Államadósság, avagy miért igazságtalan az EU?
A bizottság kifogásolja, hogy a hiánycsökkentő intézkedések szerinte nem hoznak fenntartható eredményt, ezért a maga részéről a következő évekre ismét a hiány 3 százalék fölé emelkedését és a kormányzati adósság növekedését jósolja. Közben az unió egyetlen rossz szót sem ejt Spanyolországról, pedig a spanyol kormány töredelmesen bevallotta, hogy a tavalyra vállalt deficitcélt nem sikerült teljesíteni, és az eredetileg kitűzött idei cél sem érhető el.
Sőt, a piac is igazságtalannak tűnik: a spanyol állampapír-árveréseken hullámzik ugyan a hozamjegyzés, de a finanszírozhatóság határának számító 7-8 százalékot nem éri el, miközben a magyar állampapír-hozamok az összes lejáratra 7-9 százalék között vannak. Németország például az Európai Unió egyik legrosszabb "tanulója" a kormányzati adósságnak a hazai össztermékhez (GDP) viszonyított arányában. 2011-ben a német adósság a GDP 81,7 százalékával volt egyenértékű az Európai Bizottság becslése szerint.
Ez az az arány, amely legföljebb 60 százalékos lehetne a Stabilitási és Növekedési Paktum szerint. Mindazonáltal Németország osztályzata a lehető legjobb minden hitelminősítőnél, és a brüsszeli bizottság sem zaklatja. Spanyolország kormányzati adósságának aránya a brüsszeli becslés szerint a 2010-es 61 százalékról tavalyra 66 százalékra nőtt a GDP-hez képest, ám ennek dacára a bizottság nem pirongatja az eddiginél szigorúbban, a Standard and Poor's hitelminősítő pedig az elsőrendű kategóriában "A" osztályzattal tartja nyilván a spanyol szuverén adósságot.
Eközben Magyarországon a kormányzati adósság aránya a 2010-es 81,3 százalékról a múlt év közepére 77,7 százalékra csökkent (bár az év végére ismét 80,3 százalékra szökött fel), mégis a Standard and Poor's csak "BB plusz"-ra érdemesíti, és az Európai Bizottság is összevonta a szemöldökét. Hogy lehet ez? A piac diktálja e kettős mércét az EU-nak, vagy fordítva? A megoldás olyan egyszerű, amilyen kellemetlen, legalábbis Magyarországra nézve: senki sem diktál, és nincs kettős mérce.
Egységesen megítélhető, miként alakul, és mikor milyen éppen egy-egy ország adósságtörlesztő, adósságfinanszírozó képessége - ez ugyanis a döntő mozzanat. Ebben pedig nem csak Németország, hanem Spanyolország is jelentős előnyben van Magyarországgal szemben.