Ezek a világjárvány hosszútávú hatásai a fogyasztókra

A világon végigsöprő koronavírus járvány nagymértékben megváltoztatta a vásárlói szokásokat. Ennek következménye, hogy a Z és a millenniumi generáció napjainkban egyre inkább hajlamos közvetlenül a márkáktól terméket rendelni. Azonban nem ez az egyetlen változás, ami a fogyasztói szokásokat illeti. A vásárlók ugyanis egyre inkább visszavágynak az üzletekbe, hogy ott bonyolítsák le a vásárlást. Mintegy 72 %-uk tervezi, hogy a járvány csillapodásával jelentős interakciója lesz a fizikai üzletekkel – emeli ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb kutatása, a What Matters to the Consumer.

Ezek a világjárvány hosszútávú hatásai a fogyasztókra

A koronavírus felerősítette a márkával való közvetlen kapcsolatot

Az egyik legmarkánsabb változás, amelyre rávilágít a kutatás a fogyasztók márkához való kapcsolódása. Ezen a téren nagy változás történt az utóbbi időben, különösen a fiatalabb generáció körében, akik előszeretettel rendelnek terméket közvetlenül a kiszemelt márkától. A Z generáció tagjainak több mint kétharmada (68%), a millenniumiak több mint fele (58%) tett így az elmúlt hat hónapban, ez az arány átlagosan 41% az összes korcsoport tekintetében. A döntés háttere egyszerű: a fogyasztók közel kétharmada (60%) jelölte meg a közvetlen vásárlás okaként a jobb vásárlási élményt, míg 59%-uk emelte ki a márkahűség-programokhoz való hozzáférést.

Adatmegosztás a vásárlói előnyökért cserébe

A jobb vásárlói élmény és a márkahűség-program olyan bizalmat épít ki a fogyasztókban, amelyért cserébe közlékenyebbé válnak. Az összes fogyasztó közel fele (45%) állítja, hogy hajlandó megosztani a fogyasztói- és termékhasználati szokásaival kapcsolatos adatait, míg a fogyasztók több mint harmada (39%) személyes adatai, például a rá vonatkozó demográfiai adatok vagy termékpreferenciák megosztására is hajlandó. A további akciók és kedvezmények pedig további adatgyűjtési lehetőséget hozhatnak, hiszen az összes vásárló 54%-a számolt be arról, hogy ezekért cserébe nagyobb valószínűséggel osztaná meg adatait közvetlenül a márkákkal.

Tim Bridges, a Capgemini Consumer Products, Retail & Distribution területének globális vezetője szerint “A fiatalabb generáció azon szokása, hogy közvetlenül a márkáktól vásárolnak terméket, kézzel fogható lehetőséget rejt magában a fogyasztói termékeket gyártó cégek számára. Ennek segítségével fogyasztói adatokat gyűjthetnek és fejlettebb, közvetlen fogyasztói csatornát építhetnek ki. (...) intelligens döntéseket hozhatnak arról, hogy hol tárolják termékeiket, hogyan szabják termékeiket és szolgáltatásaikat a fogyasztóik igényeire, és hogyan javítsák a vásárlói élményt.

A vásárlók a bolti vásárlás élményére szomjaznak

Bár a járvány hatására az elmúlt két évben felpörögött az e-kereskedelem, ez a felfutás megtorpanni látszik. A fogyasztók nagy része (72%) tervezi, hogy a járvány alábbhagyását követően számos interakciót bonyolít le fizikai üzletekben – ami túllépi a COVID-ot megelőző mutatókat (60%). Ezt leginkább a boomerek (76%) látják így, míg a legkevésbé motiváltak a Z generáció (66%) tagjai. Persze ezen a téren is van változás, hiszen a click-and-collect (vagyis a neten megrendelt, de az üzletben átvett) szolgáltatás nagyobb szerephez jutott az utóbbi időben. Az összvásárlók 22%-a tervez így vásárolni, közülük is a millenniumiak körében a legmagasabb (33%) ez az arány, míg a boomerek körében a legalacsonyabb (11%).

Átalakulóban a házhozszállítás

Bolti élmény ide vagy oda, három szegmensben – egészség, szépségápolás, valamint a háztartási szegmens - továbbra is a kiszállítás és annak megfelelő teljesítése viszi a prímet. A háztartási bevásárlást végző személyek 42%-a részesíti előnyben a kiszállítással járó kényelmet. Nagy változás, hogy a vásárlók már kevésbé hajlandóak felárat fizetni a gyors kiszállításért. A fogyasztók teljes körét vizsgálva a vásárlók átlagban a teljes ár 3,3 %-át hajlandóak kifizetni egy két órán belüli kiszállításért, ami csökkenést jelent a 2019-es 4,6 %-hoz képest. Míg a fiatalabb, gyermekes vásárlók legtöbbször hajlandóak továbbra is kifizetni a felárat, a fogyasztók egyre inkább az ügyfélélmény szokásos részeként várják el a gyors kiszállítást.

Az egészség és a fenntarthatóság fontos szempontok a fogyasztók számára

A kutatás rávilágít arra a tényre, amely a világjárvány kirobbanása előtt is körvonalazódni látszott: az egészség és a fenntarthatóság a jövőben is befolyásolni fogja a fogyasztói döntéseket. A legfrissebb adatok szerint a fogyasztók 44%-a hajlandó többletárat fizetni a környezettudatos csomagolással rendelkező háztartási termékekért. Ez hangsúlyosabb a Z generáció (64%) és a millenniumiak (54%) körében, míg kevésbé szignifikáns a boomerek (30%) körében.

Hogyan tudják a márkák és a kiskereskedők kiaknázni a növekvő fogyasztói trendet?

A jelentés négy kulcsfontosságú cselekvést jelöl meg márkák és a viszonteladók számára annak érdekében, hogy azok ki tudják szolgálni napjaink vásárlóinak megváltozott igényeit és emellett profitálhassanak az új fogyasztói trendekből.

1. Gyűjtsenek és elemezzenek belső fogyasztói adatokat, hogy új és testreszabott termékeket és szolgáltatásokat tudjanak ajánlani

2. Dolgozzanak ki egy többcsatornás stratégiát, amely magába foglalja a fizikai üzletekhez, az online értékesítéshez, a fogyasztókhoz közvetlenül történő értékesítéshez és a webes piactereken keresztüli értékesítéshez kapcsolódó szerepeket

3. Az ügyfélélmény növekedési motorjaként definiálják újra a szállítási és fulfillment szolgáltatásokat

4. Tegyék versenyképesebbé a fenntartható termékek árait a fogyasztói elvárásoknak megfelelően

AI-alapú csalásészlelés, villámgyors kereskedés – és még sokkal több a Snorter bottól!

A kriptovaluta piacon egyáltalán nem számítanak újdonságnak az átverések. Az elmúlt 15 évben láthattunk már tőzsde hackeket, tömeges tárca feltöréseket, hamis előértékesítéseket és számos egyéb csalást.
2025. 07. 31. 00:01
Megosztás:

Hogy állunk a negyedéves jelentésekkel?

Az Egyesült Államokban javában zajlik a gyorsjelentési szezon. Eddig az S&P 500-as cégek közel fele, 218 cég számolt be a második negyedéves eredményeiről, így már érdemes áttekinteni, hogyan teljesítettek az amerikai vállalatok.
2025. 07. 30. 23:00
Megosztás:

Megugrott a hatékonyságnövelést tervező agrárvállalkozások száma

Megugrott azon agrárvállalkozások aránya, amelyek a termelési hatékonyság növelésével, illetve új piacok, üzleti területek bevonásával és ezek bővítésével válaszolnának a gazdasági környezet, az ár- és az időjárási viszonyok jelentette kihívásokra – derül ki az MBH Bank hazai mezőgazdasági és élelmiszeripari cégek helyzetét vizsgáló kutatásából. A felmérés ezzel kapcsolatban rávilágított, hogy a jelenlegi helyzetben elsősorban a költségek és a kockázatok csökkentése, az immár az egyik legfőbb kihívást jelentő klímaváltozás hatásainak mérséklése, vagy épp az energiaátállás terén gyors megtérülést hozó korszerűsítések megvalósítására mutatkozik kiemelkedő szándék.
2025. 07. 30. 22:00
Megosztás:

Hogyan kezeljük a Rabona bet nyereményeket Magyarországon?

A szerencsejáték nyeremények kezelése Magyarországon sokrétű téma, amely számos praktikus szempontot tartalmaz. A hazai játékosok tapasztalatai szerint a szerencsejáték tevékenységből származó nyeremények különböző módon kezelhetők, azonban vannak bevált módszerek és hasznos tippek, amelyeket érdemes ismerni.
2025. 07. 30. 20:46
Megosztás:

Új adónem bevezetését javasolja az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság a közelmúltban javaslatot tett az Európai Unió bevételi rendszerének átalakítására. A 2028-34 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi keretrendszer részeként egy új adónem, az úgynevezett Vállalati forrás Európáért (CORE) hozzájárulás tervezetét is ismertették. A multinacionális cégcsoportokat célzó CORE javaslat célja a közös piac előnyeiből jobban profitáló vállalatok nagyobb teherviselésének biztosítása.
2025. 07. 30. 20:00
Megosztás:

Vártnál jobb magyar GDP adatokat közölt a KSH

2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az előzetes várakozásoknál kedvezőbb képet mutatnak: az éves bázison mért növekedés nyers adatok szerint 0,1%, szezonálisan és naptárhatással kiigazítva 0,2%, míg az előző negyedévhez képest a szezonálisan kiigazított adat 0,4%-os bővülést jelez. Ez az adat felülmúlja az elemzők által prognosztizált éves és negyedéves növekedést, így a gazdaság teljesítménye a vártnál valamivel jobb lett.
2025. 07. 30. 19:00
Megosztás:

Érkezik az amerikai kamatdöntő ülés

Magyar idő szerint 20 órakor tudjuk meg a Fed kamatdöntő ülésének eredményét. Bár szinte teljesen biztos, hogy a jegybankárok a tartás mellett teszik le voksukat, érdemes lehet odafigyelni az ülés utáni Powell beszédre.
2025. 07. 30. 18:00
Megosztás:

Az ABB villanymotorjai és hajtásai világszerte garantálják a vidámparkok és a hullámvasutak biztonságát

Amikor a villanymotorokra gondolunk, nem biztos, hogy a vidámparkok, a szabadesés- szimulátorok és a gravitációval dacoló hullámvasutak jutnak először eszünkbe. Az ABB fejlett motor- és hajtástechnológiája azonban döntő szerepet játszik abban, hogy a legváratlanabb helyeken is felejthetetlen izgalmakat nyújtson a szórakozni vágyók számára. A korhű körhintáktól az extrém szabadesés-szimulátorokig hajtásai és motorjai garantálják a precizitást, a hatékonyságot és a biztonságot a szórakoztatás világában.
2025. 07. 30. 17:00
Megosztás:

Jelentős torlódások alakultak ki a legnagyobb kikötőkben: késésekre igen, de áruhiányra várhatóan nem kell számítani

Globális logisztikai kihívások, több napos torlódások okoznak gondokat számos jelentős kikötőben. Emellett a vámháború és a közel-keleti konfliktus továbbra is egyaránt kiszámíthatatlanságot, valamint kockázatokat lebegtet a levegőben.
2025. 07. 30. 16:00
Megosztás:

Várat magára az amerikai-kínai kereskedelmi tűzszünet meghosszabbítása

A két ország legfőbb kereskedelmi tisztviselői között tegnap értek véget a Stockholmban tartott tárgyalások.
2025. 07. 30. 15:00
Megosztás:

Magasabb vámot vethet ki Trump Indiára

Donald Trump kijelentette, hogy Indiát 20–25%-os vámtétel sújthatja augusztus 1-től, bár ez még nem került véglegesítésre, mivel a két ország között folyamatban vannak a tárgyalások.
2025. 07. 30. 14:00
Megosztás:

Gurulóút-felújítás kivitelezésébe kezdett a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. megkezdte a TXL G – Golf gurulóút R110-117 állóhelyek mögötti szakasz teljes körű felújításának kivitelezési munkálatait a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A projekt nemcsak a biztonságos üzemelést garantálja, hanem támogatja a repülőtér jövőbeli bővítését és technológiai modernizációját is.
2025. 07. 30. 13:00
Megosztás:

Miben úszunk a strandon? A Legionella baktérium veszélyei és szabályozása

Szerencsés esetben csak tiszta vízben és persze a boldogságban, hiszen nyár van, süt a nap, strandolunk. A természet és az ember által épített környezet – tengerek, tavak, folyók, medencék, szökőkutak, ivókutak – vizeiben azonban az egészségre ártalmas baktériumok is előfordulhatnak. A Laboratorium.hu az Eurofinsszakértői segítségével ezúttal a hírhedt Legionella baktérium veszélyeivel és kötelező laboratóriumi vizsgálatával foglalkozik...
2025. 07. 30. 12:00
Megosztás:

Nagyot estek a kötvényhozamok az USA-ban

A vártnál is jobban csökkent az USA-ban a betöltetlen álláshelyek száma és a lakásárak éves emelkedésének üteme, valamint a külkereskedelmi mérleg hiánya.
2025. 07. 30. 11:00
Megosztás:

Kedden pirosba fordultak az amerikai indexek

Kedden pirosba fordultak az amerikai indexek. Az S&P 500 0,3, a Nasdaq Composite 0,4, a Dow Jones 0,5%-kal került lejjebb.
2025. 07. 30. 10:00
Megosztás:

A hét eleji esésből vissza tudtak kapaszkodni az európai indexek

Kedden tovább emésztették a piacok a hétvégi USA-EU kereskedelmi megállapodást és a hét eleji esésből vissza tudtak kapaszkodni az európai indexek. Kedden a DAX 1%-ot, a CAC 40 0,7%-ot, az FTSE 100 0,6%-ot emelkedett. A páneurópai Stoxx600 0,3%-kal került feljebb. Utóbbinál 1,7%- os emelkedéssel felülteljesítettek a bankrészvények. A repülőgépipari és védelmi szektorindex három napi esés után tudott újra, 2,2%-kal emelkedni.
2025. 07. 30. 09:00
Megosztás:

Jelentős gyógyszeripari beruházás Magyarországon - az Egis állami támogatással fejleszt Körmenden

Fejlesztési programjának újabb állomásaként több mint 14 milliárd forint értékű beruházással bővíti körmendi telephelyét az Egis Gyógyszergyár Zrt. Az állami támogatással megvalósuló projektnek köszönhetően nőnek a gyáregység kapacitásai és megújul a technológiai infrastruktúra, ami megerősíti az üzemegység stratégiai jelentőségét.
2025. 07. 30. 08:00
Megosztás:

5 markáns trend alakítja a globális üzleti szolgáltatóközpontok jövőjét

A világ vezető üzleti szolgáltató vállalatai átfogó digitális stratégiákkal, generatív mesterséges intelligencia használatával (GenAI) és globális tehetséggondozással reagálnak a gyorsan változó üzleti környezet kihívásaira – derült ki a Deloitte friss felmérésből. A kutatás öt kulcsterületre fókuszál – a technológiai fejlesztésektől és vezetői hatékonyságtól kezdve a működésre legalkalmasabb országok feltérképezésén át, a képzett munkaerő megtartásáig – bemutatva, hogyan válhatnak ezen szolgáltatóközpontok a vállalatokban az üzleti transzformáció és hatékonyság hajtóerejévé.
2025. 07. 30. 07:00
Megosztás:

Rekordot dönthet a nyári szezon: új csúcson a vendégéjszakák és bevételek a hazai turizmusban

Magyarország továbbra is népszerű úti cél a hazai és nemzetközi utazók körében, még a júniusi időjárás változékonysága ellenére sem csökkent az utazási kedv. 2025 júniusában az előző évhez képest összesen 4,4%-kal több, mintegy 1,9 millió vendéget fogadtak a szálláshelyek a nyár első hónapjában, akik több mint 4,4 millió vendégéjszakát töltöttek el. Az idei első félév eredményei szintén kedvezően alakultak. Január és június között 8,2 millió vendég szállt meg hazánkban, amely közel 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva, míg a vendégéjszakák száma meghaladta a 18,9 milliót, ami 5%-kal volt magasabb, mint 2024 első félévében. A kormányzat célja, hogy a GDP 13 százalékát előállító turizmus lendületét és versenyképességét tovább erősítse, és az ágazat hosszútávon a magyar gazdaság egyik motorja legyen.
2025. 07. 30. 06:00
Megosztás:

Eltévesztette az ütemet a Spotify

A svéd Spotify 4,19 milliárd eurós árbevételt ért el a második negyedévben, ami év/év alapon 10%-os növekedés.
2025. 07. 30. 05:00
Megosztás: