A kiberbűnözők a streaming-háborúkat kihasználva támadják a felhasználókat

Ha a rosszindulatú fájlok népszerű streaming platformok és a rajtuk található tartalmak neve alatti álcázásáról van szó, a kiberbűnözők a Netflixet és a Disney+-on nézhető The Mandalorian c. sorozatot használják a legtöbbször csaliként. 2019. január és 2020. április 8. között több mint 5000 Kaspersky-felhasználó volt kitéve fenyegetéseknek, miközben a streaming platform nevét használó nem hivatalos fájlokon keresztül próbált meg hozzáférni a Netflixhez. Összességében több mint 22 000 olyan fertőzési kísérlet történt, amelynél a Netflix nevét használták csalinak. A streaming platformokon nézhető eredeti tartalmak tekintetében a The Mandalorian c. sorozatot használták ki a legtöbbször a rosszindulatú felhasználók: összesen 1614 felhasználót használtak így ki, és 5855 fertőzési kísérletet regisztráltak.

A kiberbűnözők a streaming-háborúkat kihasználva támadják a felhasználókat

A streaming szolgáltatások növekvő népszerűségével párhuzamosan a kiberbűnözők egyre nagyobb arányban használják a streaming platformokat – és a rajtuk nézhető eredeti tartalmakat – a különféle támadások indításához. Ezek igen széles skálán mozognak: lehetnek a fiókhitelesítési adatok és a pénzügyi információk megszerzését célzó adathalász támadások, de olyan is előfordul, hogy a streaming platformok és a műsoraik nevét csalinak használva különféle fenyegetések – többek között reklámszoftverek és malware-ek – letöltésére veszik rá a felhasználókat.

Mindezt figyelembe véve a Kaspersky kutatói öt nagy streaming platform (Hulu, Disney +, Netflix, Apple TV Plus, Amazon Prime Video) kiberfenyegetési környezetét vizsgálták meg a 2019. januártól a 2020. április 8-ig tartó időszakra vonatkozóan.

Megállapították, hogy összesen 5577 felhasználó volt kitéve különféle fenyegetéseknek, miközben nem hivatalos módszerekkel, a streaming platformok nevét csaliként használó fájlokon keresztül próbáltak meg hozzáférni ezekhez a platformokhoz. A legnagyobb számban a Netflixet használták célpontként. Összesen 23 936 kísérlet történt ezen felhasználók eszközeinek különféle fenyegetésekkel való megfertőzésére.



A grafikon azon egyéni felhasználók számát ábrázolja, akiket különféle, a népszerű streaming platformok nevét tartalmazó fenyegetések értek, miközben nem hivatalos módszereket használva próbáltak hozzáférni ezekhez a platformokhoz

A Kaspersky kutatói a fenti platformokon nézhető tartalmakhoz kapcsolódó kiberfenyegetéseket is megvizsgálták. A fenti öt platformon nézhető 25 eredeti műsor vizsgálata alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a kiberbűnözők a leggyakrabban az alábbi öt sorozatot használták csaliként:

1) The Mandalorian (Disney +)
2) Stranger Things (Netflix)
3) The Witcher (Vaják) (Netflix)
4) Sex Education (Szexoktatás) (Netflix)
5) Orange is the New Black (Narancs az új fekete) (Netflix).

Összesen 4502 Kaspersky-felhasználó volt kitéve különféle fenyegetéseknek a fenti öt sorozat valamelyikének nevét csaliként tartalmazó fájlokon keresztül, és összesen 18 947 fertőzési kísérletet regisztráltak. A legmagasabb számot azok a fájlok adták, amelyek a Disney+-on nézhető The Mandalorian c. népszerű sorozat nevét tartalmazták csaliként: 1614 felhasználó és összesen 5855 fertőzési kísérlet.

Mind a platformok, mind az eredeti tartalmak esetében elmondható, hogy a felhasználókra a leggyakrabban leselkedő fenyegetések egyben a legveszélyesebbek is: különféle trójai vírusok. Az ilyen típusú rosszindulatú fájlok segítségével a kiberbűnözők bármit megtehetnek az adatok törlésétől és blokkolásától kezdve akár a számítógép működésének megszakításáig. Egyes trójai vírusokat a trójai kémprogramok terjesztették: ezek különösen veszélyes rosszindulatú fájlok, amelyek a felhasználó által végzett műveleteket követik nyomon a fertőzött eszközön. A kémprogramok begyűjthetik a felhasználók személyes fájljait és fotóit, valamint a számláikhoz hozzáférést engedő bejelentkezési adatokat és jelszavakat is.

„Az úgynevezett „streaming-háborúk” még csak most kezdődtek, de ahogy a streaming platformok népszerűsége egyre nő, úgy kapnak majd egyre nagyobb figyelmet a rosszindulatú felhasználók részéről is. Ez különösen igaz most, amikor a kötelező otthonmaradás és a kényszerű otthoni munkavégzés következtében számos ilyen platform tapasztalhat példátlan mértékű növekedést. Bár a felhasználók kísértést érezhetnek arra, hogy alternatív módszereket keressenek a kedvenc sorozataik online nézésére egy újabb előfizetés helyett, a biztonság érdekében mindig az a legjobb megoldás, ha hivalatos forrásokon keresztül férünk hozzá a platformokhoz és tartalmaikhoz” – mondta Anton Ivanov malware-elemző.

A streaming platformok fenyegetési környezetéről a Securelist weblapon található bővebb információ.

A Kaspersky szakértői a következőket ajánlják annak biztosítására, hogy védve legyünk a különféle fenyegetésektől a streaming platformok és eredeti tartalmaik nézésekor:


-Ha lehet, mindig csak a saját, fizetős előfizetésünkkel, a hivatalos weboldalon vagy alkalmazásban próbáljuk meg elérni a streaming platformokat;
-Ne töltsük le a platformok alkalmazásainak nem hivatalos verzióit vagy módosításait;
-Minden fiókunkhoz eltérő, erős jelszót használjunk;
-Használjunk megbízható biztonsági megoldást, például a Kaspersky Security Cloudot, amely magas szintű védelmet biztosít minden eszközön.

Oroszország a Twittert, a Facebookot és a WhatsAppot sem kímélte

Megbírságolta egy moszkvai bíróság csütörtökön a Twittert, a Facebookot és a WhatsAppot az orosz állampolgárok adatainak Oroszországban történő lokalizálását (az ország területén működő szerveren való tárolását) előíró jogszabályok megsértése miatt.
2021. 08. 28. 08:00
Megosztás:

A dolgozók harmada home office-ban marad, az IT-védekezést is ehhez kell igazítani

Év végére globálisan az alkalmazottak csaknem harmada távmunkában végzi el a feladatait, arányuk pedig a közeljövőben sem csökken jelentősen. Ez arra kényszeríti a szervezeteket, hogy legalább öt, egyes szektorokban akár tíz évvel is előrehozzák a digitális átalakítási terveiket. Ennek megfelelően a vállalatoknak az IT rendszereik védelmét is ehhez kell igazítani, s erre tekintettel kell kialakítani — hívja fel a figyelmet a Maxvalor Hungary, a dán Heimdal Security magyarországi forgalmazója.
2021. 08. 25. 13:00
Megosztás:

A SZTAKI kutatóival készít robotot építő robotot Ottonie von Roeder

A Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) kutatóival és mérnökeivel készít robotot építő robotot Ottonie von Roeder német művész, aki a Goethe Intézet jóvoltából érkezik szeptemberben Budapestre - tájékoztatta a SZTAKI kedden az MTI-t.
2021. 08. 25. 06:00
Megosztás:

Diákok fejlesztettek digitális tanulási eszközöket krónikus beteg gyerekeknek

Interaktív nyelvtanuló applikációjával a Fazekas Gimnázium diákjaiból álló csapat nyerte meg a Morgan Stanley budapesti központja által idén először megrendezett Code to Give hackathont. A vállalat felhívására diákok, pályakezdők és tapasztalt szakemberek jelentkeztek, hogy a Morgan Stanley informatikusaival együttműködve, az Amigos a gyerekekért Alapítvány partnereként innovatív tanulási eszközöket fejlesszenek krónikus betegség miatt hosszabb kórházi kezelésre szoruló gyerekek és tinédzserek számára.
2021. 08. 24. 15:00
Megosztás:

Pénzügyi tudatosságra nevel egy új magyar applikáció

Világviszonylatban is egyedülálló az a magyar fejlesztésű applikáció, amelyet két pénzügyi szakember apuka alkotott meg, hogy segítsenek vele megalapozni a gyerekek pénzhez való viszonyát.
2021. 08. 23. 18:00
Megosztás:

Egyre többen veszik online az iskolaszereket

Jelentősen nőtt az idén az iskolaszerek online eladása az Extreme Digital adatai alapján.
2021. 08. 21. 10:00
Megosztás:

Megnyílt az 55. nemzetközi filmfesztivál Karlovy Varyban

Az Emil Zátopek legendás csehszlovák olimpiai bajnok távfutó életéről készült, David Ondrícek rendezte Zátopek című új cseh film bemutatásával pénteken este a nyugat-csehországi Karlovy Varyban megnyílt az 55. nemzetközi filmfesztivál, Kelet-Európa egyetlen A-kategóriás filmszemléje.
2021. 08. 21. 02:00
Megosztás:

A munka jövője: automatizáció

A Universal Robots a robotikai piac egyik úttörője az olyan szabályozások kidolgozásában, melyek a kobotok, az automatizáció, valamint a biztonságos munkavégzés feltételeit teremtik meg. A cég évek óta arra törekszik, hogy világszerte szabályozza a robotok működését és a munkáltatók számára, úgynevezett együttműködő robotok biztosításával segítse a munkavégzést.
2021. 08. 19. 07:30
Megosztás:

Társkereső applikációk - félnünk kell a csalóktól?

A tanulmány megállapításai szerint a csalók jelentős mértékben visszatartják az embereket a randiappok használatától. A válaszadók 38%-a azért fél használni őket, mert attól tart, hogy átverik a csalók, 34% pedig általában véve nem bízik a randiappokat használó emberekben. Mindezek ellenére a válaszadók mindössze 15%-át vették már célba kiberbűnözők, és a csalókkal kapcsolatba kerülők 31%-ának sikerült elkerülnie a támadást.
2021. 08. 18. 13:00
Megosztás:

Világszinten küzdenek a pénzügyi vállalatok a kiberbűnözőkkel

A pénzügyi szolgáltató vállalatok hosszú ideje a kiberbűnözők népszerű célpontjai, az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint ennek jó oka van, hiszen a pénz mellett rengeteg bizalmas ügyféladatot is kezelnek, amelyeket a bűnözők különféle átverésekhez tudnak felhasználni, vagy eladják azokat az internet fekete piacain: a Verizon adatsértési jelentéséből kiderül, hogy a pénzügyi ágazatot csak az elmúlt évben több mint 1500 incidens érte, köztük 448 megerősített adatlopással.
2021. 08. 17. 15:00
Megosztás:

Átadták a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál díjait

Átadták a 15. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál (KAFF) díjait szombaton a kecskeméti Hírös Agórában.
2021. 08. 16. 02:00
Megosztás:

A Lenovo rekordot döntött az első negyedévben, megduplázva nettó bevételét

A Lenovo Csoport (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) bejelentette, hogy a Csoport rekordmagas első negyedéves eredményt ért el. A felgyorsult digitalizáció, az okos átalakulás és a számítógépes eszközök, infrastruktúra és alkalmazások területén megvalósított globális fejlesztések által teremtett lehetőségek továbbra is hozzájárulnak a Csoport hosszútávú és fenntartható jövedelmezőségének növekedéséhez.
2021. 08. 15. 07:00
Megosztás:

E-sport Ítéletnap: az Erste Csoport bemutatja az e-sportok bukását

Miután tavaly bemutatkozott az e-sportok világában, az Erste Csoport a League of Legends Európa-bajnoksággal (LEC) kötött partnerségének második fejezetét ünnepli. A Jung von Matt SPORTS humoros kampányfilmjének segítségével a bankcsoport az e-sportokat övező témák közül a legtöbb vitát kiváltó kérdést választotta ki. Azzal foglalkozik, hogy az e-sport igazi sportnak számít, vagy sem, valamint bemutatja a játékosközösség erre adott reakcióját. Az LEC Summer Splithez köthető kampány augusztus 13-án rajtol a Rájátszással egy időben, és az augusztus 29-ei döntőig látható lesz a közösségi médiában és az LEC Livestream csatornán.
2021. 08. 14. 13:00
Megosztás:

Automatizált haszongépjárművek: hatékony logisztika a gazdasági fejlődés érdekében

Sofőr nélküli Hub2Hub: A nehézgépjárművek gyakran ugyanazokon az utakon haladnak – napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra. A zsúfolt autópálya-szakaszok pedig folyamatos figyelmet követelnek a vezető részéről. Az automatizálás csökkentheti a vezetőt érő terhelést, megakadályozhatja a hátsó ütközéseket, és megkönnyítheti a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását.
2021. 08. 12. 15:00
Megosztás:

A TikTok már a világ legnépszerűbb videós mobilapplikációja

Pontosan 660 millió 120 ezer letöltéssel büszkélkedhetett a TikTok az elmúlt esztendőben, de még a TikTok Lite-ot is csaknem 142 milliónyian helyezték el mobiljukon. A siker egyik fő titka, hogy a platform a felhasználóknak új, szórakoztatóbb és hatékonyabb alternatívát kínál az online tartalommegosztásra rövid zenés videók megosztásával. Kiegészítő, vonzó funkciókkal bárki könnyedén készíthet magáról felvételeket: ötletes, humoros, szórakoztató miniklipeket, melyek egycsapásra akár világhírnevet is hozhatnak bárki számára.
2021. 08. 12. 08:30
Megosztás:

Mit jelent a magyarok számára a közösségi média?

A hosszan elnyúló járvány időszakában rendkívül gyorsan helyeződtek át személyes kapcsolataink az online térbe – és kizárólag oda. Bár a magyarok 10 éve viszonylag aktívan használják a közösségi médiát és a lakosság csupán 3%-a1 nem használ efféle platformokat, a világjárvány alatt a magyarok több mint háromötöde (63%) szerint a közösségi média jelentette a létfontosságú kapcsolatot számukra. A Kaspersky megbízásából készült kutatás fényt derít arra, hogy melyek a leggyakrabban használt platformok, mi a közösségi média szerepe és hatása a magyarok életére.
2021. 08. 11. 05:00
Megosztás:

Virtuális valósággal növeli az agy teljesítőképességét a magyar startup

Közel 50 százalékkal javul az emlékezőképesség, ennek következtében a teljesítmény is azon szellemi munkát végzők körében, akik háromdimenziós térben dolgoznak - mondja a 2016 óta a virtuális valóság és a kognitív, azaz megismerő funkciók kapcsolatában rejlő hatékonyságnövelést alkalmazó magyar startup, a MaxWhere. A cég már több, mint 24 ezer felhasználó számára tette valóságos tudássá a virtuálisan megosztott információkat, köztük hazai gyárak, felsőoktatási intézmények, logisztikai központok és mesterséges intelligencia felhasználásával foglalkozó fejlesztők számára.
2021. 08. 05. 18:00
Megosztás:

Az automatizált gyártás lendíti tovább a gyógyszeripar digitalizációját

Habár a válságokkal szemben erősen ellenálló a szektor, a pandémia a gyógyszeripart is próbatételek elé állította. A gyártási folyamatok automatizálása még fontosabbá vált, mint azelőtt. Az emberi hibák lehetőségének csökkentése, a papírmentesség, a kibervédelem, valamint a szellemi tőke optimalizálása is meghatározó pontja az átalakulásnak. A Liferay Digital Talks legújabb adása a gyógyszeripar digitalizációjának kihívásait mutatja be a Richter Gedeon példáján keresztül.
2021. 07. 28. 13:00
Megosztás:

Már az idén megdőlhet a világjárvány előtti reklámköltésrekord

A 11,2 százalékkal bővülő reklámpiacot az e-kereskedelem és az online videók hajtják. A reklámköltés 2021-ben 6 százalékkal haladja meg a járvány előtti csúcsot. A digitális reklámok részesedése eléri az 58 százalékot az idén, szemben a 2019-es 48 százalékkal. A reklámköltések bővülése középtávon is robosztus maradhat.
2021. 07. 28. 03:00
Megosztás:

Az ABB felvásárolja az ASTI Mobile Robotics Group-ot

Az ABB bejelentette, hogy megvásárolja az autonóm mobil robotok gyártása terén globális vezető szerepet betöltő ASTI Mobile Robotics Group-ot (ASTI), amely applikációival széles termékválasztékot kínál a főbb robotikai alkalmazások terén. Az akvizíció eredményeként bővül az ABB robotikai és automatizálási kínálata, és az egyetlen olyan vállalat lesz, amely teljes körű portfóliót kínál a rugalmas automatizálási rendszerek következő generációjához.
2021. 07. 27. 06:00
Megosztás: