A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia

Javuló biztonságra és kényelmi előnyökre számít az automatizált és autonóm vezetés terjedésétől az európaiak zöme az Allianz hét országra kiterjedő felmérése szerint. A bizakodás mellett ugyanakkor a 13. Allianz Motor Day alkalmából bemutatott kutatás óvatosságról is árulkodik: sokan bizonytalanok az új technológiában, és maguknál akarják tartani az irányítást. Az önvezető technológiák tömeges magyarországi elterjedésében a válaszadók 56 százaléka nem hisz. Az Allianz várakozásai szerint az emberi hibákból eredő közlekedési balesetek száma 2035-re 20, 2060-ra pedig több mint 50 százalékkal csökken. Saját kárelemzésük azt mutatja, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszerek beépítése 66 százalékkal mérsékelte a parkolási helyzetekben bekövetkező tolatásos balesetek gyakoriságát.

 A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia

 Az autonóm mobilitás ígérete nem csupán technológiai ugrás, hanem a biztonság, a kényelem és a hozzáférhetőség átalakulását is jelenti – talán ez a legfőbb mondanivalója a 2025-ös Allianz Motor Day rendezvénynek. Az Allianz Technológiai Központ (AZT) által szervezett szakmai fórum az autonóm vezetési rendszerek lehetőségeit és kihívásait vizsgálta.

„Már nem az a kérdés, hogy megvalósul-e az autonóm mobilitás, hanem az, hogy erre milyen gyorsan, milyen biztonságosan és mennyire igazságosan kerül sor” – véli Klaus-Peter Röhler,  az Allianz SE igazgatótanácsának tagja, aki a német nyelvű országok, Közép-Európa, valamint a globális vagyon- és balesetbiztosítási üzletágak irányításáért felel. Szerinte minden technológiai előrelépésnek kevesebb ütközést, kevesebb áldozatot és nagyobb függetlenséget kell eredményeznie. Hozzátette: „A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia.” [1]

Jól vizsgázott az automatikus vészfékrendszer

Az Allianz az autonóm vezetés biztonságát vizsgálva azt prognosztizálja, hogy az automatizálás jelentősen csökkenti az emberi hibákból – például fáradtságból, figyelmetlenségből vagy rossz ítélőképességből – eredő balesetek számát. Ennek eredményeként Európában a közlekedési balesetek száma 2035-re várhatóan 20 százalékkal, 2060-tól pedig több mint 50 százalékkal fog visszaesni.

A mai autókban található automatikus vészfékezéssel (AEB) ellátott ADAS rendszerek jól mutatják ennek a technológiának a magas potenciálját. Az AZT több mint 20 000 gépjármű-felelősségbiztosítási káresetét elemző adataiból ugyanis az derült ki, hogy az AEB rendszerek alapfelszereltségként való beépítése esetén az utoléréses ütközések száma átlagosan 30 százalékkal csökkent, a legfejlettebb rendszerek alkalmazása pedig 66 százalékkal mérsékelte a parkolási helyzetekben bekövetkező tolatásos balesetek számát.

Biztonság és kényelem az elvárás

A fogyasztók egyrészt bizalmat tanúsítanak a technológia biztonságosságát illetően, ugyanakkor a technikai részleteket sokan még mindig kiforratlannak érzik – ezt állapította meg az Allianz hét európai országban (Ausztria, Németország, Franciaország, Olaszország, Svájc, Csehország és Egyesült Királyság) végzett felmérése.[2] A válaszadók több mint fele gondolja úgy (56%), hogy az automatizált vagy teljesen autonóm autók biztonságosabbak, vagy legalább olyan biztonságosak, mint az ember által vezetettek gépjárművek. Nagyra értékelik továbbá a kényelmi előnyöket, például azt, hogy hasznosan tölthetik el az utazási időt, és kiemelték a fogyatékkal élők közlekedési lehetőségeinek bővülését is. Ugyanakkor 69 százalékuk továbbra is aggódik a rendszerek megbízhatósága miatt a váratlan helyzetekben, és 72 százalékuk szerint a technológia „túl új és nincs eléggé tesztelve”. Négyből hárman (64%) pedig csak akkor éreznék magukat biztonságban, ha bármikor visszavehetnék az irányítást.

A magyarok szkeptikusabbak 

A páneurópai kutatást kiegészítve, az Allianz Hungária a 18 és 69 év közötti magyar internetezők véleményére is kíváncsi volt,[3] akiknek 57 százaléka vezet autót. Nálunk az európai átlagnál is nagyobb a szkepszis: a válaszadók 39 százaléka nem hisz az önvezető technológiák tömeges magyarországi elterjedésében, 17 százalékuk pedig kategorikusan kizárja ennek a lehetőségét. A válaszadók ugyanakkor elismerik, hogy ezen technológiák társadalmi szinten jelentkező pozitív hatásai fontosak: akik így nyilatkoztak, közülük a legtöbben (38%) az idősek és fogyatékkal élők mobilitásának javulását emelik ki.

„A magyar felmérésből azt láthatjuk, hogy viszonylag kevesen teljesen elutasítóak az új technológiával szemben, a nyitottság tehát jellemzően megvan, az önvezető technológiák iránti bizalom megalapozásához azonban több ismeretre és gyakorlati tapasztalatra van szükség”  – rögzíti Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. lakossági nem-élet biztosítások igazgatója. „Fontosnak tartjuk, hogy ezeket a nemzetközi trendeket szélesebb körben is megismerhessék a magyar autóvezetők, hogy magabiztosan vehessenek részt a közlekedés jövőjének alakításában.”

Az önvezető autók a biztosítási szektort is átformálják 

A statisztikák és a technológiai újdonságok azonban más kérdéseket is felvetnek. Az autonóm járművek elterjedésével ugyanis a balesetek száma csökken ugyan, a fejlett technológiai eszközök, például az érzékelők és kamerák miatt azonban nőhetnek a javítási költségek. Ehhez a biztosítási iparágnak is alkalmazkodnia kell: új kockázati modellekre és árazásra van szükség. 

Amikor a hagyományos autók közé autonóm járművek „keverednek” egy baleseti helyzetben, utóbbiak révén több fél is felelőssé válhat: a tulajdonos, a gyártó vagy akár a szoftvereket fejlesztő cég. A biztosítók kulcsszerepet játszanak a balesetek rekonstrukciójában és a felelősség megállapításában. Az olyan közlekedési balesetek esetén, amikor a jármű autonóm vezetési módban van, elengedhetetlen a balesetekkel és biztonsággal kapcsolatos járműadatokhoz való hozzáférés, a felelősségre vonhatóság biztosítása és a közbizalom fenntartása érdekében. Éppen ezért az Allianz egy Európa-szerte működő adatbázis létrehozását szorgalmazza, amelyet a gyártók, szabályozók és biztosítók közösen működtethetnének. 

Egységes uniós szabályozást igényel a technológia

Az Allianz további három prioritást is elengedhetetlennek tart, amelyek szükségesek az autonóm mobilitás biztonságához.

1.    Először is közös engedélyezési és biztonsági kereteket, egységes uniós szabályozást sürgetnek a SAE 4-es szintű rendszerekre. 
2.    Ehhez nagyon erős európai adatszuverenitásnak kell kapcsolódnia, amely garantálja a hozzáférést az uniós biztosítóknak és szabályozóknak a járműadatokhoz. 
3.    Végül indokoltnak tartanak egy egységes tesztelési protokollal és központi adatbázissal felállított tanúsítási folyamatot, amelyik „vezetői engedélyt” állít ki az autonóm rendszereknek – ahhoz hasonlóan, ahogy az emberek szereznek jogosítványt.

Az érdeklődő vállalkozók már jelentkezhetnek a SEED Alapítvány Országos Vállalkozói Mentorprogramjára

Személyes támogatással, valódi tapasztalattal, bizonyított eredményekkel folytatódik a Kormány és az Európai Unió társfinanszírozásával, 1,5 milliárd forintos keretből megvalósuló Országos Vállalkozói Mentorprogram. A program 2025 és 2027 között 400 hazai vállalkozó személyre szabott fejlesztését és mentori támogatását célozza, kiemelt figyelemmel a női, fiatal, generációváltó és társadalmi vállalkozásokra. Az érdeklődő vállalkozók a https://seed.hu/szintlepes/ weboldalon jelentkezhetnek a mentorprogramra.
2025. 11. 21. 05:00
Megosztás:

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító kisebbségi tulajdonosát

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító Zrt. kisebbségi tulajdonosát, és 100 százalékos tulajdonrészt szerez a biztosítóban - tette közzé a Waberer’s International Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2025. 11. 21. 04:30
Megosztás:

Mennyire gondolkodik előre és gondoskodik magáról a magyar?

Az Öngondoskodási Index 2025 kutatás szerint a tudatos pénzügyi tervezés egyre inkább beépül a mindennapokba. A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatalok körében figyelhető meg.
2025. 11. 21. 04:00
Megosztás:

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM), az idén három diák, öt pedagógus és egy oktatási intézmény részesült az elismerésben.
2025. 11. 21. 03:30
Megosztás:

Horvátországban tovább bővül az árstopos termékek listája

A horvát kormány hetvenről százra növelte az árstoppal érintett termékek, illetve termékkategóriák számát - közölte a kabinet ülését követően Ante Susnjar gazdasági miniszter, a döntéssel a magas megélhetési költségek által leginkább sújtott fogyasztókat szeretnék segíteni.
2025. 11. 21. 02:30
Megosztás:

Karácsonyi hal árak 2025

Milyen karácsonyi hal árak várnak ránk idén? Élőponty kiló ára, szeletelt ponty ára. Hány forint egy kiló harcsa vagy épp afrikai harcsa 2025 karácsonyán? Cikkünkből minden kiderül.
2025. 11. 21. 02:00
Megosztás:

Siess, ha pénzt akarsz! Januártól szigorodik a hitelfelvétel

Januártól életbe lépnek azok az új JTM-előírások, amelyek szigorítják a lakáshitelezést, és különösen a nettó 600–800 ezer forint közötti jövedelemmel rendelkező ügyfeleknél eredményezhetnek érezhető hitelösszeg-csökkenést. De mire kell most igazán figyelni?
2025. 11. 21. 01:00
Megosztás:

Így spórolhatsz legálisan 40%-ot a fűtés költségeden!

Magyarországon az alacsonyabb bevételű háztartások átlagosan költségvetésük 14 százalékát költik energiára, miközben az épületek 70 százaléka nem megfelelően szigetelt.
2025. 11. 21. 00:30
Megosztás:

Francia-magyar együttműködés az európai agrárium jövőjéért

Fenn kell tartani a jelenlegi uniós agrártámogatási rendszert és meg kell őrizni a gazdáknak járó forrásokat, ebben a küzdelemben hazánk számít Franciaországra is – közölte Nagy István agrárminiszter, aki Annie Genevard-ral, a Francia Köztársaság mezőgazdaságért, élelmiszeriparért és élelmiszer-szuverenitásért felelős tárcavezetőjével tárgyalt csütörtökön Párizsban, az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.
2025. 11. 20. 23:30
Megosztás:

Digitap ($TAP) árfolyam-előrejelzés 2025, 2026, 2030

Ahogy a valódi felhasználói hasznosságra építő tokenek egyre több figyelmet kapnak a pusztán spekulatív eszközökkel szemben, a kriptopiac új szakaszba lép.
2025. 11. 20. 23:00
Megosztás:

Új hatóanyaggyártó üzemet avatott az Egis

Az Egis Gyógyszergyár Zrt. Budapesten átadta 112 éves történetének egyik legjelentősebb hatóanyaggyártási fejlesztését. A vállalat saját forrásból finanszírozott, 30 milliárd forintos új üzemében egy globálisan vezető készítmény hatóanyagának gyártását végzi majd - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 22:30
Megosztás:

PEPE Coin bálna most egy olyan altcoinba önti a pénzét, amelynek tokenfeloldása 2035-re tolódott

Egy legendás PEPE-bálna, aki korábban 36 millió dollárnyi nyereséget realizált, most agresszívan halmozza fel az Aster (ASTER) tokent, miközben a projekt szigorítja tokenfeloldási ütemtervét, és az árfolyam jóval a Binance-alapító CZ átlagos belépési ára fölött forog.
2025. 11. 20. 22:00
Megosztás:

463 millió dollár tűnt el? A Bitcoin ETF súlyos veszteséget szenvedett, miközben a befektetők a Digitap ($TAP) 2 millió dolláros előértékesítésének biztonságába menekülnek

Rekordot döntő, 463 millió dolláros tőkekiáramlás rázta meg a BlackRock Bitcoin ETF-jét, ami megingatta a kriptopiacot. Ez a jelentős eladási hullám árcsökkenést okozott a főbb kriptovaluták, így a BTC és az ETH esetében is.
2025. 11. 20. 21:00
Megosztás:

A Franklin Templeton XRP ETF-je akár 150–250 millió dolláros első napi forgalmat is elérhet – állítja egy elemző

Az XRP közösség nagy figyelemmel kíséri, ahogy a globális vagyonkezelő óriás, a Franklin Templeton felkészül a spot XRP ETF-je, az EZRP elindítására.
2025. 11. 20. 20:30
Megosztás:

Alsóbbrendű utakat újítanak fel Nógrád vármegyében

Négy és öt számjegyű utakat újít fel Nógrád vármegyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt., több mint 37 kilométernyi mellékút teljes körű felújítását indították el 20 útszakaszon a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz keretében - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 20:00
Megosztás:

Stabil a magyar nagyvállalatok beruházási kedve

A magyar nagyvállalatok nagyobb része stabil fejlesztési kedvvel kezdi a következő évet, 52 százalékuk tervez beruházást egy éven belül - közölte a K&H csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 20. 19:30
Megosztás:

A vállalatok közel fele küzd a munkaerő megbízhatatlanságával Magyarországon

A fizikai munkavállalók megbízhatósága ma a magyar munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdése – derül ki a Jobtain kutatásából, amely több mint száz HR-szakember és vezető részvételével készült. A válaszadók 88%-a a megbízhatóságot nevezte meg a legfontosabb kiválasztási szempontként, megelőzve a fizikai állóképességet (60%) és a szakmai tapasztalatot (54%).
2025. 11. 20. 19:00
Megosztás:

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak.
2025. 11. 20. 18:30
Megosztás:

GVH-elnök: „A digitalizáció a verseny- és a fogyasztóvédelmi jogot is átformálja”

A magyar családok és gyermekek célzott védelme, a mesterséges intelligencia versenyjogi vetületei és a versenyjog magánjogi érvényesítése kerültek a középpontba a VII. Magyar Versenyjogi Fórumon, Budapesten.
2025. 11. 20. 18:00
Megosztás:

870 millió euró értékű műkincset lophatott el egy Bulgáriában leleplezett bűnbanda

Nagyszabású, hat ország együttműködésével megvalósult, műkincskereskedelemmel kapcsolatos nyomozás keretében egy bűnöző csoport 35 tagját állították elő Bulgáriában, az ellopott műtárgyak teljes értékét körülbelül 870 millió euróra becsülik - tájékoztatott az Európai Unió tagállamai közötti igazságügyi együttműködésért felelős, hágai székhelyű ügynökség, az Eurojust csütörtökön.
2025. 11. 20. 17:30
Megosztás: