Vírushelyzet előtti szint felett a cseh, lengyel és román beutazás
A lengyel, cseh és román turisták elsősorban a kulturális látnivalók, a gasztronómia, a fürdők, valamint az aktív turisztikai lehetőségek miatt választják hazánkat. A fiatalabbak elsősorban Budapestre, míg az idősebb generáció tagjai inkább vidékre utaznak nagyobb számban. A cseh beutazók vendégéjszakáik 23%-át foglalják le fővárosi, 77%-át vidéki szálláshelyeken, a lengyeleknél ez az arány 35 és 65%, míg a román turisták 38%-a száll meg Budapesten, 62%-uk pedig a vidéki Magyarországon.
A vidékre utazó csehek több mint negyede a Bük-Sárvár turisztikai térséget célozta, a román vendégek főként Debrecen és térségét, valamint Gyula és térségét keresték fel szívesen, de a 44 év alattiak körében népszerű volt Hajdúszoboszló és Szeged is. Debrecen és térsége volt a kedvelt úti célja a lengyel turistáknak is. Közülük a 35‒44, illetve 45‒54 éves korosztály a főváros és Debrecen mellett szívesen kereste fel Hajdúszoboszlót és Egert is, valamint körükben volt a legmagasabb a gyerekekkel érkező családok aránya is.
Míg a cseh és román turisták elsősorban a szállodákat preferálják − a Csehországból és Romániából érkezőknek is több mint fele foglalt hotelszobát − a lengyelek szívesebben választják a magán- és egyéb szálláshelyeket. A Lengyelországból érkező foglalások 39%-a szólt ebbe a szegmensbe, míg szállásfoglalásaik mindössze harmadát regisztrálták hotelek. Érdemes kiemelni, hogy a lengyel turisták kedvelik leginkább a kempingeket, foglalásaik 18%-a ide érkezett. Ugyanakkor számos cseh és román vendéget is köszönthettek a hazai magánszálláshely-üzemeltetők, hiszen a Csehországból érkező foglalások 23%-át, a Romániából érkezők 31%-át ők regisztrálhatták.
Idén júliusig még a 2019-es rekordév azonos időszakához képest is 18%-kal több, összesen 294 ezer vendég érkezett Romániából, 7%-kal többen, mintegy 255 ezren Csehországból és 5%-kal többen, közel 265 ezren Lengyelországból. A vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma hasonló arányban emelkedett, és meghaladta a 2 milliót. Mindezek eredményeként a hazai turizmusban tekintélyes volument képviselő TOP3 közeli küldőpiac jelentős bevételt eredményez a hazai szálláshelyeken.