Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A szabálytalankodók és az ideges, türelmetlen, agresszív sofőrök bosszantják leginkább a magyar autós társadalmat, 10-ből 6 autós ettől érzi magát stresszesnek az utakon - derült ki a Cristo autós alkalmazás megbízásából, a Pulzus kutatócég által készített reprezentatív kutatásból. Az utak rossz minősége vagy a lassú haladás szintén sok autósnak okoz bosszúságot, ugyanakkor ezek csak nagyjából a sofőrök harmadát stresszelik. A leggyakrabban használt stratégia a stressz csökkentésére a veszélyes sofőröktől történő távolmaradás; a Cristo alkalmazás a „Maradj nyugodt, és vezess biztonságosan” nevű egyhónapos versenye keretében pszichológus szakértő bevonásával mutat rá a stressz leküzdésének egyéb lehetőségeire.

Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A magyar autósok majdnem kétharmada stresszel a türelmetlen, agresszív (59%) vagy szabálytalanul vezető (58%) sofőrök miatt, ez a stressz leggyakoribb forrása az utakon – mutatott rá a Cristo alkalmazás legfrissebb reprezentatív kutatásában, amely a Pulzus kutatócég bevonásával készült. Az utak rossz minősége került a harmadik helyre 37 százalékkal, ezt követi azonos arányban, 34-34 százalékkal a dugók és az utakon szabálytalanul közlekedő e-rolleresek, kerékpárosok vagy éppen gyalogosok. Nagyjából minden harmadik autóst bosszantja a parkolóhelyek hiánya (28 százalék), a nem a vezetésre figyelő (telefonáló, hátrafelé beszélő stb.) sofőrök (27 százalék), a rutintalan sofőrök (25 százalék) vagy a szabálytalanul parkoló autók (23 százalék). A nemek közti eltérések a szabálytalankodókkal és a rossz utakkal kapcsolatos toleranciában láthatóak: előbbi a nőket (62-55 százalék), míg az az utóbbi a férfiakat (43-32 százalék) idegesíti jobban.

Inkább félrehúzódunk, jobban figyelünk, előre tervezünk

A kutatásban résztvevő hazai autósok különféle technikákat alkalmaznak a stressz leküzdésére. Az agresszív, szabálytalankodó autósoktól inkább távolságot tartanak (43 százalék), emellett nagyjából hasonló arányban vannak azok, akik igyekeznek fokozottabban figyelni (41 százalék); a megkérdezettek valamivel több mint harmada pedig az útja megtervezésével próbál felkészülni a stresszes helyzetekre. Sokan, nagyjából minden harmadik autós zene-, illetve rádió- vagy podcast-hallgatással igyekszik kikapcsolni, a megkérdezettek ötöde pedig egyszerűen kiabál vagy káromkodik.

„A stressz hatása alatt könnyebben felkapjuk a vizet, türelmetlenebbek vagyunk. Ebből adódóan hajlamosabbak vagyunk rosszabb döntéseket hozni, hibázni a helyzetek megítélésében; nagyon gyakori például, hogy kapásból ellenünk irányuló szándékot feltételezünk a bennünket akadályozó másik jármű vezetőjéről” – mondja Dr. Karap Gergő szakpszichológus, igazságügyi szakértő. Hozzáteszi: „A legfontosabb, hogy ilyenkor vezetés közben legyünk tudatosak, önreflektívek, és lássuk magunkat néha a másik közlekedő szemével is. Fogadjuk el, hogy a stressz létezik, hatást gyakorol a vezetésre, mert ha ennek tudatában vagyunk, lényegesen könnyebb tenni is ellene.”

A szakpszichológus három technikát oszt meg a vezetés előtt, közben és után jelentkező stressz azonosítására és leküzdésére.

- Vezetés előtt („zsilipeljünk” be a vezetésbe): állítsuk át az agyunkat, helyezzük át a figyelmünket a vezetésre. Akár úgy, hogy ellenőrizzük a gépjárművünk állapotát, mint annak idején a forgalmi vizsga előtt, akár úgy, hogy gondolatban végigvesszük és megtervezzük az utunkat. Az is segít továbbá, ha megmozgatjuk végtagjainkat. A lényeg, hogy amikor gyújtást adunk, már csak a vezetésre koncentráljunk!

- Vezetés közben: őrizzük meg sorsunk irányítását: amikor valaki veszélybe sodor minket, vagy akár provokál – gondoljunk bele: miért is kellene erre „ugranunk”? Miért is kellene hagynunk, hogy egy vadidegen felbosszantson, meggondolatlanságokra vegyen rá?

- Vezetés után: a közúti helyzetekkel kapcsolatos negatív tapasztalatokat követően a stresszel való megküzdés, az elengedés eszközei lehetnek a relaxáció, az autogén tréning, vagy a jóga.

A vezetés közbeni stressz leküzdését, illetve a tudatosság, az önreflektív pozíció megőrzését segítheti – fűzi tovább Dr. Karap Gergő –, ha egyszerűen belegondolunk: milyen következményekkel jár akár egyetlen, stresszes állapotban elvétett manőver. Érdemes ilyenkor elképzelni, hogy mennyi mindenre használja az ember a gépjárművét – menne ugyanez autó nélkül, esetleg ismerősök segítségével? A jogosítvány ideiglenes bevonása egyenes következménye lehet ugyanis már egy közepes súlyú szabálytalankodásnak is.

A szabálytalanság kockázata pedig lényegesen nagyobb stresszes állapotban: a Cristo kutatásában megkérdezett autósok 15 százaléka hajt végre saját bevállalása szerint kockázatosabb manővereket, ha stresszes, és ugyanennyien vannak, akik hirtelen gyorsítanak vagy fékeznek.

De megőrizhetjük a hidegvérünket azzal is, ha mérlegeljük egy baleset okozta kár javítási költségeit vagy éppen a kárrendezéssel járó ügyintézést.

„A közlekedés amúgy is veszélyes üzem, nem férnek el benne olyan kockázatok, mint az ittas vagy bódult állapot, a rosszul működő gépjármű vagy – nem utolsósorban – stressz. Ráadásul a stressz kialakulásának kockázata is lényegesen nagyobb. A képlet egyszerű: a stresszből hibázások fakadnak, a hibákból balesetveszélyes helyzetek. Az, hogy máig balesetmentesek voltunk, nem garantálja, hogy azok is maradunk” – zárja gondolatait Dr. Karap Gergő.

Egyhónapos kampány a hazai biztonságosabb vezetésért

Március elsejével átfogó edukációs kampányt indított a Cristo applikáció, azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet stressz közlekedésbiztonsági kockázataira, és hasznos, pszichológiai és közlekedéstechnikai tanácsokkal segítsék a hazai autós közösséget.

A kampány keretében a Cristo felhasználók egy versenyben is megmutathatják, hogy mennyire vezetnek biztonságosan – az értékelést az applikáció egyedülálló vezetéselemzési szolgáltatása adja, amely nyomon követi és elemzi a felhasználó vezetési gyakorlatát, a sebesség megválasztását, a manővereket, az elindulásokat és a megállásokat, és ez alapján pontok formájában értékeli a vezetői teljesítményt. Az egyhónapos verseny heti fordulókra van osztva, a heti fordulók nyertesei, valamint azok, akik az összesített versenyben a legtöbb pontot szerezték az egy hónap alatt, részt vehetnek a döntőben árpilis 2-án, melyet a drivingcamp vezetéstechnikai tanpályán rendeznek meg. A záró rendezvényre bejutók már biztos nyernek valamit, viszont az első három helyezett kapja a legértékesebb nyereményeket. A játékba bármikor, a verseny utolsó hetében is lehet jelentkezni.

„Örömmel látjuk, hogy már több mint száz versenyző vállalta, hogy megméri, mennyire is vezet biztonságosan. A pontos visszajelzés garanciája a megújult pontozási rendszerünk, amelyet a drivingcamp vezetéstechnikai szakértőivel finomhangoltunk” – foglalta össze a verseny legfontosabb tudnivalóit a Cristo-t üzemeltető Smartsurance Technologies Kft ügyvezetője, Szota Szabolcs. „A kutatási eredmények egyértelműen rámutatnak, hogy az agresszív vagy szabálytalan sofőrtársak képesek bennünket a leginkább stresszelni, ez pedig egy olyan spirálba sodor bennünket, amelynek káros, akár veszélyes következményeit nap mint nap tapasztaljuk az utakon. Ezt a spirált szeretnénk megtörni a kampányunkban, minél több, jól és egyszerűen használható eszközzel segítve a hazai autósokat a stressz leküzdésében és a szabályosabb, biztonságosabb autózás gyakorlásában.” – tette hozzá Szota Szabolcs.

Dr. Karap Gergő közreműködésével elkészült egy edukációs kisvideó is a stresszel való megküzdés lehetőségeiről, ez a Cristo honlapján bárki számára elérhető. Az applikációban továbbá a verseny résztvevői számára hétről-hétre konkrét vezetéstechnikai tanácsok is megjelennek a drivingcamp vezetéstechnikai és rendezvényközpont szakértőinek jóvoltából.

Bitcoin esése miatt bajban lehet a Strategy részvénye?

A Strategy (NASDAQ: MSTR) – korábbi nevén MicroStrategy – mára gyakorlatilag egy erősen tőkeáttételes Bitcoin-befektetési vállalattá alakult. A cég teljes értéke szinte teljesen a Bitcoin árfolyamától függ.
2025. 12. 07. 14:00
Megosztás:

A kényelmi díj eltörlésével több mint félmilliárd forint marad az autósoknál

Szeptember óta az autópálya-matrica online megvásárlása nem kerül többe annál, mintha benzinkúton szereznénk be, a kényelmi díj eltörlésével idén ősszel több mint félmilliárd forint marad az autósoknál - közölte az Energiaügyi Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára szombaton Facebook-oldalán.
2025. 12. 07. 13:00
Megosztás:

A lakossági számlákra jellemző kedvezmények már a vállalkozói csomagoknál is megjelennek

A bankok egyre inkább a lakossági termékeknél bevált kedvezményekkel próbálják megszólítani az új vállalkozói számlanyitókat: ilyen például az egyszeri jóváírás vagy a díjmentes számlavezetés – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu szakértője. Ugyanakkor a kedvező költségek megtartása érdekében különösen fontos tisztában lenni a számlahasználati feltételekkel és a cég bankolási gyakorlatával.
2025. 12. 07. 12:00
Megosztás:

Licitpárbajokkal zárult a BÁV ART háromnapos aukciója

Licitpárbajokkal zárult a BÁV ART háromnapos aukciója, amelyen 800 tételből álló kollekció került kalapács alá a MOM Kulturális Központban - közölte a BÁV ART pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 07. 11:00
Megosztás:

Magyar fejlesztésű applikáció segít összekötni a segíteni vágyókat a jó ügyekkel

Az önkéntesek nemzetközi napján, december 5-én startol a BuzzGo, egy ingyenes, hazai fejlesztésű alkalmazás, amely megkönnyíti az önkéntes munkák megtalálását és szervezését. Az app célja, hogy a jó szándék találkozzon a valódi szükséglettel. A Családokért Alapítványnak köszönhetően létrejött felület összeköti a segíteni vágyókat az önkéntes munkát hirdető szervezetekkel, intézményekkel, támogatva ezzel a közösségi összefogást.
2025. 12. 07. 10:00
Megosztás:

Feloldotta a kriptozárat a REVOLUT – újra pénzhez juthatnak a magyar felhasználók!

Meglepetésszerű enyhítéssel rukkolt elő a Revolut: ismét eladhatóvá váltak a bent ragadt kriptók mind a Revolut, mind a Revolut X felületén – noha új tokent továbbra sem lehet vásárolni, a szolgáltató fenntartja a korlátozásokat - számolt be a revb.hu portál.
2025. 12. 07. 08:30
Megosztás:

Hétfőtől megvásárolhatóak a 2026-os éves autópálya-matricák

Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő évi éves országos és vármegyei e-matricák mellett az új terméknek számító éves M1 regionális úthasználati jogosultság is megvásárolható lesz a NÚSZ Zrt.-nél és a legtöbb viszonteladó partnerénél, online és offline módon is. Fontos tudni, hogy az elővásárlás keretében idén decemberben megvett e-matricák érvényessége 2026. január 1-én kezdődik.
2025. 12. 07. 08:00
Megosztás:

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Idén is tíz kategóriában vehették át a Prima és Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
2025. 12. 07. 07:00
Megosztás:

MetaMask belép az előrejelző piacokra a Polymarket-integrációval

A MetaMask, a világ legnépszerűbb Ethereum-tárcája új területre lép: közvetlenül a predikciós piacokba integrálódik a Polymarket révén. A friss együttműködés lehetővé teszi, hogy a felhasználók valós események kimenetelére fogadjanak közvetlenül a tárcájukból.
2025. 12. 07. 06:00
Megosztás:

Orosz külügyminisztérium: az Európai Unió 1600 milliárd eurót veszített eddig a szankciókon

Az európai országok gazdasága 2022-től és 2025-tel bezárólag 1600 milliárd eurót veszített az Oroszország ellen bevezetett szankciók miatt - közölte az orosz külügyminisztérium szombaton.
2025. 12. 07. 05:00
Megosztás:

Solana: tartós veszteségek felé tart az árfolyam, vagy közeleg a fordulat?

A Solana árfolyama kritikus szakaszba ért: az elmúlt napok gyengülése továbbra is megerősíti azt a lefelé tartó csatornát, amely már egy hete meghatározza a mozgását. A piaci bizonytalanság látványosan nő, és a következő irányt most elsősorban a befektetői viselkedés fogja eldönteni.
2025. 12. 07. 04:00
Megosztás:

ÉKM: új szabályozás a vidéki települések teherforgalommal szembeni védelméért

A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a teherforgalom visszaterelése a gyorsforgalmi úthálózatra, és a balesetek számának csökkentése, hogy ezáltal biztonságosabbá váljon a fő- és mellékutakon való közlekedés, és csökkenjen a településeket érő környezeti és zajterhelés - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája szombaton az MTI-vel.
2025. 12. 07. 03:00
Megosztás:

Miért kezdik felfedezni a kriptót a nyugdíjasok?

A nyugdíj előtt álló vagy már nyugdíjas korosztály hosszú évekig messziről kerülte a kriptovalutákat, ám ez a trend lassan, de látványosan változik. A nagy intézményi szereplők belépése, a kriptós pénzügyi szolgáltatások fejlődése és az egyszerűbb hozzáférés miatt ma már sokan gondolkodnak azon, hogy portfóliójuk egy kis szeletét digitális eszközökbe fektessék. De vajon miért most, és milyen kockázatokkal jár mindez?
2025. 12. 07. 02:00
Megosztás:

A Maros-partra vezető új kerékpárút épül Makón

Uniós támogatással a Maros-partra vezető, 5,4 kilométer hosszú új kerékpárút épül Makón - tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 12. 07. 01:00
Megosztás:

Átadták az Év kiváló magyar méze verseny díjait

A XVI. Gyulai Méz- és Mézeskalács Fesztiválon szombaton hirdették ki a fajtamézek versenyének eredményét és az idei év legjobb magyar mézét.
2025. 12. 07. 00:05
Megosztás:

A Bitcoin 92 000 dolláron áll – akár duplázódhat is 2026-ra, de a Digitap ($TAP) lehet az a kripto, amely ebben a ciklusban berobban

A Bitcoin ismét 92 000 dollár fölé emelkedett, és az iparág meghatározó szereplői máris találgatják, merre tarthat a következő időszakban.
2025. 12. 06. 23:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 49. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 12. 06. 22:00
Megosztás:

A Bitcoin visszatér 93 000 dollár fölé, miközben az altcoinok is magukhoz térnek: a Digitap ($TAP) válik a 2026-os év legígéretesebb kriptós előértékesítésévé

A Bitcoin időről időre emlékezteti a befektetőket arra, milyen gyorsan képes mozdulni bármelyik irányba. Októberben 126 000 dollárig emelkedett, novemberben 80 000 dollár alá esett vissza, most pedig decemberre újra 93 000 dollár fölé kapaszkodott. A ciklus végi volatilitás jelen van, az ETF-beáramlások újra felerősödtek, a Vanguard végre csatlakozott a piacra, és a vezető kriptoeszközök is széles körben kezdenek visszapattanni.
2025. 12. 06. 21:00
Megosztás:

A Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A Fitch Ratings ismét megerősítette Magyarország államadósság-besorolását és továbbra is befektetésre ajánlja hazánkat – negatív kilátások mellett. 2025-ben világszerte leminősítési hullám volt látható, amely számos európai és régiós országot érintett, ezért is komoly eredmény, hogy az elmúlt időszakban elkerültük a leminősítést, így mind a három nagy hitelminősítő – a Fitch Ratings, a Standard and Poors és a Moody’s – változatlanul befektetésre ajánlja hazánkat.
2025. 12. 06. 20:00
Megosztás:

Az EB 120 millió eurós büntetést szabott ki az X-re

Az Európai Bizottság 120 millió eurós bírságot szabott ki az X (korábban Twitter) közösségimédia-platformra a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) átláthatósági előírásainak megsértése miatt - közölte pénteken a brüsszeli testület.
2025. 12. 06. 19:00
Megosztás: