A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia

Javuló biztonságra és kényelmi előnyökre számít az automatizált és autonóm vezetés terjedésétől az európaiak zöme az Allianz hét országra kiterjedő felmérése szerint. A bizakodás mellett ugyanakkor a 13. Allianz Motor Day alkalmából bemutatott kutatás óvatosságról is árulkodik: sokan bizonytalanok az új technológiában, és maguknál akarják tartani az irányítást. Az önvezető technológiák tömeges magyarországi elterjedésében a válaszadók 56 százaléka nem hisz. Az Allianz várakozásai szerint az emberi hibákból eredő közlekedési balesetek száma 2035-re 20, 2060-ra pedig több mint 50 százalékkal csökken. Saját kárelemzésük azt mutatja, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszerek beépítése 66 százalékkal mérsékelte a parkolási helyzetekben bekövetkező tolatásos balesetek gyakoriságát.

 A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia

 Az autonóm mobilitás ígérete nem csupán technológiai ugrás, hanem a biztonság, a kényelem és a hozzáférhetőség átalakulását is jelenti – talán ez a legfőbb mondanivalója a 2025-ös Allianz Motor Day rendezvénynek. Az Allianz Technológiai Központ (AZT) által szervezett szakmai fórum az autonóm vezetési rendszerek lehetőségeit és kihívásait vizsgálta.

„Már nem az a kérdés, hogy megvalósul-e az autonóm mobilitás, hanem az, hogy erre milyen gyorsan, milyen biztonságosan és mennyire igazságosan kerül sor” – véli Klaus-Peter Röhler,  az Allianz SE igazgatótanácsának tagja, aki a német nyelvű országok, Közép-Európa, valamint a globális vagyon- és balesetbiztosítási üzletágak irányításáért felel. Szerinte minden technológiai előrelépésnek kevesebb ütközést, kevesebb áldozatot és nagyobb függetlenséget kell eredményeznie. Hozzátette: „A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia.” [1]

Jól vizsgázott az automatikus vészfékrendszer

Az Allianz az autonóm vezetés biztonságát vizsgálva azt prognosztizálja, hogy az automatizálás jelentősen csökkenti az emberi hibákból – például fáradtságból, figyelmetlenségből vagy rossz ítélőképességből – eredő balesetek számát. Ennek eredményeként Európában a közlekedési balesetek száma 2035-re várhatóan 20 százalékkal, 2060-tól pedig több mint 50 százalékkal fog visszaesni.

A mai autókban található automatikus vészfékezéssel (AEB) ellátott ADAS rendszerek jól mutatják ennek a technológiának a magas potenciálját. Az AZT több mint 20 000 gépjármű-felelősségbiztosítási káresetét elemző adataiból ugyanis az derült ki, hogy az AEB rendszerek alapfelszereltségként való beépítése esetén az utoléréses ütközések száma átlagosan 30 százalékkal csökkent, a legfejlettebb rendszerek alkalmazása pedig 66 százalékkal mérsékelte a parkolási helyzetekben bekövetkező tolatásos balesetek számát.

Biztonság és kényelem az elvárás

A fogyasztók egyrészt bizalmat tanúsítanak a technológia biztonságosságát illetően, ugyanakkor a technikai részleteket sokan még mindig kiforratlannak érzik – ezt állapította meg az Allianz hét európai országban (Ausztria, Németország, Franciaország, Olaszország, Svájc, Csehország és Egyesült Királyság) végzett felmérése.[2] A válaszadók több mint fele gondolja úgy (56%), hogy az automatizált vagy teljesen autonóm autók biztonságosabbak, vagy legalább olyan biztonságosak, mint az ember által vezetettek gépjárművek. Nagyra értékelik továbbá a kényelmi előnyöket, például azt, hogy hasznosan tölthetik el az utazási időt, és kiemelték a fogyatékkal élők közlekedési lehetőségeinek bővülését is. Ugyanakkor 69 százalékuk továbbra is aggódik a rendszerek megbízhatósága miatt a váratlan helyzetekben, és 72 százalékuk szerint a technológia „túl új és nincs eléggé tesztelve”. Négyből hárman (64%) pedig csak akkor éreznék magukat biztonságban, ha bármikor visszavehetnék az irányítást.

