MDF - mennyiség helyett a minőségre kell törekedni az oktatásban
Szécsi Gábor, az MDF felsőoktatási, tudománypolitikai és innovációs kabinetjének vezetője szerdai közleményében kifejtette: az állami közoktatási intézmények költségvetési támogatása jelenleg egyszerre pazarló és kis hatásfokú. Álláspontjuk szerint az állami közoktatási intézmények finanszírozását nem az indokolatlanul felaprózott normatívák, hanem megemelt és összevont fejkvóta szerint kell biztosítani.
Az így rendelkezésre álló forrásokat a fenntartó önkormányzatok korlátlanul kiegészíthetik saját adóbevételeik terhére - mutatott rá. Az MDF-nek az a véleménye, hogy az átgondolt finanszírozás érdekében szükséges az oktatási intézmények kimeneti teljesítményének folyamatos mérésére, nyilvános értékelésére. A pedagógusok javadalmazását, előmenetelét az elért eredmények függvényében kell megállapítani.
Ennek érdekében fel kell számolni a kizárólag formális végzettségeket, valamint az adott beosztásban eltöltött időt tükröző merev bértáblázatokat, és sokkal rugalmasabbá kell tenni az alkalmazási feltételeket. Az MDF a minőségi megújulás érdekében javítaná a pedagógusképzés színvonalát és jelentősen emelné a pályakezdő pedagógusok bérét. Pokorni Zoltán, a Fidesz alelnöke az MTI-nek adott interjújában arról beszélt, hogy új alapokra helyeznék a közoktatás finanszírozását, s kormányra kerülve megfontolnák a feladatfinanszírozás bevezetését, azt szabályoznák, hány gyerek tanítása után lehet egy pedagógusstátuszt létesíteni.
Ez változhatna intézménytípusonként és földrajzi régiónként, más lenne az arány a fővárosban és kistelepüléseken; más lenne, ha hátrányos helyzetű gyermekek oktatásáról van szó, és más átlagos környezetből érkezőknél. Az így alkalmazott pedagógusok bérét garantálná a központi büdzsé. Ezzel a rendszerrel minden pedagógus anyagi helyzete javulhatna - mutatott rá. A Fidesz finn minta alapján a legjobbak esetében a jelenlegi kezdőbérrel vetekedő ösztöndíj-rendszert és garantált elhelyezkedést kínálnának fel a pedagógus hallgatóknak.