A digitális bajnokok a személyes pénzügyek kezelésére fókuszálnak

A Deloitte Digital által a világ 318 bankjának internet banki és mobil banki szolgáltatási palettáját összehasonlító kutatásából kiderült, hogy a kutatásban azonosított, bankok által mobil- és internetbanki platformon kínált 17 terület közül a személyes pénzügyek kezelése (PFM, personal finance management) területen szereztek a digitális bajnokok az egyik legnagyobb előnyt társaikkal szemben az elmúlt 2 évben.

A digitális bajnokok a személyes pénzügyek kezelésére fókuszálnak

Mire fókuszálnak a digitális bajnok bankok?

A Deloitte digitális banki érettséget vizsgáló felmérésének 2018-as és 2020-as eredményeit összevetve azonosíthatók az elmúlt 2 év legfontosabb fejlesztési területei. Ebből kiderül, hogy a vizsgált időszakban az „ökoszisztéma és számlaaggregáció” (15,6%), valamint a „számla- és termékmenedzsment” (15,3%) területek után PFM (14,8%) terén fejlődtek leginkább a digitális bajnokok. Ez azt jelenti, hogy a PFM, azaz magyarul a személyes pénzügyek kezelése vagy személyes pénzügyi menedzsment a digitálisan legfejlettebb bankok egyik fókuszterülete. Ugyanakkor a felmérés szerint a hazai szereplőknek kivétel nélkül számos PFM funkcionalitást kell még elérhetővé tenniük annak érdekében, hogy a digitális bajnokokhoz felzárkózhassanak e téren.

Miért fontosak a PFM szolgáltatások?

A PFM funkcionalitások elsősorban az ügyfelek bank iránti elkötelezettségének növeléséhez járulnak hozzá, továbbá elősegítik a banki termékek és szolgáltatások keresztértékesítését. A legfontosabb PFM funkcionalitásokat is e két cél mentén sorolta be a kutatás.

A fenti ábra megmutatja, hogy a digitális bajnokok hány százalékának kínálatában találhatók meg az egyes szolgáltatások. Leolvasható, hogy a digitalizációban legelőrehaladottabb bankok ~40%-a építette be kínálatába az olyan ügyfél elkötelezettséget erősítő szolgáltatásokat, mint a pénzügyi célok kitűzése és ehhez kapcsolódó értesítések küldése, valamint a tranzakciós kategóriák kezelése. Az egyes keresztértékesítést támogató szolgáltatások ~15%-uknál található meg, ilyen például a pénzügyi állapot monitorozása, a pénzügyi előrejelzések készítése és az ezeket figyelembe vevő, személyre szabott ajánlatok küldése. Megtakarítási és befektetési tanácsot a vezető bankok 20%-a kínál, ezzel mind az ügyfélkapcsolatot, mind a keresztértékesítést erősítve.

Mely PFM funkcionalitások jelentenek megkülönböztető szolgáltatást itthon?

Tranzakciós előzmények

Az ügyfelek ma már mind a 9 vizsgált hazai bank internetbanki szolgáltatásában megtekinthetik a tranzakciós előzményeiket és kereshetnek azok között. A ki- és bejövő tranzakciók vizuálisan is meg vannak különböztetve az internetbankokban és az aktuális számlaegyenleg is megjelenítésre kerül. Ugyanakkor, a banki mobil applikációkban ezek a funkcionalitások nem minden banknál találhatók meg, annak ellenére, hogy a felmérés szerint a mobil egyre szélesebb ügyfélkörben preferált csatorna. Mind mobil-, mind internetbanki szolgáltatásokat tekintve a vizsgált 9-ből csupán 2-4 szereplő kínál olyan kifinomult tranzakciós előzmények közötti keresési funkciókat mint a szolgáltató vagy kategória szerinti keresés, adott tranzakciókra való keresésnél automatikus kiegészítés, a keresési eredmények lementése vagy az előzmények közötti tranzakció megismétlése.

Tranzakciós kategóriák kezelése

Habár a vizsgált hazai bankok közül 6-nál lehet kategóriák szerint keresni a tranzakciós előzmények között, a mobil-, és internet bankban csupán három szereplő kínál automatikus banki tranzakciókategorizálást egyik vagy másik csatornán. Összesen egy bank biztosít lehetőséget arra felhasználóinak, hogy módosítsák a tranzakciós kategóriákat.

