Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A szabálytalankodók és az ideges, türelmetlen, agresszív sofőrök bosszantják leginkább a magyar autós társadalmat, 10-ből 6 autós ettől érzi magát stresszesnek az utakon - derült ki a Cristo autós alkalmazás megbízásából, a Pulzus kutatócég által készített reprezentatív kutatásból. Az utak rossz minősége vagy a lassú haladás szintén sok autósnak okoz bosszúságot, ugyanakkor ezek csak nagyjából a sofőrök harmadát stresszelik. A leggyakrabban használt stratégia a stressz csökkentésére a veszélyes sofőröktől történő távolmaradás; a Cristo alkalmazás a „Maradj nyugodt, és vezess biztonságosan” nevű egyhónapos versenye keretében pszichológus szakértő bevonásával mutat rá a stressz leküzdésének egyéb lehetőségeire.

Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A magyar autósok majdnem kétharmada stresszel a türelmetlen, agresszív (59%) vagy szabálytalanul vezető (58%) sofőrök miatt, ez a stressz leggyakoribb forrása az utakon – mutatott rá a Cristo alkalmazás legfrissebb reprezentatív kutatásában, amely a Pulzus kutatócég bevonásával készült. Az utak rossz minősége került a harmadik helyre 37 százalékkal, ezt követi azonos arányban, 34-34 százalékkal a dugók és az utakon szabálytalanul közlekedő e-rolleresek, kerékpárosok vagy éppen gyalogosok. Nagyjából minden harmadik autóst bosszantja a parkolóhelyek hiánya (28 százalék), a nem a vezetésre figyelő (telefonáló, hátrafelé beszélő stb.) sofőrök (27 százalék), a rutintalan sofőrök (25 százalék) vagy a szabálytalanul parkoló autók (23 százalék). A nemek közti eltérések a szabálytalankodókkal és a rossz utakkal kapcsolatos toleranciában láthatóak: előbbi a nőket (62-55 százalék), míg az az utóbbi a férfiakat (43-32 százalék) idegesíti jobban.

Inkább félrehúzódunk, jobban figyelünk, előre tervezünk

A kutatásban résztvevő hazai autósok különféle technikákat alkalmaznak a stressz leküzdésére. Az agresszív, szabálytalankodó autósoktól inkább távolságot tartanak (43 százalék), emellett nagyjából hasonló arányban vannak azok, akik igyekeznek fokozottabban figyelni (41 százalék); a megkérdezettek valamivel több mint harmada pedig az útja megtervezésével próbál felkészülni a stresszes helyzetekre. Sokan, nagyjából minden harmadik autós zene-, illetve rádió- vagy podcast-hallgatással igyekszik kikapcsolni, a megkérdezettek ötöde pedig egyszerűen kiabál vagy káromkodik.

„A stressz hatása alatt könnyebben felkapjuk a vizet, türelmetlenebbek vagyunk. Ebből adódóan hajlamosabbak vagyunk rosszabb döntéseket hozni, hibázni a helyzetek megítélésében; nagyon gyakori például, hogy kapásból ellenünk irányuló szándékot feltételezünk a bennünket akadályozó másik jármű vezetőjéről” – mondja Dr. Karap Gergő szakpszichológus, igazságügyi szakértő. Hozzáteszi: „A legfontosabb, hogy ilyenkor vezetés közben legyünk tudatosak, önreflektívek, és lássuk magunkat néha a másik közlekedő szemével is. Fogadjuk el, hogy a stressz létezik, hatást gyakorol a vezetésre, mert ha ennek tudatában vagyunk, lényegesen könnyebb tenni is ellene.”

A szakpszichológus három technikát oszt meg a vezetés előtt, közben és után jelentkező stressz azonosítására és leküzdésére.

- Vezetés előtt („zsilipeljünk” be a vezetésbe): állítsuk át az agyunkat, helyezzük át a figyelmünket a vezetésre. Akár úgy, hogy ellenőrizzük a gépjárművünk állapotát, mint annak idején a forgalmi vizsga előtt, akár úgy, hogy gondolatban végigvesszük és megtervezzük az utunkat. Az is segít továbbá, ha megmozgatjuk végtagjainkat. A lényeg, hogy amikor gyújtást adunk, már csak a vezetésre koncentráljunk!

- Vezetés közben: őrizzük meg sorsunk irányítását: amikor valaki veszélybe sodor minket, vagy akár provokál – gondoljunk bele: miért is kellene erre „ugranunk”? Miért is kellene hagynunk, hogy egy vadidegen felbosszantson, meggondolatlanságokra vegyen rá?

- Vezetés után: a közúti helyzetekkel kapcsolatos negatív tapasztalatokat követően a stresszel való megküzdés, az elengedés eszközei lehetnek a relaxáció, az autogén tréning, vagy a jóga.

A vezetés közbeni stressz leküzdését, illetve a tudatosság, az önreflektív pozíció megőrzését segítheti – fűzi tovább Dr. Karap Gergő –, ha egyszerűen belegondolunk: milyen következményekkel jár akár egyetlen, stresszes állapotban elvétett manőver. Érdemes ilyenkor elképzelni, hogy mennyi mindenre használja az ember a gépjárművét – menne ugyanez autó nélkül, esetleg ismerősök segítségével? A jogosítvány ideiglenes bevonása egyenes következménye lehet ugyanis már egy közepes súlyú szabálytalankodásnak is.

A szabálytalanság kockázata pedig lényegesen nagyobb stresszes állapotban: a Cristo kutatásában megkérdezett autósok 15 százaléka hajt végre saját bevállalása szerint kockázatosabb manővereket, ha stresszes, és ugyanennyien vannak, akik hirtelen gyorsítanak vagy fékeznek.

De megőrizhetjük a hidegvérünket azzal is, ha mérlegeljük egy baleset okozta kár javítási költségeit vagy éppen a kárrendezéssel járó ügyintézést.

„A közlekedés amúgy is veszélyes üzem, nem férnek el benne olyan kockázatok, mint az ittas vagy bódult állapot, a rosszul működő gépjármű vagy – nem utolsósorban – stressz. Ráadásul a stressz kialakulásának kockázata is lényegesen nagyobb. A képlet egyszerű: a stresszből hibázások fakadnak, a hibákból balesetveszélyes helyzetek. Az, hogy máig balesetmentesek voltunk, nem garantálja, hogy azok is maradunk” – zárja gondolatait Dr. Karap Gergő.

Egyhónapos kampány a hazai biztonságosabb vezetésért

Március elsejével átfogó edukációs kampányt indított a Cristo applikáció, azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet stressz közlekedésbiztonsági kockázataira, és hasznos, pszichológiai és közlekedéstechnikai tanácsokkal segítsék a hazai autós közösséget.

A kampány keretében a Cristo felhasználók egy versenyben is megmutathatják, hogy mennyire vezetnek biztonságosan – az értékelést az applikáció egyedülálló vezetéselemzési szolgáltatása adja, amely nyomon követi és elemzi a felhasználó vezetési gyakorlatát, a sebesség megválasztását, a manővereket, az elindulásokat és a megállásokat, és ez alapján pontok formájában értékeli a vezetői teljesítményt. Az egyhónapos verseny heti fordulókra van osztva, a heti fordulók nyertesei, valamint azok, akik az összesített versenyben a legtöbb pontot szerezték az egy hónap alatt, részt vehetnek a döntőben árpilis 2-án, melyet a drivingcamp vezetéstechnikai tanpályán rendeznek meg. A záró rendezvényre bejutók már biztos nyernek valamit, viszont az első három helyezett kapja a legértékesebb nyereményeket. A játékba bármikor, a verseny utolsó hetében is lehet jelentkezni.

„Örömmel látjuk, hogy már több mint száz versenyző vállalta, hogy megméri, mennyire is vezet biztonságosan. A pontos visszajelzés garanciája a megújult pontozási rendszerünk, amelyet a drivingcamp vezetéstechnikai szakértőivel finomhangoltunk” – foglalta össze a verseny legfontosabb tudnivalóit a Cristo-t üzemeltető Smartsurance Technologies Kft ügyvezetője, Szota Szabolcs. „A kutatási eredmények egyértelműen rámutatnak, hogy az agresszív vagy szabálytalan sofőrtársak képesek bennünket a leginkább stresszelni, ez pedig egy olyan spirálba sodor bennünket, amelynek káros, akár veszélyes következményeit nap mint nap tapasztaljuk az utakon. Ezt a spirált szeretnénk megtörni a kampányunkban, minél több, jól és egyszerűen használható eszközzel segítve a hazai autósokat a stressz leküzdésében és a szabályosabb, biztonságosabb autózás gyakorlásában.” – tette hozzá Szota Szabolcs.

Dr. Karap Gergő közreműködésével elkészült egy edukációs kisvideó is a stresszel való megküzdés lehetőségeiről, ez a Cristo honlapján bárki számára elérhető. Az applikációban továbbá a verseny résztvevői számára hétről-hétre konkrét vezetéstechnikai tanácsok is megjelennek a drivingcamp vezetéstechnikai és rendezvényközpont szakértőinek jóvoltából.

Aaz Egyesült Államok gazdaságát nem fenyegeti recesszió 2026-ban

Az Egyesült Államok gazdaságát nem fenyegeti recesszió 2026-ban, ugyanakkor a csaknem másfél hónapos kormámyzati leállás hatással lesz a teljesítményre – jelentette ki Scott Bessent pénzügyminiszter vasárnap.
2025. 11. 24. 08:00
Megosztás:

Továbbra is támogatja a kormány az élelmiszeripari fejlesztéseket

A kormány kiemelt stratégiájának része a hazai élelmiszeripar modernizációja és versenyképességének erősítése. Az Agrárminisztérium (AM) ismét elérhetővé teszi az ezen célokat segítő felhívást a 2023-ban indult új agrártámogatási rendszer elemeként. A mostani kiírásban 20 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre, ezzel akár 100 millió forintos támogatási lehetőség nyílik meg az érintett vállalkozások számára - jelentette be Nagy István agrárminiszter a Facebook-oldalán vasárnap.
2025. 11. 24. 07:30
Megosztás:

A minimálbér-emelés mindent borít

Az év vége a legtöbb vállalat számára nemcsak a zárások, hanem a következő évi bértervezés időszaka is. A közelgő minimálbér-emelés miatt ez a feladat különösen összetett: a változás ugyanis nem pusztán a fizetéseket, hanem szinte minden ügyviteli folyamatot érint – a HR-től kezdve a bérszámfejtésen és az adózáson át egészen a cafeteria-rendszerekig – összegzi a Niveus.
2025. 11. 24. 07:00
Megosztás:

Együttműködik a Szegedi Tudományegyetem és a Roche Magyarország

A november 17-én aláírt stratégiai együttműködési megállapodás célja, hogy a Szegedi Tudományegyetem és a Roche Magyarország kölcsönösen támogassák egymást kutatási, fejlesztési és oktatási tevékenységeikben, valamint közös innovációs projekteket valósítsanak meg. A partnerség kiemelten az alap- és alkalmazott kutatásokra, valamint a klinikai vizsgálatok területére koncentrál – különösen a neurológia, immunológia, onkológia, kardiológia, diabetológia, ritka betegségek, szemészet, labormedicina és patológia szakterületeire. Az együttműködés lehetőséget ad a közös klinikai vizsgálati stratégiák kialakítására és a hazai szakmai igényekhez való igazításra is.
2025. 11. 24. 06:00
Megosztás:

Így reagál az okos magyar ember az energiaválságra

Az elmúlt évek során a magyar lakosság jelentős része állt át hőszivattyús fűtésre: 2022 és 2025 között közel 1,4 millió levegő–levegő hőszivattyút, vagyis hűtő-fűtő klímát értékesítettek Magyarországon. A levegő-víz hőszivattyúk iránti kereslet lényegesen kisebb volt, nagyságrendileg 35 ezer készülék került forgalomba ugyanebben az időszakban.
2025. 11. 24. 05:00
Megosztás:

Változnak a CSOK Plusz szabályai: 2026-ban is megmarad egy fontos könnyítés

Fontos ponton módosítja a CSOK Plusz hitelprogram jogosultsági feltételeit a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet. A rendelet célja, hogy a várandós vagy örökbefogadási engedélyezési eljárásban részt vevő anyák 2025. december 31-e után is életkorukra való tekintet nélkül igényelhessék a CSOK Plusz lakáshitelt – írja közleményében a Bank360.
2025. 11. 24. 04:00
Megosztás:

A legolcsóbb és legdrágább utcák lakásáraiban 112-514-szeresek a különbségek

Továbbra is rendkívül széles skálán mozognak a lakásárak, és az egyes közterületek árszintjei között is többszázszoros különbségek mutatkoznak. A legdrágább utcákban több millió forintos négyzetméterárakkal találkozhatnak a vevők, addig a lista végén mindössze tízezres a nagyságrend. A KSH legfrissebb hivatalos adataiból jól látható, hogy a legolcsóbb települések többsége kisebb vidéki városokból és falvakból került ki, ahol a lakáspiaci kereslet általában gyengébb. Ezzel szemben a legdrágább utcák szinte kivétel nélkül a főváros legértékesebb részein, elsősorban a budai kerületekben és az V. kerületben találhatók, kiegészülve néhány balatoni lokációval - derül ki az ingatlan.com a legfrissebb hivatalos és a saját adatok alapján készült összeállításából, amely a múlt évi és idei rangsorokat is bemutatja.
2025. 11. 24. 03:00
Megosztás:

Ilyen lesz az ország karácsonyfája

November 24-én, hétfő reggel érkezik az ország karácsonyfája az Országház elé. A nagyjából huszonhárom méter magas, negyvenéves ezüstfenyőt Ibrányból szállítják a fővárosba.
2025. 11. 24. 02:00
Megosztás:

Fiatalodik a hazai használtautó-kínálat, nő az elektromos és hibrid modellek aránya a piacon

Elérhetővé vált a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, októberi közös statisztikája, amely a hazai használtautó-piac lassú szerkezetváltását jelzi. A kínálat fiatalodott, nőtt az alternatív hajtású modellek aránya, miközben az árstruktúra is átalakult: csökkent az olcsóbb autók részesedése, és tovább nőtt a magasabb árkategóriák súlya.
2025. 11. 24. 01:00
Megosztás:

A háromgyermekes anyák adókedvezményére hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra

Október elsejétől a három gyermeket nevelő anyáknak nem kell személyi jövedelemadót fizetniük - erre hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra, a budapesti Fidesz elnöke, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője a Facebook-oldalán közzétett videóban vasárnap.
2025. 11. 24. 00:05
Megosztás:

Csapadékos idővel indul a hét

Felhős, csapadékos idővel indul a hét, majd átmenetileg szárazabb és naposabb idő várható, de a hétvégére újra beborul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 11. 23. 23:00
Megosztás:

Sulyok Tamás képviseli Magyarországot az EU-Afrika csúcstalálkozón

Sulyok Tamás köztársasági elnök képviseli Magyarországot az Európai Unió és az Afrikai Unió Angola fővárosában, Luandában tartott csúcstalálkozóján; az államfő a "Béke, biztonság és kormányzás" témában szólal fel - közölte a Sándor-palota, az államfő hivatala vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 22:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 47. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 23. 21:00
Megosztás:

Ünnepi adománygyűjtést indít a Katolikus Karitász

Idén is elindítja december végéig tartó, "Tárjátok ki a szíveteket!" nevű ünnepi adománygyűjtő akcióját a Katolikus Karitász - jelentette be a szervezet országos igazgatója vasárnap sajtótájékoztatón Budapesten.
2025. 11. 23. 20:00
Megosztás:

Hol lesz a Bitcoin egy év múlva? – Egyre több a bizonytalanság a kriptopiacon

Három év alatt 455%-os árfolyamerősödés után a Bitcoinra újra a volatilitás és a bizonytalanság árnyéka vetül. Bár a spot Bitcoin ETF-ek bevezetése történelmi mérföldkő volt, az AI-láz táplálta túlzott optimizmus elpárolgott, a kriptó értéke pedig az elmúlt hónapokban meredeken visszaesett. Mi várhat a befektetőkre a következő 12 hónapban?
2025. 11. 23. 19:00
Megosztás:

Harmincmillió forintot sikkasztott egy dohánybolti alkalmazott

Vádat emeltek egy dohánybolti eladóval szemben, aki több mint 30 millió forinttal károsította meg munkáltatóját - közölte a Békés Vármegyei Főügyészség vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 18:00
Megosztás:

Mi jöhet most a nagy zuhanás után a kriptovaluta piacon? Elemzés

A kriptopiac az elmúlt hét során mintha átvette volna a részvénypiac zavarodottságát: ellentmondásos makroadatok, hangulatváltozások és hirtelen támadt félelem bénította meg a kereskedést. Bár a Bitcoin nem zuhant be, a piac mégis megdermedt. Az igazi kérdés most ez: merre mozdul el innen a kripto? A válasz – meglepő módon – nem is annyira a blokkláncokon, hanem a Fed-en, az AI-sztorin és a technológiai szektoron múlik.
2025. 11. 23. 17:00
Megosztás:

Energiaügyi Minisztérium: sikeres a Jedlik-program

Sikeres a Jedlik-program, kapósak az energetikai támogatások - írta Facebook-oldalán vasárnap az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 11. 23. 16:00
Megosztás:

Csehország tanulmányozza az új amerikai javaslatot

Csehország figyelmesen tanulmányozza az ukrajnai háború befejezésére irányuló amerikai javaslatot, és megvitatja azt szövetségeseivel az úgynevezett "tettre készek" koalíciójában - írta Jan Lipavsky ügyvezető cseh külügyminiszter az X-en szombaton megjelent bejegyzésében.
2025. 11. 23. 15:00
Megosztás:

A WBTC megérkezett a Hedera hálózatra – Intézményi szintű Bitcoin likviditás új otthona lehet a BTCFi

A Hedera hálózaton mostantól elérhető a Wrapped Bitcoin (WBTC), a legelterjedtebb tokenizált Bitcoin-változat – jelentette be hivatalosan a Hedera Alapítvány. Ez az integráció mérföldkő a Hedera számára, hiszen a világ egyik legértékesebb kriptoeszközét hozza el egy olyan blokkláncra, ahol nincs MEV, nincs front-running, és a tranzakciós költségek kiszámíthatóak. A hír komoly hatással lehet a decentralizált pénzügyek (DeFi) jövőjére – különösen a BTCFi szektorban.
2025. 11. 23. 14:00
Megosztás: