Hitelakciók várják a foci EB-t – money.hu körkép
Nyakunkon a foci Eb és az olimpia, így ismét fókuszba kerültek a televíziók: mindenki a legjobb, legmodernebb készüléken, vagy projektor segítségével akarja nézni kedvenceit. A MediaMarktnál a money.hu kérdésére ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy nem minden úgy van, mint azt az elmúlt években megszoktuk, a koronavírus járvány ugyanis alaposan átírta a készülékvásárlási trendeket. A vállalat szerint leginkább 2020 tavaszán, illetve tavaly év végén pörgött fel a televíziók iránti kereslet, az első és a második járvány hullám idején vásárolták a legtöbb készüléket.
Covid-hatás a tévébeszerzésben
A Nielsen mérése szerint tavaly év végén a 18-59 éves korosztályt tekintve naponta átlagosan 4,5 órát tévéztek az emberek, ami rekordot jelent az eddigi méréseket illetően. Ezt a MediaMarkt beszámolója is alátámasztja, ugyanis rekordot döntött a tévékészülékek forgalma is, amikor bezártak az iskolák és az óvodák. A cég értékelése szerint a családok a televízókat általában két generációval jobb típusra cserélték le.
„Ahogy megfizethetőbb lett az áruk, úgy nőtt a nagyképernyőjű televíziók népszerűsége.” – mondta Szilágyi Gábor. A MediaMarkt ügyvezető igazgatója hozzátette: „míg a korábbi években ezen készülékek közül is jellemzően a belépő kategóriások taroltak, ma már gyakorlatilag 50 százalékban a közép- és felső kategóriásokat viszik.” A MediaMarktnál eladott készülékek 85 százaléka már okostévé, 70 százalékban 4K UHD készüléket keresnek a vevők. Egyre inkább fontossá válik az is, hogy a televízión elérhető legyen a nagyobb streaming-szereplők, így például a Netflix vagy a HBO szolgáltatása is.
Last minute vásárlásokra számítanak
A MediaMarkt tapasztalatai szerint az elmúlt években a nagyobb futballesemények előtt általában 10-20 százalékkal nőttek a tévéeladások. Bár – ahogy említettük - a járvány miatt sokan vásároltak készüléket az elmúlt hónapokban – ám a vállalatnál úgy számolnak, hogy rengeteg last minute vásárló lesz, s így az EB most is meghozza várt forgalomnövekedést.
A bankok hitelakciókkal készülnek
Ahogy az várható volt, az kereskedelmi partnereknél jelen lévő, áruhiteleket kínáló bankok igyekeznek meglovagolni a jövő héten kezdődő, részben budapesti rendezésű foci EB-t. Az OTP Banknál mind az EB-re, mind a júliusi tokiói olimpiára a kereskedők kiemelt kommunikációval és jelentős akciókkal készülnek. Az OTP Bank áruhitel kampánnyal kapcsolódik a labdarúgó Európa-bajnoksághoz, számos kereskedelmi partnerrel pedig egyedi, akár 0% THM-es (teljes hiteldíj mutatós) hitelakciókat is terveznek. A bank a kampányoktól az online vásárlások felfutását is várja. A Cetelem legnagyobb partnereinél szintén lesznek hosszú futamidejű 0 százalékos THM-es akciók, de kifejezetten az EB kapcsán nem kötöttek időszakos megállapodást új partnerrel. A Budapest Bank – amelynek áruhitelei a MediaMarkt és az Euronics üzletekben elérhetőek - díjmentes előtörlesztést kínál az akció ideje alatt folyósított személyi kölcsönökre.
Több bank ugyan nem kötötte a sporteseményhez akcióit, ám például az Unicreditnél úgy vélik, 7,28 százalékos THM-es személyikölcsön-kampányuk jó alkalom az ügyfeleknek a vásárlásra, a Takarékbanknál is személyi kölcsönük versenyképességét hangsúlyozzák. A Takarékbank ugyanakkor Magyarországon először dobott piacra Visa Tokyo 2020 témájú bankkártyát: minden új kártyaigénylő, illetve kártyáját lecserélő ügyfél július 31-ig ilyen kártyát kap. Az új kártyával az első hónapban legalább 5 alkalommal összesen 50 ezer forint értékben vásárló ügyfelek között külön játékot is szervez a bank, ahol Panasonic TV készülékek nyerhetőek.
Utazás helyett tévét vettek
Az idei nyár nem csak a kereskedők, de a bankok véleménye szerint is más lesz. Ahogy azt a Cetelem Banknál a money.hu kérdésére elmondták, a sporteseményeknek egyre kevésbé érezhető a forgalomnövelő hatása. A banknál alátámasztották a Mediamarkt tapasztalatait, amikor arról beszéltek, hogy a Covid idején nagyobb kereslet mutatkozott például a televíziók esetében. Most az EB-től függetlenül is visszafogott keresletet érzékelnek a nagyobb értékű műszaki termékeknél. A Takarékbanknál is úgy látják, hogy az emberek egy része a koronavírus-járvány alatt ellehetetlenül utazás helyett lecserélte a televízióját, vagy vásárolt valamilyen konzolt, hogy enyhítse a bezártság okozta kedvezőtlen hatásokat.
Felfutnak a személyi hitelek
A Budapest Banknál ugyanakkor arra számítanak, hogy a foci EB a korábbi évekhez hasonlóan felpezsdíti majd a vásárlásokat. Az áruházak zárva tartásával kieső egy hónap természetesen hiányzik az értékesítési eredményeikből, s bár a kereskedelmi partnerek az OTP-nek arról számoltak be, hogy az újranyitást követően sokan rohanták meg a boltokat, ez a lendület alábbhagyott és az áruházak látogatottsága visszaesett, a forgalom mérséklődött. Emiatt az üzletek aligha tudták eddig kompenzálni a kiesett forgalmat. A Budapest Banknál remélik, hogy új hitelkonstrukcióik is segítenek abban, hogy a vásárlók visszatérjenek az áruházakba.
A K&H Bank értékelése szerint a foci EB valamelyest növelheti a nagyképernyős tévék eladását, viszont a kereskedelmi áruházak helyben intézhető áruhitelei helyzeti előnyben lehetnek egy klasszikus személyi kölcsönnel szemben. Ugyanakkor – hívja fel a figyelmet a bank - a K&H ügyfelei ma már pár perc alatt online tudnak személyi kölcsönt felvenni a mobilbank alkalmazással, ami valójában gyorsabb megoldás a boltokban intézhető áruhitelnél, s így könnyebb a webáruházakban való vásárlás is.
A CIB, a MKB Bank, az OTP, a Takarékbank és az Unicredit szakemberei ugyanakkor abban egyetértenek, hogy számottevően erősödik majd a személyi hitelek utáni kereslet a következő hónapokban, ám ezt a trendet kevésbé a nyári sportesemények, mintsem például az immár két éve elfojtott utazási kedv, a járvány miatti munkahelyféltés elmúltával bevállalt komolyabb háztartási gép vagy épp autó vásárlás, vagy a felújítási támogatás kihasználása erősíti majd.