Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A szabálytalankodók és az ideges, türelmetlen, agresszív sofőrök bosszantják leginkább a magyar autós társadalmat, 10-ből 6 autós ettől érzi magát stresszesnek az utakon - derült ki a Cristo autós alkalmazás megbízásából, a Pulzus kutatócég által készített reprezentatív kutatásból. Az utak rossz minősége vagy a lassú haladás szintén sok autósnak okoz bosszúságot, ugyanakkor ezek csak nagyjából a sofőrök harmadát stresszelik. A leggyakrabban használt stratégia a stressz csökkentésére a veszélyes sofőröktől történő távolmaradás; a Cristo alkalmazás a „Maradj nyugodt, és vezess biztonságosan” nevű egyhónapos versenye keretében pszichológus szakértő bevonásával mutat rá a stressz leküzdésének egyéb lehetőségeire.

Nem a dugók miatt stresszelnek elsősorban az autósok

A magyar autósok majdnem kétharmada stresszel a türelmetlen, agresszív (59%) vagy szabálytalanul vezető (58%) sofőrök miatt, ez a stressz leggyakoribb forrása az utakon – mutatott rá a Cristo alkalmazás legfrissebb reprezentatív kutatásában, amely a Pulzus kutatócég bevonásával készült. Az utak rossz minősége került a harmadik helyre 37 százalékkal, ezt követi azonos arányban, 34-34 százalékkal a dugók és az utakon szabálytalanul közlekedő e-rolleresek, kerékpárosok vagy éppen gyalogosok. Nagyjából minden harmadik autóst bosszantja a parkolóhelyek hiánya (28 százalék), a nem a vezetésre figyelő (telefonáló, hátrafelé beszélő stb.) sofőrök (27 százalék), a rutintalan sofőrök (25 százalék) vagy a szabálytalanul parkoló autók (23 százalék). A nemek közti eltérések a szabálytalankodókkal és a rossz utakkal kapcsolatos toleranciában láthatóak: előbbi a nőket (62-55 százalék), míg az az utóbbi a férfiakat (43-32 százalék) idegesíti jobban.

Inkább félrehúzódunk, jobban figyelünk, előre tervezünk

A kutatásban résztvevő hazai autósok különféle technikákat alkalmaznak a stressz leküzdésére. Az agresszív, szabálytalankodó autósoktól inkább távolságot tartanak (43 százalék), emellett nagyjából hasonló arányban vannak azok, akik igyekeznek fokozottabban figyelni (41 százalék); a megkérdezettek valamivel több mint harmada pedig az útja megtervezésével próbál felkészülni a stresszes helyzetekre. Sokan, nagyjából minden harmadik autós zene-, illetve rádió- vagy podcast-hallgatással igyekszik kikapcsolni, a megkérdezettek ötöde pedig egyszerűen kiabál vagy káromkodik.

„A stressz hatása alatt könnyebben felkapjuk a vizet, türelmetlenebbek vagyunk. Ebből adódóan hajlamosabbak vagyunk rosszabb döntéseket hozni, hibázni a helyzetek megítélésében; nagyon gyakori például, hogy kapásból ellenünk irányuló szándékot feltételezünk a bennünket akadályozó másik jármű vezetőjéről” – mondja Dr. Karap Gergő szakpszichológus, igazságügyi szakértő. Hozzáteszi: „A legfontosabb, hogy ilyenkor vezetés közben legyünk tudatosak, önreflektívek, és lássuk magunkat néha a másik közlekedő szemével is. Fogadjuk el, hogy a stressz létezik, hatást gyakorol a vezetésre, mert ha ennek tudatában vagyunk, lényegesen könnyebb tenni is ellene.”

A szakpszichológus három technikát oszt meg a vezetés előtt, közben és után jelentkező stressz azonosítására és leküzdésére.

- Vezetés előtt („zsilipeljünk” be a vezetésbe): állítsuk át az agyunkat, helyezzük át a figyelmünket a vezetésre. Akár úgy, hogy ellenőrizzük a gépjárművünk állapotát, mint annak idején a forgalmi vizsga előtt, akár úgy, hogy gondolatban végigvesszük és megtervezzük az utunkat. Az is segít továbbá, ha megmozgatjuk végtagjainkat. A lényeg, hogy amikor gyújtást adunk, már csak a vezetésre koncentráljunk!

- Vezetés közben: őrizzük meg sorsunk irányítását: amikor valaki veszélybe sodor minket, vagy akár provokál – gondoljunk bele: miért is kellene erre „ugranunk”? Miért is kellene hagynunk, hogy egy vadidegen felbosszantson, meggondolatlanságokra vegyen rá?

- Vezetés után: a közúti helyzetekkel kapcsolatos negatív tapasztalatokat követően a stresszel való megküzdés, az elengedés eszközei lehetnek a relaxáció, az autogén tréning, vagy a jóga.

A vezetés közbeni stressz leküzdését, illetve a tudatosság, az önreflektív pozíció megőrzését segítheti – fűzi tovább Dr. Karap Gergő –, ha egyszerűen belegondolunk: milyen következményekkel jár akár egyetlen, stresszes állapotban elvétett manőver. Érdemes ilyenkor elképzelni, hogy mennyi mindenre használja az ember a gépjárművét – menne ugyanez autó nélkül, esetleg ismerősök segítségével? A jogosítvány ideiglenes bevonása egyenes következménye lehet ugyanis már egy közepes súlyú szabálytalankodásnak is.

A szabálytalanság kockázata pedig lényegesen nagyobb stresszes állapotban: a Cristo kutatásában megkérdezett autósok 15 százaléka hajt végre saját bevállalása szerint kockázatosabb manővereket, ha stresszes, és ugyanennyien vannak, akik hirtelen gyorsítanak vagy fékeznek.

De megőrizhetjük a hidegvérünket azzal is, ha mérlegeljük egy baleset okozta kár javítási költségeit vagy éppen a kárrendezéssel járó ügyintézést.

„A közlekedés amúgy is veszélyes üzem, nem férnek el benne olyan kockázatok, mint az ittas vagy bódult állapot, a rosszul működő gépjármű vagy – nem utolsósorban – stressz. Ráadásul a stressz kialakulásának kockázata is lényegesen nagyobb. A képlet egyszerű: a stresszből hibázások fakadnak, a hibákból balesetveszélyes helyzetek. Az, hogy máig balesetmentesek voltunk, nem garantálja, hogy azok is maradunk” – zárja gondolatait Dr. Karap Gergő.

Egyhónapos kampány a hazai biztonságosabb vezetésért

Március elsejével átfogó edukációs kampányt indított a Cristo applikáció, azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet stressz közlekedésbiztonsági kockázataira, és hasznos, pszichológiai és közlekedéstechnikai tanácsokkal segítsék a hazai autós közösséget.

A kampány keretében a Cristo felhasználók egy versenyben is megmutathatják, hogy mennyire vezetnek biztonságosan – az értékelést az applikáció egyedülálló vezetéselemzési szolgáltatása adja, amely nyomon követi és elemzi a felhasználó vezetési gyakorlatát, a sebesség megválasztását, a manővereket, az elindulásokat és a megállásokat, és ez alapján pontok formájában értékeli a vezetői teljesítményt. Az egyhónapos verseny heti fordulókra van osztva, a heti fordulók nyertesei, valamint azok, akik az összesített versenyben a legtöbb pontot szerezték az egy hónap alatt, részt vehetnek a döntőben árpilis 2-án, melyet a drivingcamp vezetéstechnikai tanpályán rendeznek meg. A záró rendezvényre bejutók már biztos nyernek valamit, viszont az első három helyezett kapja a legértékesebb nyereményeket. A játékba bármikor, a verseny utolsó hetében is lehet jelentkezni.

„Örömmel látjuk, hogy már több mint száz versenyző vállalta, hogy megméri, mennyire is vezet biztonságosan. A pontos visszajelzés garanciája a megújult pontozási rendszerünk, amelyet a drivingcamp vezetéstechnikai szakértőivel finomhangoltunk” – foglalta össze a verseny legfontosabb tudnivalóit a Cristo-t üzemeltető Smartsurance Technologies Kft ügyvezetője, Szota Szabolcs. „A kutatási eredmények egyértelműen rámutatnak, hogy az agresszív vagy szabálytalan sofőrtársak képesek bennünket a leginkább stresszelni, ez pedig egy olyan spirálba sodor bennünket, amelynek káros, akár veszélyes következményeit nap mint nap tapasztaljuk az utakon. Ezt a spirált szeretnénk megtörni a kampányunkban, minél több, jól és egyszerűen használható eszközzel segítve a hazai autósokat a stressz leküzdésében és a szabályosabb, biztonságosabb autózás gyakorlásában.” – tette hozzá Szota Szabolcs.

Dr. Karap Gergő közreműködésével elkészült egy edukációs kisvideó is a stresszel való megküzdés lehetőségeiről, ez a Cristo honlapján bárki számára elérhető. Az applikációban továbbá a verseny résztvevői számára hétről-hétre konkrét vezetéstechnikai tanácsok is megjelennek a drivingcamp vezetéstechnikai és rendezvényközpont szakértőinek jóvoltából.

Két hét maradt az akár 280 ezer forintos adójóváírás megszerzésére

Jövőre akár 280 ezer forintos adóvisszatérítés is járhat a nyugdíjra takarékoskodóknak az idei megtakarításuk után. A Grantis szakértői felhívták a figyelmet, hogy az adójóváírás megszerzésére év végéig van lehetőség. Az ünnepek miatt érdemes még a következő két hétben lépni.
2025. 12. 11. 11:00
Megosztás:

Kamatot vágott, de egyre megosztottabb a Fed

A Fed decemberi kamatdöntő ülésén 25 bázisponttal csökkentette a kamatszintet, ezzel az irányadó ráta 3,50-3,75%-ra mérséklődött.
2025. 12. 11. 10:30
Megosztás:

Már csak 20 nap az újabb családi adócsökkentésekig

Már csak 20 nap az újabb családi adócsökkentésekig: újabb 50 százalékkal emeli a kormány a családi adókedvezményt, személyijövedelemadó-mentesek lesznek a 40 év alatti kétgyermekes édesanyák, és a 30 év alatti édesanyák is szja-mentesek lesznek a teljes jövedelmükre - közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán.
2025. 12. 11. 10:00
Megosztás:

Eladta egyik varsói irodaházát az Indotek Group

Az Indotek Group november közepén értékesítette a varsói Cybernetyki Office Center irodaházát - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 12. 11. 09:35
Megosztás:

Feljavította a kínai GDP-növekedési előrejelzését a Világbank

Megemelte az idei és a jövő évi kínai GDP-növekedési előrejelzését a Világbank decemberi, Pekingben csütörtökön bemutatott jelentésében, miután Kína gazdasága a harmadik negyedévben fenntartotta növekedési lendületét, dacára a belső kereslet viszonylagos gyengeségének.
2025. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 11. 08:00
Megosztás:

Erősödött csütörtök reggelre a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Természetvédők szövetsége: Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur egyezmény ellen

Civil és agrár szervezetek kérik a magyar kormányt, az európai parlamenti képviselőket, hogy Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur (Dél-amerikai Közös Piac) egyezmény ellen - közölte a Magyar Természetvédők Szövetsége szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Év végi teendő az utakon: már érdemes megváltani az új matricát

December elejétől lehet megvásárolni a jövő évre érvényes autópálya-matricákat, amelynek ára az infláció mértékével drágul, ugyanakkor a felújítások miatt kedvezményeket is bevezettek. A magyar autósok zöme jövőre nem akar változtatni az autózási szokásain, a többség nyaralás és családlátogatás miatt használja a fizetős útszakaszokat, és csak azok vesznek éves országos matricát, akik rendszeresen nagy távokat tesznek meg - derül ki a Simple alkalmazás felhasználói körében végzett felmérésből.
2025. 12. 11. 06:00
Megosztás:

Több mint kétmilliárd forintból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson

Több mint kétmilliárd forint uniós támogatásból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson - közölte az önkormányzat szerdán.
2025. 12. 11. 05:30
Megosztás:

A logisztika legdrágább hibája az „így szoktuk” mentalitás

A magyar és közép-európai logisztikai szektorban mára olyan működési minták rögzültek, amelyek minden nap újratermelik a költségnövekedést, a kapacitáshiányt és a felesleges környezeti terhelést. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) friss elemzése szerint az „így szoktuk” logika minden szereplőt sújt: a fuvarozókat, a szállítmányozókat, az árukibocsátókat, az árufogadókat és végső soron a fogyasztókat is, miközben a rendszer hatékonysága alig javul, a pazarlás pedig folyamatosan nő. A probléma nem a technológia hiányával kezdődik, hanem a bebetonozott, hibás gyakorlatokkal.
2025. 12. 11. 05:00
Megosztás:

Átadták az építőipari szakma Lechner Ödön-díját és az Építőipari nívódíjat

Átadták az építőipari szakma kitüntetéseit szerdán Budapesten, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) évzáró ünnepi közgyűlésén. Lechner Ödön-díj elismerésben részesült Hegedűs Gergely András, a Magyar Építők főszerkesztője, Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. vezérigazgatója, Peterka Attila, a West Hungária Bau Kft. stratégiai igazgatója, Piltman Miklós ácsmester és Závodiné Sánta Melinda Margit, az ÉVOSZ gazdasági vezetője.
2025. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Digitális megoldások üzletág a WTS Klientnél

