Az erős eurónak köszönhetően nőtt Magyarország részesedése a nemzetközi turizmusban
A közlemény szerint az Európán mint turisztikai régión belüli és a világ többi régiója közti nemzetközi turizmust alapul véve Európa piaci részesedése 80 százalékról 76 százalékra csökkent az elmúlt évtizedben. Nem minden európai úti célt érintett azonban egyformán a részesedés csökkenése.
Miközben Nyugat-Európában csak két ország részesedése nőtt, Közép- és Kelet-Európát a részesedés növekedése jellemezte, amit elsősorban Magyarországnak és Ukrajnának tulajdonít a vizsgálat. A jelentés szerint ennek oka részben az erős euró, amely Európát viszonylag drága úti céllá teszi, miközben az Európán kívüli úti célok egyre inkább elérhetők az európai turisták számára is - derül ki a közleményből.
Az ETC szerint a gazdasági helyzetet megbízható növekedési ütem jellemzi, az európai hitelproblémák és a visszafogott fogyasztás azonban némi árnyékot vetnek a jövőre. Ezeket a kockázatokat figyelembe véve a Tourism Economics ágazati kutató vállalat az Európába érkező turisták számának 3 százalékos növekedését valószínűsíti 2011-ben, 2012-re pedig 4 százalékos növekedést jelez előre.
A visszafogott növekedés hátterében áll az is, hogy a bázisidőszakot már a válságból való kilábalás, és így jobb mutatók jellemezték. Kelet-Európában ennél magasabb, 5,6, illetve 5,0 százalékos növekedést várnak. A közlemény szerint az iparág teljesítménye bizakodásra ad okot: a szállodák foglaltsága világszinten tovább javult, és a legtöbb országban emelkedtek az árak, nőtt az egy kiadható szobára eső bevétel, a REVPAR mutató értéke is.
Európa valamennyi régiójában javultak a szállodai mutatószámok, a foglaltság a január-novemberi adatok szerint összességében 5,5 százalékkal emelkedett. A tanulmány a Kutatói Munkacsoport adatai mellett számos egyéb forrásra is támaszkodik, így a Turisztikai Világszervezet (UNWTO), az STR Global, az Oxford Economics, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), az Association of European Airlines (AEA), az Eurostat, a Tourism Decision Metrics (TDM), a Tourism Economics adataira, továbbá az ETC saját adatbázisára, a TourMIS-ra. (MTI)