Kétszer olyan gyorsan nőtt a régió digitális gazdasága a COVID-19 miatti kényszerleállás alatt

Majdnem kétszer olyan gyorsan nőtt Kelet-Közép-Európában a digitális gazdaság a pandémia első öt hónapjában, mint az elmúlt két évben – olvasható a McKinsey legfrissebb elemzésében. A globális tanácsadó cég adatai szerint 2020 januárja és májusa között a térségben több mint 14 százalékos növekedési ütemet mutatott fel a digitális gazdaság, megközelítve a 2019-es egész éves bővülés mértékét.

Kétszer olyan gyorsan nőtt a régió digitális gazdasága a COVID-19 miatti kényszerleállás alatt

Fordulópontot hozott térségünk digitális átalakulásában a koronavírus, amelyben komoly szerepet játszott, hogy 12 millió új online felhasználó jelent meg ebben az időszakban a régióban – írja a McKinsey tanulmánya. A tanácsadó cég két évvel ezelőtt Kelet-Közép-Európa tíz, erős digitális növekedési potenciált mutató országát vette górcső alá, olyan digitális kihívókként vizsgálva Bulgáriát, Csehországot, Horvátországot, Lengyelországot, Lettországot, Litvániát, Magyarországot, Romániát, Szlovákiát és Szlovéniát, amelyek képesek lehetnek az úgynevezett digitális éllovasok (skandináv államok, Benelux-országok, Írország és Észtország) nyomába eredni és lemásolni azok sikereit.

A növekedés ellenére nem csökkent a lemaradás

A 2018-as kutatás szerint a gazdaság masszív mértékű digitalizálása 2025-re 200 milliárd eurót tehet hozzá a térség GDP-jéhez. A most megjelent, Digital Challengers in the next normal in Central and Eastern Europe címet viselő friss elemzésből kiderül, hogy 2017 és 2019 között a régió digitális gazdasága évente csaknem nyolc százalékkal nőtt. Tavaly nagyjából 2 százalékkal teljesítette túl a szokványosnak tekinthető üzletmenetet követő forgatókönyvet, mintegy 94 milliárd eurós értéket érve el. Mivel azonban a digitális éllovasoknak ennél gyorsabban sikerült bővülniük, Kelet-Közép-Európának még nagyobb lett a lemaradása velük szemben.


„Kelet-Közép-Európa láthatóan további digitális növekedési potenciállal rendelkezik. A világjárványról pedig kiderült, hogy fordulópontot jelentett a digitális transzformációban. Nem azért, mert különösebben megváltoztatta volna ennek módját, hanem azért, mert még inkább kihangsúlyozta az átalakulás fontosságát” – mondta Jurica Novak, a McKinsey közép-európai ügyvezető partnere, a jelentést készítő csapat vezetője.

Meglepő és maradandó változások felhasználói oldalon

Felmérésében a tanácsadó cég azt állapította meg, hogy Kelet-Közép-Európában csaknem 12 millió új online felhasználó jelent meg a kényszerleállás alatt, ami több, mint Horvátország, Szlovákia és Szlovénia lakossága együttvéve. Figyelemre méltó, hogy a legkiugróbb növekedést a 65 év feletti korcsoportban regisztrálták, ahogyan az is: a válaszadók körülbelül 70 százaléka készül arra, hogy a járványt követően is használni fogja az új, digitális szolgáltatásokat.


A McKinsey friss jelentése szerint a régió jó alapokkal rendelkezik a digitális átalakulás eredményes folytatásához a válság után kialakuló új alapállapotban is. A kedvező adottságok közé sorolható az erős makrogazdasági teljesítmény (az egy főre eső GDP 115%-os bővülése 2004 és 2019 között), a kiváló minőségű digitális infrastruktúra, valamint a vibráló, sikerorientált digitális ökoszisztéma, benne Kelet-Közép-Európa „unikornisaival”, az összesen mintegy 31 milliárd eurót érő legnagyobb startupokkal. Ezeken túl a régió jó alap- és középfokú oktatási rendszerrel büszkélkedhet, valamint egy bőséges tehetségbázissal: 2019-ben 216 ezer diplomát osztottak ki természettudományokban, technológiai szakokon, mérnöki tudományokban és matematikában.


„A járvány alatt rengeteget fejlődött a digitális alkalmazkodóképesség, valamint a már meglévő alapok óriási lehetőséget jelentenek azoknak a vállalatoknak, amelyek már a kitörés előtt befektettek a digitalizálásba” – vélekedett Jurica Novak. Ugyanakkor a szakember szerint komoly nyomást gyakorolnak más szervezetekre is, különösen a digitális alkalmazkodásban lemaradó állami szektorra, továbbá a kis- és középvállalkozásokra, hogy ők is minél gyorsabban álljanak át az ügyfeleikkel történő digitális kapcsolattartásra. 


Nem véletlen, hogy épp a bankok és telekommunikációs cégek vannak az ügyfelekkel való digitális kommunikáció élvonalában. Ezek a vállalatok már évekkel ezelőtt jelentős erőforrásokat fektettek a digitális technológiákba és elkötelezték magukat a digitalizáció mellett – ez hozta meg az eredményét” – mondta Bacsó Gergely, a McKinsey digitális szakértő partnere. Hozzátette: „Ez figyelmeztetés lehet más szektorok, így például az állami szektor, a kiskereskedelem (ruházati és az élelmiszerkereskedelem egyaránt), valamint a biztosítási szektor számára, hogy ideje felgyorsítaniuk a saját digitális átalakulásukat.”

Átfogó szemlélet kell a sikeres átalakuláshoz

A jelentés készítői szerint átfogó, minden érdekelt felet tömörítő, közös fellépésre van szükség a kelet- közép-európai digitális potenciál minél jobb kiaknázásához. Annak érdekében, hogy a transzformáció a koronavírus-válság után  is eredményes lehessen, a McKinsey szakértői átfogó megközelítést javasolnak a vállalkozásoknak, amelynek ugyanúgy része az ügyfélinterakciók digitalizálása, a működés optimalizálása, valamint az informatikai rendszerek modernizációja.


Mivel a COVID-19 járvány felgyorsította a digitális transzformációt, a politikai döntéshozókat ez arra ösztökélheti, hogy több közszolgáltatást költöztessenek az internetre, olyan digitális ökoszisztémát hozva létre, amelyben az egyének és a vállalkozások könnyebben boldogulhatnak. Ehhez hozzátartozik a vállalkozói szellem támogatása, speciális ösztönzők kialakítása a digitalizálódó kkv-knak, továbbá az együttműködés olyan technológiai klaszterekkel, amelyek javítják a régió versenyképességét.


A COVID-19 kapcsán a cégeknek világszerte gyorsan kellett reagálniuk az új helyzetre, hogy megóvhassák a dolgozóik és ügyfeleik egészségét, hogy biztosítani tudják az ellátási láncaik működését és megtarthassák pénzügyi eredményességüket. „A fogyasztók megnyerése érdekében a vállalatoknak teljes körű digitalizációra van szükségük, amely egyaránt felöleli az üzleti működés igényeit és a termékfejlesztés eszköztárát, továbbá beépít modern megközelítéseket, mint például a „design thinking”, illetve az adatalapú megközelítések. Csak így tudják javítani a minden szektorra sajátosan jellemző ügyfélélményt és érhetnek el jobb pénzügyi eredményeket” – tette hozzá Jánoskuti Levente, a McKinsey & Company budapesti irodavezető partnere.


Jurica Novak a régiós szintű együttműködés kiszélesítését és intenzívebbé tételét is kiemelte a tanulmány tanulságai közül, a digitális menetrend előmozdítása és a térség egységes digitális piaci lehetőségeinek kiaknázása érdekében. „A digitális kihívók együttesen 100 millió állampolgárt és 1,5 billió euró GDP-t képviselnek, amivel ők a világ tizenkettedik legnagyobb gazdasága” – hangsúlyozta a szakember. Szerinte Kelet-Közép-Európának úgy van esélye megragadni a jövőbeni növekedés lehetőségét, ha az egyes országok képesek üzleti-, illetve közszférájukban legalább olyan üteműre gyorsítani a digitális transzformációt, amilyen sebességgel a hazai felhasználók szintjén zajlik a folyamat.

Hozzászólások

Mennyit is keres valójában egy IT-szakember?

Közel ezer IT-szakember bevonásával készített felmérést a No Fluff Jobs állásportál, akik azzal forradalmasítják az IT-toborzást, hogy hirdetőiknek kötelezővé tették a fizetési sáv megadását. A portál online kérdőíves kutatásának célja az volt, hogy világos képet kapjunk arról, milyen céges juttatások és előnyök fontosak valójában az informatikusok számára, de az is kiderült, pontosan mennyit keres átlagosan egy szakember.
2020. 10. 30. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Online tartják az idei nemzeti kiberbiztonsági konferenciát

Online tartják meg az idei nemzeti kiberbiztonsági konferenciát november végén.
2020. 10. 29. 22:10
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezer álláskereső kezdheti meg az informatikai képzést

Közel ezren kezdhetik meg a Gazdaságvédelmi akcióterv részeként meghirdetett Újratervezés programra épülő informatikai képzéseket október 28-ától, ez a program is segíti a koronavírus-járvány miatt pályamódosításra, újrakezdésre kényszerült álláskeresőket - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel szerdán.
2020. 10. 28. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új megoldás pörgeti fel a negyedik ipari forradalmat

Új szintre emeli az ipari automatizációt a Schneider Electric az Innovation Summiton bemutatott EcoStruxure™ Automation Expert megoldással. A szoftverközpontú ipari automatizálási rendszer megtestesíti a társaság „univerzális automatizálsáról” alkotott elképzelését.
2020. 10. 28. 11:45
Megosztás:
Hozzászólások:

Újraindítás helyett újragondolás: az okos vállalatoké a jövő a pandémia után

A koronavírus újraírta a játékszabályokat az üzleti életben is: megváltoztak a működési körülmények, kiélezettebb lett az ügyfelekért folytatott versengés, miközben sok területen a hirtelen gazdasági visszaesés miatt szűkülnek a források. A pandémia megmutatta, hogy ebben az új helyzetben a digitalizáció már nem cél, hanem sokaknak az egyetlen eszköz lehet a túlélésre. Az IBM szerint a vállalatoknak nem újraindítani kell magukat, hanem újragondolni a működésüket. Ehhez ad támpontokat október 27-én az IBM a Think Digital Summitonline konferencia, amelyen ingyenesen lehet részt venni.
2020. 10. 21. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Idén megéri HR technológiai megoldásokba fektetni

2019-ben, több mint 5 milliárd dollár értékben fektettek be HR technológiákra fókuszáló vállalkozásokba. A trend várhatóan idén tovább erősödik a befektetői bizalom visszatérése után, a pandémiás helyzet egyértelműen felerősítette az iparág létjogosultságát, főleg a munkavállalói elkötelezettség és a kiválasztást erősítő megoldások terén.
2020. 10. 20. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A mesterséges intelligencia alkalmazását segítő központok jönnek létre

A Mesterséges Intelligencia (MI) stratégia egyik kiemelt célja, hogy a magyar kis- és középvállalkozások (kkv) termelékenysége 2030-ig mintegy 26 százalékkal nőjön az MI technológiáknak köszönhetően; az alkalmazások használatának széles körű ösztönzése érdekében megalakul az MI Innovációs Központ, a Nemzeti MI Lab pedig a kutatói munkában kap szerepet - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel vasárnap.
2020. 10. 19. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Melyik dalt dúdolom? A Google most már ezt is felismeri!

Most zajlik a Google Search on 2020 konferenciája és több komoly áttörést is bejelentett a keresőóriás. A jövő hónaptól nem csak sokkal pontosabb találatokat kapunk, de akár dúdolhatunk is a Google-nak!
2020. 10. 17. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Okostelefon és okosóra után itt az okosdoboz!?

A különböző iparágakat eltérően érintette a járvány miatt kialakult helyzet: volt, ahol kevesebb csomagolóanyagra volt szükség, de volt, ahol a tavaszi „karantén-zárás” miatt a megszokott mennyiség sokszorosára nőtt az igény. Ilyen terület volt például az e-kereskedelem és az FMCG szektor. Összességében elmondható, hogy a járvány a csomagolóiparban is fokozott hatékonyságot követelt meg, és ez még inkább az innováció felé terelte a gyártókat.
2020. 10. 15. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A kibertér veszélyeiről indít kampányt a rendőrség

A kibertérben lévő veszélyek ellen új bűnmegelőzési kampányt indít a rendőrség - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata szerdán a honlapján.
2020. 10. 15. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így lehetnek versenyképesek az adatközpontok

Fontos megkülönböztető tényező lehet a riválisokkal szemben a fenntarthatóság az adatközpontot üzemeltető cégek többsége szerint, ugyanakkor alig több mint 40 százalékuknak van stratégiája arra, hogyan érje el ezt a célt – derül ki a 451 Research kutatásából. A legtöbb szolgáltató az ügyfélelvárások miatt javítana az általa működtetett adatközpont fenntarthatóságán és hatékonyságán.
2020. 10. 14. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Kaspersky a NAV nevében folyó adathalász-akcióra derített fényt

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nevében, adóvisszatérítést ígérő adathalász-akcióra derítettek fényt a Kaspersky kutatói - közölte a kiberbiztonsági vállalat pénteken az MTI-vel.
2020. 10. 10. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mely vállalkozásokat érinti a legérzékenyebben az online számla-adatszolgáltatás 3.0?

Utolsó felvonásához érkezett a valós idejű számla-adatszolgáltatás azzal, hogy elérhetővé vált a 3.0-ás verzió informatikai sémája és műszaki leírása a fejlesztők számára. „A programozók már munkához láthatnak, és nem is szabad túl sokáig halogatni! Mert bár elvileg csak 2021 áprilisától számíthatnak szankciókra azok a vállalkozások, akik nem az új adatstruktúra szerint szolgáltatnak adatot, de csak az fogja tudni megfelelően működtetni a rendszert, aki már januárban átáll, és az áprilisig tartó időszakot tesztelésre használja.” – figyelmeztetett Poór Károly, az SDSYS Zrt. cégvezetője.
2020. 10. 06. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Cápa cégébe fektetett a Széchenyi Alapok

A Széchenyi Alapok 260 millió forinttal szállt be Moldován András, népszerű startup befektető „cápa” agrárinformatikai rendszerfejlesztő cégébe. Az Animalsoft Kft. a Livestocker precíziós állattenyésztési szoftver platformját fejleszti tovább az összegből.
2020. 10. 05. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az online piacterek menthetik meg a magyar vállalkozásokat

A pandémia alatt a kkv-k több mint harmada növelte eladásait az online piactereken – derül ki a GKI és az eMAG reprezentatív kutatásából. A felmérésben többek között azt vizsgálták, hogy a hazai kis- és középvállalkozások hogyan tudtak alkalmazkodni a koronavírus-járvány miatti állapotokhoz, milyen a digitális felkészültségük és milyen lépéseket tettek az online értékesítésre való átállás érdekében. A válaszadók 63 százalékánál felértékelődött az internetes piactereken való értékesítés, azonban mindössze 10 százalékuk érzi úgy, hogy az átlagnál magasabb a digitális felkészültsége. A kutatásból az is kiderül, hogy bár a megkérdezettek háromnegyede felismerte, hogy a digitalizáció a kulcs a koronavírus okozta gazdasági nehézségek leküzdésére, több mint felük (54 százalék) nem tud fejleszteni ezen a téren a humán erőforrás hiánya miatt, a kitöltők közel negyede pedig ebből az okból webáruházat sem üzemeltet. A vizsgált kkv-k több mint felénél a digitalizációért és a közösségimédia-felületek kezeléséért a tulajdonos egy személyben felel.
2020. 10. 01. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Vevőket hozhatna a magyar vállalkozásoknak egy ingyenes marketingeszköz

Létezik egy ingyenesen elérhető felület, ami óriási hasznot hozhatna a magyar kisvállalkozásoknak – a legtöbben egyelőre mégsem használják ki. Langmár Zsuzsa kommunikációs szakértő szerint a koronavírus idején különösen fontos, hogy éljünk ezzel a lehetőséggel.
2020. 10. 01. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Évente 60 millió tonnával csökkentheti a felhőre való átállás a szén-dioxid-kibocsátást

Az Accenture kutatása szerint a nyilvános felhőbe való áttérés jelentős szén-dioxid-kibocsátáscsökkenést eredményezne. Ennek mértéke globális szinten közel 60 millió tonna évente, az összes informatikával kapcsolatos kibocsátás 5,9%-a, amely egyenértékű azzal, mintha 22 millióval kevesebb autó lenne forgalomban.
2020. 10. 01. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kibertámadás érte az amerikai kórházakat

Kibertámadás érte az Egyesült Államok több mint 400 kórházának számítógépes rendszerét - jelentette helyi idő szerint hétfőn este az NBC televízió.
2020. 09. 29. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jönnek az Újratervezés programra épülő informatikai alapképzések

Október 1-jétől lesznek elérhetőek az Újratervezés programra ráépülő informatikai alapképzések; a programot sikeresen teljesítők Java-programozó, Webfejlesztő-frontend, tesztelő- vagy üzemeltetőképzés közül választhatnak az ujratervezes.nive.hu oldalon - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón.
2020. 09. 29. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az ABB új megoldásokat mutat be a Kínai Nemzetközi Ipari Vásáron az okos gyártás és az intelligens egészségügyi ellátás fejlesztésére

Az ABB új, iparágvezető IRB 1300-as robotja, Robotics Pharmacy automatizálási rendszere, és vezető autóipari megoldása, a PixelPaint egyaránt a nagyobb rugalmasság elérését szolgálják a gyorsan változó üzleti környezetben.
2020. 09. 28. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások: