Tegnapra kérem! Egyre türelmetlenebbek az online vásárlók

Ennyit késtek a csomagok
A közelgő Black Friday és karácsonyi roham előtt végzett felmérésben a Cégmenedzser Szoftver Kft.* azt vizsgálta, mi kell ahhoz, hogy mind a vásárló, mind a kereskedő elégedettebb legyen a legnagyobb forgalmat lebonyolító időszak után. Egy több mint 600 online vásárló bevonásával készült felmérés egy kevésbé vizsgált faktorra, az időre is rákérdezett. A válaszokból kiderül, a fogyasztók felének késett már a megrendelt csomagja az elmúlt évben. Az előre meghirdetett szállítási időhöz képest az átlagos késés 23 óra volt.
A türelmi idő egyre fogy
Az időfaktor azért is kritikus, mert a kiszállítási türelmi idő egyre fogy, mind globális, mind hazai trendek szerint. A The Future Shopper Report** felmérése szerint világszerte a fogyasztók közel fele (48%) gyorsabb kiszállítást szeretne, ha egy dolgot megváltoztathatna az online vásárlása során. A fogyasztók által elvárt átlagos globális szállítási idő a 2022-es 2,36 napról 2023-ra 2,15 napra csökkent.
Nemzetközi porondon az elvárások termékkategóriánként nagyban eltérnek: az egészségügyi és gyógyszeripari termékek, valamint az alkohol és a pénzügyi termékek esetében is az átlagosnál gyorsabb szállítást várnak el a nemzetközi színtéren vásárlók, a várható szállítási idő ezekben az esetekben 1,59 és 1,73 nap között mozog. A grafikon másik végén a gépjárművek és kiegészítők, valamint a ruházat és divat kategóriák találhatók. A fogyasztók ezekben a kategóriákban mutatnak nagyobb türelmet.
A magyar vásárlók sem a türelmükről híresek
A Cégmenedzser felmérése a magyar piacot vizsgálta. Az eredmények szerint az ételkiszállítást érthető módon szinten azonnal kérjük (93% várja 2 órán belül), de a magyar válaszadók megdöbbentő, 37%-a nyilatkozott úgy, hogy az élelmiszerszállításra is csak 2 órát hajlandó várni, hasonlóan a nemzetközi számhoz, ami 40%. Az egyéb FMCG-termékek, például az egészségügyi és gyógyszeripari termékek vagy az alkohol nálunk is TOP helyezést értek el, itt is ultragyors kiszállítást várunk; a fogyasztók közel fele 24 órán belüli szeretné megkapni ezeket a termékeket.
Meglepő, hogy minden kereskedelmi területen vannak vásárlók, akik 2 órán belül várják el a szállítást, illetve, hogy a megkérdezettek közel egyharmada a játékok, szépségápolási termékek kiszállítását is egy napon belül várná el.
“Az időfaktorral kapcsolatos szállítási problémák hátterében gyakran a vállalatok belső folyamatainak és erőforrás-kezelésének hiányosságai állnak, amelyek hosszútávon befolyásolják a vásárlói elégedettséget, a hírnevet, de középtávon hatnak a cég árbevételére is.” - mutatott rá Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Szoftver Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
Kereskedők, ezekre figyeljetek!
A Cégmenedzser felmérése arra is rákérdezett, mitől lennének még elégedettebbek az online vásárlók, azaz milyen területen fejlődhetnének még az online kereskedők.
A vásárlók válaszai egyértelműen jelzik, hogy az online vásárlásokkal kapcsolatos elvárások növekednek. A fogyasztók több mint 60%-a ingyenes visszaküldést vár el, de hasonló arányban szeretnének hiteles(ebb) véleményeket olvasni az online piactereken, és az egyszerűbb termékvisszaküldés is kulcsfontosságú faktor már.
A válaszadók közel harmadának (28,3%) fontos, hogy lássa az aktuális készleteket, és gyors információkat kapjon a megrendelés státuszáról (24,7%). A gyorsabb kiszállítás minden 5. embernek kulcskérdés.
“A vásárlók információ éhsége olyan, amit azonnal ki kell elégíteni, hogy ne veszítsük el őket; egy vállalatirányítási rendszer képes kezelni a készletezési, termékkezelési folyamatokat, így lehetővé téve a termékek gyorsabb kiszállítását, ill. cseréjét. Az automatizmusok összességében a teljes e-kereskedelmi folyamatot hatékonyan támogathatják. - kommentálta a Cégmenedzser Kft. vezetője.
* Cégmenedzser online felmérés, online vásárlók, 2023 október, 650 fő
**The Future Shopper Report, 2023