal, Budapest Főváros Kormányhivatala, az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Széchenyi István Egyetem szakértői és munkatársai mutatják be a legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályváltozásokat. A március 30-án a BKIK székházában megrendezendő eszmecsere kiemelt célja a kereskedők hatékony edukációja az új fogyasztóvédelmi szabályozással, a hatósági ellenőrzési és piacfelügyeleti munkával kapcsolatban, valamint a rendezvény során a vitarendezés lehetőségeit is megismerhetik a résztvevők.
2022-ben jelentős mértékben változik néhány fogyasztóvédelmi szabályozás. Januártól például erősödtek a fogyasztók jogai a kereskedőkkel szemben a szavatosság és a jótállás területén. A korábbi fél év helyett már egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania a termék hibájának okát minőségi kifogás esetén, immár az uniós szabályozással összhangban.
Módosítások léptek életbe az év elejétől a digitális elemeket tartalmazó áruk és a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések vonatkozásában. Fontos újdonság például, hogy a digitális elemeket tartalmazó áruk és a digitális tartalom szolgáltatási szerződések esetén fél évről egy évre nőtt a vállalkozásokat terhelő hibás teljesítési vélelem időtartama. Azonban a digitális elemet nem tartalmazó szolgáltatási szerződések esetében fél évig áll fenn a vállalkozás bizonyítási terhe hibás teljesítés esetén.
Május 28-ától kiemelten oda kell figyelniük a kereskedőknek a leértékelések, kuponakciók és törzsvásárlói kedvezmények jogszerű meghirdetésére is. Ekkortól ugyanis pontosan meghatározza a jogszabály, miképp jeleníthetők meg a leértékelések mértéke a hirdetésekben és egyéb felületeken a kirakatot, az eladói teret, az online- és a papíralapú katalógusokat is beleértve. Késő tavasztól emiatt megszűnhetnek a mesterségesen megemelt árakat követő óriási akciók: az árcsökkentés bejelentésekor meg kell majd jelölni a kiinduló árat is, amely az akció indítása előtti, harminc napnál nem rövidebb időszakban alkalmazott legalacsonyabb ár.