RACE-001: kiderült, mennyivel veszélyesebbek a lóerőbajnokok az átlag autóknál

Tíz év alatt meghétszereződött a nagy teljesítményű személyautók száma Magyarországon, az általuk okozott káresetek pedig több mint négyszeresükre ugrottak. A közutak rémei tavaly is a pótkocsis kamionok voltak, ezek okozták saját hibájukból a legnagyobb károkat. A személyautók közül a legnagyobb teljesítményűek a legveszélyesebbek, de a nagymotorosok még náluk is nagyobb rombolásra képesek - írja az MNB friss adatai alapján készített elemzésében a Bank360.hu.

RACE-001: kiderült, mennyivel veszélyesebbek a lóerőbajnokok az átlag autóknál

Több mint 6,1 millió autó rendelkezett 2022-ben kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint, ezekkel csaknem 140 ezer olyan balesetet okoztak a sofőrök, amelyeknél a kötelező biztosítás terhére kellett fizetniük a biztosítóknak kártérítést. A kárgyakoriság tehát a teljes magyar gépjármű-állományra vetítve 2,29 százalékos volt, ami jónak számít, ennél csak egyetlen évben, 2020-ban, a covid miatti lezárások idején volt szebb ez a mutató.

Tavaly több mint 4,2 millió személygépkocsinak volt kgfb-szerződése, ezek 63 százaléka közepes méretű, 50-100 kilowatt teljesítményű autó volt. Csak nagyjából minden ötödik személyautó volt ennél nagyobb teljesítményű. A 180 kilowatt fölötti kategória aránya még mindig 2 százalék alatt van, nem egészen 82 ezer nagy teljesítményű autó járt 2022-ben a magyar utakon, a statisztika alapján azonban ez a gépjárműkategória az, amelyik a leggyorsabban nő, tíz év alatt meghétszereződött az ilyen autók száma a magyar utakon - írja a Bank360.hu.

Egyre több a nagy teljesítményű autó és a baleset is

Ezek után az sem meglepő, hogy az ilyen autók által okozott saját hibás balesetek száma is jócskán megugrott, tíz éve ez a szám évente még 500 körül volt, tavaly már 2200 fölött térítettek kgfb-s kárt nagy autók miatt a biztosítók.

A személygépkocsiknál az általános tendencia az egyébként, hogy minél nagyobb egy autó, annál nagyobb valószínűséggel okoz kárt a sofőrje. Az átlagos kárgyakoriság tavaly 2,52 százalékos volt, vagyis 100 autóból valamivel több mint 2,5 okozott így kárt. Az átlagos kárérték 732 ezer forintot tett ki. A 70 kilowatt alatti kategóriák mindegyikében az átlag alatt volt a kárgyakoriság, afölött viszont nőtt ez a mutató, a legmagasabb a 180 kilowatt fölöttieknél volt, 2,72 százalékos.

Ebben a kategóriában mérték a legnagyobb másoknak okozott károkat is, míg egy közepes autóval 600-700 ezer forint körüli kárt okoztak csak másoknak, a legnagyobb autónál az átlagos kárérték megközelítette az 1,1 millió forintot. A magas átlagos értékek általában úgy jönnek ki, hogy nem csak autókárok keletkeznek a balesetekben, hanem személyi sérülések is, amelyekre egyre nagyobb összeget fizetnek ki a biztosítók.

A motorosok is egyre veszélyesebbek

Nem csak autóból, motorból is egyre többet vásárolnak a magyarok, és a nagy teljesítményű járművek száma nő a leggyorsabban. Tíz év alatt több mint a kétszeresére nőtt a 70 kilowattosnál erősebb kétkerekűek száma az országban, több mint 52 ezer ilyen motornak van már kgfb-je.  Összesen 216 ezer motoros kgfb-szerződés van, emellett 296,6 ezer segédmotos kerékpárra kötöttek még kötelezőt.

A kis, 12 kW alatti teljesítményű motorokkal is okoznak balesetet és kárt, amelynek átlagos összege tavaly már 530 ezer forint volt, a segédmotoros kerékpároknál pedig 428,5 ezer forint volt az átlagos kárkifizetés. A statisztika alapján azonban a motorosok közül is a nagy teljesítményű gépeken ülők a legveszélyesebbek. A nem egészen 900 motorosok által okozott tavalyi káresetből több mint 300 esetben 70 kilowatt fölötti kétkerekű miatt fizettek a biztosítók. Sajnos az okozott károk is hatalmasak ilyen esetben, majdnem 1,3 millió forint volt az átlagos kifizetés, ami súlyos sérüléseket, sok esetben személyi sérülést feltételez. A nagymotoroknál súlyosabb károkat saját hibás balesetben egyedül a vontatós kamionok okoztak tavaly.

A közutak rémei továbbra is a kamionok, de a troli is töri a tükröket

A legnagyobb kárgyakoriság a nagy járműveknél van. Mint minden évben, 2022-ben is a trolibusz nyerte ezt a nem túl dicsőséges versenyt. A 238 darab Magyarországon közlekedő troli több mint negyede okozott valamilyen kárt. A biztosítások alapján kifizetett átlagos kárérték viszont nem volt kiemelkedő, 609 ezer forint körüli. Ez alapján azt lehet feltételezni, hogy a szűk belvárosi utcákban közlekedő elektromos járművek főleg más autókban okoznak kisebb-nagyobb károkat, töréseket.

A nagyobb jármű, nagyobb kárgyakoriság tendencia megfigyelhető az autóbuszoknál és a tehergépkocsiknál is. A 10-19 fős kisbuszok nem okoznak gyakrabban balesetet, mint a személyautók, a 80 fősnél nagyobbak közül viszont minden tizediknek volt tavaly kgfb-s kárkifizetése. A “fehér furgonos” viszont a kárstatisztikák szerint valóban rászolgál a vele kapcsolatos előítéletekre, ezek a kisteherautók sokkal gyakrabban okoznak balesetet, mint a személyautósok, beleértve a legnagyobb kategóriákat is - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

Már 3,5 tonna össztömeg alatt is 100-ból majdnem 4 ilyen autónak volt kárkifizetése tavaly, 3,5-12 tonna között minden 17., 12 tonna fölött minden 13. tehergépkocsi balesetezett a saját hibájából. Utóbbiaknál a 900 ezer forintot is meghaladta az átlagos kárkifizetés.

A kamionokkal persze kárkifizetésben egyik járműosztály sem veszi fel a versenyt. A magyarországi biztosítóknál 44 ezer vontatós szerződést tartanak nyilván, ezek több mint 14 százalékára történt tavaly kárkifizetés. Ha pedig egy kamionos elnéz valamit, és balesetet okoz, akkor ott hatalmas károk keletkeznek. Az átlagos kárérték 2022-ben megközelítette a 2 millió forintot, ez pedig azt jelenti, hogy egy-egy ilyen eseménynél általában nem csak egy másik autó tört össze, hanem sajnos személyi sérülések is voltak.

Berobbanhat az Ethereum árfolyam? A Fusaka frissítés újraindíthatja a Pectrához hasonló 56%-os ralit

Az Ethereum árfolyama újra emelkedő pályára állt: december eleje óta több mint 13%-ot nőtt, részben a kriptopiac általános fellendülése, részben a Fusaka nevű hálózati frissítés körüli növekvő optimizmus hatására. Bár az ETH még mindig 17%-os mínuszban van havi szinten, a grafikonokon megjelenő technikai jelek kísértetiesen hasonlítanak a 2025 májusi Pectra-upgrade előtti szituációhoz – amikor az Ethereum egyetlen hét alatt 56%-ot ugrott. Vajon most ismét hasonló robbanás következik?
2025. 12. 03. 22:00
Megosztás:

A HungaroControl első uniós léginavigációs szolgáltatóként csatlakozott a SOCEA-hoz

A török, azeri, üzbég, kirgiz, tádzsik és kazah légiforgalmi irányító vállalatokat tömörítő szakmai szervezethez csatlakozott a HungaroControl, a csatlakozás lehetőséget teremt a térség szakszolgálataival való szorosabb stratégiai együttműködésre és koordinációra, ami az európai légiforgalom hatékonyabb áramoltatását eredményezheti - közölte a magyar légiforgalmi szolgálat szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 03. 21:30
Megosztás:

Szerdán alig változott a forint árfolyama

Szerdán kevéssé változott, vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 12. 03. 21:00
Megosztás:

Putyin gazdasági tanácsadója szerint a kriptovaluta kulcsszerepet kell kapjon Oroszország gazdasági mérlegében