A magyarok szkeptikusabbak 

A páneurópai kutatást kiegészítve, az Allianz Hungária a 18 és 69 év közötti magyar internetezők véleményére is kíváncsi volt,[3] akiknek 57 százaléka vezet autót. Nálunk az európai átlagnál is nagyobb a szkepszis: a válaszadók 39 százaléka nem hisz az önvezető technológiák tömeges magyarországi elterjedésében, 17 százalékuk pedig kategorikusan kizárja ennek a lehetőségét. A válaszadók ugyanakkor elismerik, hogy ezen technológiák társadalmi szinten jelentkező pozitív hatásai fontosak: akik így nyilatkoztak, közülük a legtöbben (38%) az idősek és fogyatékkal élők mobilitásának javulását emelik ki.

„A magyar felmérésből azt láthatjuk, hogy viszonylag kevesen teljesen elutasítóak az új technológiával szemben, a nyitottság tehát jellemzően megvan, az önvezető technológiák iránti bizalom megalapozásához azonban több ismeretre és gyakorlati tapasztalatra van szükség”  – rögzíti Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. lakossági nem-élet biztosítások igazgatója. „Fontosnak tartjuk, hogy ezeket a nemzetközi trendeket szélesebb körben is megismerhessék a magyar autóvezetők, hogy magabiztosan vehessenek részt a közlekedés jövőjének alakításában.”

Az önvezető autók a biztosítási szektort is átformálják 

A statisztikák és a technológiai újdonságok azonban más kérdéseket is felvetnek. Az autonóm járművek elterjedésével ugyanis a balesetek száma csökken ugyan, a fejlett technológiai eszközök, például az érzékelők és kamerák miatt azonban nőhetnek a javítási költségek. Ehhez a biztosítási iparágnak is alkalmazkodnia kell: új kockázati modellekre és árazásra van szükség. 

Amikor a hagyományos autók közé autonóm járművek „keverednek” egy baleseti helyzetben, utóbbiak révén több fél is felelőssé válhat: a tulajdonos, a gyártó vagy akár a szoftvereket fejlesztő cég. A biztosítók kulcsszerepet játszanak a balesetek rekonstrukciójában és a felelősség megállapításában. Az olyan közlekedési balesetek esetén, amikor a jármű autonóm vezetési módban van, elengedhetetlen a balesetekkel és biztonsággal kapcsolatos járműadatokhoz való hozzáférés, a felelősségre vonhatóság biztosítása és a közbizalom fenntartása érdekében. Éppen ezért az Allianz egy Európa-szerte működő adatbázis létrehozását szorgalmazza, amelyet a gyártók, szabályozók és biztosítók közösen működtethetnének. 

Egységes uniós szabályozást igényel a technológia

Az Allianz további három prioritást is elengedhetetlennek tart, amelyek szükségesek az autonóm mobilitás biztonságához.

1.    Először is közös engedélyezési és biztonsági kereteket, egységes uniós szabályozást sürgetnek a SAE 4-es szintű rendszerekre. 
2.    Ehhez nagyon erős európai adatszuverenitásnak kell kapcsolódnia, amely garantálja a hozzáférést az uniós biztosítóknak és szabályozóknak a járműadatokhoz. 
3.    Végül indokoltnak tartanak egy egységes tesztelési protokollal és központi adatbázissal felállított tanúsítási folyamatot, amelyik „vezetői engedélyt” állít ki az autonóm rendszereknek – ahhoz hasonlóan, ahogy az emberek szereznek jogosítványt.

Több férőhellyel készül a MÁV-csoport a kegyeleti ünnepekre

Mindenszentek és halottak napja alkalmából a MÁV-Volán-csoport a megszokottnál nagyobb utasforgalomra számít, ezért növelt kapacitású vonat- és buszjáratokkal, valamint több városban közvetlen, temetőkhöz közlekedő autóbuszokkal készül a hétvégére - közölte a MÁV Zrt. szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 29. 21:00
Megosztás:

A TRUMP token politikai hatásra 30%-ot ralizott; a Digitap ($TAP) 1 millió dolláros tőkebevonását a globális Visa-integráció hajtja

A TRUMP token majdnem 30%-ot ugrott egy éjszaka alatt, 6 dollárról 8 dollárra emelkedve, mielőtt gyorsan visszahúzódott volna körülbelül 7 dollárra. A mozgás rövid időre izgalmat keltett a mémcoin spekulánsok körében, de a tapasztalt kereskedők számára ismét előkerültek a fenntarthatósággal kapcsolatos jól ismert kérdések.
2025. 10. 29. 20:00
Megosztás:

Anyukától nyugdíjasig: sokaknak lehet rémálom a netezés

A digitális akadálymentesség nem esztétikai extra, hanem jogi és üzleti szükségszerűség – hangsúlyozza Pulay Gellért, az Országos IT Megmérettetés ötletgazdája. A befogadó tervezés csökkenti a hibákat, javítja a felhasználói élményt és növeli a bevételeket. A verseny külön kategóriában értékeli az akadálymentességet, valós élethelyzetek modellezésével. Almády-Palotai Balázs, többszörös díjazott szerint ez alternatív karrierutat kínál, miközben empátiát, technikai tudást és pszichológiai érzékenységet is igényel. Az EU-s megfelelés szigorodik, a felhasználók pedig egyre kevésbé tolerálják a zárt digitális élményeket.
2025. 10. 29. 19:30
Megosztás:

Az EU szerint a szudáni háború veszélyes fordulóponthoz érkezett

A dárfúri térségben fekvő el-Fáser városnak a Gyorsreagálású Támogató Erők (RSF) általi elfoglalása a szudáni háború veszélyes fordulópontját jelenti - állítja Kaja Kallas kül- és biztonságpolitikai uniós főképviselő és Hadja Lahbib, a humanitárius segítségnyújtásért felelős uniós biztos közös szerdai nyilatkozatban.
2025. 10. 29. 18:00
Megosztás:

Újabb lépés a Demján Sándor Tőkeprogram keretében a hazai kkv-k erősítése érdekében

A Kormány mindent megtesz a magyar vállalkozások támogatása érdekében! Ezért a Demján Sándor Program keretében több mint 1.400 milliárd forintnyi forrással támogatjuk a hazai kkv-k méretugrását és termelékenységük növelését. 2025. október 6-ától pedig bevezettük a fix 3%-os kkv hitelt, amely a Széchenyi Kártya Program összes konstrukciójára, a likviditási és a beruházási hitelekre egyaránt kiterjed.
2025. 10. 29. 17:30
Megosztás:

Országszerte folyik a vasútállomások felújítása

A MÁV Csoport saját forrásból országszerte 21 helyszínen felújítja a meglévő vasúti állomásai épületeit, a Magyar Falu Program részeként pedig további 11 vasúti megállóhelyen vadonatúj kisméretű, hűtött-fűtött váróhelyiséggel rendelkező, könnyűszerkezetes épületet készít - jelentette be Tasó László, az Észak-keleti Magyarország közúti és vasúti közlekedésének fejlesztéséért felelős miniszteri biztos szerdán, a felújítás alatt lévő balmazújvárosi vasútállomás épülete előtt.
2025. 10. 29. 17:00
Megosztás:

Az elárasztott parajdi sóbányát nem lehet megmenteni, de a térségben újabbakat lehet kialakítani

Szakértők szerint az elárasztott parajdi sóbányát nem lehet megmenteni, de a térségben újabb sóbányákat és sóba vájt turisztikai létesítményeket lehet kialakítani - írta szerdán a Krónika hírportál a témában tartott kerekasztal-beszélgetésről beszámolva.
2025. 10. 29. 16:00
Megosztás:

Maradandó költségemelkedést okozott a brit exportőröknek az EU-tagság megszűnése

Maradandó költségemelkedéseket okozott a brit exportőröknek Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit) - áll a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) új átfogó helyzetértékelésében.
2025. 10. 29. 15:30
Megosztás:

KSH: szeptemberben 589 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

Szeptemberben a termék-külkereskedelmi aktívum 589 millió euró volt, az egyenleg 297 millió euróval romlott az egy évvel korábbihoz mérten. A kivitel volumene 0,5 százalékkal, a behozatalé 8,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 10. 29. 14:30
Megosztás:

Ismét tüntettek a budapesti taxisok

Szerdán ismét tüntettek a budapesti taxisok, több tucat autóval tartottak tiltakozó demonstrációt a Fővárosi Közgyűlés ülésezése alatt a Városháza előtt.
2025. 10. 29. 14:00
Megosztás:

Előrehozott parlamenti választások kezdődtek Hollandiában

Előrehozott parlamenti választások kezdődtek szerdán Hollandiában, miután június elején felbomlott a kevesebb mint egy éven át kormányzó négypárti kormánykoalíció.
2025. 10. 29. 13:00
Megosztás:

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra - közölte a Duna House szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 29. 12:30
Megosztás:

Csak 1 000 dollár: XRP-be vagy Hedera-be (HBAR) érdemes fektetni?

Ha van 1 000 dollárod befektetésre, és valódi potenciált keresel, érdemes túllépni a mémcoinokon, és olyan projektekre fókuszálni, amelyek stabil alapokon nyugszanak — valódi technológiával, tényleges felhasználással és hosszú távú értékkel rendelkeznek.
2025. 10. 29. 12:00
Megosztás:

Hegyi Zsolt: 54 új HÉV-járműből 18 szerelvénynek meg kell érkeznie 2029 végéig

Szerdán elindult 54 darab, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzése - jelentette be legfrissebb bejegyzésében a MÁV csoport hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt vezérigazgató, hozzátéve, hogy az első 18 járműnek 2029 végéig meg kell érkeznie.
2025. 10. 29. 11:30
Megosztás:

Folyamatos rekordokat dönt meg a Liszt Ferenc-repülőtér forgalma

Folyamatos rekordokat dönt meg a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér forgalma - hangsúlyozta Lóga Máté a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és iparért felelős államtitkára, a Budapest Airport igazgatóságának elnöke szerdán a TV2 Mokka című műsorában az idei nyári időszak tapasztalatairól a légi forgalomban.
2025. 10. 29. 11:00
Megosztás:

A tegnapi, kisebb jelentőségű makrogazdasági adatok nem mozgatták meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait

A ma induló fontos adatdömping előtti, kisebb jelentőségű makrogazdasági adatok nem mozgatták meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait.
2025. 10. 29. 10:00
Megosztás:

Mindhárom vezető amerikai részvényindex új csúcsot ért el

Mindhárom vezető amerikai részvényindex újabb rekordmagas záróértéket ért el kedden. Az S&P 500 0,2%-kal, a Dow Jones 0,3%-kal, a Nasdaq Composite 0,8%-kal emelkedett.
2025. 10. 29. 09:30
Megosztás:

Kedden többnyire lefelé mozdultak a nyugat-európai tőzsdeindexek

Kedden többnyire lefelé mozdultak a nyugat-európai tőzsdeindexek. A DAX 0,1%-ot, a CAC 40 0,3%-ot, a páneurópai Stoxx600 0,2%-ot veszített értékéből, míg az FTSE 100 0,4%-ot erősödött.
2025. 10. 29. 09:00
Megosztás:

A GVH a karácsonyi időszakban is a körültekintő vásárlásra hívja fel a fogyasztók figyelmét

A körültekintő vásárlásra hívja fel a fogyasztók figyelmét a karácsonyi időszakban a a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amely az MTI-nek kedden eljuttatott közleményében azt javasolja, hogy ne dőljenek be a szezonális akcióknak és lehetőség szerint kerüljék az impulzusvásárlást.
2025. 10. 29. 08:30
Megosztás:

Lengyelország tavaly rekord értékben adott el hadianyagot

Az ukrajnai háború kitörése óta növekszik a hadianyagok kivitele Lengyelországból, tavaly rekordösszegű, 3,2 milliárd euró értékű felszerelést adtak el - írja a Dziennik Gazeta Prawna (DGP) lengyel gazdasági napilap.
2025. 10. 29. 08:05
Megosztás: