A szellemi tulajdon védelmében rejlő lehetőségekre hívja fel a figyelmet új kampányában az SZTNH

A jogi védelem biztosítása mellett egy tudatosan felépített és kezelt szellemi tulajdonjogi portfolió gazdasági hasznot is hozhat, valamint versenyelőnyt is jelenthet a konkurenciával szemben. Az IP Szuperhősök kampányban bemutatott példaképek munkáját átszőtte a szellemi tulajdon oltalmazásának, a találmányok megvédésének kérdése és témája még úgy is, hogy nem mindegyiküknek volt jogi vagy bármilyen egyéb lehetősége oltalmazni alkotásaikat.
Leonardo da Vinci korában még nem léteztek a szellemitulajdon-védelem ma ismert eszközei, ezért a polihisztor lángelme többek között tükörírással, hibás vagy félkész tervekkel védte ötleteit. Ezek ma már több oltalmi formával, bizonyos esetekben például használati mintaoltalommal védhetőek lennének. Az osztrák-magyar származású hollywoodi színésznő és feltaláló, Hedy Lamarr a “Wi-Fi” anyjaként is ismert: George Antheillel közös, az Amerikai Egyesült Államokban bejegyzett találmányuk a mai vezeték nélküli kommunikáció egyik alapját képezi. Szabadalmuk technológiai újdonságértéke miatt ma is kiemelkedő példája annak, hogyan lehet ötletből értéket teremteni.
Gabrielle „Coco” Chanel a 20. század egyik legmeghatározóbb divattervezője és ikonja volt, aki újraértelmezte a női öltözködést. Elegáns, letisztult stílusa – a fűzőmentes szabás, a tweed kosztüm vagy épp a kis fekete ruha – a mai napig hatással van a divatra. Nevét a legendás No. 5 parfüm tette halhatatlanná, mely az első szintetikus illatként vonult be a történelembe. A parfüm dizájnja és márkaneve védjegyoltalom alatt áll – ahogyan a híres, egymásba fonódó dupla C logó is, amely a világ egyik legismertebb márkajelzése. A divattervezés mellett Chanel stratégiai érzékkel fordult a szellemi tulajdon védelme felé. Már a 20-as években is tett szabadalmi bejelentést, illetve védjegyek és formatervezési minták is kapcsolódnak a márkához. A formatervezésiminta-oltalom (designoltalom) a termékek új és egyéni jellegű designjának védelmére szolgál. Az akár 25 évig tartó oltalom a jogosultnak kizárólagos hasznosítási jogot ad formatervezési mintájára, legyen szó termékek egészét vagy valamely részét meghatározó síkbeli vagy térbeli külső jellegzetességekről.
Walt Disney az animációs ipar egészét forradalmasította, a nevét viselő cég pedig napjainkra a világ egyik legnagyobb IP-birodalma lett: több mint 20 000 védjeggyel és közel 5000 érvényes szabadalommal rendelkezik, melyek többsége nemcsak mesefigurákra, hanem animációs technológiákra – például élethű hajmozgásra – vonatkozik. A védjegyoltalom hazánkban is a leggyakrabban használt oltalmi forma, amely szinte minden piaci szereplő számára hasznos és elérhető. Akár egy termék vagy szolgáltatás egyedi neve, a logó, a szín, a forma, de még egy jellegzetes hang, videó, hologram vagy ezek kombinációja is lehet védjegy. Ezek a márkaépítő elemek vásárlási szokásainkat is alakítják, ezért fontos, hogy egy vállalkozás olyan egyedi megjelöléssel rendelkezzen, amit kizárólag ő használhat. Ezt a kizárólagosságot pedig a védjegyoltalom megszerzése adja.
Az SZTNH ingyenes IP Scan szolgáltatása a hazai kis- és középvállalkozásokat segíti egyedi elemzéssel és iránymutatással a szellemitulajdon-stratégiájuk kialakításában, és az igényeiknek megfelelő oltalmi formák kiválasztásában. Az oltalomszerzést ráadásul pályázatok is könnyítik. Idén is elérhető az Európai Bizottság által életre hívott KKV-alap (SME Fund), amellyel az uniós vállalkozások szabadalmak, védjegy- és formatervezésiminta-oltalmak, illetve közösségi növényfajta oltalmak bejelentésére nyerhetnek támogatást összesen akár 6 ezer euró értékben, vagy az Iparjog pályázat, amely akár 100%-os visszatérítést nyújt a megszerzett oltalmakra.
További információ: https://ipmindenkinek.hu/index.php/ip-szuperhosok