Az orosz kormány egyre nyíltabban fordul a kriptovaluták felé: most épp Vlagyimir Putyin egyik legközelebbi gazdasági tanácsadója szorgalmazza, hogy a kriptovaluták jelenjenek meg az ország hivatalos fizetési mérlegeiben. A háttérben egy gyorsan növekvő bányászati iparág áll, amely rejtett exportként dollármilliárdos értéket képviselhet – és ez még csak a kezdet.
2025. 12. 03. 20:30
Megosztás:

Utolsó 24 óra: A 92 ezer dolláros BTC csúcsküszöb lenne? Válts Digitap-ra ($TAP) az összeomlás előtt

A korábbi eladási hullámból való kilábalást követően a Bitcoin múlt pénteken átlépte a 92 ezer dolláros határt. Azonban, mivel nem sikerült áttörnie a kulcsfontosságú ellenállási szinteket, azóta jelentős árfolyamesést tapasztalt.
2025. 12. 03. 20:00
Megosztás:

Soha ne add el a Bitcoint! Vagy mégis? Veszélyben a BTC zászlóshajója

Michael Saylor neve egyet jelent a Bitcoin maximalizmussal – és a „Soha ne add el a Bitcoinod” elvvel. Azonban a kriptopiac egyik legnagyobb intézményi szereplője, a Strategy (korábban MicroStrategy) olyan pénzügyi nyomás alá került, amely arra kényszerítheti, hogy megszegje ezt az alapelvet. De mi történik akkor, ha ez a vállalat valóban elkezdi értékesíteni BTC-állományát? Összeomolhat a piac? Vagy ez csak egy új korszak kezdete?
2025. 12. 03. 19:00
Megosztás:

Oroszország egyre vakmerőbb

Oroszország egyre vakmerőbb viselkedést tanúsít a NATO-val szemben, megsérti a szövetséges országok légterét, kibertámadásokat hajt végre, és kémkedésre használ hajókat a tagállamok tengeri infrastruktúrájának feltérképezésére - jelentette ki Mark Rutte, a NATO főtitkára Brüsszelben szerdán.
2025. 12. 03. 18:30
Megosztás:

A jövő év március-áprilisában kezdik a sorozatgyártást a CATL debreceni akkumulátorgyárában

Jövőre, az engedélyektől függően várhatóan márciusban vagy áprilisban megkezdődik a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában - közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója szerdán Debrecenben.
2025. 12. 03. 18:00
Megosztás:

Több utastájékoztatási funkció a MÁVPlusz járatinfó szolgáltatásban

Az adventi időszaktól új néven, jóval több szolgáltatással vehető igénybe a MÁV-csoport térképes útvonaltervező és járatinfó szolgáltatása, az egykori EMMA mostantól a tavasszal bemutatott új applikációhoz illeszkedő MÁVPlusz néven üzemel tovább, a weboldal is a mavplusz.hu címen érhető el - közölte a MÁV csoport szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 03. 17:30
Megosztás:

Ilyen lesz Szerbia jövő évi költségvetése

A szerb parlament elfogadta szerdán a 2026. évi költségvetést, amely a bruttó hazai termék (GDP) 3 százalékának megfelelő hiánnyal számol.
2025. 12. 03. 17:00
Megosztás:

Ilyen lesz Szerbia jövő évi költségvetése

A szerb parlament elfogadta szerdán a 2026. évi költségvetést, amely a bruttó hazai termék (GDP) 3 százalékának megfelelő hiánnyal számol.
2025. 12. 03. 17:00
Megosztás:

2026 a Legelők és Pásztorok Nemzetközi Éve, támogatva ezen ökoszisztémákat és azokat, akik a legelőket fenntartják

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) hivatalosan bemutatta a Legelők és Pásztorok 2026-os Nemzetközi Évét – egy globális kampányt, ami a legelők és a legeltető állattartás a fenntartható mezőgazdaságban, a biodiverzitás megőrzésében és a klímaváltozással szembeni ellenálló képességben játszott alapvető szerepére hivatott felhívni a figyelmet.
2025. 12. 03. 16:30
Megosztás:

Évvégi lendület a nyugdíj-megtakarításokban

Ahogy közeledik az év vége, egyre többen gondolják újra pénzügyi terveiket, és tesznek kisebb-nagyobb lépéseket a hosszú távú biztonság érdekében. Az OTP Nyugdíjpénztár szerint a fiatalok körében látványosan erősödik a tudatosság: az új belépők 40 százaléka 16-34 év közötti, és egyre többen választanak kockázatosabb, hosszabb távon nagyobb hozamot kínáló portfóliókat. Az OTP Öngondoskodási Index adatai is azt mutatják: a lakosság minden korosztályban magabiztosabban és céltudatosabban kezeli pénzügyeit.
2025. 12. 03. 16:00
Megosztás:

Októberben a kártyabirtokosok 14%-kal többet költöttek SZÉP-kártyáikról

A Kormány azért dolgozik, hogy a magyar családok egyre többször és egyre többet tudjanak kikapcsolódásra fordítani. A családok gondtalan pihenését a Kormány a SZÉP-kártyán keresztül kiemelten támogatja, amely októberben a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a kártyabirtokosok összesen 36,3 milliárd forintot használtak fel kártyáikról, ami több mint 14%-kos növekedést jelent tavalyhoz képest.
2025. 12. 03. 15:30
Megosztás:

Kik lettek a 2025-ös év legjobb cégvezetői?

Idén 11. alkalommal rendezték meg a Bizalom Gálát, ahol olyan vezetők munkáját ismerték el, akik hivatásuk során nem csak értéket teremtenek, de folyamatosan inspirálnak másokat. Az üzleti élet kiemelkedő szereplőit hét kategóriában és két különdíjjal díjazták. A Leader of The Year kitüntetést 2025-ben Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. vezetője nyerte el.
2025. 12. 03. 15:00
Megosztás:

Több mint 100 település külterületi útfejlesztését támogatja a kormány

A vidéken működő vállalkozások és az ott élők számára kiemelt jelentőségű, hogy külterületeik is jól megközelíthetőek legyenek, ezt pedig az Agrárminisztérium is támogatja. A "Külterületi utak fejlesztése" című felhívás első körében több mint száz vidéki önkormányzat külterületi útfejlesztésének finanszírozására kerülhet sor 8,4 milliárd forint összegben - jelentette be közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter.
2025. 12. 03. 14:30
Megosztás:

Sok változást hoz az új transzferár rendelet

A Nemzetgazdasági Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsátotta az új transzferár rendelet normaszövegét, amely várhatóan idén hatályba is fog lépni. Az új rendelet számos érdemi változást hozhat a kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek szabályozásában, jelentősen befolyásolja majd az adminisztrációs és dokumentációs követelményeket, ezért az érintett vállalkozásoknak érdemes időben szakértő segítségét kérni a felkészüléshez.
2025. 12. 03. 14:00
Megosztás:

Megéri beszállni a Dogecoin spot ETF-be? – Valódi esély vagy újabb mém-lufi?

A Dogecoin ismét reflektorfénybe került: elindult az első spot ETF, amely lehetővé teszi a befektetők számára, hogy közvetlenül vásároljanak DOGE-t anélkül, hogy saját tárcát kellene kezelniük. De vajon elég-e ez a mémcoin újraélesztéséhez? Vagy a Dogecoin sztorija végleg kifulladt? Megvizsgáljuk, mit jelent az ETF-indítás, miért nem reagált rá érdemben a piac, és milyen kockázatokkal jár most DOGE-ba fektetni.
2025. 12. 03. 13:30
Megosztás:

A mezeinyúl-állomány 80-90 százaléka elpusztulhat egy vírus miatt

A mezeinyúl-állomány 80-90 százaléka elpusztulhat a myxoma vírus miatt Békés vármegyében. A vakcinázás nem hatékony a betegség ellen, hosszú távon az aktív immunitás hozhatja el a megoldást - nyilatkozta az Országos Magyar Vadászkamara Békés Vármegyei Területi Szervezetének főtitkára szerdán az MTI-nek.
2025. 12. 03. 13:00
Megosztás:

A magyar munkaerőpiac stabil és erős, továbbra is magas a foglalkoztatás, miközben az álláskeresők száma mélyponton van

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján a regisztrált álláskeresők száma 2025 novemberében 220.688 fő volt, ami tavalyhoz képest több mint 4 ezer, 2010-hez képest pedig mintegy 335 ezer fős csökkenést jelent. Nemzetközi összevetésben Magyarország változatlanul az Európai Unió élmezőnyéhez tartozik a magas foglalkoztatást és az alacsony munkanélküliséget tekintve.
2025. 12. 03. 12:30
Megosztás: