Romlott a fogyasztók bizalma az Egyesült Államokban
A Conference Board nonprofit gazdaságkutató intézet kedden közölte, hogy a júliusi 125,1 pontról 113,8 pontra mérséklődött fogyasztói bizalmi indexe, ami 19 ponttal alacsonyabb a járvány előtti szintnél. Elemzők enyhe romlásra, 124,0 pontra számítottak augusztusról.
A jelenlegi helyzet megítélésének almutatója a júliusi 157,2 pontról 147,3 pontra csúszott le. A következő fél évre vonatkozó, a jövedelmi, gazdasági és munkaerőpiaci várakozásokat számszerűsítő mutató értéke pedig 103,8 pontról 91,4 pontra zuhant augusztusban.
A fogyasztók bizalmának szintje hathavi mélypontra csökkent, február óta nem volt ilyen alacsony. A koronavírus delta mutációjának terjedése miatti félelmek, és kisebb mértékben ugyan, de az emelkedő gáz- és élelmiszerárak hatására a fogyasztók kevésbé kedvezően ítélik meg a jelenlegi gazdasági feltételeket és a növekedés rövid távú kilátásait - foglalta össze a felmérés megállapításait Lynn Franco, a CB makrogazdasági mutatókkal foglalkozó igazgatója.
Kiemelte, némileg kevesebben akarnak lakóingatlant, autót vagy nagyobb háztartási gépet vásárolni, de tovább emelkedett a következő hat hónapban üdülni szándékozók aránya. Bár a járvány újabb hulláma és az infláció miatti aggodalmak megtépázták a fogyasztók bizalmát, korai lenne arra következtetni, hogy a fogyasztók jelentősen visszafogják kiadásaikat a következő hónapokban - mutatott rá Lynn Franco.
A Conference Board minden hónap utolsó keddjén közölt indexe - a Michigan egyetem hangulatindexével együtt - a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék a fogyasztás alakulását. A személyes fogyasztás az amerikai hazai össztermék mintegy 70 százalékát adja.