A Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) elfogatóparancsot adott ki Putyin ellen
A gyakorlatban megnehezíti Putyin életét: ezután nem utazhat olyan országba, amely az ICC tagja, mert köteles őt kiadni, ráadásul ezek után a vele való tárgyalás vagy kapcsolatfelvétel is meg van bélyegezve, ezért az elszigetelődését drasztikusan növeli. Azt is jelezheti, hogy a nyugati államok magabiztosabbak, és ezzel, ha ugyan nem is katonailag, mégis szintet lépett a nyugati–orosz viszony: innen Putyin számára biztosan nincs visszaút, vele nem fognak tárgyalni. Ha viszont a helyzet rendezését majd mégis tárgyalásos úton képzelik el, akkor az ICC döntése kifejezetten ezt nehezíti. Bármely üzenetet is nézzük, nem lehet nem figyelembe venni azt, hogy egy hivatalban levő államfő ellen adott ki elfogatóparancsot az a nemzetközi testület, mely ellen az USA hevesen kelt ki, amikor az afganisztáni konfliktussal kapcsolatban nyomozni kezdett, nem beszélve arról, hogy Putyin esetleges letartóztatása egy ICC tagállam által felvetné az államfői immunitással kapcsolatos nemzetközi jogi kérdéseket is, ahogy történt ez Al-Bashir szudáni elnök esetében is.
Az elfogatóparancs üzenetét többféleképpen lehet értelmezni. Egyrészről azt üzeni, hogy senki nem bújhat el a felelősségre vonás elől. Ne feledjük, az ICC a legsúlyosabb nemzetközi bűncselekmények esetén jár el. Másrészről ezen túl is erős általános üzenet: léteznek a nemzetközi jogi keretek, és most mozgásba is lendültek. Ilyen értelemben tehát a nemzetközi büntető igazságszolgáltatás ünnepének is fel lehet fogni. A szimbolikus üzeneten túl bizonyos értelemben az elfogatóparancsnak akkor lenne gyakorlati relevanciája, ha elérhető közelségben lenne egy orosz puccs, ami után Putyint az új orosz vezetés átadná az ICC-nek vagy legalább is ez tárgyalási alap lenne.
Az ICC Statútumában van egy rendelkezés: az igazságszolgáltatás érdekei. Amennyiben az igazságszolgáltatás érdekeit nem szolgálja a nyomozás, az ICC eltekinthet tőle. Ennek kereteit az ICC értelmezi. Kimondott cél szokott lenni, hogy egy eljárás ne veszélyeztethessen egy békefolyamatot, vagy ne lehessen katalizáló hatással egy folyamatban levő háborúra. Érdekes kérdés, hogy mennyiben szolgálja az elfogatóparancs a béke elérését? Sokak szerint ennek a konfliktusnak csak diplomáciai megoldása lehet, ugyanakkor a tárgyalások folytatásához nem segít, ha az egyik tárgyaló fél ellen elfogatóparancs van érvényben. Emiatt tehát arra a következtetésre lehet jutni, hogy nincs tervben a Putyinnal való tárgyalás? Vagy éppen jobb tárgyalási alapot fog szolgáltatni Oroszországgal szemben, ha valóban a tárgyaló asztalhoz ülnek?
Érdekes jogi kérdés továbbá az államfői immunitás kérdése. Ezzel az ICC küzdött már korábban is. Az ICC-t alapító Római Statútum világosan kimondja, hogy az ICC előtti eljárásokban nem érvényesül az immunitás. A nemzetközi jog korábbi szabályai szerint viszont az államfőket immunitás illeti. Eddig az ICC egy hivatalban levő elnökkel, a szudáni Al-Bashir-ral szemben adott ki elfogatóparancsot. Már itt is kérdésként merült fel, hogy mennyiben összeegyeztethető a Római Statútum rendelkezése a nemzetközi jogban amúgy érvényesülő államfői immunitás kérdésével. Az Al-Bashir ügynél az afrikai államok arra hivatkoztak, hogy a két kötelezettség egymással szemben hat, az immunitást kimondó nemzetközi jogi kötelezettség korábban keletkezett, ráadásul ellehetetleníti a diplomáciai kapcsolataikat, ha egy regnáló államfő ellen elfogatóparancs van érvényben. Ennek megfelelően több afrikai állam nem is szerzett az ICC 2009 óta fennálló kérésének érvényt, ezzel az ICC rosszallását magára vonva.
Mindezzel együtt Putyin mozgásterét az elfogatóparancs nagyon beszűkíti: csak azon országokba utazhat, amelyek nem ICC tagállamok, tehát nem adják át az ICC-nek. Ironikus, hogy az egyik ilyen „biztonságos” állam éppen az Egyesült Államok. Gondoljunk csak bele, ha olyan államban rendeznek mondjuk egy csúcstalálkozót, amely ICC tagállam, oda nem utazhat, illetve ilyen államon keresztül sem utazhat. Ezen túl is, például az ENSZ Közgyűlésen vagy bármilyen csúcstalálkozón történő részvétele is érdekes lesz.
Azt talán senki nem vitatja, hogy Oroszország agressziója a legalapvetőbb normákat sérti, és a háború során elkövetett súlyos, borzasztó bűncselekményekkel szemben el kell járni. Ugyanakkor nem tud az ember elmenni a szelektivitás kérdése mellett sem. Eddig az ICC egyik leglátványosabb ellenzője az USA volt. Az az USA, amely elfogultnak nevezte az ICC-t, hatalmas diplomáciai nyomást helyezett rá és szankciókat vezetett be az ICC Főügyésze és egyéb tisztviselői ellen, amikor az Afganisztánban elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatban az ICC fontolóra vette az eljárást – amellyel kapcsolatban egyébként nem adtak még ki elfogatóparancsot. Az az USA, amely elfogadott egy jogszabályt (ún. Hague Invasion Act), mely szerint, amennyiben egy amerikai az ICC fogságába kerül, az amerikai elnök minden intézkedést (értsd: fegyveres erő alkalmazását is) megtehet, hogy kiszabadítsa. Ezek fényében kíváncsian várjuk, mi lesz az USA reakciója erre az elfogatóparancsra. Az eddigi reakciók óvatosak: Biden elnök szerint a döntés indokolt, de az USA nem ismeri el az ICC-t. Vezető nyugati lapok óva intenek a túlzott lelkesedéstől.
Összességében azt, hogy az elfogatóparancsnak milyen jogi, politikai és egyéb hatásai lesznek, később fogjuk tudni csak megmondani. A lépés feltehetőleg azt hivatott jelezni, hogy az ICC, amelyet korábban sokat vádoltak már sok mindennel (Afrika-ellenes, Nyugat-barát, nem hatékony, túl drága, átpolitizált), komolyan veendő testület, és képes kiemelt ügyekben is eljárni. Ellenzők szerint pedig mindaddig, amíg Putyint kézre nem keríti, éppen azt mutatja, hogy ugyan ijesztgetni igen, ugyanakkor tekintettel arra, hogy távollévő terhelttel szemben nem folytat le eljárást az ICC, igazából harapni nem tud. Az is várható, hogy nem ez lesz az egyetlen ukrán konfliktussal kapcsolatos ügye az ICC-nek, és amennyiben valóban elindulnak perek az ICC előtt jelen levő vádlottakkal szemben, az nagy lépés lehet a nemzetközi igazságszolgáltatás számára. Ugyanakkor az ICC döntése mögötti politikai bölcsesség, az esetleges béketárgyalásokra gyakorolt hatása, annak a ténye és következményei, hogy hivatalban levő államfő ellen adnak ki elfogatóparancsot (ráadásul az ENSZ Biztonsági Tanácsa öt állandó tagjának egyike ellen), illetve az, hogy ez hosszabb távon jót tesz-e magának az ICC-nek, egyelőre erősen kérdéses.