RACE-001: kiderült, mennyivel veszélyesebbek a lóerőbajnokok az átlag autóknál

Tíz év alatt meghétszereződött a nagy teljesítményű személyautók száma Magyarországon, az általuk okozott káresetek pedig több mint négyszeresükre ugrottak. A közutak rémei tavaly is a pótkocsis kamionok voltak, ezek okozták saját hibájukból a legnagyobb károkat. A személyautók közül a legnagyobb teljesítményűek a legveszélyesebbek, de a nagymotorosok még náluk is nagyobb rombolásra képesek - írja az MNB friss adatai alapján készített elemzésében a Bank360.hu.

RACE-001: kiderült, mennyivel veszélyesebbek a lóerőbajnokok az átlag autóknál

Több mint 6,1 millió autó rendelkezett 2022-ben kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint, ezekkel csaknem 140 ezer olyan balesetet okoztak a sofőrök, amelyeknél a kötelező biztosítás terhére kellett fizetniük a biztosítóknak kártérítést. A kárgyakoriság tehát a teljes magyar gépjármű-állományra vetítve 2,29 százalékos volt, ami jónak számít, ennél csak egyetlen évben, 2020-ban, a covid miatti lezárások idején volt szebb ez a mutató.

Tavaly több mint 4,2 millió személygépkocsinak volt kgfb-szerződése, ezek 63 százaléka közepes méretű, 50-100 kilowatt teljesítményű autó volt. Csak nagyjából minden ötödik személyautó volt ennél nagyobb teljesítményű. A 180 kilowatt fölötti kategória aránya még mindig 2 százalék alatt van, nem egészen 82 ezer nagy teljesítményű autó járt 2022-ben a magyar utakon, a statisztika alapján azonban ez a gépjárműkategória az, amelyik a leggyorsabban nő, tíz év alatt meghétszereződött az ilyen autók száma a magyar utakon - írja a Bank360.hu.

Egyre több a nagy teljesítményű autó és a baleset is

Ezek után az sem meglepő, hogy az ilyen autók által okozott saját hibás balesetek száma is jócskán megugrott, tíz éve ez a szám évente még 500 körül volt, tavaly már 2200 fölött térítettek kgfb-s kárt nagy autók miatt a biztosítók.

A személygépkocsiknál az általános tendencia az egyébként, hogy minél nagyobb egy autó, annál nagyobb valószínűséggel okoz kárt a sofőrje. Az átlagos kárgyakoriság tavaly 2,52 százalékos volt, vagyis 100 autóból valamivel több mint 2,5 okozott így kárt. Az átlagos kárérték 732 ezer forintot tett ki. A 70 kilowatt alatti kategóriák mindegyikében az átlag alatt volt a kárgyakoriság, afölött viszont nőtt ez a mutató, a legmagasabb a 180 kilowatt fölöttieknél volt, 2,72 százalékos.

Ebben a kategóriában mérték a legnagyobb másoknak okozott károkat is, míg egy közepes autóval 600-700 ezer forint körüli kárt okoztak csak másoknak, a legnagyobb autónál az átlagos kárérték megközelítette az 1,1 millió forintot. A magas átlagos értékek általában úgy jönnek ki, hogy nem csak autókárok keletkeznek a balesetekben, hanem személyi sérülések is, amelyekre egyre nagyobb összeget fizetnek ki a biztosítók.

A motorosok is egyre veszélyesebbek

Nem csak autóból, motorból is egyre többet vásárolnak a magyarok, és a nagy teljesítményű járművek száma nő a leggyorsabban. Tíz év alatt több mint a kétszeresére nőtt a 70 kilowattosnál erősebb kétkerekűek száma az országban, több mint 52 ezer ilyen motornak van már kgfb-je.  Összesen 216 ezer motoros kgfb-szerződés van, emellett 296,6 ezer segédmotos kerékpárra kötöttek még kötelezőt.

A kis, 12 kW alatti teljesítményű motorokkal is okoznak balesetet és kárt, amelynek átlagos összege tavaly már 530 ezer forint volt, a segédmotoros kerékpároknál pedig 428,5 ezer forint volt az átlagos kárkifizetés. A statisztika alapján azonban a motorosok közül is a nagy teljesítményű gépeken ülők a legveszélyesebbek. A nem egészen 900 motorosok által okozott tavalyi káresetből több mint 300 esetben 70 kilowatt fölötti kétkerekű miatt fizettek a biztosítók. Sajnos az okozott károk is hatalmasak ilyen esetben, majdnem 1,3 millió forint volt az átlagos kifizetés, ami súlyos sérüléseket, sok esetben személyi sérülést feltételez. A nagymotoroknál súlyosabb károkat saját hibás balesetben egyedül a vontatós kamionok okoztak tavaly.

A közutak rémei továbbra is a kamionok, de a troli is töri a tükröket

A legnagyobb kárgyakoriság a nagy járműveknél van. Mint minden évben, 2022-ben is a trolibusz nyerte ezt a nem túl dicsőséges versenyt. A 238 darab Magyarországon közlekedő troli több mint negyede okozott valamilyen kárt. A biztosítások alapján kifizetett átlagos kárérték viszont nem volt kiemelkedő, 609 ezer forint körüli. Ez alapján azt lehet feltételezni, hogy a szűk belvárosi utcákban közlekedő elektromos járművek főleg más autókban okoznak kisebb-nagyobb károkat, töréseket.

A nagyobb jármű, nagyobb kárgyakoriság tendencia megfigyelhető az autóbuszoknál és a tehergépkocsiknál is. A 10-19 fős kisbuszok nem okoznak gyakrabban balesetet, mint a személyautók, a 80 fősnél nagyobbak közül viszont minden tizediknek volt tavaly kgfb-s kárkifizetése. A “fehér furgonos” viszont a kárstatisztikák szerint valóban rászolgál a vele kapcsolatos előítéletekre, ezek a kisteherautók sokkal gyakrabban okoznak balesetet, mint a személyautósok, beleértve a legnagyobb kategóriákat is - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

Már 3,5 tonna össztömeg alatt is 100-ból majdnem 4 ilyen autónak volt kárkifizetése tavaly, 3,5-12 tonna között minden 17., 12 tonna fölött minden 13. tehergépkocsi balesetezett a saját hibájából. Utóbbiaknál a 900 ezer forintot is meghaladta az átlagos kárkifizetés.

A kamionokkal persze kárkifizetésben egyik járműosztály sem veszi fel a versenyt. A magyarországi biztosítóknál 44 ezer vontatós szerződést tartanak nyilván, ezek több mint 14 százalékára történt tavaly kárkifizetés. Ha pedig egy kamionos elnéz valamit, és balesetet okoz, akkor ott hatalmas károk keletkeznek. Az átlagos kárérték 2022-ben megközelítette a 2 millió forintot, ez pedig azt jelenti, hogy egy-egy ilyen eseménynél általában nem csak egy másik autó tört össze, hanem sajnos személyi sérülések is voltak.

A déli tagállamok szerint növelni kell az EU versenyképességét és globális szerepét

Növelni kell az Európai Unió versenyképességét és globális szerepét, ehhez viszont elengedhetetlen a beruházások növelése a kutatás-fejlesztésben és a technológiai iparban - hangsúlyozták az EU déli tagállamait tömörítő Med9-csoport vezetői hétfői szlovéniai csúcstalálkozójukon, amelynek a Közel-Keletről szóló részén II. Abdalláh jordániai király is részt vett.
2025. 10. 20. 23:00
Megosztás:

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Megújult arculattal, DH Groupként folytatja tevékenyégét a Duna House Group, a változás egy újabb mérföldkő a vállalat számára, hogy Európa vezető pénzügyi és ingatlanközvetítő cégcsoportjává váljon; a hivatalos cégnévváltozására a novemberi közgyűlésen kerülhet sor - közölte a Duna House Group hétfőn az MTI-vel.
2025. 10. 20. 22:00
Megosztás:

Gyorsan emelkedtek a kanadai termelői árak

A kanadai termelőiár-index havi és éves szinten egyaránt január óta a leggyorsabb ütemben emelkedett szeptemberben.
2025. 10. 20. 21:30
Megosztás:

Robbanás volt egy romániai kőolajfinomítóban

Robbanás volt hétfőn a romániai Petrotel-Lukoil kőolajfinomítóban - írja az economica.net.
2025. 10. 20. 21:00
Megosztás:

Őszi szabadtéri programok Magyarországon – élvezd a természet színpompáját

Az ősz Magyarországon varázslatos időszak, amikor a természet a legszínesebb ruhájába öltözik. A langyos napsütéses napok, a friss levegő és a lélegzetelállító tájak tökéletes lehetőséget kínálnak a szabadtéri programokra. Ebben az útmutatóban bemutatjuk a legjobb őszi tevékenységeket, amelyekkel felejthetetlen élményekkel gazdagodhatsz.
2025. 10. 20. 20:00
Megosztás:

A statisztika szerepe a modern tudományokban

Statistics and Science címmel rendezett nemzetközi tudományos konferenciát a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a statisztikai világnap alkalmából 2025. október 20-án a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) dísztermében. Az angol nyelvű szimpóziumon különböző tudományterületekről érkező, elismert hazai és külföldi szakemberek vitatták meg a statisztika és a tudomány kölcsönhatásait, valamint az adatvezérelt kutatás és döntéshozatal legújabb irányait.
2025. 10. 20. 19:30
Megosztás:

Együtt formálják a tőkebefektetések jövőjét – először közös fókuszban az állam és a magántőke a VC Summiton

Idén ősszel új fejezet nyílt a magyar tőkebefektetések történetében: immár kifejezetten a kis- és középvállalkozásokra szabott, dedikált tőkeprogram is elérhető. Október 29-én a Venture Capital Summit először mutatja be egységesen a hazai tőkeági ökoszisztémát. A konferencia egyedülálló módon ülteti egy asztalhoz az állami és a magántőkés befektetőket, hogy közösen rajzoljanak képet a magyar tőkebefektetési piac jelenéről, új irányairól, kihívásairól, valamint az együttműködés lehetséges modelljeiről.
2025. 10. 20. 19:00
Megosztás:

Ismét országos toborzásba fogott a HungaroControl

A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmiirányító- képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 20. 18:30
Megosztás:

Megerősítette együttműködését a GVH és a Görög Versenyhatóság

Megerősítette együttműködését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Görög Versenyhatóság (HCC), az erről szóló megállapodást a fennállásának 30. évfordulóját ünneplő görög hatóság nemzetközi szakmai konferenciáján írták alá Athénben - közölte a GVH hétfőn az MTI-vel.
2025. 10. 20. 18:00
Megosztás:

Hol tart ma a hazai áramtőzsde a regionális együttműködésben?

Az elmúlt másfél évtizedben a HUPX a közép-kelet-európai régió egyik legelismertebb és leglikvidebb szervezett villamosenergia-piacává vált. De hogyan lehet úgy lépést tartani az iparági fejlődéssel, hogy közben a piaci szereplők igényei is maximálisan teljesüljenek?
2025. 10. 20. 17:30
Megosztás:

Alkotmányellenesnek minősült Romániában az igazságszolgáltatási nyugdíjreform

Alkotmánysértőnek minősítette hétfői ülésén a román alkotmánybíróság a bírák és az ügyészek nyugdíjazási feltételeit módosító törvénytervezetet, amelyet parlamenti vita nélkül, úgynevezett kormányzati felelősségvállalással próbált hatályba léptetni az Ilie Bolojan vezette négypárti kormány.
2025. 10. 20. 17:00
Megosztás:

Az EU Tanácsa álláspontot fogadott el az orosz gázimport fokozatos kivezetéséről

Az európai uniós tagállamok kormányainak képviselőit tömörítő Tanács tárgyalási álláspontot fogadott el az orosz földgázimport fokozatos kivezetéséről szóló rendelettervezetről - közölte a testület hétfőn.
2025. 10. 20. 16:30
Megosztás:

Michael Saylor elnök szerint véget ért a kriptotél, a Bitcoin felébredt

A Strategy (korábban MicroStrategy) ügyvezető elnöke, <a href="https://www.bitcoinbazis.hu/michael-saylor-strategy-bitcoin-utolso-negyedev/" target="_blank">Michael Saylor óvatosságra intette a Bitcoin-tulajdonosokat</a>, hogy ne engedjenek a medvés piaci hangulatnak. Üzenetét egy 15 másodperces, filmszerű videón keresztül közvetítette, melynek címe: „Ne etesd a [Bitcoin] medvéket”.
2025. 10. 20. 16:15
Megosztás:

Póker vs Blackjack: Főbb különbségek

Ha kaszinóról van szó, a két legnagyobb klasszikus arc az asztalnál mindig ugyanaz: póker és blackjack.
2025. 10. 20. 15:58
Megosztás:

Októberre hajszál híján 1 gigawattal bővült a hazai napelemes kapacitás

A naperőművek beépített teljesítménye először 2022-ben nőtt legalább 1000 megawattal Magyarországon. Az idei első kilenc hónapban 997 megawatt volt a gyarapodás. Még hátra van egy teljes negyedév, így biztosra vehető, hogy zsinórban a negyedik esztendőben is megugorjuk az 1 gigawattot - írta hivatalos Facebook oldalán hétfőn az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 10. 20. 15:30
Megosztás:

Egy felmérés szerint a lakosság többsége támogatja Csehország EU-tagságát

Csehország tagságát az Európai Unióban a lakosság 55 százaléka támogatja, 24 százaléka ellenzi, míg 21 százaléknak nincs konkrét véleménye ebben a témában - derült ki abból az országos felmérésből, amelyet az NMS ügynökség készített a Právo napilap és a Novinky.cz hírportál megrendelésére.
2025. 10. 20. 15:00
Megosztás:

Csúcs a használtautó-piacon: Csaknem hétszázezer személyautó cserélt gazdát az első három negyedévben

A DataHouse előzetes adatai szerint a tavaly szeptemberi 77 700-hoz képest 4,1 százalékkal több, 80 900 személygépkocsi cserélt gazdát a hazai használtautó-piacon az elmúlt hónap során, ami a valaha volt második legnagyobb havi érték. Szeptember végére sosem volt ilyen magas, 699 600 az adott év belföldi használtautó-adásvételeinek száma: az előző év háromnegyedévében is csupán 680 400 átírást regisztráltak. Ezzel immár szinte biztossá vált, hogy év végére megdől a tavaly beállított éves rekord is.
2025. 10. 20. 14:00
Megosztás:

A Duna House Group új néven folytatja működését

A Duna House Group (Duna House Holding Nyrt.) DH Groupként, megújult arculattal és új honlappal (www.dh.group) folytatja tevékenységét. A változás egy újabb jelentős mérföldkő a vállalat számára, hogy Európa vezető pénzügyi és ingatlanközvetítő cégcsoportjává váljon.
2025. 10. 20. 13:30
Megosztás:

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben - közölte az MVM hétfőn az MTI-vel.
2025. 10. 20. 13:00
Megosztás:

Áder János rendezné az illegálisan fúrt kutak helyzetét

A vízkészletek védelmére, a vízvisszatartás, valamint a Tisza víztéremelésének szükségességére hívta fel a figyelmet az aszály és a vízgazdálkodási problémák kezelése, illetve a következő generációk ivóvízkészletének biztosítása érdekében a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Környezeti Fenntarthatósági Intézetének igazgatója Áder János volt államfő Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb adásában.
2025. 10. 20. 12:30
Megosztás: