2020 az e-kereskedelem aranykora, nem kérdés
2020 alighanem egyszeri és megismételhetetlen eredményeket hozott; a megelőző években rendre 15-20 százalékos növekedésről beszéltünk. Magyarország – a közép-kelet-európai régió országaihoz hasonlóan – a kontinens átlagánál nagyobb mértékben, de enyhe lassuló ütemben tudott növekedni. A járványhelyzet előtt 16%-os bővülésre számíthattunk, ennél csaknem háromszor nagyobbat nőtt az online piac.
A GKI Digital jelentése szerint az e-kereskedelem 909 milliárdos forgalmat bonyolított, ez a teljes kiskereskedelem 8,5 százalékát teszi ki. Kis túlzással minden a webáruházak malmára hajtotta a vizet; a boltzárások természetes módon terelték a vásárlókat online irányba, de az általános óvatosság is arra sarkalt bennünket, hogy kerüljük a tömegeket, vásároljunk inkább az internet segítségével.
A vásárlói szokások változásával széles rétegek számára komfortossá vált az internetes rendelés. A marketingesek gyakran tényként kezelik azt az állítást, miszerint az emberi szokások 30-60 nap megváltoznak, ha egy helyzet változásra készteti őket. A pandémia időszaka pedig sokkal hosszabb ideje velünk van, ezért gyakran „új normális” vásárlói szokásokról beszélünk.
A kialakult helyzet sok kérdést vetett fel – mondja az egyik vezető marketingügynökség munkatársa. Sokáig a szakma is tényként közölte, hogy az új belépő vásárlók komoly szerepet játszanak az e-kereskedelem növekedésében. Ezt az állítást azonban hamar megcáfolhattuk és a piackutatások is azt bizonyítják, hogy az új aktív vásárlók száma az előző évekhez hasonló ütemben nőtt. A KGI Digital szerint nagyjából 80 ezer új vásárló jelenhetett meg, ez némileg kisebb a korábbi százalékos növekedésnél.
A növekedés motorját egyértelműen a vásárlási gyakoriság és a megrendelési érték növekedése biztosította; előbbi mintegy 18, utóbbi 20 százalékkal nőtte felül a 2019-es esztendőt. Az aktív vásárlók átlagosan csaknem 270 ezer forintot költöttek az online térben.
A fő kérdés az, hogy a hazai e-kereskedelem képes lesz-e megőrizni a lendületét, illetve az idei évben felül tudja-e múlni 2020-at. Az első negyedév számai természetesen nagy növekedést mutatnak, hiszen a tavalyi év első hónapjaiban még nem szembesültünk a covid-hatásokkal; a második negyedév azonban már új szeleket hozhat, hiszen a tavalyi bázist egy olyan új időszakhoz kell hasonlítanunk, ahol lassan, de biztosan visszatér a rendes életünk, az védettségi igazolvánnyal rendelkezők előtt számos programlehetőség nyílik…
Részben az átvéli módok lehetőségeinek bővülése hátszelet adhat a kisértékű termékek kereskedésének is; a logisztikai szektor általános fejlődése, az eMAG és az Extreme Digital easybox szolgáltatása és egyéb lehetőségek hozzásegítenek bennünket, hogy kényelmesen, gyorsan, épségben hozzájussunk a rendelt termékekhez.