NFM: a személyszállítási törvényjavaslat meghatározza az alapellátás szintjét
Az MTI annak kapcsán kért tájékoztatást a szaktárcától, hogy a Népszabadság szerdai számában azt írta, megfelezné a közösségi közlekedés kapacitását a személyszállítási törvény tervezete. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hangsúlyozza: minden település számára biztosítottá válik a közlekedési közszolgáltatásokhoz való hozzáférés az infrastrukturális feltételek és az államháztartás mindenkori teherbíró-képessége által kínált kereteken belül.
Közszolgáltatásként legalább a törvényben rögzített napi három - közúti és vasúti - menetrend szerinti járatpárt kell közlekedtetni az egyes viszonylatokon főként az iskolába, munkába járás és hazautazás céljából - közölte az NFM. Az alapellátás - hangsúlyozza a szaktárca - elsősorban a mintegy 400 törpefalu és 700 feletti aprófalu, illetve a kis lakosságszámú zsáktelepülések számára jelent rendkívül fontos törvényi garanciát.
E települések mintegy tizedénél az ellátottsági szint jelenleg nem éri el a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényben meghatározott alapellátási szintet. A további települések esetében a meglévő magasabb ellátási szint, az úgynevezett kínálati menetrendi struktúra fenntartása a kormányzat által érvényesíteni kívánt közlekedéspolitikai cél - írja az NFM. A szakminisztérium közlése szerint alapvető elvárás, hogy a gyakorlatban kialakult közlekedési vonzásközpont mindenhonnan átszállás nélkül legyen elérhető.
Az átszállások száma a megyeszékhelyre utazók esetében legfeljebb egy, a fővárosba tartók esetében legfeljebb kettő lehet. Az interregionális kapcsolatok terén a minél kevesebb átszállással növelnék a közösségi közlekedés versenyképességét, vonzerejét. Az alapellátást elsősorban a menetrendszerű közlekedés biztosítja, a menetrendi járatok legkisebb számának meghatározása az ellátásbiztonság eszköze - mutat rá az NFM. A minisztérium hangsúlyozza, hogy a jogszabály kiemeli a menetrendi tervezést az eseti különalkuk és lobbiérdekek világából.
Ennek alkalmazásával várhatóan javul a kistelepülések közlekedési ellátottsága, valamint a megyeszékhelyek Budapest irányú közlekedési kapcsolata. A törvény elfogadásával, az Országgyűlés felhatalmazása alapján a nemzeti fejlesztési miniszter rendeletben állapíthatja majd meg az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatások keretében nyújtandó alapellátás meghatározására vonatkozó részletes szabályokat.
Az említett kistelepülések magasabb szintű ellátása érdekében a törvény újdonságként vezeti be az igényvezérelt rugalmas közlekedési rendszer fogalmát, amely - lakossági igény esetén - az Európában elterjedt gyakorlattal összhangban a közszolgáltatások költséghatékonyabb biztosítását teszi lehetővé. Ennek nyomán a ritkán lakott, alacsony utasforgalmú területeken, elsősorban a hétvégi és a csúcsidőn kívüli időszakokban a szigorú menetrendi kötöttségek helyett a tényleges utazási igényekhez igazodó, rugalmas szolgáltatás nyújtható - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.