Kétszer olyan gyorsan nőtt a régió digitális gazdasága a COVID-19 miatti kényszerleállás alatt

Majdnem kétszer olyan gyorsan nőtt Kelet-Közép-Európában a digitális gazdaság a pandémia első öt hónapjában, mint az elmúlt két évben – olvasható a McKinsey legfrissebb elemzésében. A globális tanácsadó cég adatai szerint 2020 januárja és májusa között a térségben több mint 14 százalékos növekedési ütemet mutatott fel a digitális gazdaság, megközelítve a 2019-es egész éves bővülés mértékét.

Kétszer olyan gyorsan nőtt a régió digitális gazdasága a COVID-19 miatti kényszerleállás alatt

Fordulópontot hozott térségünk digitális átalakulásában a koronavírus, amelyben komoly szerepet játszott, hogy 12 millió új online felhasználó jelent meg ebben az időszakban a régióban – írja a McKinsey tanulmánya. A tanácsadó cég két évvel ezelőtt Kelet-Közép-Európa tíz, erős digitális növekedési potenciált mutató országát vette górcső alá, olyan digitális kihívókként vizsgálva Bulgáriát, Csehországot, Horvátországot, Lengyelországot, Lettországot, Litvániát, Magyarországot, Romániát, Szlovákiát és Szlovéniát, amelyek képesek lehetnek az úgynevezett digitális éllovasok (skandináv államok, Benelux-országok, Írország és Észtország) nyomába eredni és lemásolni azok sikereit.

A növekedés ellenére nem csökkent a lemaradás

A 2018-as kutatás szerint a gazdaság masszív mértékű digitalizálása 2025-re 200 milliárd eurót tehet hozzá a térség GDP-jéhez. A most megjelent, Digital Challengers in the next normal in Central and Eastern Europe címet viselő friss elemzésből kiderül, hogy 2017 és 2019 között a régió digitális gazdasága évente csaknem nyolc százalékkal nőtt. Tavaly nagyjából 2 százalékkal teljesítette túl a szokványosnak tekinthető üzletmenetet követő forgatókönyvet, mintegy 94 milliárd eurós értéket érve el. Mivel azonban a digitális éllovasoknak ennél gyorsabban sikerült bővülniük, Kelet-Közép-Európának még nagyobb lett a lemaradása velük szemben.


„Kelet-Közép-Európa láthatóan további digitális növekedési potenciállal rendelkezik. A világjárványról pedig kiderült, hogy fordulópontot jelentett a digitális transzformációban. Nem azért, mert különösebben megváltoztatta volna ennek módját, hanem azért, mert még inkább kihangsúlyozta az átalakulás fontosságát” – mondta Jurica Novak, a McKinsey közép-európai ügyvezető partnere, a jelentést készítő csapat vezetője.

Meglepő és maradandó változások felhasználói oldalon

Felmérésében a tanácsadó cég azt állapította meg, hogy Kelet-Közép-Európában csaknem 12 millió új online felhasználó jelent meg a kényszerleállás alatt, ami több, mint Horvátország, Szlovákia és Szlovénia lakossága együttvéve. Figyelemre méltó, hogy a legkiugróbb növekedést a 65 év feletti korcsoportban regisztrálták, ahogyan az is: a válaszadók körülbelül 70 százaléka készül arra, hogy a járványt követően is használni fogja az új, digitális szolgáltatásokat.


A McKinsey friss jelentése szerint a régió jó alapokkal rendelkezik a digitális átalakulás eredményes folytatásához a válság után kialakuló új alapállapotban is. A kedvező adottságok közé sorolható az erős makrogazdasági teljesítmény (az egy főre eső GDP 115%-os bővülése 2004 és 2019 között), a kiváló minőségű digitális infrastruktúra, valamint a vibráló, sikerorientált digitális ökoszisztéma, benne Kelet-Közép-Európa „unikornisaival”, az összesen mintegy 31 milliárd eurót érő legnagyobb startupokkal. Ezeken túl a régió jó alap- és középfokú oktatási rendszerrel büszkélkedhet, valamint egy bőséges tehetségbázissal: 2019-ben 216 ezer diplomát osztottak ki természettudományokban, technológiai szakokon, mérnöki tudományokban és matematikában.


„A járvány alatt rengeteget fejlődött a digitális alkalmazkodóképesség, valamint a már meglévő alapok óriási lehetőséget jelentenek azoknak a vállalatoknak, amelyek már a kitörés előtt befektettek a digitalizálásba” – vélekedett Jurica Novak. Ugyanakkor a szakember szerint komoly nyomást gyakorolnak más szervezetekre is, különösen a digitális alkalmazkodásban lemaradó állami szektorra, továbbá a kis- és középvállalkozásokra, hogy ők is minél gyorsabban álljanak át az ügyfeleikkel történő digitális kapcsolattartásra. 


Nem véletlen, hogy épp a bankok és telekommunikációs cégek vannak az ügyfelekkel való digitális kommunikáció élvonalában. Ezek a vállalatok már évekkel ezelőtt jelentős erőforrásokat fektettek a digitális technológiákba és elkötelezték magukat a digitalizáció mellett – ez hozta meg az eredményét” – mondta Bacsó Gergely, a McKinsey digitális szakértő partnere. Hozzátette: „Ez figyelmeztetés lehet más szektorok, így például az állami szektor, a kiskereskedelem (ruházati és az élelmiszerkereskedelem egyaránt), valamint a biztosítási szektor számára, hogy ideje felgyorsítaniuk a saját digitális átalakulásukat.”

Átfogó szemlélet kell a sikeres átalakuláshoz

A jelentés készítői szerint átfogó, minden érdekelt felet tömörítő, közös fellépésre van szükség a kelet- közép-európai digitális potenciál minél jobb kiaknázásához. Annak érdekében, hogy a transzformáció a koronavírus-válság után  is eredményes lehessen, a McKinsey szakértői átfogó megközelítést javasolnak a vállalkozásoknak, amelynek ugyanúgy része az ügyfélinterakciók digitalizálása, a működés optimalizálása, valamint az informatikai rendszerek modernizációja.


Mivel a COVID-19 járvány felgyorsította a digitális transzformációt, a politikai döntéshozókat ez arra ösztökélheti, hogy több közszolgáltatást költöztessenek az internetre, olyan digitális ökoszisztémát hozva létre, amelyben az egyének és a vállalkozások könnyebben boldogulhatnak. Ehhez hozzátartozik a vállalkozói szellem támogatása, speciális ösztönzők kialakítása a digitalizálódó kkv-knak, továbbá az együttműködés olyan technológiai klaszterekkel, amelyek javítják a régió versenyképességét.


A COVID-19 kapcsán a cégeknek világszerte gyorsan kellett reagálniuk az új helyzetre, hogy megóvhassák a dolgozóik és ügyfeleik egészségét, hogy biztosítani tudják az ellátási láncaik működését és megtarthassák pénzügyi eredményességüket. „A fogyasztók megnyerése érdekében a vállalatoknak teljes körű digitalizációra van szükségük, amely egyaránt felöleli az üzleti működés igényeit és a termékfejlesztés eszköztárát, továbbá beépít modern megközelítéseket, mint például a „design thinking”, illetve az adatalapú megközelítések. Csak így tudják javítani a minden szektorra sajátosan jellemző ügyfélélményt és érhetnek el jobb pénzügyi eredményeket” – tette hozzá Jánoskuti Levente, a McKinsey & Company budapesti irodavezető partnere.


Jurica Novak a régiós szintű együttműködés kiszélesítését és intenzívebbé tételét is kiemelte a tanulmány tanulságai közül, a digitális menetrend előmozdítása és a térség egységes digitális piaci lehetőségeinek kiaknázása érdekében. „A digitális kihívók együttesen 100 millió állampolgárt és 1,5 billió euró GDP-t képviselnek, amivel ők a világ tizenkettedik legnagyobb gazdasága” – hangsúlyozta a szakember. Szerinte Kelet-Közép-Európának úgy van esélye megragadni a jövőbeni növekedés lehetőségét, ha az egyes országok képesek üzleti-, illetve közszférájukban legalább olyan üteműre gyorsítani a digitális transzformációt, amilyen sebességgel a hazai felhasználók szintjén zajlik a folyamat.

Hozzászólások

Hackertámadások miatt lerobbant a francia távoktatási rendszer

Újabb hackertámadások érték egymás után a harmadik nap a francia közoktatás távoktatási rendszerének (Cned) szerverét, amelyet a koronavírus-járvány bezárt iskolák tanulói és oktatói használnak - jelezte csütörtökön a francia oktatási tárca.
2021. 04. 09. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Szépen nőtt a Samsung profitja

Jelentősen nőtt a Samsung Electronics működési nyeresége a március végével záródott negyedévben.
2021. 04. 08. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment

Hazai HR és IT szakértői körben egyre gyakrabban merül fel az igény a szervezet által alkalmazott HR informatikai megoldások továbbfejlesztése, vagy új rendszer bevezetése iránt, de kevés olyan információforrás van, ami hiteles támpontot ad egy HR IT rendszer kiválasztásakor felmerülő kérdések megválaszolásához. A Deloitte HR digitalizációs trendek és irányok tanulmánya nemzetközi tapasztalatok alapján nyújt útmutatást a hazai HR és IT vezetők számára.
2021. 04. 05. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment

Hazai HR és IT szakértői körben egyre gyakrabban merül fel az igény a szervezet által alkalmazott HR informatikai megoldások továbbfejlesztése, vagy új rendszer bevezetése iránt, de kevés olyan információforrás van, ami hiteles támpontot ad egy HR IT rendszer kiválasztásakor felmerülő kérdések megválaszolásához. A Deloitte HR digitalizációs trendek és irányok tanulmánya nemzetközi tapasztalatok alapján nyújt útmutatást a hazai HR és IT vezetők számára.
2021. 04. 02. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lelassult a Huawei nyereségének és forgalmának növekedése

Jelentősen lassult a Huawei kínai telekommunikációs óriásvállalat nyereségének és forgalmának növekedése 2020-ban, miután az okostelefonok üzletága megsínylette a Huawei ellene elrendelt amerikai szankciókat - derült ki a vállalat Sencsenben tartott, videolinken keresztül az interneten is közvetített éves mérlegbeszámolóján.
2021. 03. 31. 14:45
Megosztás:
Hozzászólások:

Közzétette féléves jelentését a Delta Technologies – 8,2 milliárd forintos árbevételt ért el a tőzsdei informatikai cég

A mai napon közzétette féléves jelentését a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Delta Technologies Nyrt. A BÉT honlapján publikált jelentés szerint a társaság árbevétele a féléves periódus alatt közel 8,2 milliárd forint volt. A társaság adózás előtti eredménye pedig a vírushelyzet okozta gazdasági megtorpanás ellenére is megközelítette a 210 millió forintot.
2021. 03. 30. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A 4iG tulajdonába kerülhet a DIGI

Előzetes megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS konzorcium tulajdonában lévő DIGI Csoport magyar érdekeltségeinek a megvásárlásáról - közölte a 4iG az MTI-vel hétfőn.
2021. 03. 29. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Miért esünk könnyen áldozatul az SMS csalásoknak?

Egy új csalássorozat terjed hazánkban, amely a járvány és a korlátozó intézkedések hatására egyre népszerűbb házhozszállítást igyekszik kihasználni. A koronavírus járvánnyal kapcsolatban a biztonsági szakemberek már többször említették, hogy a kiberbűnözők nagyon kreatív módon igyekeznek kihasználni az aktuális híreket, körülményeket. Nincs ez másképp most sem: az elmúlt napokban a webshopos vásárlások számának növekedéséhez igazodva futárszolgálatok nevében küldenek üzeneteket a csalók.
2021. 03. 28. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új, nyílt bankolásra épülő alkalmazást fejlesztett a Gránit Bank

Új típusú, nyílt bankolásra épülő alkalmazást fejlesztett és vezetett be a Gránit Bank - közölte a pénzintézet az MTI-vel pénteken.
2021. 03. 27. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Három hónapig ingyenesen foglalkoztathatók IT-s diákok

2021 év elején újabb lehetőség nyílt IT munkaerő-utánpótlásra, amelynek keretében azon mikro-, kis- és középvállalatok, akik főtevékenysége az IKT iparágba tartozik, személyenként 240 óra erejéig (azaz kb. 3 hónapig) ingyenesen foglalkoztathatnak informatikus juniorokat. Az elmúlt két hónapban 118 hazai cég élt a lehetőséggel – ezzel a kvóta több mint felét kiaknázták.
2021. 03. 25. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

154 millió egy házért, ami a valóságban nem is létezik, és a Marson található

Több mint félmillió dollárért (154 millió forintért) kelt a napokban a világ első nem helyettesíthető tokenként (NFT) kínált háza - adta hírül szerdán a CNN.
2021. 03. 25. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Vigyázzunk a csomagküldős csalókkal! Már egy sms-ből is baj lehet..

Riasztást adott ki a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete (NBSZ NKI), mert megnövekedett azoknak a káros hivatkozást tartalmazó sms-eknek a száma, amelyeket csalók csomagküldő szolgáltatók nevében küldenek. A rendőrség az ügyben nyomozást rendelt el.
2021. 03. 24. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az online értékesítést fejlesztik a digitalizációban élen járó bankok

A biztosítások keresztértékesítésére, a mobiltelefonon felvehető személyi kölcsön termék kialakítására és a bankkártyaigénylés megkönnyítésére fókuszáltak a digitális bajnokként számon tartott pénzintézetek - derül ki a Deloitte Digital által a világ 318 bankjának internet banki és mobil banki szolgáltatási palettáját összehasonlító kutatásából. Mivel a felmérés két évvel ezelőtt is elkészült, kiderült, hogy ki zárkózott fel, vagy épp maradt le az innovációs versenyben, ahogy az is, hol tart a magyar bankok digitalizációja.
2021. 03. 19. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új AI-technológián alapuló megoldás segíti a céges kartelltevékenységek felderítését

Már Magyarországon is elérhető a vállalatokon belüli kartelltevékenységek azonosítását és kiszűrését elősegítő, innovatív AI-alapú szolgáltatás, az Aiscension. A DLA Piper által nyújtott szoftveres támogatás forradalmasítja a kockázatfeltárást azáltal, hogy ötvözi a kartellekkel kapcsolatos széleskörű jogi háttértudást a mesterséges intelligencián alapuló technológiák előnyeivel.
2021. 03. 18. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezermilliárd dolláros károkat okoznak a kiberbűnözők

Tavaly ezermilliárd dollár fölé, a globális GDP több mint 1 százalékára emelkedett a kiberbűnözők által okozott károk összege - írta a Generali Biztosító és az informatikai biztonsággal foglalkozó Black Cell Kft. az MTI-nek küldött közös közleményben.
2021. 03. 17. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Intelligens edge, avagy intelligens peremhálózat: a telekommunikáció és technológia együttműködésének új növekedési lehetősége

A technológiai és a telekommunikációs vállalatok növekedésének egyik hajtómotorja az intelligens edge fejlődése lehet - állapítja meg a Deloitte legfrissebb tanulmánya. A TMT iparág jövőjével foglalkozó elemzés szerint a peremhálózati megoldások következő szintje, az intelligens „változat” új lehetőséget teremt a technológiai és kommunikációs vállalatok számára.
2021. 03. 17. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kilőtt a kínai mobiltelefon-export

Kínában rekordmértékben emelkedett a mobiltelefonok kiszállítása februárban tavaly februárral összevetve, amikor a koronavírus járvány miatt szigorú korlátozások voltak életben az ázsiai országban.
2021. 03. 16. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Többségi részesedést szerzett egy magyar SAP-tanácsadó vállalatban az osztrák Plaut

A Plaut osztrák IT-vállalat többségi részesedést szerzett az SAP-tanácsadásra szakosodott magyar Netlife Consultingban, mely msg Plaut Hungary Kft. néven működik tovább - közölte az osztrák cég az MTI-vel.
2021. 03. 15. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Önvezető autók, távműtétek, ipari magánhálózatok – együttműködésre lépett a Delta Systems és a Vantage Towers Magyarország

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az egyik vezető magyar informatikai vállalat, a Delta Systems Kft. és Európa egyik vezető toronyvállalata, a Vantage Towers Magyarország. A partnerség keretében a két vállalat az ország második legnagyobb mobilhálózati infrastuktúrájára építhet közösen 5G, IoT (Dolgok Internete), Ipar 4.0 és Smart Building megoldásokat ipari, vállalati, intézményi és oktatási ügyfeleknek.
2021. 03. 12. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jönnek a digitalizált mosodák

Nyugat-Európában és a világ számos országában évtizedek óta megszokottnak számít, hogy a társasházakban, lakóparkokban, kollégiumokban és kempingekben mosodák üzemelnek, valamint önműködő, önkiszolgáló mosodahálózatok érhetőek el.
2021. 03. 11. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások: