Rekordszintű bevételnövekedést hozott az Euronicsnak a pandémia alatt bevezetett SAP Emarsys
Magyarország második legnagyobb műszaki kiskereskedelmi áruházlánca a 64 üzlettel rendelkező Euronics. A nemzetközi márka hazai franchise jogaival rendelkező, 100%-ban magyar tulajdonú Vöröskő Kft. több mint 30 éves múltra tekint vissza a műszaki cikkek offline értékesítésében. Az online kereskedelem intenzív növekedése, amely még a pandémia kitörése előtt kezdetét vette, szükségessé tette, hogy a vállalat az online értékesítési és marketing stratégiáit is újrafogalmazza, új lendületet adva a webshop teljesítésének.
„A bolthálózati értékesítésben kifejezett versenyelőnyünk a szakértékesítői modell, amely azt jelenti, hogy képzett értékesítői kollégáink képesek a vásárlói igényeket pontosan felmérve mindig a vevő számára a legtestreszabottabb ajánlat megfogalmazására. Ezt a tömeges testreszabást szerettük volna megvalósítani az online csatornában is. Olyan teljeskörű marketing automatizációs rendszert kerestünk, ahol minden adatot egy helyen tudunk kezelni” – mondta el Hunyady Beatrix, az Euronics Magyarország / Vöröskő Kft. marketing igazgatója.
A helyi vezetésű vállalat választása azért esett az SAP Emarsys rendszerre, mert ez a megoldás lehetővé tette a vásárlók profilozását, a többcsatornás, illetve online kampányok integrált kezelését és az elmúlt években az elsősorban hírlevélalapú vásárlói kampányok során felgyülemlett gyakorlati buktatók kiiktatását.
Az Euronics 2020. nyarán küldte ki az első olyan hírlevelet, amelyet már az SAP Emarsys rendszere kezelt. A korábbi hírlevélrendszer egyik legnagyobb hátránya az volt, hogy a levelek jelentős része a felhasználók spam mappájába került, emiatt a megnyitási arány tartósan alacsony maradt. Az SAP Emarsys erre a problémára többféle megoldással is szolgál: a küldés előtti kézbesíthetőségi jelentés például megmutatja, mennyire ideális a hírlevél mérete, vagy került-e spam-gyanús szó a tárgymezőbe. Az optimalizált idejű kiküldés segítségével a levél pedig a címzettek számára legjobb időpontban küldhető, így a felhaszn&aa cute;lók nagyobb valószínűséggel nyitják meg az üzenetet.
A 2020-as és 2021-es első félévi forgalmi adatok összehasonlítása jól mutatja, hogy az SAP Emarsys-szal az Euronics valódi áttörést ért el. A hírlevelek megnyitási aránya közel 11 százalékkal javult, az átkattintási arány 6,5 százalékos növekedést mutatott, ez pedig összességében 80 százalékos bevételnövekedést hozott ezen a csatornán.
A hatékonyságjavuláshoz hozzájárult az is, hogy az SAP Emarsys többféle automatizált üzenet küldését is lehetővé teszi. Az Euronics számára az egyik legfontosabb ilyen üzenet a gyors kosárelhagyáshoz kötődik. Azok a felhasználók, akik terméket helyeztek el a kosarukba, de vásárlás nélkül távoztak, 20 perc után egy figyelmeztető üzenetet kapnak. Ez segít abban, hogy végleges döntést hozzanak a termék megvételéről. Egy másik hasznos funkció a price drop. Ennek segítségével azt tudják jelezni a felhasználó számára, ha az általa korábban megtekintett termék ára minimum 5%-kal csökkent.
Nézd meg a weboldalam, megmondom ki vagy
A rendszer segítségével nem csak a hírleveleket lehet személyre szabni. A különböző webchannel kampány funkciók azt is lehetővé teszik, hogy a honlap is a látogató egyéni igényeihez alkalmazkodjon. A bannercsere során az Euronics a felhasználó profilja alapján a weblap egyes bannereit váltja személyes üzenetre.
A szalagkampányok időzíthető és szerkeszthető üzeneteket mutatnak az oldal alján és tetején. Ezt a funkciót az Euronics főleg a pandémia idején, a vásárlási információk megosztására alkalmazta. A popup kampányokat szintén kreatívan használta a cég. Egy-egy felugró üzenettel segítette például azoknak a döntését, akik több terméket is megtekintettek és láthatóan nehezen választottak ezek közül.
Van élet a Black Friday után is
Hunyady Beatrix szerint ezek az eszközök kulcsfontosságúak abban, hogy a marketing szempontjából csendesebb időszakokban is fenntartsák a vásárlók érdeklődését. A nagy akciók, például a Black Friday, a különböző sportesemények vagy szezonális kiárusítások idején az embereket ugyanis sokkal könnyebb egy-egy jól megválasztott márkával és árponttal impulzív vásárlásra ösztönzi, olyan termékek esetében is, amelyek megvásárlását korábban kifejezetten nem tervezték. Az év nagy részében azonban az automatizáció és a személyre szabott ajánlatok segítségével elhelyezett tartalmak hozzák a hírlev&eac ute;lből származó forgalom nagyobb hányadát szemben az ad-hoc ajánlatokkal, melyek a felhasználó korábbi vásárlói vagy böngészési előzményeire épülnek.
„Az offline fókuszról az online-ra átállás nem csupán egy kapcsoló átállítását jelenti, hanem egy folyamatos fejlesztés lehetőségét kínálja, mérhető eredményekkel, állandó pozitív visszacsatolással” – magyarázza Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója. „Ügyfeleink körében azt látjuk, hogy a rendszerek bevezetése után újabb és újabb funkciókat hoznak be, ezzel növelve forgalmukat, javítva hatékonyságukat.”
Ezzel a hozzáállással viszonyul az SAP Emarsys rendszeréhez az Euronics is. Hunyady Beatrix elmondta, hogy a cég jövőbeni tervei között szerepel egy integrált hűségprogram bevezetése, melynek keretben az email marketinghez használható adatbázist bővítik az offline vásárlói adatokkal is. Ez egy újabb meghatározó mérföldkő lesz az Euronics esetében a teljeskörű omni-channel vásárlói élmény megvalósításában. Ahogy a szakember fogalmazott, ennek kihasználásával az SAP Emarsys automatizációs lehetőségek száma végtelen.