Újragondolt árpolitikával év végéig még utolérhetik magukat a vállalatok
Az árazás szerepe a vállalkozások sikerében elengedhetetlen. Az optimális árpolitika kialakítása nemcsak a cégek nyereségességének alapja, hanem kulcsfontosságú eszköze is a piaci versenyképesség növelésének. Egy rosszul meghatározott árstratégia akár profitveszteséget is hozhat, míg a jól megválasztott árpolitika fenntarthatja a vállalkozás hosszú távú növekedését. Számtalan nemzetközi kutatás és hazai tapasztalat is segíti a magyar vállalatokat abban, hogy még idén meg tudják alkotni saját, új árazási stratégiájukat.
Nem elég az éves stratégia, havonta árazni kell!
Az árképzési stratégiákkal kapcsolatos kutatások (többek között a Revenue Management Labs: 2024 Executive Pricing Survey) egyértelműen alátámasztják, hogy a helyes árpolitika alapvetően befolyásolja a vállalatok jövedelmezőképességét és piaci sikerét, ugyanakkor a rendszeres, akár havi felülvizsgálat szinte elengedhetetlen, hiszen ezzel magasabb árnövekedést érhetnek el. A sikeres árpolitika kulcsa a rugalmasság, az innovatív technológiai megoldások alkalmazása, valamint az árazás rendszeres, akár havi felülvizsgálata. Nagy Béla, a Comline Budapest vezető trénere, tulajdonosa hozzátette:
“Fontos megérteni a fogyasztók árral kapcsolatos érzékenységét, valamint az ár változásának hatásait a keresletre. Az árképzési stratégiák megalkotásakor végig kell gondolni, hogy hogyan lehet optimalizálni az új termékek, szolgáltatások értékét vagy esetleg megalkotni egy-egy áremelési stratégiát.”
A mesterséges intelligencia árazni is tud
Az EY 2023-as Globális Private Equity B2B Árazási Tanulmánya részletesen bemutatja, hogyan segíthet a legmodernebb árazási módszertan alkalmazása növelni a vállalatok értékteremtési lehetőségeit. A tanulmány szerint azok a vállalatok, amelyek legalább 5%-os áremelést hajtottak végre, jelentős, akár 15%-os növekedést tudtak elérni.
Az elemzés hangsúlyozza, hogy egy-egy hirtelen növekedés hátterében sokszor az adatvezérelt döntéshozatal is fontos lépés, amiben természetesen a mesterséges intelligenciának is nagy szerep jut. “Nem az a kérdés már, hogy használjanak-e mesterséges intelligenciát a vállalatok, hanem inkább az, hogy pontosan mire. Árazási stratégia kialakításában kifejezetten hangsúlyos fegyvertény tud lenni, ha az adatok kiértékeléséhez a mesterséges intelligenciát is segítségül hívjuk.” - tette hozzá Nagy Béla.
A hazai vállalatok sokszor az akciók bűvkörében maradnak
A Comline Budapest hazai ügyfélkörén azt tapasztalja, hogy sok esetben a vállalatok árazási stratégia alatt kifejezetten a kedvezményeket, árengedményeket, akciókat értik, ami sok esetben azt eredményezi, hogy átesnek a ló túloldalára. Nagy Béla hozzátette:
“Gyakran tapasztaljuk, hogy egy rosszul sikerült akció vagy árazás olyan mértékű, nem várt visszaesést eredményez, ami teljesen visszavághatja az adott cég eredményeit, piaci helyzetét. Ezért érdemes megfontolni az akciók mértékét, mert könnyen lehet, hogy a volumen nem fogja segíteni az üzleti célokat.”