A WTS Klient Gazdasági Tanácsadó Kft. korábbi Business Automation üzletága a jövőben Digitális megoldások néven működik tovább, kibővített, a digitális transzformációt támogató szolgáltatási csomaggal. A megújult üzletág a meglévő portfólió mellett már saját fejlesztésű, automatizált áfabevallási megoldást is kínál, valamint informatikai és adózási-számviteli tapasztalattal rendelkező új szakemberekkel áll ügyfelei rendelkezésére.
2025. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Tovább erősíti régiós jelenlétét a PwC Magyarország

A PwC Magyarország új debreceni irodájának megnyitója nemcsak a vállalat, de Debrecen és a Kelet-magyarországi régió gazdasági fejlődésének szempontjából is mérföldkő. A Forest Center Debrecen irodaházban az ünnepélyes megnyitót egy nagyszabású üzleti konferencia kísérte, ahol a térség meghatározó gazdasági szereplői - Debrecen város és a Debreceni Egyetem vezetése, valamint a PwC szakértői - aktuális üzleti és adózási kérdésekről, mesterséges intelligenciáról, e-kereskedelmi jógyakorlatokról és a bértranszparencia hazai átültetéséről is megosztották tapasztalataikat.
2025. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Döntött a Parlament! A 14. havi nyugdíj sorsa volt a tét, ez lett a vége

Elfogadta az Országgyűlés szerdán a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt; a juttatást fokozatosan vezetik be, a nyugdíjasok 2026 februárjában a teljes összeg egynegyedét kapják meg.
2025. 12. 11. 03:00
Megosztás:

Új fejezetet nyit a Netrisk: elindultak a banki összehasonlítások

Szintet lép a 2,5 millió magyar ügyfelet kiszolgáló Netrisk.hu: a biztosítási piac digitalizációjában és versenyének élénkítésében betöltött vezető szerepe után most a banki termékek összehasonlítását is elindítja a vállalat. Decemberben vált elérhetővé a személyi kölcsön- és az Otthon Start Program-hitelkalkulátor, később pedig érkezik a jelzáloghitel- és bankszámla-összehasonlítás. A cél változatlan: egyszerű, gyors és tiszta döntési lehetőséget biztosítani minden ügyfél számára. Hosszabb távon pedig a magyar lakossági hitelpiac megreformálása, digitalizációjának élénkítése. A Netrisk célja ugyanis, hogy a hagyományos kamat-összehasonlítás mellett egy minőségi rangsort, később pedig ügyfélszintű hitelminősítést is bevezessen.
2025. 12. 11. 02:30
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-91 éves nyugdíjasok készüljetek!

A képviselők a kormány előterjesztését egyhangúlag, 181 igen szavazattal támogatták.
2025. 12. 11. 02:00
Megosztás:

Változik a magyar villanyszámla rendszer - aki vált, jól járhat

Magyarországon jelenleg egy új, rugalmasabb villamosenergia-díjszabási rendszer bevezetésének lehetőségét vizsgálják, amely kedvező feltételeket kínálhat azoknak, akik vállalják az átállást. A dinamikus áramárak hazai alkalmazása előtt azonban több akadály is áll. Balogh József energetikai szakértő korábban a Pénzcentrum.hu-n rámutatott, hogy ehhez többek között jelentős mennyiségű új okosmérő telepítése lenne szükséges, ezekből pedig gyakran hiány van a piacon.
2025. 12. 11. 01:00
Megosztás:

Eurót vennél? Ne tedd! A forint huzamosabb ideig megőrizheti az erejét

Idén a hazai gazdaságban szolid, 0,4 százalékos bővülés várható, ám 2026-ban fokozatos élénkülés indulhat, s ez összességében 2,8 százalékos GDP-növekedéshez vezethet jövőre.
2025. 12. 11. 00:30
Megosztás:

Újra reflektorfényben a Sui: Intézményi tőke, technikai erő és 1 milliárd dolláros TVL hajtja a fellendülést

A kriptopiac egyik legnagyobb visszatérője idén kétségtelenül a Sui ($SUI) – a blokklánc, amely nemcsak technikai alapon, hanem masszív intézményi érdeklődéssel is megerősítette pozícióját. A kereskedők figyelme újra azokra az eszközökre irányul, amelyek már bizonyítottak. A Sui most újra átlépte az 1 milliárd dolláros zárolt értéket (TVL), és úgy tűnik, még csak most kezdődött a felfutás.
2025. 12. 11. 00:01
Megosztás: