Rejtély Kínában - Egyre több az ember, de a kocsik hová tűnnek?
Az eladott autók száma 2019-hez viszonyítva 1,9 százalékkal, 25,3 millióra csökkent. A múlt év elején a koronavírus-járvány jelentős csapást mért a szektorra, ám a helyreállás már a második negyedévben megkezdődött annak köszönhetően, hogy Kína szárazföldi részén drákói intézkedések segítségével áprilisra nagyrészt megfékezték a vírus terjedését.
Az év utolsó hónapjában 2,83 millió autót értékesítettek a világ legnagyobb járműpiacának számító országban, az eladások ezzel 6,4 százalékkal bővültek 2019 decemberéhez képest. Az autóeladások tavaly decemberben immár a kilencedik egymást követő hónapja nőttek, jóllehet a növekedés üteme méréskeltebb volt a novemberben regisztrált, éves bázison számított, 12,6 százalékos bővüléshez képest. Míg a múlt év egészét tekintve a személyautók eladása 6 százalékkal visszaesett, jelentős - 19 százalékos - bővülést regisztráltak a kereskedelmi célú járművek forgalmában.
Az új energiával működő járművek forgalma pedig szintén emelkedett: 11 százalékkal nőtt éves összevetésben, ami azt jelenti, hogy 2020-ban 1,37 millió darabot adtak el. A kínai kormányzat tavaly további támogatásáról biztosította a szektort, 2022 végéig meghosszabbítva az új energiával működő járművekre vonatkozó támogatásokat. Peking azt tűzte ki célul, hogy 2025-re az új energiájú járművek tegyék ki az autóeladások 25 százalékát.
A japán Toyota és a kínai Great Wall Motor autógyártók a forgalmuk növekedéséről számoltak be a kínai piacon a múlt évben. A Kínai Autógyártók Szövetségének előrejelzése szerint az autóeladások idén 4 százalékkal növekedhetnek majd, míg az új energiával működő járművekből 1,8 millió darabot adhatnak el Kínában 2021-ben. A Kínában gyártott autók kivitele a szerdán közölt adatok szerint 2,9 százalékkal esett vissza tavaly, amikor összesen 995 ezer járművet exportáltak.
Bővült mindazonáltal a személyautók exportja, amelyekből 760 ezret adtak el külföldön 2020-ban, 4,8 százalékkal többet, mint 2019-ben. A kereskedelmi célú járművek kivitele ezzel szemben szembetűnő visszaesést mutatott: a 235 ezer exportált darab 21,4 százalékos zsugorodást jelent az egy évvel korábbi adathoz képest. A kínai gyártású járművek exportja szeptemberben kezdett helyreállni a járvány okozta, nyolc hónapon át tartó gyenge teljesítményt követően. Decemberben már 35,3 százalékos növekedést regisztráltak éves bázison, ami az eddig jegyzett legnagyobb ütemű bővülést jelenti.