RACE-001: kiderült, mennyivel veszélyesebbek a lóerőbajnokok az átlag autóknál

Tíz év alatt meghétszereződött a nagy teljesítményű személyautók száma Magyarországon, az általuk okozott káresetek pedig több mint négyszeresükre ugrottak. A közutak rémei tavaly is a pótkocsis kamionok voltak, ezek okozták saját hibájukból a legnagyobb károkat. A személyautók közül a legnagyobb teljesítményűek a legveszélyesebbek, de a nagymotorosok még náluk is nagyobb rombolásra képesek - írja az MNB friss adatai alapján készített elemzésében a Bank360.hu.

RACE-001: kiderült, mennyivel veszélyesebbek a lóerőbajnokok az átlag autóknál

Több mint 6,1 millió autó rendelkezett 2022-ben kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint, ezekkel csaknem 140 ezer olyan balesetet okoztak a sofőrök, amelyeknél a kötelező biztosítás terhére kellett fizetniük a biztosítóknak kártérítést. A kárgyakoriság tehát a teljes magyar gépjármű-állományra vetítve 2,29 százalékos volt, ami jónak számít, ennél csak egyetlen évben, 2020-ban, a covid miatti lezárások idején volt szebb ez a mutató.

Tavaly több mint 4,2 millió személygépkocsinak volt kgfb-szerződése, ezek 63 százaléka közepes méretű, 50-100 kilowatt teljesítményű autó volt. Csak nagyjából minden ötödik személyautó volt ennél nagyobb teljesítményű. A 180 kilowatt fölötti kategória aránya még mindig 2 százalék alatt van, nem egészen 82 ezer nagy teljesítményű autó járt 2022-ben a magyar utakon, a statisztika alapján azonban ez a gépjárműkategória az, amelyik a leggyorsabban nő, tíz év alatt meghétszereződött az ilyen autók száma a magyar utakon - írja a Bank360.hu.

Egyre több a nagy teljesítményű autó és a baleset is

Ezek után az sem meglepő, hogy az ilyen autók által okozott saját hibás balesetek száma is jócskán megugrott, tíz éve ez a szám évente még 500 körül volt, tavaly már 2200 fölött térítettek kgfb-s kárt nagy autók miatt a biztosítók.

A személygépkocsiknál az általános tendencia az egyébként, hogy minél nagyobb egy autó, annál nagyobb valószínűséggel okoz kárt a sofőrje. Az átlagos kárgyakoriság tavaly 2,52 százalékos volt, vagyis 100 autóból valamivel több mint 2,5 okozott így kárt. Az átlagos kárérték 732 ezer forintot tett ki. A 70 kilowatt alatti kategóriák mindegyikében az átlag alatt volt a kárgyakoriság, afölött viszont nőtt ez a mutató, a legmagasabb a 180 kilowatt fölöttieknél volt, 2,72 százalékos.

Ebben a kategóriában mérték a legnagyobb másoknak okozott károkat is, míg egy közepes autóval 600-700 ezer forint körüli kárt okoztak csak másoknak, a legnagyobb autónál az átlagos kárérték megközelítette az 1,1 millió forintot. A magas átlagos értékek általában úgy jönnek ki, hogy nem csak autókárok keletkeznek a balesetekben, hanem személyi sérülések is, amelyekre egyre nagyobb összeget fizetnek ki a biztosítók.

A motorosok is egyre veszélyesebbek

Nem csak autóból, motorból is egyre többet vásárolnak a magyarok, és a nagy teljesítményű járművek száma nő a leggyorsabban. Tíz év alatt több mint a kétszeresére nőtt a 70 kilowattosnál erősebb kétkerekűek száma az országban, több mint 52 ezer ilyen motornak van már kgfb-je.  Összesen 216 ezer motoros kgfb-szerződés van, emellett 296,6 ezer segédmotos kerékpárra kötöttek még kötelezőt.

A kis, 12 kW alatti teljesítményű motorokkal is okoznak balesetet és kárt, amelynek átlagos összege tavaly már 530 ezer forint volt, a segédmotoros kerékpároknál pedig 428,5 ezer forint volt az átlagos kárkifizetés. A statisztika alapján azonban a motorosok közül is a nagy teljesítményű gépeken ülők a legveszélyesebbek. A nem egészen 900 motorosok által okozott tavalyi káresetből több mint 300 esetben 70 kilowatt fölötti kétkerekű miatt fizettek a biztosítók. Sajnos az okozott károk is hatalmasak ilyen esetben, majdnem 1,3 millió forint volt az átlagos kifizetés, ami súlyos sérüléseket, sok esetben személyi sérülést feltételez. A nagymotoroknál súlyosabb károkat saját hibás balesetben egyedül a vontatós kamionok okoztak tavaly.

A közutak rémei továbbra is a kamionok, de a troli is töri a tükröket

A legnagyobb kárgyakoriság a nagy járműveknél van. Mint minden évben, 2022-ben is a trolibusz nyerte ezt a nem túl dicsőséges versenyt. A 238 darab Magyarországon közlekedő troli több mint negyede okozott valamilyen kárt. A biztosítások alapján kifizetett átlagos kárérték viszont nem volt kiemelkedő, 609 ezer forint körüli. Ez alapján azt lehet feltételezni, hogy a szűk belvárosi utcákban közlekedő elektromos járművek főleg más autókban okoznak kisebb-nagyobb károkat, töréseket.

A nagyobb jármű, nagyobb kárgyakoriság tendencia megfigyelhető az autóbuszoknál és a tehergépkocsiknál is. A 10-19 fős kisbuszok nem okoznak gyakrabban balesetet, mint a személyautók, a 80 fősnél nagyobbak közül viszont minden tizediknek volt tavaly kgfb-s kárkifizetése. A “fehér furgonos” viszont a kárstatisztikák szerint valóban rászolgál a vele kapcsolatos előítéletekre, ezek a kisteherautók sokkal gyakrabban okoznak balesetet, mint a személyautósok, beleértve a legnagyobb kategóriákat is - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

Már 3,5 tonna össztömeg alatt is 100-ból majdnem 4 ilyen autónak volt kárkifizetése tavaly, 3,5-12 tonna között minden 17., 12 tonna fölött minden 13. tehergépkocsi balesetezett a saját hibájából. Utóbbiaknál a 900 ezer forintot is meghaladta az átlagos kárkifizetés.

A kamionokkal persze kárkifizetésben egyik járműosztály sem veszi fel a versenyt. A magyarországi biztosítóknál 44 ezer vontatós szerződést tartanak nyilván, ezek több mint 14 százalékára történt tavaly kárkifizetés. Ha pedig egy kamionos elnéz valamit, és balesetet okoz, akkor ott hatalmas károk keletkeznek. Az átlagos kárérték 2022-ben megközelítette a 2 millió forintot, ez pedig azt jelenti, hogy egy-egy ilyen eseménynél általában nem csak egy másik autó tört össze, hanem sajnos személyi sérülések is voltak.

A DTX token a 2024-es év legjobb vételnek ígérkező kriptovalutájaként tűnik fel, felülmúlva a Cardano és a Sei árdinamikáját

A DTX Exchange által kibocsátott DTX token hatalmas figyelmet kelt a piacon. Az éjszaka alatt bekövetkezett fejlődése elhomályosítja az olyan jelentős altcoinokat, mint a Cardano (ADA) és a Sei (SEI), annak ellenére, hogy ezek is lenyűgöző teljesítménymutatókkal rendelkeznek.
2024. 04. 24. 09:00
Megosztás:

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben szerda reggel kedd kora estéhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 04. 24. 08:30
Megosztás:

Anton Kharitonov bullish UNI előrejelzése: A LINK ára helyreáll, miközben a jövő DeFi óriása, a CNK kiemelkedik

A Castula Network markáns megjelenése, mint egy hatékony multi-chain és swap-protokoll, kiemelkedő figyelmet kap a kriptopiaci hírekben. A Uniswap (UNI) jövőbeli kilátásai és a Chainlink (LINK) iránti bullish optimizmus között a Castula Network (CNK) úttörőként tűnik fel a decentralizált multi-chain platformok világában. Különösen figyelemre méltó, hogy ez a DeFi érme éppen a Bitcoin várható felezési eseményének piacra gyakorolt hatásainak idején jelenik meg. A szakértők szerint a CNK a 2024-es évben figyelemmel követendő DeFi érmék közé emelkedhet.
2024. 04. 24. 08:00
Megosztás:

Növekedésére számít idén a Renault

A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak köszönhetően, hogy több új modellel jelentkezik a piacokon.
2024. 04. 24. 07:30
Megosztás:

Az új mémcoin iránt nagy az érdeklődés azután, hogy a korai vásárlóknak 290%-os áremelkedést hozott, az FTM emelkedését jósolják, miközben a THETA továbbra is bullish

A KangaMoon (KANG), egy új mémcoin, amely a korai befektetők számára 290%-os hozamot nyújtott, ezzel robbanásszerűen az érdeklődés középpontjába került és a toplisták élére tört. Ezenfelül két további kriptovaluta, a Fantom (FTM) és a Theta Network (THETA) is ígéretes emelkedési trendet mutat az utóbbi időszakban tapasztalt bikás piaci teljesítményük alapján. Elemzésünk során közelebbről is megvizsgáljuk, hogy milyen magasságokba képesek ezek a kriptovaluták emelkedni, figyelembe véve piaci mozgásukat és általános lendületüket. Majd megvilágítjuk, miért éppen ezeket az altcoinokat érdemes figyelembe venni befektetési szempontból.
2024. 04. 24. 07:00
Megosztás:

Így befolyásolják a családok életét az üzemanyagárak

A felmérések szerint a lakosság legjelentősebb kiadásait az élelmiszer és az egészségügyi ráfordítások mellett az üzemanyag-költések teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a lakosság esetében az üzemanyagár alakulása az egyik legmeghatározóbb tényező, amely érdemben befolyásolja a családok fogyasztását - hívta fel a figyelmet keddi közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2024. 04. 24. 06:30
Megosztás:

Két új irodaházzal bővült a budapesti modern irodaállomány az első negyedévben

A budapesti irodaállomány két új irodaházzal, összesen 26 440 négyzetméterrel bővült az első negyedévben, a teljes budapesti modern irodaállomány meghaladja a 4,377 millió négyzetmétert - közölte a Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (BIEF) kedden az MTI-vel.
2024. 04. 24. 06:00
Megosztás:

Húsz százalékos árbevétel-növekedés mellett 66,2 millió forint nyereséget ért el tavaly a ViVeTech

Az első kiberbiztonságra szakosodott tőzsdei cég a 2022-es nehéz év után tavaly fordítani tudott: működését optimalizálta, bevételei az inflációt meghaladó mértékben növekedtek, és jelentős nyereséget, ugrásszerűen javuló EBITDÁ-t ért el – derül ki a ViVeTech Nyrt. közgyűlési előterjesztéséből, melyet ma tett közzé a BÉT-en.
2024. 04. 24. 05:30
Megosztás:

Lassuló ütemben nőtt az amerikai gazdasági aktivitás

Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
2024. 04. 24. 05:00
Megosztás:

Pozitív lendület várható a kockázati tőke piacon

Az európai magántőke-szektorban a tavalyinál optimistább a hangulat – derül ki a Roland Berger „European Private Equity Outlook 2024” című tanulmányából, amelyhez 2200 kockázati tőke-szakértőt kérdeztek meg Európa-szerte. Míg 2023-ban az iparági szakértők 60%-a stagnálást jósolt, addig idén 65% a magántőke bevonásával megvalósuló M&A tranzakciók nagyobb volumenére számít. Ez a várakozás elsősorban a finanszírozási feltételek várható enyhülésének és a nagyobb befektetési lehetőségek érzékelésének köszönhető. 2024-ben a legvonzóbb célágazatok a technológia, a szoftverek és digitális megoldások, valamint a gyógyszeripar és az egészségügy.
2024. 04. 24. 04:30
Megosztás:

Munkásszállón élni: tények, amelyeket a mai dolgozói szállásról tudni érdemes

A munkaerő-szállásoltatás nem újkeletű dolog. Évtizedekre nyúlik vissza, Magyarországon a szocializmus korában terjedtek el a munkásszállók. A munkaerőtartalék az országban jelenleg is nagymértékben eltér régiónként, így a munkavállalók mobilizálására napjainkban is kiemelten szükség van. Sőt, külföldi munkaerő is érkezik hazánkba és a más országokból érkező munkavállalókat is el kell szállásolni. Rengeteg tévhit kering a köztudatban a munkásszállók kapcsán, köszönhetően a szocializmusban tapasztaltaknak és a munkásszállóként használt épületállomány elavultságának. Ma azonban egészen mást jelent már egy dolgozói szállás. A vállalatok és a munkaerő-kölcsönző cégek is elkötelezettek a minőségi szállásoltatás mellett, hiszen csak így lehet a munkaerőt bevonzani és megtartani – hangsúlyozza Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2024. 04. 24. 04:00
Megosztás:

Az EP jóváhagyta a koszovói szerbek vízummentességét

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén jóváhagyta, hogy azok, akik a koszovói szerb Koordinációs Igazgatóság által kiállított útlevéllel rendelkeznek, vízummentesen utazhassanak be az Európai Unióba.
2024. 04. 24. 03:30
Megosztás:

7,75%-ra csökkent a magyar alapkamat

A Monetáris Tanács mai ülésén várakozásunknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75%-ra csökkentette az alapkamatot. Emellett 50 bázisponttal 6,75%-ra hozta le az O/N betéti kamatot, valamint 8,75%-ra mérsékelte az O/N fedezett hitel kamatát.
2024. 04. 24. 03:00
Megosztás:

Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden

Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip közösségi térré alakított, parkosított egykori üzemi területe szerdától nyitva áll a közönség előtt.
2024. 04. 24. 02:30
Megosztás:

Fél százalékos kamatvágás az MNB-től

Tovább lassított az MNB a kamatvágási ütemen. A várakozásoknak megfelelően 50 bázispontos kamatvágást hajtott végre a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, az alapkamat 7,75 százalékra, az overnight betéti kamat 6,75 százalékra, míg az overnight fedezett hitel kamata 8,75 százalékra csökkent.
2024. 04. 24. 02:00
Megosztás:

70 éves nyugdíjkorhatár Magyarországon? Igen, erre számítunk!

Egy felmérés alapján romlottak a nyugdíjra vonatkozó várakozások a 30-59 éves korosztály körében, mivel az emberek többsége 69 éves korra teszi a nyugdíjba vonulás várható időpontját, és a 70 éves korhatárt tartják valószínűnek a jövőbeni nyugdíjkorhatárként. Milyen valóságtartalma van ennek a prognózisnak?
2024. 04. 24. 01:00
Megosztás:

Toncoin árfolyam-előrejelzés – Ugranak a kereskedők a világelső AR/VR érme előértékesítésére

A Toncoin árfolyama az elmúlt 24 órában több mint 12 százalékot ugrott felfelé, és hétfőn reggel 6,80 dolláron kereskedtek vele. A befektetők látványosan megrohanták az altcoin vásárlási felületét.
2024. 04. 24. 00:01
Megosztás:

Erős első negyedévet zár a PepsiCo

A piac mai nyitása előtt tette közzé első negyedéves gyorsjelentését a PepsiCo.
2024. 04. 23. 23:30
Megosztás:

Újabb légijárat lesz nyártól hazánk és Kína között

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros, Hszian is közvetlenül elérhető lesz Budapestről - jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Pekingben.
2024. 04. 23. 23:00
Megosztás:

Új bölcsőde épül Makón

Új, két csoportszobás, 24 férőhelyes bölcsődét épít uniós támogatással a görögkatolikus egyház Makón.
2024. 04. 23. 22:30
Megosztás: