Nem minden számla, ami annak látszik - a GVH felhívása
A GVH több versenyfelügyeleti eljárásban is vizsgált számlának tűnő ajánlatokat, és állapított meg jogsértést, illetve sújtotta bírsággal az érintett vállalkozásokat. A címzett ugyanis olyan vállalkozástól kapott levelet, amellyel nem állt szerződéses viszonyban. A részére küldött küldeményben számla, vagy számlára megtévesztően hasonlító dokumentum volt, és így a címzett azt gondolhatta, hogy egy már teljesített szolgáltatás ellenértékét kell megfizetnie. A feladó pedig csak apró betűs, nehezen olvasható mellékletekben adott tájékoztatást a telefonkönyvi megjelenésre vonatkozó ajánlatról.
A GVH nagyobb fokú tudatosságot vár el a vállalkozásoktól, a társadalmi szervezetektől, illetve valamely szakmai kör tagjaitól (üzletfelek), mint a laikus fogyasztóktól, ám az üzletfelek is félrevezethetők.
A GVH az ilyen gyakorlatból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza az üzletfelek tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy a vállalkozás képviselője:
- fizetés előtt olvassa el a "számla" vagy "díjbekérő" tájékoztatásait;
- ne hagyja figyelmen kívül az apró betűs tájékoztatást sem;
- gondolja végig higgadtan, hogy valóban megrendelte-e a szolgáltatást;
- keresse elő a szolgáltatásra vonatkozó esetleges szerződését, és vesse össze a "számla" tartalmát a szerződéssel;
- fontolja meg, hogy szeretné-e cége nevét szerepeltetni egy online vagy egy nyomtatott telefonkönyvben, illetve egyéb adatbázisban;
- bármilyen bizonytalanság esetén keresse meg a "számla" kibocsátóját, kérjen írásbeli tájékoztatást.
Mindezekre figyelemmel a GVH felhívja az üzletfelek figyelmét a számlalevélnek tűnő ajánlatokkal kapcsolatos megtévesztő üzleti módszerre, amelyről további részletek a GVH honlapján olvashatók.