Tőkeinjekciót kap a kínai vasúti ágazat
A szakemberek szerint a pénz arra lesz részben elegendő, hogy a jelentős pénzügyi gondokkal küzdő ágazatban rendezzék a kifizetetlen számlákat és újraindítsák a félbehagyott projekteket. A minisztérium a múlt héten 10 milliárd jüan (1,57 milliárd dollár) értékben hét éves lejáratú kötvényeket is értékesített. A CSR Corp Ltd, Kína legnagyobb vonatgyártója keddi közleményében már tudatta, hogy közel 6 milliárd jüan érkezett a számlájára és arra számít, hogy követeléseinek teljes összegét az idei utolsó negyedév hátralevő részében megkapja.
A cég elnöke, Csao Hsziao-kang (Zhao Xiaogang) egyúttal meggyőződését fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a vasúti hálózat kiépítésére vonatkozó hosszú távú kormányzati elképzelésekben nincs változás, s a tárca fizetési nehézségeit a globális gazdasági körülményekkel magyarázta. A China Daily (CD) című lap úgy értesült, hogy az államtanács, vagyis a kínai kormány az elmúlt hetekben a vasúti ágazat támogatásának folytatása mellett tette le a voksot, s jelenleg a nemzeti fejlesztési- és reformbizottság dolgozza ki a finanszírozás részleteit.
A bizottság kutatóintézetének munkatársa, Luo Zsen-csien (Luo Renjian) arra hívta fel a figyelmet, hogy a vasúti projektek nagy létszámú vidéki vándormunkást foglalkoztatnak és nagy a beszállítói kör is. Álláspontja szerint ezeknek a projekteknek a leállítása széles körben nem tarthat sokáig. A CD összeállításából kiderül, hogy több mint 10 ezer kilométeres vasútépítést (benne 5.400 kilométer alagúttal) függesztettek fel pénzhiány miatt.
A vasútépítő munkások nagy része hat hónapja nem kapott fizetést, a cement- és acélbeszállítók számláit nem fizették ki. Csao Csien (Zhao Jian), a Peking Egyetem professzora szerint ugyanakkor a 200 milliárd jüan csak a vándormunkások bérének és a beszállító vállalatok felé a tartozások kiegyenlítésére lesz elég, az építkezések folytatásához több befektetésre lenne szükség. Hozzátette: egyelőre nem világos az sem, hogy a július végi vencsoui (Wenzhou) vonatszerencsétlenség után félbehagyott szuperexpressz hálózatépítést az eredeti terveknek megfelelően fogják-e folytatni.
Más jelentések arról számoltak be, hogy az ország vasúthálózatának kétharmadát felépítő China Railway Groupnak, Ázsia egyik legnagyobb építő és tervező vállalatának a nettó nyeresége a harmadik negyedévben közel 50 százalékkal visszaesett az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ennek következtében részvényei a hongkongi tőzsdén hétfőn 14 százalékot estek. Az állami vállalat szerint a visszaesés a működtetési költségek növekedésével és a cég súlyos lengyelországi veszteségeivel magyarázható.
A lengyel útépítési projekt eddigi veszteségét 644 millió jüanra (101,3 millió dollár) teszik. A cég leányvállalata, a China Overseas Engineering Group (Covec) elsőként jutott Európában autópálya-építési lehetőséghez. A piaci áraknál jóval alacsonyabb összeggel elnyert megrendelés teljesítése közben azonban a Covec-nek pénzügyi problémái keletkeztek, idén májusban leállította a munkát, Varsó pedig júniusban felbontotta a szerződést és kártérítést követelt. (MTI)