Vonzóbb lett az autóipar a Covid-19 alatt?

A Covid-19 járvány nem kímélte a luxus fogyasztási cikkek piacát, és ez alól az autógyártók sem voltak kivételek. Jóllehet, kockázatok nyilván most is akadnak, a gépjármű-eladások látványosan magukhoz tértek, a cégek vezetői gyorsan léptek, hogy csökkentsék a költségeket, és a szabad pénzáramlás fokozatosan pozitívba fordul. A Fidelity International szakértői úgy vélik, hogy az ágazat most jó befektetési lehetőséget kínál.

Vonzóbb lett az autóipar a Covid-19 alatt?

Az autógyártás történelmileg mindig is szálka volt a kötvénybefektetők szemében, és sokszor konszenzuson alapuló alulsúlyozottság jellemezte. Az ágazat hajlamos a ciklikus gyengülésre, ráadásul tőkeintenzív jellege miatt rendszeres refinanszírozást is igényel, és nem szabad figyelmen kívül hagyni a gyártók márkafüggő finanszírozó cégeinek rollover-igényeit sem. A ciklikus jövedelem és a folyamatos refinanszírozási igény nem kellemes párosítás, és ez a múltban gyakran idézett elő magas bedőlési mutatókat az ágazaton belül.

Az üzemanyag-takarékosabb és az elektromos járművek közelmúltban tapasztalt elterjedése tovább fokozta a diszrupció veszélyét, egyben a jövőbe mutató befektetéseik fokozására is késztette a vállalatokat – mindennek hatására még jobban nőtt a kötvénykibocsátások mértéke. A VW és más gyártók dízelbotránya szintén nem javította az ágazat jó hírét a befektetők szemében.

Így aztán az év elején, amikor az ágazat szpredjei historikusan drága szinteken jártak, nem volt nehéz ferde szemmel nézni az autóipari kötvényekre. De ahogy a Covid-19 válság kibontakozott, az ágazat furcsa módon elkezdett egyre vonzóbb képet ölteni, sőt már-már a piaci átlagot meghaladó teljesítmény zálogaként kezdtünk tekinteni rá. Hogyan fordulhatott ez elő?

1. grafikon: A járvány által előidézett gazdasági egyensúlyvesztés vonzóvá tette az autóipari értékeltségeket



Függőleges tengely: Bázispont Kék vonal: Autóipari kötvények szpredje, mínusz a vállalati kötvények szpredje
Forrás: Fidelity International és ICE, 2020. augusztus. A szpred a Fidelity által az összes vállalati részvényre és az összes autóipari részvényre számított hitelgörbe ötéves medián szpredje. Az elemzés figyelembe vette a befektetési minősítésű és a magas hozamú kibocsátókat is. A diszkont kiszámításakor az autóipari szpredből kivontuk a vállalati szpredet.

Talpra állás a válság után

A kibontakozó válság első heteiben az autógyártók – sok más luxuscikk-gyártóhoz hasonlóan – a szinte totális jövedelemkiesés kilátásával szembesültek, hiszen az értékesítés összeomlott, és a gyártósorok is leálltak, miközben a költségbázisok változatlanok maradtak. A minősítő ügynökségek nem is haboztak megkongatni a vészharangot – a Renault-t és a Fordot az elsők között minősítették vissza magas hozamúra, de a többi cég leminősítésére is gyorsan és válogatás nélkül sor került. Sok vállalat historikus mércével mérve magas kamattal bocsátott ki kötvényeket, hogy így fedezze a riasztó mértékű készpénzfelhasználását: a Ford 9,625%-ot, a General Motors 6,8%-ot, és még a BBB+ minősítésű Hyundai is 6,375%-ot kínált (szemben a válság előtti kb. 3%-os finanszírozási kamatlábbal).

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

Bár ezek a kuponok drágák voltak, a gyártók bevállalták a költségeket, hogy ezáltal összekalapozzanak némi likviditást és bebizonyítsák, hogy az érthetően ideges hangulat közepette is képesek hozzáférni a piaci forrásokhoz.

Azóta viszont az értékesítési adatok a legtöbb nagyobb autógyártó régióban látványosan magukhoz tértek: először Kínában, majd az USA-ban (ahol az autókereskedőket áprilisban nélkülözhetetlen szolgáltatást nyújtó ágazattá minősítették), és nemrégiben Európában is. A lendület mögött az elhalasztott kereslet állt, de az eladások egy részét vélhetően olyan új vevők adták, akik inkább a saját autó biztonságát választották a potenciális fertőzésveszélyt jelentő tömegközlekedési eszközökkel szemben.
 
Bizonyára a kormányok által bejelentett programok is segítettek, bár ezeket jobban elaprózták, mint a korábbi használtautó-csere programokat. A termelés fokozatosan utolérte a keresletet, és a gyártók saját biztonsági protokollokat vezettek be, hogy a kapacitásnövelés érdekében újból munkába állíthassák a dolgozóikat. Figyelemre méltó, hogy mindez eddig látványos zökkenők nélkül zajlott, ami nem kis teljesítmény egy összetett, határokon átívelő ellátási láncokkal dolgozó ágazatban.

Jönnek a fekvőrendőrök…

Azért még nem felhőtlen az öröm, mivel a látóhatáron számos kockázat leselkedik az ágazatra. Ezek közül a legközvetlenebb a járvány újbóli fellángolása és az újabb korlátozások bevezetése, főleg ha a gyárak is ismét bezárásra kényszerülnek. Bár erre nyilván oda kell figyelni a befektetőknek, A Fidelitynél úgy vélik, a jövőbeli korlátozások lokalizáltabbak lesznek, és enyhébb gazdasági hatással járnak majd. A keresleti oldalon a felpattanás tartóssága bizonytalan, főleg mivel egyelőre nem tudják a szakemberek, hogy a tágabb gazdaságban végrehajtott ideiglenes elbocsátások milyen mértékben bizonyulnak véglegesnek. Azok a kihívások sem váltak köddé, amelyekkel az ágazat a Covid-19 járvány előtt éppen farkasszemet nézett – gondoljunk csak a jogszabályi megfelelés költségeire és az elektromos járművek gyártásához kapcsolódó jelentős beruházásokra. Végül az USA elnökválasztását megelőző időszakban geopolitikailag is felerősödhet a zaj, és felelevenedhetnek a kereskedelmi feszültségek, melyekre ez az ágazat kifejezetten érzékeny.

…de az irány biztató

Ugyanakkor ahogy az utolsó autógyártók is közzétették az éves beszámolóikat, az egész ágazat vonatkozásában kirajzolódik néhány, reményt keltő trend. Először is, az elmúlt néhány hónapban több vállalat is magasabb ügyleti árakról számolt be.

Míg a korábbi gazdasági válságok alkalmával a kereslet hirtelen csökkenésének hatására felduzzadt a márkakereskedők készletállománya, melytől komoly árengedményekkel kellett megszabadulni, most a járvány alatti gyárbezárások miatt ezzel egyidejűleg előállt kínálati sokk következtében általában a készletek is szűkösek maradtak. Ebben a helyzetben az árképzés kulcsszerepet játszik, mivel hatása még a mérlegfőösszegben is érezhető – jelentősen súlyosbíthatja, vagy, mint a mostani esetben, enyhítheti is a veszteségeket az értékesítési volumen csökkenésekor.

2. grafikon: A kijárási tilalom feloldása után az autóértékesítés gyorsan felpörgött







Másodszor, a vállalatvezetőségek gyorsan reagálva gátat vetettek a költségeknek. Igaz a régi mondás, hogy „egy jó válságot ki kell használni”, és a cégek ezt szem előtt tartva alaposan meg is kurtították a kiadásaikat, köztük olyan rezsiköltségeiket is, amelyeket rendes körülmények között jórészt „fixnek” tekintenek, például az ideiglenes munkavállalókat bérköltségét és a reklámköltségeket.

Harmadszor, csaknem valamennyi autógyártó arról számol be, hogy az év hátralévő részében pozitív szabad pénzáramlást fog produkálni, mivel megszűnik a működőtőke irányából az év első felében érzékelt nyomás (nem volt az ügyfelektől érkező árbevétel, viszont a beszállítóknak fizetni kellett). Ez azt jelenti, hogy kötvénykibocsátásokra már nemigen fog sor kerülni, ami vélhetően jót tesz majd a technikai mutatóknak.

„A fenti okok miatt úgy véljük, hogy az autóipar izgalmas befektetési lehetőséget kínál, melyet a piac az ágazat viszonylagos olcsósága miatt mintha kissé figyelmen kívül hagyott volna. Ebben a környezetben az ágazat nem minden vállalata érzi majd jól magát, lesznek nyertesek és vesztesek is.

Az egyenletben szereplő kockázatok – nem utolsó sorban a vírushelyzet kiszámíthatatlansága – miatt a siker most minden korábbinál nagyobb mértékben múlik azon, hogy sikerül-e a megfelelő kibocsátókat kiválasztani”- tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

Alig javult az orosz ipari termelés

A vártnál kevésbé nőtt az ipari termelés éves szinten júliusban Oroszországban, miközben havi szinten csökkenést regisztráltak.
2021. 08. 27. 22:00
Megosztás:

Nagyot zuhant a brit autóipar termelése

Jelentősen visszaesett júliusban a brit autóipar termelése az elektronikai alkatrészek hiánya miatt az ágazat szakmai képviseleti szervezete, az SMMT csütörtöki jelentése alapján.
2021. 08. 26. 17:00
Megosztás:

Nőtt a világ acéltermelése

Nőtt a világ acéltermelése júliusban és az idei első hét hónapban az egy évvel korábbihoz képest a nemzetközi acélipari szövetség, a The World Steel Association (WSA) szerint.
2021. 08. 24. 21:00
Megosztás:

Tovább terjeszkedik az AutoWallis

Újbudán, a Kopaszi-gát közelében vásárolt 18 ezer négyzetméteres ingatlant az AutoWallis, amelyen több márkának is helyet adó multimárkás gépjármű kereskedő- és szolgáltató központ fejlesztését tervezi a társaság.
2021. 08. 24. 11:00
Megosztás:

Felfelé javította a német GDP-növekedést a Destatis

Előző becsléséhez képest felfelé javította a második negyedévi német GDP-növekedési adatait a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis keddi jelentésében.
2021. 08. 24. 09:00
Megosztás:

Ukrajnában lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése

Ukrajnában júliusban lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése éves összevetésben, ugyanakkor gyorsult havi szinten.
2021. 08. 23. 13:00
Megosztás:

A Continental egy zseniális ötlettel rukkolt elő

Continental akár jövőre megkezdheti a műanyag palackok újrahasznosítását a gumiabroncs-gyártás során, már rendelkezésére áll az ehhez szükséges technológia, amelyet az OTIZ Oriental Industries (Suzhou) Ltd.-vel közösen fejlesztett ki - ismertette a társaság közleményében.
2021. 08. 22. 10:00
Megosztás:

46 éve nem volt ilyen magas a német termelői infláció

1975 óta nem emelkedtek olyan ütemben a termelői árak Németországban, mint júliusban; ez erősítheti az inflációs aggodalmakat.
2021. 08. 20. 12:00
Megosztás:

Veszített lendületéből a feldolgozóipar a philadelphiai körzetben

Az elemzők által várt gyorsulás helyett lassult a feldolgozóipar bővülése az Egyesült Államok harmadik legnagyobb, közép-atlanti térségében augusztusban.
2021. 08. 20. 07:00
Megosztás:

Tovább bővült a használatautó-piac

A magyar használtautó-piacon 464 700 személygépkocsi cserélt gazdát július végéig, 3,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban - közölte a Jó Autók.hu csütörtökön az MTI-vel a DataHouse előzetes adatai alapján.
2021. 08. 19. 11:00
Megosztás:

Ilyen még nem volt: 11%-kal több bevétellel terveznek a vállalkozások

Rekord magas árbevétel-növekedéssel számolnak a következő egy évben a hazai kkv-k. A K&H bizalmi index kutatás 17 éves történetének legmagasabb pénzügyi várakozása szerint átlagosan 11 százalékkal több árbevétellel és 6 százalékkal nagyobb profittal terveznek az előttünk álló egy évre a vállalkozások.
2021. 08. 19. 08:00
Megosztás:

Rendkívüli tanácskozást tartanak a NATO-külügyminiszterek

A NATO-tagállamok külügyminiszterei rendkívüli tanácskozást tartanak videokonferencia keretében pénteken, az afganisztáni tálib hatalomátvétellel kapcsolatban.
2021. 08. 19. 03:00
Megosztás:

Júniusban fellendült a félvezetők globális eladása

Nőtt a félvezetők globális eladásából származó bevétel júniusban havi és éves szinten egyaránt a világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szövetség, a SIA szerint.
2021. 08. 18. 21:00
Megosztás:

A delta variáns miatt lassul a gazdasági növekedés

A japán export erősödés elkezdett lassulni júliusban, miután a növekvő fertőzés számok miatt a Kínába és az Európába irányuló szállítások is csökkentek.
2021. 08. 18. 16:00
Megosztás:

Várt ütemben bővült az európai gazdaság

Gyakorlatilag a vártnak megfelelő lett a tegnap délelőtt közzétett második negyedéves eurózónás előzetes GDP adat.
2021. 08. 18. 15:00
Megosztás:

A magyar 17%-os GDP növekedést 2 ország is megverte Európában

Erőteljes növekedést láthattunk a második negyedéves GDP kapcsán egész Európában. A 17,7 százalékos, munkanappal tisztított magyar növekedés a dobogó harmadik fokára volt elég a spanyol 20 és az olasz 18,7 százalékos növekedés mögött.
2021. 08. 18. 14:00
Megosztás:

Többre lehet képes a magyar gazdaság

A második negyedévben 17,9 százalékkal növekedett a magyar GDP az előző év azonos időszakához képest a nyers adatok szerint. A jó adat fényében akár 7 százalék feletti növekedés is elképzelhető 2021-ben.
2021. 08. 18. 07:00
Megosztás:

Nőtt az USA ipari termelése

A vártnál nagyobb mértékben nőtt az Egyesült Államok ipari termelése júliusban a Federal Reserve keddi jelentése alapján.
2021. 08. 18. 00:05
Megosztás:

Az idei első fél évben nőtt a román gazdaság

Az idei első fél évben a nyers adatok szerint 6,5 százalékkal nőtt a román gazdaság a tavalyi év azonos időszakához mérten - közölte kedden a román országos statisztikai intézet.
2021. 08. 17. 13:00
Megosztás:

Szárnyal a Deloitte kockázati tőke bizalmi indexe

A Deloitte legfrissebb közép-európai kockázati tőke bizalmi felmérése szerint a tapasztalat, a bevált növekedési stratégiák és a javuló gazdasági kilátások növelik a bizalmat a magántőke-befektetők körében.
2021. 08. 17. 05:30
Megosztás: