Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A szabálytalankodók és az ideges, türelmetlen, agresszív sofőrök bosszantják leginkább a magyar autós társadalmat, 10-ből 6 autós ettől érzi magát stresszesnek az utakon - derült ki a Cristo autós alkalmazás megbízásából, a Pulzus kutatócég által készített reprezentatív kutatásból. Az utak rossz minősége vagy a lassú haladás szintén sok autósnak okoz bosszúságot, ugyanakkor ezek csak nagyjából a sofőrök harmadát stresszelik. A leggyakrabban használt stratégia a stressz csökkentésére a veszélyes sofőröktől történő távolmaradás; a Cristo alkalmazás a „Maradj nyugodt, és vezess biztonságosan” nevű egyhónapos versenye keretében pszichológus szakértő bevonásával mutat rá a stressz leküzdésének egyéb lehetőségeire.

Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A magyar autósok majdnem kétharmada stresszel a türelmetlen, agresszív (59%) vagy szabálytalanul vezető (58%) sofőrök miatt, ez a stressz leggyakoribb forrása az utakon – mutatott rá a Cristo alkalmazás legfrissebb reprezentatív kutatásában, amely a Pulzus kutatócég bevonásával készült. Az utak rossz minősége került a harmadik helyre 37 százalékkal, ezt követi azonos arányban, 34-34 százalékkal a dugók és az utakon szabálytalanul közlekedő e-rolleresek, kerékpárosok vagy éppen gyalogosok. Nagyjából minden harmadik autóst bosszantja a parkolóhelyek hiánya (28 százalék), a nem a vezetésre figyelő (telefonáló, hátrafelé beszélő stb.) sofőrök (27 százalék), a rutintalan sofőrök (25 százalék) vagy a szabálytalanul parkoló autók (23 százalék). A nemek közti eltérések a szabálytalankodókkal és a rossz utakkal kapcsolatos toleranciában láthatóak: előbbi a nőket (62-55 százalék), míg az az utóbbi a férfiakat (43-32 százalék) idegesíti jobban.

Inkább félrehúzódunk, jobban figyelünk, előre tervezünk

A kutatásban résztvevő hazai autósok különféle technikákat alkalmaznak a stressz leküzdésére. Az agresszív, szabálytalankodó autósoktól inkább távolságot tartanak (43 százalék), emellett nagyjából hasonló arányban vannak azok, akik igyekeznek fokozottabban figyelni (41 százalék); a megkérdezettek valamivel több mint harmada pedig az útja megtervezésével próbál felkészülni a stresszes helyzetekre. Sokan, nagyjából minden harmadik autós zene-, illetve rádió- vagy podcast-hallgatással igyekszik kikapcsolni, a megkérdezettek ötöde pedig egyszerűen kiabál vagy káromkodik.

„A stressz hatása alatt könnyebben felkapjuk a vizet, türelmetlenebbek vagyunk. Ebből adódóan hajlamosabbak vagyunk rosszabb döntéseket hozni, hibázni a helyzetek megítélésében; nagyon gyakori például, hogy kapásból ellenünk irányuló szándékot feltételezünk a bennünket akadályozó másik jármű vezetőjéről” – mondja Dr. Karap Gergő szakpszichológus, igazságügyi szakértő. Hozzáteszi: „A legfontosabb, hogy ilyenkor vezetés közben legyünk tudatosak, önreflektívek, és lássuk magunkat néha a másik közlekedő szemével is. Fogadjuk el, hogy a stressz létezik, hatást gyakorol a vezetésre, mert ha ennek tudatában vagyunk, lényegesen könnyebb tenni is ellene.”

A szakpszichológus három technikát oszt meg a vezetés előtt, közben és után jelentkező stressz azonosítására és leküzdésére.

- Vezetés előtt („zsilipeljünk” be a vezetésbe): állítsuk át az agyunkat, helyezzük át a figyelmünket a vezetésre. Akár úgy, hogy ellenőrizzük a gépjárművünk állapotát, mint annak idején a forgalmi vizsga előtt, akár úgy, hogy gondolatban végigvesszük és megtervezzük az utunkat. Az is segít továbbá, ha megmozgatjuk végtagjainkat. A lényeg, hogy amikor gyújtást adunk, már csak a vezetésre koncentráljunk!

- Vezetés közben: őrizzük meg sorsunk irányítását: amikor valaki veszélybe sodor minket, vagy akár provokál – gondoljunk bele: miért is kellene erre „ugranunk”? Miért is kellene hagynunk, hogy egy vadidegen felbosszantson, meggondolatlanságokra vegyen rá?

- Vezetés után: a közúti helyzetekkel kapcsolatos negatív tapasztalatokat követően a stresszel való megküzdés, az elengedés eszközei lehetnek a relaxáció, az autogén tréning, vagy a jóga.

A vezetés közbeni stressz leküzdését, illetve a tudatosság, az önreflektív pozíció megőrzését segítheti – fűzi tovább Dr. Karap Gergő –, ha egyszerűen belegondolunk: milyen következményekkel jár akár egyetlen, stresszes állapotban elvétett manőver. Érdemes ilyenkor elképzelni, hogy mennyi mindenre használja az ember a gépjárművét – menne ugyanez autó nélkül, esetleg ismerősök segítségével? A jogosítvány ideiglenes bevonása egyenes következménye lehet ugyanis már egy közepes súlyú szabálytalankodásnak is.

A szabálytalanság kockázata pedig lényegesen nagyobb stresszes állapotban: a Cristo kutatásában megkérdezett autósok 15 százaléka hajt végre saját bevállalása szerint kockázatosabb manővereket, ha stresszes, és ugyanennyien vannak, akik hirtelen gyorsítanak vagy fékeznek.

De megőrizhetjük a hidegvérünket azzal is, ha mérlegeljük egy baleset okozta kár javítási költségeit vagy éppen a kárrendezéssel járó ügyintézést.

„A közlekedés amúgy is veszélyes üzem, nem férnek el benne olyan kockázatok, mint az ittas vagy bódult állapot, a rosszul működő gépjármű vagy – nem utolsósorban – stressz. Ráadásul a stressz kialakulásának kockázata is lényegesen nagyobb. A képlet egyszerű: a stresszből hibázások fakadnak, a hibákból balesetveszélyes helyzetek. Az, hogy máig balesetmentesek voltunk, nem garantálja, hogy azok is maradunk” – zárja gondolatait Dr. Karap Gergő.

Egyhónapos kampány a hazai biztonságosabb vezetésért

Március elsejével átfogó edukációs kampányt indított a Cristo applikáció, azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet stressz közlekedésbiztonsági kockázataira, és hasznos, pszichológiai és közlekedéstechnikai tanácsokkal segítsék a hazai autós közösséget.

A kampány keretében a Cristo felhasználók egy versenyben is megmutathatják, hogy mennyire vezetnek biztonságosan – az értékelést az applikáció egyedülálló vezetéselemzési szolgáltatása adja, amely nyomon követi és elemzi a felhasználó vezetési gyakorlatát, a sebesség megválasztását, a manővereket, az elindulásokat és a megállásokat, és ez alapján pontok formájában értékeli a vezetői teljesítményt. Az egyhónapos verseny heti fordulókra van osztva, a heti fordulók nyertesei, valamint azok, akik az összesített versenyben a legtöbb pontot szerezték az egy hónap alatt, részt vehetnek a döntőben árpilis 2-án, melyet a drivingcamp vezetéstechnikai tanpályán rendeznek meg. A záró rendezvényre bejutók már biztos nyernek valamit, viszont az első három helyezett kapja a legértékesebb nyereményeket. A játékba bármikor, a verseny utolsó hetében is lehet jelentkezni.

„Örömmel látjuk, hogy már több mint száz versenyző vállalta, hogy megméri, mennyire is vezet biztonságosan. A pontos visszajelzés garanciája a megújult pontozási rendszerünk, amelyet a drivingcamp vezetéstechnikai szakértőivel finomhangoltunk” – foglalta össze a verseny legfontosabb tudnivalóit a Cristo-t üzemeltető Smartsurance Technologies Kft ügyvezetője, Szota Szabolcs. „A kutatási eredmények egyértelműen rámutatnak, hogy az agresszív vagy szabálytalan sofőrtársak képesek bennünket a leginkább stresszelni, ez pedig egy olyan spirálba sodor bennünket, amelynek káros, akár veszélyes következményeit nap mint nap tapasztaljuk az utakon. Ezt a spirált szeretnénk megtörni a kampányunkban, minél több, jól és egyszerűen használható eszközzel segítve a hazai autósokat a stressz leküzdésében és a szabályosabb, biztonságosabb autózás gyakorlásában.” – tette hozzá Szota Szabolcs.

Dr. Karap Gergő közreműködésével elkészült egy edukációs kisvideó is a stresszel való megküzdés lehetőségeiről, ez a Cristo honlapján bárki számára elérhető. Az applikációban továbbá a verseny résztvevői számára hétről-hétre konkrét vezetéstechnikai tanácsok is megjelennek a drivingcamp vezetéstechnikai és rendezvényközpont szakértőinek jóvoltából.

Átadták a Magyar Teátrum Díjakat

Átadták a színházi háttérszakmák legjobbjait elismerő Magyar Teátrum Díjakat hétfő este Budapesten, a József Attila Színházban.
2025. 12. 09. 04:30
Megosztás:

Hiába jött az Otthon Start Program, egyelőre elmaradt az áttörés a babaváró hitelnél

Szerény mértékben nőtt az érdeklődés a babaváró hitel iránt az Otthon Start Program indulását követő első két hónapban, vagyis az új támogatott hitel megjelenésétől várt áttörés elmaradni látszik – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. Ezzel együtt a babaváró hitel még mindig jelentős tényező a fogyasztási kölcsönök piacán, az új igénylőkre pedig változatlanul kiemelt figyelmet fordítanak a bankok.
2025. 12. 09. 04:00
Megosztás:

Így csökkenhet az infláció!

Új alapokra helyezi együttműködését a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - közölte a jegybank és a GVH az MTI-vel hétfőn, miután elnökeik megállapodtak abban, hogy szorosabbra fűzik az MNB és a GVH kapcsolatát az infláció csökkentése érdekében.
2025. 12. 09. 03:00
Megosztás:

Hét uniós ország vezetője támogatja az orosz vagyon felhasználását Ukrajna finanszírozására

Hét uniós tagálam vezetője az Európai Bizottság és az Európai Tanács elnökének címzett levélben fejezte ki támogatását ahhoz, hogy az Európai Bizottság lefoglalja és Ukrajna finanszírozására használja az európai, köztük a belga pénzintézetekben tárolt, majd az uniós szankciók nyomán befagyasztott orosz pénzeszközöket - közölte a Le Soir című francia nyelvű belga napilap hétfőn.
2025. 12. 09. 02:30
Megosztás:

MicroStrategy újabb közel 1 milliárd dollárért vásárolt Bitcoint – egyre több a kérdőjel a finanszírozás körül

A MicroStrategy bejelentette, hogy további 10 624 darab Bitcoint vásárolt, mintegy 1 milliárd dollár értékben, így a vállalat teljes BTC-állománya már elérte a 660 624 darabot.
2025. 12. 09. 02:00
Megosztás:

Kilenc új célállomásra indít járatot Marosvásárhelyről a Wizz Air

Újranyitja marosvásárhelyi bázisát és márciustól kilenc új célállomásra indít járatot a Wizz Air - jelentette be a légitársaság a marosvásárhelyi Transilvania nemzetközi repülőtéren hétfőn tartott sajtótájékoztatón.
2025. 12. 09. 01:30
Megosztás:

Két évtizedes tőzsdei sztorit ünnepelt az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.

Az Állami Nyomda 2005 decemberében vezette be részvényeit a Budapesti Értéktőzsdére, azóta a Prémium kategóriában az egyetlen nyomdaipari cégként van jelen. Az elmúlt két évtizedben az ANY Nyrt. stabil pénzügyi teljesítménnyel, következetes növekedéssel és folyamatos innovációval erősítette pozícióját a régióban. Minderről egy ünnepi kereskedésindító csengetési ceremónia keretében emlékezett meg a tőzsdével közösen.
2025. 12. 09. 01:00
Megosztás:

Az évszázad legnagyobb könyvadományával gazdagodott a Magyar Tudományos Akadémia

Az évszázad legnagyobb könyvadományával gazdagodott a Magyar Tudományos Akadémia (MTA): Rozsondai Marianne és Rozsondai Béla 64 kötetből álló, 15. századi ősnyomtatványokat és 16. század eleji nyomtatott könyveket tartalmazó egyedülálló magángyűjteményüket ajándékozták az Akadémia könyvtárának, köztük 18 olyan példányt, amely egyetlenként ismert egész Magyarországon - hangzott el hétfőn Budapesten, a felajánlás alkalmából rendezett ünnepségen.
2025. 12. 09. 00:05
Megosztás:

Sztrájkot hirdettek a párizsi Louvre dolgozói december 15-től

Határozatlan idejű sztrájkot hirdettek december 15-től a párizsi Louvre dolgozói, tiltakozásul a "romló munkakörülményeik" és az "elégtelen források" miatt - közölte a világ leglátogatottabb múzeumának CFDT szakszervezete hétfőn a többi érdekképviselettel történt egyeztetést követően.
2025. 12. 08. 23:30
Megosztás:

Az új Mercedes‑Benz GLB: ikonikus dizájn, csúcstechnológia, mindennapi sokoldalúság

Bemutatták az új, tisztán elektromos Mercedes‑Benz GLB-t. A márka legfrissebb kompakt SUV‑modelljének sorozatgyártása 2025 decemberében kezdődik meg a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában. Az új modell egyszerre testesíti meg a prémium dizájnt, a nagyvonalú helykínálatot és a legmodernebb technológiát. Az új GLB öt- és hétüléses változata tágas csomagteret, kiemelkedő hatótávot és innovatív megoldásokat kínál.
2025. 12. 08. 23:00
Megosztás:

Brit-ukrán-német-francia csúcstalálkozót tartottak Londonban

Csúcstalálkozót tartottak hétfőn a londoni miniszterelnöki hivatalban Nagy-Britannia, Ukrajna, Németország és Franciaország vezetői.
2025. 12. 08. 22:30
Megosztás:

4 token, amit érdemes figyelni, ha kriptobarát Fed-elnök kerül hatalomra – a Digitap ($TAP) vezeti a legjobb előértékesítési listákat

Egy kriptobarát Federal Reserve elnök javíthatná a digitális eszközök és a hagyományos pénzügyek közötti együttműködést, új lehetőségeket teremtve az innovatív projektek számára. Olyan platformok, mint a DeepSnitch AI és a Bitcoin Hyper, az automatizált kereskedés és Layer 2 megoldások területén feszegetik a határokat, míg a LivLive a való világ élményeit gamifikálja.
2025. 12. 08. 22:00
Megosztás:

Törökország vezető vállalataival kötött stratégiai megállapodást a 4iG

Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke és Recep Tayyip Erdoğan, Törökország elnökének jelenlétében, a két ország kiemelt diplomáciai és gazdasági együttműködési fórumán, a Felső szintű Stratégiai Együttműködési Tanács ülésén átfogó védelmi ipari keretmegállapodást kötött a török Védelmi Ipari Elnökség (SSB) és a magyar Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 12. 08. 21:30
Megosztás:

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint hétfő estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 08. 20:30
Megosztás:

90 000 dolláros Bitcoin vagy alacsony piaci értékű Digitap ($TAP): Melyik a legjobb kriptovaluta 2026-ra?

A Bitcoin jelenleg azzal küzd, hogy áttörje a 90 000 dolláros szintet, és az, hogy nem tud tartósan ezen a zónán felül maradni, sok elemzőt aggodalommal tölt el. Egyesek szerint, ha nem sikerül visszafoglalni ezt a szintet, az mélyebb árzuhanásokhoz és elhúzódó likvidálásokhoz vezethet a piacon.
2025. 12. 08. 20:00
Megosztás:

Miért érdemes 2026-ban abbahagyni a „stakinget” és a „kereskedést”: Az Eden Miner okosabb alternatívát kínál

A kriptoeszközeid még mindig a tőzsdék szívszorító volatilitását szenvedik el? Vagy DeFi protokollokba vannak zárva, ahol csupán szerény éves hozamokat (APY) termelnek?
2025. 12. 08. 19:36
Megosztás:

A mesterséges intelligencia a pénzügyi rendszer új motorja lehet

A mesterséges intelligencia (MI) a pénzügyi rendszer új motorja lehet - hangsúlyozta Izer Norbert, a jegybank pénzpiacokért és digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója a Magyar Nemzeti Bank (MNB) podcast műsorában.
2025. 12. 08. 19:00
Megosztás:

Mol: magyar-török szénhidrogén-kutatás kezdődött a Dunántúlon

Buzsák környékén megkezdte a szeizmikus méréseket a Mol-csoport és Törökország nemzeti kutatás-termelési cége, a Turkish Petroleum Corporation (TPAO). Azt vizsgálják, hogy a dél-dunántúli koncessziós területek alatt található-e ígéretes kőolaj- vagy földgázlelőhely - közölte a Mol-csoport hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 18:30
Megosztás:

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

Lezárult a november 3-án indult téli élelmiszerlánc ellenőrzés-sorozat első szakasza, összességében biztató eredményekkel - tájékoztatta az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 18:00
Megosztás: