A kiberfenyegetések jelentik a legnagyobb veszélyt a légiközlekedésre az Allianz szerint

Többnapos késések, járattörlések, morgolódó utasok – miközben a légiforgalom volumene nagy nehezen visszakapaszkodott a világjárványt megelőző békeév, 2019 szintjére, még mindig elég sok a probléma a reptereken. Szerencsére nem annyira kaotikus a helyzet, mint tavaly volt, azonban Európa 20 legnagyobb forgalmú légitársasága már az év első öt hónapjában összehozott több tízezer késést és járattörlést. Az utasok mindennapi repülési élményét azonban újfajta kockázatok veszélyeztetik az Allianz szakértői szerint: ők idei kockázati jelentésük, a Risk Barometer[1] nyomán öt olyan fő rizikófaktort azonosítottak, amelyek meghatározhatják a légitársaságok és a teljes szektor működését, és ezzel együtt az utasokra is hatással lehetnek.

A kiberfenyegetések jelentik a legnagyobb veszélyt a légiközlekedésre az Allianz szerint

Az Eurocontrol hivatalos adatai szerint[2] 2024-ben minden második európai repülőjárat késve indult el, és az érkezések pontossága sem érte el a 60 százalékot. Ehhez képest az idei év júniusa már kifejezetten kedvezően alakult: az indulási pontosság 64 százalék közelébe emelkedett, míg az érkezési meghaladta a 71 százalékot. Az azonban intő jel, hogy a FlightRight adatai alapján[3] 2025 májusáig a 20 legnagyobb forgalmú európai légitársaság összes járatának 16 százalékát érintette valamilyen késés vagy fennakadás.

Kiberfenyegetések: a technológia árnyoldala

Bár utasként gyakorlatilag mindegy, hogy egy járattörlésért a légitársaság vagy a repülőtér személyzeti problémái a felelősek, nem árt tudnunk, hogy a mi kényelmünket szolgáló innovatív megoldások terjedése kiszolgáltatottabbá teszik az iparágat. Miközben a légiutasok zöme élvezi és ki is használja a digitális technológiák nyújtotta előnyöket (gyorsabb folyamatokat jelentő applikációk, online jegyvásárlás és becsekkolás), ezek sérülékenyebbé teszik a szektort. 

Az Allianz szakértői szerint 2025-ben a kiberincidensek jelentik a legnagyobb veszélyt a légiközlekedésre, hiszen a repülőtéri rendszerek leállásától a navigációs rendszerek megtévesztéséig (GPS-spoofing) egyre kifinomultabbak a támadások. Márpedig egyetlen informatikai kiesés is jókora késéseket, járattörléseket és óriási gazdasági károkat okozhat. A háttérben pedig nemcsak kiberbűnözők állhatnak, hanem geopolitikai indíttatású támadók is.

A szakértők szerint a kihívás az, hogy egyszerre kell újítani és biztosítani a rendszerek ellenállóképességét, viszont a két szempont kiegyensúlyozottságának biztosítását az is nehezíti, hogy az iparág egyre nagyobb mértékben támaszkodik a felhőalapú szolgáltatásokra és a mesterséges intelligenciára.

Törékeny ellátási láncoktól a működési zavarokig

A második helyen szereplő veszélyforrást az üzletmenet megszakadásának különböző módjai alkotják. Az ellátási lánc problémái miatt számos új repülőgép késve csatlakozik a légijárműparkhoz, miközben a meglévő flották elöregszenek. A légitársaságok globális szövetsége, az IATA, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adataiból[4] azt látni, hogy a repülőgépek átlagos életkora már közelíti a 15 évet, miközben a fenntarthatósági célok is szigorodnak. A karbantartási költségek, az alkatrészhiány és a 2019-es szinthez mérten akár 30 százalékkal magasabb bérleti díjak egyaránt megnehezítik az üzemeltetést. Ez különösen hátrányosan érinti a kisebb szolgáltatókat, hiszen ezek nem tudnak lépést tartani a modernizációval.

A jogszabályi változások fenntarthatósági dilemmákhoz vezetnek

Bár kevésbé látványos, mégis komoly fejtörést okoz a légiipari cégeknek a jogi környezet változása. Különösen igaz ez a fenntarthatósággal kapcsolatos előírásokra. Az Európai Unió 2050-re karbonsemlegessé akarja tenni a légiközlekedést, miközben az Egyesült Államok lazítana a környezetvédelmi szabályozásokon.

Az uniós CSRD irányelv például egységes fenntarthatósági beszámolási kötelezettséget ír elő, ami új adminisztrációs és pénzügyi terheket ró a vállalatokra, amelyeknek globális működését az Allianz szerint egyre nehezebbé teszi a kettős megfelelési kényszer.

Politikai tűzfészkek és az erőszak egyéb formái

A világ több pontján, például Ukrajnában vagy a Közel-Keleten zajló fegyveres konfliktusok mellett a terrorfenyegetés is állandó kockázatot jelent a légiközlekedésre. A légitársaságoknak a légügyi hatóságokkal és a biztonsági szolgálatokkal karöltve kell állandóan egyensúlyozniuk a járatok biztonságossá tétele és a gazdasági működőképesség fenntartása közt, mindezt ráadásul növekvő utazási igények mellett.

Az örökzöld munkaerőhiány

Bár nem újkeletű probléma, 2025-ben újra előtérbe került a képzett munkaerő hiánya. Ez a pilótákra, szerelőkre és légiutas-kísérőkre egyaránt érvényes, mivel a világjárvány alatt rengetegen vonultak vissza, az utánpótlás pedig lassan és költségesen képezhető.

A brit Royal Aeronautical Society szerint[5] a következő tíz évben 1,2 millió új szakemberre, köztük 300 ezer pilótára lenne szükség világszinten. Ez a cél jelenleg teljesíthetetlennek tűnik, a kereslet-kínálat egyensúlytalansága pedig bérnyomást okoz, ami hosszabb távon a jegyárakat is tovább emelheti.

Az Allianz szakértői szerint a légiközlekedési iparra leselkedő technológiai, gazdasági, társadalmi és geopolitikai kihívások összetettek és egymásra is hatnak. Ezért arra hívják fel a figyelmet, hogy akár egyetlen láncszem gyengesége is veszélyeztetheti az egész rendszer stabilitását, amire a szektor csak kellő rugalmassággal és proaktív felkészüléssel képes reagálni, miközben a fenntarthatósági elvárásoknak is igyekszik megfelelni.

Az Allianz idei kockázati jelentése, a Risk Barometer itt érhető el: Risk Barometer

[1] Az Allianz Risk Barométere itt elérhető: Allianz Risk Barometer | Allianz Commercial
[2] Forrás: PowerPoint Presentation
[3] A FlightRight adatai: Turbulent schedule: Which airlines suffered the most delays and cancellations in 2025? | Euronews
[4]  Az International Air Transport Association adatai: IATA - Supply Chain Issues Continue to Negatively Impact Airline Performance into 2025
[5] A Royal Aeronautical Society összefoglalója: Skills shortage: what can be done right now?

Das WeltAuto: az elektromos márkák egy-két év múlva jelennek meg nagyobb tömegben a használtautó-piacon

A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata - erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto.
2025. 10. 19. 07:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 06:00
Megosztás:

A fenntartható turizmus fejlesztésért kapott rangos nemzetközi elismerést Mórahalom

A világ egyik legjelentősebb fenntartható turizmus díját, a Best Tourism Villages címet nyerte el Mórahalom – tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 10. 19. 05:00
Megosztás:

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Pharmacenter Hungary Kft.

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (NKFI Alap) támogatásával a Pharmacenter Hungary Kft., a fejlesztés teljes költségvetése meghaladta az 535 millió forintot - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 10. 19. 04:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 03:00
Megosztás:

Ha 1972-1996 között születtél, akkor komoly bajban vagy!

A mai 30 és 50 év közötti korosztály tagjai általában még aktív dolgozók, és kevesen gondolnak előre arra, mi vár rájuk nyugdíjas korukban. Szüleik többsége még él, és már a nyugdíjas éveit tölti, megélhetésüket pedig az állami nyugdíjból próbálják fedezni – nem könnyű helyzetben, különösen egy 25%-os infláció mellett. Ez a jelenlegi társadalmi és gazdasági valóság, amelyet tovább nehezít egy viszonylag kevéssé ismert, ám komoly következményekkel járó jogi fogalom: a szülőtartás.
2025. 10. 19. 02:00
Megosztás:

Özvegyi nyugdíj összege - nem mindegy, hogy házastárs vagy élettárs után kapod!

A hozzátartozói nyugellátások – köztük az özvegyi nyugdíj – igénylésének alapfeltétele, hogy az elhunyt személy halálakor már nyugdíjas legyen, vagy a jogszabályban előírt szolgálati időt teljesítse – olvasható az ado.hu szakportál írásában.
2025. 10. 19. 01:00
Megosztás:

Amikor a konnektorban nincs áram – mit tehetsz ilyenkor?

Sokan tapasztalták már, hogy egy eszközt bedugnának a konnektorba, azonban semmi nem történik. Egy ilyen helyzet bosszantó lehet, főleg, amikor már indulnál a dolgodra, de az áram éppen akkor dönt úgy, hogy eltűnik.
2025. 10. 19. 00:01
Megosztás:

A legígéretesebb előértékesítés alatt álló kripto projektek, amelyeket nem hagyhatsz figyelmen kívül: Digitap ($TAP), BlockDAG, Tapzi és továbbiak – egyre forróbbak 2025-ben

A kriptopiac „legokosabb” tőkéje ma már nem a hype-ot, hanem a hasznosságot követi. 2025 következő nagy nyertesei nem mémcoinok vagy üres ígéretek lesznek, hanem azok a projektek, amelyek már most építenek, működnek, és valódi problémákat oldanak meg.
2025. 10. 18. 23:00
Megosztás:

Vészfék a DeFi-ben? Miért nem működik a Wall Street-i vészfék a blokkláncon?

Miközben a múlt pénteki kriptokrach során 19 milliárd dollárnyi pozíció likvidálódott percek alatt, sokan felvetették: lehetne-e valamilyen vészféket – úgynevezett circuit breakert – beépíteni a decentralizált pénzügyekbe is, hogy megelőzzük az ilyen zuhanásokat? A válasz: nem olyan egyszerű. Sőt, néhány szakértő szerint ez még ronthat is a helyzeten. Nézzük, miért!
2025. 10. 18. 22:00
Megosztás:

A szeretet rendet hagy maga után

A halálról beszélni nehéz. Sokak számára ez a téma valóságos tabu – olyan, mint ha már az elmúlás gondolata is balszerencsét hozna, és közelebb hozná az elkerülhetetlent.
2025. 10. 18. 21:00
Megosztás:

Szemkímélő beruházás az irodában – megéri a befektetés?

A mai modern, „fehérgalléros” munka szinte elképzelhetetlen monitor előtt töltött idő nélkül. A koncentráció, a kényelem és a tartós teljesítmény ezért nem csupán HR, hanem egyenesen pénzügyi kérdés is. Néhány apró ergonómiai fejlesztés – mint például egy minőségi monitor, megfelelő világítás vagy egy jó szemüveg – meglepően gyorsan megtérülhet, ráadásul csökkenhetnek a fejfájások és javulhat a munkavállaló teljesítménye.
2025. 10. 18. 20:00
Megosztás:

A Vatikán adatai szerint nőtt a katolikusok száma, csökkent a papoké

Egy év alatt több mint 15 millióval emelkedett, és meghaladja az 1,4 milliárdot a katolikusok száma a világban, miközben a papi hivatást választók száma csökkent - derült ki a Fides katolikus hírügynökség statisztikáiból, amelyeket pénteken mutattak be a Vatikánban.
2025. 10. 18. 19:00
Megosztás:

Szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett egy magyar vállalkozás

Innovációs támogatással, építőipari hasznosításra alkalmas, szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett az SSH-System Kft. – közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 10. 18. 18:00
Megosztás:

Adathalász csalók próbálják megtéveszteni az MVM ügyfeleit

Az utóbbi időszakban az MVM Next ügyfelei egyre gyakrabban találkozhattak adathalász kísérletekkel, a társaság kéri ügyfeleit, hogy fokozott figyelemmel járjanak el minden gyanús megkeresés esetén.
2025. 10. 18. 17:00
Megosztás:

Az Ondo Finance blokkolná a Nasdaq tokenjavaslatát – Átláthatóságot követelnek a szabályozók előtt

Az Ondo Finance éles hangon szólította fel az amerikai tőzsdefelügyeletet (SEC), hogy halassza vagy utasítsa el a Nasdaq új tokenizált értékpapírokra vonatkozó javaslatát. A cég szerint az átláthatóság és a piaci egyenlőség veszélybe kerülhet, ha a jelenlegi formában elfogadják a tervet.
2025. 10. 18. 16:00
Megosztás:

Midnight Network: A Cardano-alapító új célpontja a blokkláncok adatvédelmi trónja

Charles Hoskinson, a Cardano megalkotója, új irányt szab a decentralizált adatvédelem világában: a cél, hogy 2026-ra a Midnight Network legyen a vezető privát okosszerződés-platform. Az ambiciózus terv már most hatással van a kriptoökoszisztémák működésére és fókuszaira.
2025. 10. 18. 15:29
Megosztás:

Robottechnológia segíti a daganatos betegek kezelését Debrecenben

Magyarországon elsőként a Debreceni Egyetem (DE) klinikai központjában vezették be az automatizált citosztatikus keverékinfúzió-összeállító robotot, az innovatív technológia alkalmazásával az eddiginél is biztonságosabb lehet a daganatos betegek gyógyszerellátása - jelezte az egyetem sajtóközpontja az MTI-nek.
2025. 10. 18. 13:00
Megosztás:

Leminősítette Franciaországot az S&P

Leminősítette Franciaországot az S&P Global Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a költségvetési hiány további jelentős csökkentését célzó intézkedések hiánya miatt a következő években tovább romlanak a francia államadósságfolyamatok.
2025. 10. 18. 12:00
Megosztás:

A magyar nők 71 százaléka nem választaná a műszaki-informatikai pályát

A megkérdezett nők 71 százaléka nem tervezi, hogy műszaki, technológiai vagy informatikai pályán dolgozzon, míg a férfiaknál ez az arány 41 százalék - közölte az MTI-vel a CETIN Hungary friss országos kutatása alapján, amiből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligenciával a magyarok nagy része még csak most ismerkedik.
2025. 10. 18. 11:10
Megosztás: