Országjárásra indul az Erste csalásmegelőző programja

Csalásmegelőzés témában tart novemberben előadássorozatot vidéki nagyvárosokban az Erste. A bank célja, hogy a környező, kisebb településekről is megszólítsa az ügyfeleket még a karácsonyi nagybevásárlások időszaka előtt. Pénzügyi edukációs programja legújabb elemével a pénzintézet elsősorban az idősebbeket szeretné elérni, mivel ők általában kevésbé tájékozottak ebben a témában, ugyanakkor a statisztikák szerint a leginkább érintettek a pénzügyi visszaélésekben, célpontjai a bűnözőknek – mondta el az Erste sajtótájékoztatóján Kósa Anna, a bank compliance vezetője.
A hazai bankok egyre eredményesebben tudják azonosítani és megakadályozni azokat a próbálkozásokat, amikor a bűnözők akár a saját gépükről, akár távoli eléréssel, az ügyfél eszközéről férnek hozzá annak netbankjához – a szokatlan tranzakciók észlelésében és meggátolásában a pénzintézeteket július óta a GIRO Zrt. által működtetett központi visszaélésszűrő rendszer is segíti. Az Erste ma már a csalások mintegy 90 százalékát ki tudja szűrni, a bank az elmúlt egy évben 7,4 milliárd forint ellopását akadályozta meg. A pénzintézet – szerződött, külső partnere segítségével – a világhálót is igyekszik biztonságosabbá tenni. Csak az idei harmadik negyedévben 29, míg január óta összesen 172, az Erste nevéhez köthető adathalász oldalt távolítottak el ennek köszönhetően az internetről.
Tisztában vannak azonban ezzel a csalók is, akik ezért az utóbbi időben mindinkább a pszichológiai manipuláció eszközével próbálkoznak, arra igyekeznek rávenni az ügyfelet, hogy saját maga indítson kifizetést. Most az egyik leggyakoribb módszer a befektetéses csalás: a magukat tanácsadónak kiadó bűnözők kezdetben kisebb, majd egyre nagyobb összegek befektetésére veszik rá áldozataikat, akik nem ritkán hamis weboldalakon „követhetik”, hogyan gyarapodik a pénzük. Továbbra is sok a telefonos visszaélés, ám míg korábban főleg a bankok, jelenleg inkább a Magyar Nemzeti Bank, a rendőrség, sőt, a KiberPajzs nevében telefonálnak a csalók, akik arra igyekeznek rávenni az ügyfelet, hogy a „támadás alatt lévő” számlájáról egy „biztonságos” bankszámlára utalja át a pénzét.
A bűnözők gyakran már arra is felkészítik az áldozatot, mit mondjon a bank munkatársának, ha az a gyanús tranzakció felől érdeklődik. A telefonos, jegybank vagy a rendőrség nevével visszaélő csalásoknál elhitetik az ügyféllel, hogy bankjánál valaki összejátszik a bűnözőkkel, benne a bankszámlája elleni támadásban, ezért ne mondja el a pénzintézet munkatársának, hogy a „rendőrség” utasítására utalta el a pénzét. A befektetéses csalások esetében gyakran mondják az ügyfélnek, hazudja azt, hogy ez tervezett utazáshoz kapcsolódón utal külföldre, például Ciprusra.
„A bűnözők egyre változatosabb módszerekkel próbálják kicsalni az ügyfelek pénzét, ezért fontos, hogy a banki tranzakciók monitorozása, az adathalász oldalak felkutatása és eltávolítása mellett a tájékoztatására, edukálásra is kiemelt figyelmet fordítsunk. A novemberi vidéki előadások mellett az Erste nemrég egy podcast sorozatot is indított, valamint média-együttműködések révén, továbbá saját internetes oldalán, közösségimédia-felületein, George Appban és George Weben üzenetek és kvíz formájában, illetve az ügyfeleinek küldött külön körlevelekben folyamatosan felhívja a figyelmet a támadásokra és a banki adatok védelmére. Az Erste weboldalán az ügyfelek a leggyakoribb visszaélési módok mellett számos hasznos tanácsot is találnak arra, hogyan védhetik meg a pénzüket” – tette hozzá Kósa Anna.