A tej és a sör a koronavírus járvány vesztese

Az alapvető fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok számára küzdelmesen indult az elmúlt év, amikor a kínai kormány szigorú lakhely-elhagyási és utazási tilalmat vezetett be. A szupermarketeken kívül minden vállalkozás megérezte ezt, mivel rengeteg üzletnek be kellett zárnia, a többinek pedig lerövidítették a nyitva tartási idejét. Az első negyedévben komoly raktárkészletek halmozódtak fel, a kiskereskedőknek pedig látványos árengedményeket kellett adniuk, sőt a forgalmazókat is támogatniuk kellett, hogy nagy nehezen megszabaduljanak a feleslegtől.

A tej és a sör a koronavírus járvány vesztese

A nem alapvető cikkeket és szolgáltatásokat forgalmazó cégeknek súlyos csapás volt a járvány. Nem meglepő módon a szállodák és idegenforgalmi cégek szenvedték a legnagyobb károkat, de Kínában számos alapvető fogyasztási cikkeket árusító cég is inkább úgy működik, mint a „luxuscikkeket” árusító társaik, és nagyban támaszkodik az ajándékvásárlókra, valamint az éttermekben és bárokban zajló sör- és alkoholfogyasztásra. Ebből adódóan a kijárási tilalom ezeket is kedvezőtlenül érintette.

A járvány első szakasza egybeesett a kínai újévvel. A tejipari vállalatoknak hatalmas forgalmat jelent a prémium folyékony tejtermékek iránt ilyenkor megélénkülő kereslet, mivel ezeket sokan ajándékba adják egymásnak. Az elmúlt évben a forgalom gyenge volt, a raktárkészletek pedig egyre nőttek, mivel az emberek kénytelenek voltak otthon maradni. A kínaiak által banketteken és nagyobb összejöveteleken előszeretettel fogyasztott és ajándékba is vásárolt pajcsiu (baiju) gabonapárlat forgalma szintén megcsappant. A sörfogyasztás fele szintén bárokban és éttermekben történik, ezért a vendéglátóhelyek bezárását a sörgyártók is megsínylették.

A második negyedévben elkezdett magához térni a gazdaság, és úgy tűnt, a járványt is nagyrészt sikerült megfékezni. A fogyasztás az év hátralevő részében lassan normalizálódott, az éttermek, az utazási és idegenforgalmi vállalkozások felpörögtek, bár csak a járvány előttinél alacsonyabb szintre jutottak vissza. Egyes nem alapvető fogyasztási cikkekkel foglalkozó vállalatoknak októberben jót tett az elhalasztott kereslet miatti fokozott forgalom a kínai „arany hét” nevű nemzeti ünnep során, amikor egyes sportruházati cikkeket árusító cégek forgalma hirtelen 30-40%-kal is megugrott.

A tél során némileg megnőtt a Covid-megbetegedések száma, és néhány városban kijárási tilalmat rendeltek el. Erre a 2021-es kínai újév környékén került sor, és az utasforgalom 60-70%-kal alacsonyabb volt, mint 2019-ben, mivel a kormány arra próbálta rávenni az embereket, hogy ne utazzanak haza a szülővárosukba. Egyes városokban betiltották a nagyobb ünnepségeket is, ami hátrányosan érintette a tejipari és pajcsiu-gyártó vállalatokat.

Megfelelő a folyadékbeviteled? ITT megtudhatod!

Bár az emberek kevesebben utaztak, azért abban a városban, ahol dolgozik, mindenki kimozdult és költötte a pénzét. A főleg nagyobb városokban működő cégeknek még jól is jöhetnek az utazási korlátozások. A vírus újbóli felbukkanását gyorsan megfékezték, és az országban most szinte nincs is megbetegedés. A helyzet jobb, mint egy évvel korábban, amikor átfogó kijárási tilalom volt érvényben.

A járvány hatására az emberek kénytelenek voltak új dolgokba is belekóstolni, mint a távoktatás, az online orvosi rendelés és az étel- és bevásárlás-házhozszállítás, ami nagy lökést adott az online üzleti modelleknek. A cégek mára már rendelkeznek az ehhez szükséges technológiával, és a felhasználók általi elfogadottság is sokat javult.

„Bár nem minden fogyasztói tevékenység tért vissza a járvány előtti szintre, arra számítunk, hogy 2021-ben a fogyasztás nőni fog és a növekedés egyik motorját jelenti majd. A tavalyi gazdasági összeomlás után a GDP az idei első negyedévben több mint 15%-kal nőhet, bár ennek üteme a későbbiekben valószínűleg csökkenni fog. A talpra állás Kínában megkezdődött, de nyilván némi időre lesz még szükség, míg a dolog visszatérnek a normális kerékvágásba”- tette hozzá Al-Hilal István, A Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

Hozzászólások

Az egészséges étrend költségére is kitér az Európára és Közép-Ázsiára fókuszáló élelmezési és táplálkozási jelentés

Bár a súlyos éhezés jórészt megkímélte Európa és Közép-Ázsia országait az elmúlt 20 évben, a térségben egyre többek számára jelent problémát a rendszeres tápláló és elégséges ételhez jutás és a túlsúly, hátráltatva a kontinens országait az élelmezésbiztonság és a táplálkozás javításában – amint azt a 2-es számú Fenntartható Fejlődési Célban megfogalmazza.
2021. 05. 12. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Újabb adalékanyagról derült ki, hogy nem biztonságos

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) frissítette a titán-dioxid biztonsági értékelését, eszerint a színezék felhasználása élelmiszer adalékanyagként már nem tekinthető biztonságosnak - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) hétfőn.
2021. 05. 11. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Már 14 hónapja emelkednek az élelmiszerárak

Az idén áprilisban 2014 májusa óta a legmagasabb szintre nőttek a világpiaci élelmiszerárak, amelyek már a tizenegyedik egymást követő hónapban emelkedtek az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) számításai szerint.
2021. 05. 06. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Évek óta nem látott szinten a súlyos éhezés

Ötéves rekordot döntött 2020-ban azok száma, akik a súlyos éhezés miatt azonnal életmentő segítségre szorulnak – olvasható egy nemzetközi összefogásban készült jelentésben.
2021. 05. 05. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Több ütemben pályázhatnak az élelmiszeripari üzemek

Egy 50 milliárd forintos keretösszegű pályázat indul júniustól az élelmiszeripari mikro- és kisvállalkozásoknak - amit elsősorban eszközbeszerzésre fordíthatnak -, ezt követően egy 200 milliárd forintos forrás áll rendelkezésre a nagyobb volumenű élelmiszeripari beruházások megvalósítására. Ezekben lehetőséget kaphatnak a bio élelmiszereket előállítók is - emelte ki Erdős Norbert, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a Szomor Ökofarmnál tett látogatáson, Dömsödön.
2021. 05. 01. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

20 százalékkal drágulhat a tojás

A takarmány árának fél éve tartó emelkedése miatt a tojás termelői árának 20 százalék körüli növekedése indokolt - közölte a Magyar Tojásszövetség az MTI-vel szerdán.
2021. 04. 28. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elárverezik a világ legrégibb ismert whiskyjét

A világ legrégibb ismert whiskyjét, egy üveg The Old Ingledew-t árvereznek el júniusban az Egyesült Államokban.
2021. 04. 28. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csaknem felére csökkent az üdítőitalok cukor- és kalóriatartalma Magyarországon

A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagvállalatainak önkéntes vállalásai nyomán 2010-2020 között összesen 43 százalékkal csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma. A meglévő receptúrák átalakításával, illetve új, innovatív termékek bevezetésével a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok aránya 23 százalékról 57 százalékra emelkedett az alkoholmentes italkategórián belül az elmúlt tíz esztendőben.
2021. 04. 27. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így változik a csirkecomb és a csirkemell ára - ábrán mutatjuk!

Csirkemellfilé (csont és bőr nélkül), forint/kgCsirkecomb, forint/kg
2021. 04. 26. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ennyit költenek az otthoni kávézásra a magyarok

Az otthoni kávézásra havonta átlagosan 3 ezer forintot költenek a magyarok a Costa Coffee és a GKI Digital közös, kávézási szokásokat felmérő kutatásában, amelyben 2700 embert kérdeztek meg, közülük több mint kétezren rendszeres kávéfogyasztók. A válaszadók 28 százaléka ennél is többet, 3-5 ezer forint költ kávézásra, míg 5 ezer forint feletti összeget csak minden tizedik válaszadó.
2021. 04. 24. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Havi 3000 forintot költenek otthoni kávézásra a magyarok - ugyanennyit kávézókban is szívesen elköltenének

Szinte már megszoktuk, hogy a koronavírus minden szokásunkat átírta: így tett természetesen a kávézással is. Többet költünk otthoni kávézásra, a megszokott márkánkat vesszük le a polcról, de közben szívesen kipróbáljuk az újdonságokat is, miközben az őrölt kávé továbbra is a legnépszerűbb választás. A Costa Coffee kutatásából az is kiderült, hogy melyek a legfontosabb szempontok az otthoni kávéfőző vásárlásakor.
2021. 04. 23. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

4,3 milliárd forintból bővít a Nissin Foods

A kecskeméti Nissin Foods Kft. 4,3 milliárd forintos beruházást hajt végre a városban, a japán tulajdonú élelmiszeripari vállalatnak a kapacitásbővítéséhez a kormány félmilliárd forint készpénztámogatást biztosít - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.
2021. 04. 22. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A hazai Mekikben is kapható lesz a BTS kedvenc menüje

A McDonald’s étteremlánc április 19-én jelentette be, hogy 50 országra kiterjedő nemzetközi együttműködést kötött a hazánkban is rendkívül népszerű, K-pop irányzatot képviselő „BTS” együttessel, aminek köszönhetően május végétől a magyar rajongók a hazai éttermekben is megkóstolhatják majd a dél-koreai fiúcsapatról elnevezett BTS Menüt.
2021. 04. 22. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így segíti a Nébih a nyitásra készülő vendéglátósokat

Élelmiszerbiztonsági, élelmiszer-higiéniai ajánlásokkal segíti a nyitásra készülő vendéglátóhelyek működtetését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
2021. 04. 21. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem lehet elkerülni - Jóval drágább lesz a hús!

A takarmányárak világszintű emelkedése nehéz helyzetbe hozta az állattartókat, a hús drágulása elkerülhetetlen - mondták a Portfolio keddi online konferenciáján részt vevő termelői szervezetek és agrárcégek képviselői.
2021. 04. 20. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fellendülésben bízik a hazai söripar

Gyenge első negyedévet zárt a magyarországi söripar, ám a legnagyobb gyártók bíznak abban, hogy az év további részében a forgalom fellendül - mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója az MTI kérdésére.
2021. 04. 18. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kevesebb sört adott el a Borsodi Sörgyár

Az előző, rendkívül sikeres évtől ugyan elmaradtak tavaly a Borsodi Sörgyár eredményei, de a társaság minden munkavállalóját meg tudta tartani a koronavírus-járvány okozta kihívások ellenére - közölte a cég az MTI érdeklődésére.
2021. 04. 17. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Drágább a sonka, de még mindig a minőségre megyünk

A fogyasztók egyre minőségtudatosabban választanak sonkát, és ez különösen húsvétkor van így, hiába nőtt a különféle sonkák ára az idén - közölte a Magyar Húsiparosok Szövetsége az MTI-vel szerdán.
2021. 04. 01. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Komoly fejlesztés előtt áll a magyar élelmiszeripar

Komoly fejlesztés előtt áll a magyar élelmiszeripar, köztük a bioszektor is - közölte az Agrárminisztérium (AM) az MTI-vel szerdán.
2021. 03. 31. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Élelmiszervásárlási szokásainkat vizsgálja a Nébih

Másodjára is felmérés készül az élelmiszervásárlási és élelmiszerfogyasztási szokásokról - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az MTI-vel kedden.
2021. 03. 30. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások: