Egy mozdulattal elvehetik az emberek a házát vagy lakását?

A Pénzcentrum utánajárt, milyen változás lépett életbe januártól, és megkérdezett egy ügyvédet is, vajon tényleg veszélyben van-e az otthonunk.
Mi az E-ING és miért vezetik be?
Január 15-én elindult az e-ingatlan-nyilvántartás (E-ING) rendszere, amelynek fő célja a földhivatali eljárások gyorsítása és a működés korszerűsítése. Bár a hosszú ügyintézési idők és a földhivatali költségek csökkentése kedvezőnek tűnik, a felhőalapú, online megoldások sokaknak továbbra is idegenek.
Az ingatlan-nyilvántartás a nagy állami rendszerek közül szinte utolsóként maradt papíralapú, pedig közel tízmillió hazai ingatlan adatát kezeli. Az E-ING egy webes felület lesz, ahol külön jogosultságot kapnak az állampolgárok, ügyvédek, végrehajtók, NAV-osok, banki ügyintézők és közjegyzők.
Hogyan változik az ügyintézés?
A legfeltűnőbb újítás a folyamatok digitalizálása: a tulajdonjog bejegyzéséhez szükséges engedélyt ezentúl nem az adásvételi szerződésben, ügyvédi letétben adják, hanem az E-ING-ben kell egy elektronikus űrlapon kitölteni és hitelesíteni.
Fontos azonban tudni, hogy papíralapú okirat továbbra is lesz.
dr. Szabó Kristóf Lajos ingatlanforgalmi szakjogász felhívta a figyelmet, hogy az ingatlan-nyilvántartás digitalizációja már az 1990-es években elkezdődött, így a hatályos adatokat tartalmazó tulajdoni lapokat ma is csak elektronikusan vezetik.
Aki papíros, hiteles tulajdoni lap-másolatra vágyik, az a jövőben is ugyanúgy hozzájuthat.
Valóban „ellophatják” a házunkat/lakásunkat a felhőből?
A szakértő emlékeztetett: bár a földhivatali informatikai rendszerek elavultak, eddig sem hallottunk nagyszabású „ingatlanlopásokról”. A kiberbiztonsági követelmények ma már adottak, ráadásul a nyilvántartás működését az okirati elv védi: a földhivatal csak szabályszerű, hiteles okirat alapján jegyez be változásokat – és ez az E-ING bevezetése után is így marad.
A reform lényege, hogy a jövőben valamennyi okirat elektronikusan érkezik a földhivatalhoz, ám például egy ügyvéd által elkészített adásvételi szerződés papíron továbbra is ott lesz a tulajdonosoknál, ami sokaknak biztonságérzetet nyújt.
Az átállás elsősorban a hatóságok, jogi képviselők és földhivatali dolgozók munkáját érinti, a lakosság pedig a gyorsabb és hatékonyabb ügyintézés előnyeit élvezheti.