Számlaegyenleg kimutatások és pénzügyi célok kijelölése


A kutatásban kettő olyan hazai szereplő volt a 9-ből, amely lehetővé teszik az ügyfeleik számára megtakarítási célok kijelölését és nyomonkövetését. Az egyik intézmény más pénzügyi célok kijelölésére is biztosít lehetőséget, míg a másik megoldást kínál a számlaegyenleg változásának grafikonon való követésére. Két másik szereplő hónapokra vonatkozó számlaegyenleg összehasonlítással, valamint költések és bevételek összesítésével segíti ügyfeleit személyes pénzügyeik kezelésében.

Melyek ma globálisan az élenjáró, fejlett PFM funkcionalitások?

A digitális bajnok bankok számos, a személyes pénzügyek kezelését támogató funkcionalitást beépítettek szolgáltatáscsomagjukba, amelyek hazánkban még nem jelentek meg. A tranzakciós előzmények, a tranzakciós kategóriák és a számlaegyenleg historikus adatait integrálva nyújtanak támogatást ügyfeleiknek a pénzügyek átláthatóságára, tervezésére és monitorozására vonatkozóan.

Ilyen funkció a tranzakciók könnyebb beazonosítása érdekében megjegyzések, specifikus információk feltüntetése (pl. szolgáltató logója, lokációs adatok). Jellemző a tranzakciós kategóriák besorolásának minél magasabb szintű személyre szabása, így a kategóriák manuálisan módosíthatók, egyedi kategóriák és besorolási szabályok határozhatók meg, valamint tanulásra képes besorolási rendszert működtetnek. A fejlett PFM szolgáltatásokat nyújtó szereplők a tranzakciós kategóriák mentén kimutatásokat és jövőre vonatkozó becsléseket készítenek az ügyfeleknek kiadásaikról és pénzmozgásaikról. A kijelölt költési és megtakarítási célok mentén értesítik a felhasználót költségvetése alakulásáról, annak periodikusságát is figyelembe véve. A számlaegyenleg változásáról és az előrejelzésekről készített adatokat, kimutatásokat a felhasználó le is mentheti, valamint azok alapján tanácsadási és egyéb pénzügyi szolgáltatásokról kaphat ajánlatokat.

Összességében elmondható, hogy a hazai bankszektor PFM terén, azaz a személyes pénzügyek kezelésének támogatásában jelentős fejlesztési potenciállal rendelkezik. Igazán kiforrott szolgáltatás még egyik szereplőnél sem elérhető, bár az elmúlt években több fejlesztést is láthattunk. Az ügyfél elkötelezettséget és keresztértékesítést erősítő szerepe miatt és látva a globálisan digitális bajnok bankok által kínált funkcionalitásokat, a fejlett PFM funkcionalitások várhatóan a banki szolgáltatáscsomag szerves részét képezik majd a jövőben Magyarországon is.

Hozzászólások

Nem az a kérdés, hogy ér-e minket kibertámadás, hanem az, hogy mikor

A fenti kijelentés a Budapest Bank által szervezett, adatvédelemmel és internetbiztonsággal foglalkozó Budapest Business Live rendezvényén hangzott el. Az előadók azonban megnyugtatták a résztvevőket: már apró biztonsági lépésekkel és nagyobb figyelemmel megelőzhetők a komoly károk.
2021. 05. 12. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kriptobányászok miatt veszik a HDD-t mint a cukrot

Több mint 120 millió forintos forgalomról számolt be az iPon a HDD eladásokkal kapcsolatban, ez a teljes átlagos napi forgalom háromszorosa, míg a merevlemezek szempontjából ötvenszeres ugrást jelent. A vásárlási láz hátterében valószínűleg egy kriptovaluta áll.
2021. 05. 12. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A járvány felgyorsította az 5G és Wi-Fi 6 fejlesztéseket

A járvány hatására globális szinten nőttek a fejlett vezeték nélküli szolgáltatásokba történő befektetések, a vállalatok világszerte az 5G és a Wi-Fi 6 felé fordították figyelmüket, felgyorsítva ezzel az innovációt és digitális átalakulást – áll a Deloitte legutóbbi felmérésében.
2021. 05. 11. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az IT-rendszerhibák és az adatlopás jelentik a pénzügyi szektor legnagyobb kockázatát

Az informatikai rendszerhibák, az adatfeltörések és a szervezet gyenge ellenállóképessége jelentik a legsúlyosabb kockázatokat a vállalatok működésére – derül ki a Baker McKenzie és a Risk.net 100 pénzügyi szakember bevonásával készült nemzetközi kutatásából. A döntéshozók a kevésbé sebezhető, felhőalapú technológiákkal, valamint részletes akciótervekkel készülhetnek fel az online fenyegetésekre.
2021. 05. 11. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Okostelefonunk vált az otthonunkká

Az okostelefonunk vált az otthonunkká a University College London (UCL) antropológusai szerint. Emberi csigákként otthonunkat a zsebünkben hordjuk és hajlamosak vagyunk az eszköz miatt elhanyagolni barátainkat és családunkat - olvasható a The Guardian által szemlézett tanulmányban.
2021. 05. 11. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Már több száz milliós rajongótábora van az e-sportnak

Hatalmas léptékben fejlődik a nagyvilágban az elektronikus sport, mely belátható időn belül olimpiai sportággá válhat.
2021. 05. 07. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Erős növekedést vár a 4iG

Idén is jelentős, 20 százalék feletti bevételnövekedésre készül a 4iG Nyrt., míg hosszabb távon 10 százalék körüli bővülést valószínűsítenek - olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön közzétett befektetői prezentációban.
2021. 05. 07. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Craft Conference: Magyarok szervezik a régió legfontosabb szoftverfejlesztői- és tech fesztiválját

Többek között az Amazon, az eBay, a Google, a Microsoft és az Oracle vezető nemzetközi szakemberei világítanak rá a legfrissebb tech- és szoftverfejlesztési trendekre, illetve kihívásokra Közép-Európa legjelentősebb technológiai- és IT programozói fesztiválján. A Craft Conference rendezvényt idén először rendezik meg online, a szervezők hazánk és a régió mellett, egész Európából és az Egyesült Államokból is számítanak résztvevőkre. A konferenciához kapcsolódóan CraftHack néven innovációs versenyt is rendeznek, főként a fiatalabb korosztályt megszólítva.
2021. 05. 03. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A digitalizáció erősíti a vállalatot

A koronavírus-járvány miatti válságból úgy jöhetnek ki jól a cégek, ha képesek szoros, bizalmi viszonyt ápolni ügyfeleikkel, mindezt a lehető legmagasabb fokú digitalizáltság mellett - ez derült ki az SAP és az Oxford Economics közös, nemzetközi kutatásából.
2021. 05. 01. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Átadták Budapesten a szoftverfejlesztő evosoft Hungary Kft. új székházát

Átadták Budapesten a szoftverfejlesztő evosoft Hungary Kft. új székházát kedden, ezzel egy fejlesztési központba vonta össze budapesti tevékenységét a társaság, amely a Siemens Advanta stratégiai partnere. A csaknem 22 ezer négyzetméter alapterületű irodaházat a WING Zrt. építette.
2021. 04. 28. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A mesterséges intelligencia megmentheti az egészségügy jövőjét

Az EIT Health arra ösztönzi az európai egészségügyi szolgáltatókat, hogy nyissanak a mesterséges intelligencia irányába, hiszen a pandémia alatt kiderült, hogy milyen törékenyek a kontinens egészségügyi rendszerei. Az EIT Health ezzel párhuzamosan folytatja a mesterséges intelligencia területén indított képzési programját, amelyre idén is várja egészségügyi szakemberek jelentkezését.
2021. 04. 26. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az EU szabályozni akarja a mesterséges intelligencia használatát, a szakértők pedig örülnek ennek

Az Európai Bizottság április 21-én közzétette a mesterséges intelligencia szabályozására vonatkozó tervezetét, amelynek elsődleges célja, hogy szabályozza a magas kockázattal járó MI-alkalmazások használatát. A bizottság tervezete szerint elfogadhatatlan kockázati tényezőnek számítanak az olyan MI-rendszerek, amelyek az emberek biztonságát és megélhetését veszélyeztetik, ezeket a testület betiltaná, a tiltást kikerülő vállalatokat pedig magas pénzbírsággal sújtaná. A bírság mértéke nagyobb, mint az adatvédelmi (GDPR) szabályok megsértésére vonatkozó büntetésé, a legnagyobb vállalatok esetében az éves árbevétel 6%-át is elérheti.
2021. 04. 23. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

5 millió dolláros befektetés egy agrártechnológiai startupban

A svájci-fehérorosz alapítású OneSoil a mai napon bejelentette, hogy Series A befektetési körben összesen ötmillió dollár kockázati tőkét vont be az Almaz Capital és a hazai PortfoLion Capital Partners részvételével. A OneSoil rendkívül könnyen használható, digitális eszközöket fejleszt mezőgazdasági termelők számára. Applikációjuknak köszönhetően a gazdák automatikusan kijelölhetik művelt területeik határvonalait, nyomon követhetik azok állapotát és terméshozamaikat. A OneSoil megoldásait hazánkban több mint kétezer mezőgazdasági szakember használja, akik összesen mintegy 300 ezer hektár termőföldet birtokolnak, ez a teljes hazai termőföld terület 7 százalékát teszi ki.
2021. 04. 23. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Digitális adatforradalommal az életmódorvoslásért

A globális járvány, a gazdasági visszaesés és a társadalmi egyenlőtlenségek kiéleződése világszerte nagy nyomást helyezett az emberek mentális és viselkedéssel kapcsolatos egészségére. Az életmódorvoslás minden eddiginél fontosabb területté vált az adatalapú technológiák térnyerésével, amelyek lehetővé teszik a testi, lelki és szociális jólét tudatosabb kialakítását.
2021. 04. 23. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ennyivel nőtt az informatikai szolgáltató szektor teljesítménye

Tavaly nyolc százalékkal nőtt az informatikai szolgáltató szektor teljesítménye - mondta a külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Győrben, a Szintézis Informatikai Zrt. támogatói okiratának átadási ünnepségén.
2021. 04. 22. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az unió szabályozná a mesterséges intelligencia alkalmazását

Az Európai Bizottság szerdán közzétette a mesterséges intelligencia (AI) szabályozására vonatkozó tervét, amelynek elsődleges célja, hogy korlátozza a magas kockázatú AI alkalmazások használatát.
2021. 04. 22. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Működésbe lép az EU első világszínvonalú szuperszámítógépe

Az Európai Bizottság, a luxembourgi székhelyű európai nagy teljesítményű számítástechnika közös vállalkozással (EuroHPC) és Szlovénia kormányával közösen működésbe helyezte az Európai Unió első szuperszámítógépét a szlovéniai Mariborban - közölte az uniós bizottság kedden.
2021. 04. 21. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Hamis oltási ajánlatokkal próbálkoznak a kiberbűnözők

A kiberbűnözők hamis oltási ajánlatokkal próbálják kicsalni a gyanútlan internetezők személyes adatait, információit és pénzét, illetve alaptalan kijelentéseket terjesztenek az oltásokkal kapcsolatban - figyelmeztet az ESET biztonságtechnikai szoftvermegoldásokat fejlesztő vállalat legfrissebb jelentésében.
2021. 04. 20. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kárrendezés a technológia uralta jövőben

Baleset egy önvezető autóval, műhibaper a műtétet végző robotasszissztens ellen? A technológia lassan az életünk minden területét átszövi, új kihívásokat teremtve, amelyek egy részére a biztosítóknak is reagálniuk kell. Szinte biztos, hogy a technológiai fejlődés következtében tíz év múlva egészen más kockázatokkal és biztosítási megoldásokkal találkozunk majd. Érdemes már most elgondolkozni azon, hogy a biztosítások területén hogyan alakul át a felelősség kérdésköre. Az Allianz Hungária mindannyiunkat érintő, biztosításszakmai kérdéseket vizsgáló „Biztosítás 2030” nevű sorozatában ezúttal annak jár utána, hogy a gépek vagy az emberek lesznek-e a főszereplők a piacon.
2021. 04. 19. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csaló weboldalakra hívja fel a figyelmet a GVH

A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) az elmúlt időszakban egyre több fogyasztói jelzés érkezik különféle egészségügyi termékeket hirdető, kifogásolható weboldalakkal kapcsolatban.
2021. 04. 17. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások: