Érezhetően romlott a német fogyasztók hangulata
 
			
		    A nyári hónapok erőteljes javulása után  szeptemberben megtört az emelkedő dinamika és érzékelhető csökkenésre  váltott a Gfk fogyasztói hangulatindexe. Az október első felében  elvégzett felmérés szerint a fogyasztók gazdasági és jövedelmi  várakozásainak romlása mellett a vásárlási hajlandóság is visszaesett. 
    
Az  intézet előrejelzése szerint az októberi mínusz 1,7 pontról mínusz 3,1  pontra süllyed a hangulatindex novemberben. Elemzők mérsékeltebb  csökkenéssel, mínusz 2,8 ponttal számoltak novemberre. Egy évvel  ezelőtt, tavaly októberben még 9,8 ponton, novemberben pedig 9,6 ponton  állt a hangulatindex értéke.
    
A Gfk metodikája szerint a  hangulatindex nulla pont feletti értéke azt jelzi, hogy a fogyasztás  éves összevetésben emelkedik, a nulla pont alatti érték pedig csökkenést  mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos  változást jelez minden egyes pont.
    
Az optimizmus elillant  októberben az új koronavírussal fertőzöttek számának emelkedése miatt, a  német fogyasztók a járvánnyal kapcsolatos intézkedések további  szigorítására számítanak - mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója.  Hozzátette, a megkérdezettek háromnegyede "nagy vagy nagyon nagy  veszélynek" tartja a járványt, és több mint felük aggódik saját  személyes jövője miatt.
    
Októberben a gazdasági kilátások  megítélése romlott a legnagyobb mértékben, és először csökkent öt  egymást követő hónap emelkedése után. A fogyasztók gazdasági  kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 17 ponttal, 7,1  pontra zuhant. A jó hír az, hogy még mindig a pozitív tartományban  tartózkodik ez az érték, ráadásul jócskán meghaladja a tavaly októberi  mínusz 13,8 pontot. 
    
A fogyasztók nyilván megértették, hogy a  gazdaság talpraállási folyamata a korábban remélt gyors ütemről  lassulásra váltott a járvány erős terjedésének következtében. Ráadásul a  legfontosabb kereskedelmi partnerek, Mint Franciaország, Spanyolország  és Nagy-Britannia szintén ezzel a problémával küzdenek, így az exportra  nem lehet számítani a következő hónapokban.
    
A derűlátás  megfogyatkozása a jövedelmi várakozásokat számszerűsítő alindexet is  lerántotta, a szeptemberi 16,1 pontról 9,8 pontra, ami már nagyon messze  áll az egy évvel korábbi 39,0 pontos értéktől. A növekvő fertőzési  ráták visszavetik a vendéglátást és a turizmust, így az ezen ágazatokban  dolgozóknak a korábban reméltnél tovább kell rövidített munkaidőben  dolgozniuk. Sok vállalkozást fenyeget fizetésképtelenség, ami ha  bekövetkezik, a munkanélküliség emelkedéséhez és a háztartások  jövedelmének csökkenéséhez vezet.
    
A jövedelmi várakozásokkal  ellentétben a vásárlási hajlandóság enyhén romlott. A vásárlási  hajlandóságot számszerűsítő mutató értéke 1,4 ponttal, 37,0 pontra  süllyedt októberben, de már 14,7 ponttal marad el az egy évvel ezelőtti  51,7 ponttól.
    
Németországban is mind többen fertőződnek meg az új  koronavírussal, és csütörtökön először több mint tízezer új esetről  adtak számot. Rolf Bürkl közölte, hogy a fogyasztói hangulat  stabilizálódása a fertőzési ráták alakulásától függ majd a következő  hónapokban.
 
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
				     
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                        