A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

Épphogy a világ kezd kilábalni a koronavírus-járvány okozta súlyos válságból, egy újabb katasztrófa fenyegeti a nemzetközi kereskedelmet: a Vörös-tenger körüli krízis miatt kialakuló súlyos konténerhiány példátlan méreteket ölt. A hajózási szezon csúcsán a piaci szereplők komoly gondokkal szembesülnek: az egekbe szökő díjak, a megnövekedett szállítási idők és a drasztikus kapacitáshiány mind hozzájárulnak a bizonytalanság fokozódásához. Újabb inflációs sokk jöhet? A jelenlegi piaci válsághelyzetet Mihály Attila, a Trans-Sped szakértője, közel 50 év szakmai tapasztalatával elemezte.

A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

MIKÉNT ALAKUL A NEMZETKÖZI KERESKEDELEMI KÖRKÉP?

Napjainkban egy rendkívül összetett, sok ismeretlen tényezővel tarkított környezetben kell helytállniuk a piac szereplőinek. A helyzetre rányomja bélyegét, hogy több, a világkereskedelem szempontjából kiemelten fontos gócpontban háborús konfliktusok zajlanak. Noha európai szinten recesszió tapasztalható, az e-kereskedelemi ágazat napról-napra rohamosan fejlődik.

A szállítmányozási ágazatokat tekintve, a légi szállítmányozás jelenleg jól üzemel, megfelelő kapacitásokkal tud működni, valamint a vasúti szállítmányozás terén is jelentős előrelépések történtek. A közúti szállítmányozásban rendkívüli költségnövekedésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt időszakban, melynek hatását máig érzékeljük.

Jelenleg a legtragikusabb helyzetben a tengeri szállítmányozás van: a geopolitikai feszültségek gyökeresen átírják az ágazat működési mechanizmusát.

MI TAPASZTALHATÓ A TENGERI SZÁLLÍTMÁNYOZÁSBAN, A VÖRÖS-TENGERI HAJÓZÁSI ÚTVONAL KIESÉSÉVEL?

Az év elején kirobbant krízishelyzet továbbra sem javult, sőt. A húszik támadásának következtében a nagy hajózási társaságok jelentős része továbbra is elkerüli a Vörös-tenger érintett szakaszát. Az itt áthaladó hajók volumene a korábbi évekhez képest harmadára csökkent, kevesen merik megkockáztatni az átkelést.

Marad az afrikai kontinens megkerülése, melynek következtében kíméletlen áremelkedések, az ennek nyomán jelentkező pluszköltségek továbbterhelése, kapacitásproblémák és a szállítási ciklusok növekedése tapasztalható.

ÚJABB GLOBÁLIS KONTÉNERHIÁNY, ÉS AMI MÖGÖTTE VAN

A Covid után jelentkező konténerhiány idején az árak kilőttek: egy 40 lábas konténer esetében akár a 20 ezer dollárt is elérték, majd a helyzet normalizálódása után körülbelül 4 ezer dollárra kúsztak vissza. Most ezek a díjak ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedtek.

A helyzet odáig fajult, hogy Kínában ismételten konténerhiány tapasztalható, hasonlóan a járvány után kialakult helyzethez. Van azonban egy jelentős különbség: míg a pandémia után egy felfokozott állapot uralkodott a piacon és az akkori keresleti nyomás viszonylag gyors helyreállást eredményezett az ellátási láncokban, melynek köszönhetően durván egy év alatt lecsengett a konténerhiány, ez alkalommal merőben más helyzettel nézünk szembe.

A legnagyobb problémát az afrikai kerülőút okozza. Egy korábban 30 napos Kína-Európa tranzitidő hirtelen 40-50 napra emelkedett, így a konténerek 2-3 héttel hosszabb időt vannak úton, ennyivel növekszik egy-egy konténer körforgási ideje.

A teherhajók kapacitása globálisan mintegy 20%-kal csökkent, mivel a hajók jóval több időt kénytelenek a tengeren tölteni, a konténerek pedig nem kerülnek vissza időben a rendszerbe. Hiába van egy áru indulásra készen, sok esetben akár 3-4 hét is eltelik, mire konténert is kap. Az áruk A pontból B pontba történő szállításához márpedig konténerekre van szükség, jobban, mint valaha.

konténerhajózás szállítmányozás, Trans-Sped szakértő Mihály AttilaMihály Attila a Trans-Sped szakértője

TOVÁBBI RIZIKÓFAKTOROK: BIZTOSÍTÁS ÉS FENNTARTHATÓSÁG KÉRDÉSE

A vörös-tengeri helyzetnek van még két igen érdekes vonulata: az egyik a rakományok biztosításának kérdésköre.

Alapesetben a szállítmánybiztosítás nyújt fedezetet az árucikkek értékére, a biztosítótársaságok azonban a Vörös-tenger térségében közlekedő hajók esetében felfüggesztették a fedezetvállalásukat.

Ez arra kényszeríti a hajótársaságokat, hogy kerüljék el az érintett szakaszt, hiszen biztosítás nélkül hatalmas kockázatot vennének a nyakukba. A hajózási útvonalak átrajzolódásának másik következménye a környezeti terhelés drasztikus megnövekedése. A kerülőutak következtében a hajók havi 1,5 millió tonnával több üzemanyagot használnak fel, mely a CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátásuk növekedését eredményezi.

MIT TEHETNEK A PIACI SZEREPLŐK EBBEN A HELYZETBEN?

Az élet mindig benyújtja a számlát, amit ezúttal a paci szereplők és a fogyasztók fizetnek meg. A fent vázolt helyzet globális árfelhajtó hatása ugyanis 0,7-0,8%-os inflációs rátát generál.

A gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat, megbízhatóbb és költséghatékonyabb szállítási módozatokat keresnek. Megindult egyfajta racionalizálási folyamat: számos vállalat a készletfelhalmozás és a beraktározás mellett dönt, búcsút intve a Just in Time stratégiájának.

Az árhullám tovagyűrűző hatását befolyásolja például a forgalmazott termékek köre is. Nagyértékű termékek esetében a piac képes tolerálni a szállítási díjak növekedését, kisebb értékű árucsoportoknál azonban előfordul, hogy az aránytalanul drága szállítási díj miatt az adott termék kereskedelmének vagy az ahhoz kapcsolódó termelésnek a felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.

A transzparens kommunikáció és a megfelelő információátadás kulcskérdés. A nemleges válasz is hasznos visszajelzés. Ha egy áru nem tud időben elindulni, azonnal tájékoztassuk partnereinket. Amennyire csak lehet, csempésszünk tervezhetőséget, korunk kiszámíthatatlan világába!

BÍZTATÓ KILÁTÁSOK: MIRE KELL SZÁMÍTANI A JÖVŐBEN?

Egy biztos: minden piaci szereplő a helyzet javításán dolgozik. A Covid után a hajótársaságok jelentős mennyiségű hajót rendeltek be. Jó esély van rá, hogy ősszel több, nagyobb kapacitású, megahajó is forgalomba tud állni, emellett a konténerek gyártása is gyorsított ütemben halad. Mindez jelentősen képes csökkenteni a fennálló kapacitáshiányt.

Mindannyiunk érdeke, hogy pörögjön a kereskedelem, minél nagyobb volumenben és minél gyorsabban forduljon a szállítmány, hiszen a nap végén az üzletből élünk. Reméljük, hogy hamarosan a konfliktus végére érünk és megindulhat a szállítási útvonalak optimális működése. Amennyiben teljesen biztonságossá válik újra az adott térségben a közlekedés, a normál menetrendekhez való visszatérés a hajózási szakemberek szerint 3-4 hónapot vehet igénybe.

Reménykedünk abban, hogy ez mielőbb bekövetkezik és bízunk a beszerzési és szállítási igények növekedésében, valamint abban, hogy a piaci szereplők összefogásával sikerül a világgazdaságot ismét egy felfelé ívelő pályára állítani.

Veszélyben lehet a a Nemzetközi Büntetőbíróság

A Nemzetközi Büntetőbíróságot (ICC) érő fenyegetések az ENSZ egyes állandó tagjainak részéről „az intézmény létét veszélyeztetik” – jelentette ki Tomoko Akane, a Nemzetközi Büntetőbíróság elnöke hétfőn Hágában.
2024. 12. 03. 06:00
Megosztás:

Erdészeti kísérlet indul a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás érdekében

Török-magyar erdészeti együttműködés keretében nagy területű kísérlet kezdődik az állami erdészeti társaságoknál az erdők klímaváltozáshoz történő alkalmazkodásának megsegítésére – jelentette be Zambó Péter erdőkért és földügyekért felelős államtitkár. Az együttműködés keretében két tonna tölgymakk érkezett Magyarországra azokból a törökországi régiókból, ahol a hazánkban is őshonos fajok már alkalmazkodtak a melegebb és szárazabb éghajlathoz - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-vel.
2024. 12. 03. 05:30
Megosztás:

Továbbra is erős az euró támogatottsága

Továbbra is nagyon erős az euró támogatottsága az Európai Unióban – derül ki Európai Bizottság által hétfőn közzétett Eurobarométer-felmérésből, amelyben a válaszadók 79 százaléka úgy vélte, a fizetőeszköz hasznos az Európai Unió számára.
2024. 12. 03. 05:00
Megosztás:

Az Erste Banknál is drágulnak a bankszolgáltatások jövőre, de maradnak meg kedvezmények

A 12 magyar lakossági bankból már csak 3 maradt, amelyik még nem jelentett be áthárítást a megemelkedett pénzügyi tranzakciós illeték hatására. Most már biztos, hogy az Erste Bank is áthárítja a teljes illetékemelést a lakosságra jövő februártól, ugyanakkor sok kedvezmény ezt követően is megmarad. Egyes díjak viszont a másfélszeresükre emelkednek – értesült a BiztosDöntés.hu.
2024. 12. 03. 04:30
Megosztás:

PM: adóegyszerűsítésekről egyeztetett Varga Mihály az MKIK elnökével

A jövő évi adótörvényekkel a vállalkozások adó- és adminisztrációs terheit is csökkentjük – jelentette ki Varga Mihály, miután hivatalában fogadta Nagy Eleket, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) újonnan megválasztott elnökét a Pénzügyminisztérium (PM) hétfői közleménye szerint.
2024. 12. 03. 04:00
Megosztás:

Az ESG elsősorban kommunikációs kérdés – de nem úgy, ahogy sokan gondolják

Az ESG hamarosan a kisebb vállalkozásokra is jelentős kötelezettségeket ró majd, ami sok más mellett a belső kommunikáció terén is új és összetett kihívásokat hoz magával. A feladat nehezen oldható meg átfogó, minden dolgozót elérő kommunikációs platform nélkül, miközben a kétoldalú kommunikáció megteremtése önmagában is nagyban erősíti az ESG „S” lábát, tehát a társadalmi pillért, ami a kritériumrendszer egyik meghatározó eleme.
2024. 12. 03. 03:00
Megosztás:

Itt egy BÓNUSZ magyar állampapír! Siess, mert nem sokáig kapható! Mennyi a kamata?

Bónusz Magyar Állampapír - Mennyi kamatot fizet a BMÁP 2029N sorozat? Figyelem! 2025 január elejéig jegyezhető! Részletek a cikkben és a cikk végén lévő oktató videóban szakértői kommentálással.
2024. 12. 03. 02:00
Megosztás:

Így spórolj a fűtésen: használd okosan a H-tarifát!

A megújuló energiaforrásokat támogató H-tarifa 2010 óta elérhető Magyarországon és egyre többen fedezik fel annak előnyeit.
2024. 12. 03. 01:00
Megosztás:

Digitális vezetők rangsora: egyre fontosabbak az online közösségek

Növekedett az online tartalomelőállítással és közösségépítéssel foglalkozó vállalatok vezetőinek súlya a hazai digitális világ befolyásos szereplői között – derül ki a Marketing&Média kommunikációs szaklap 15. alkalommal összeállított „TOP50 Digitális vezető” rangsorából. Az idei listát Gulyás Márton, a Partizán alapító-főszerkesztője vezeti, őt Bán Zoltán (NetMédia) és Várkonyi Balázs (Vatera, Jófogás) követi a dobogón.
2024. 12. 02. 23:00
Megosztás:

Vegyük az Alibaba részvényt, jól néz ki!

Az Alibaba elmúlt négy éve nem alakult fényesen. A cég árfolyama a 2020 novemberi 300 dollárról 2022 márciusára 100 dollár alá esett. A csökkenő trend megállt ugyan, de azóta sem sikerült érdemben emelkedni.
2024. 12. 02. 22:30
Megosztás:

Érvényesítette az alkotmánybíróság az elnökválasztás első fordulóját

Érvényesítette a román alkotmánybíróság (CCR) az elnökválasztás november 24-i első fordulójának eredményét hétfőn, így a december 8-i második fordulóban a többi párt által szélsőségeseknek nevezett pártok által támogatott Calin Georgescu független jelölt és Elena Lasconi, az ellenzéki Mentsétek Meg Romániát Szövetség (USR) elnöke verseng azért, hogy Románia következő elnöke lehessen.
2024. 12. 02. 22:00
Megosztás:

Bécsi uralkodói ékszereket árvereznek el Budapesten: a monarchia utolsó évtizedeinek remekművei

Doktori gyűrű I. Ferenc Józseftől, a monarchia utolsó uralkodója, IV. Károly magyar király által rendelt arany karlánc, csillag alakú briliáns függő, amelyet Sisi hozott divatba Bécsben – a BÁV ART 84. Művészeti Aukciójának közel 800 tétele között ilyen ritkaságnak számító ékszereket lehet kiszúrni. Az aranyból és ezüstből készült, briliánsokkal, gyémántokkal kirakott remekművek megszerzésének lehetősége gyűjtők és értéktartó befektetést keresők számára is izgalmas lehet.
2024. 12. 02. 21:00
Megosztás:

Magyar HR vezető nyerte el európa egyik legrangosabb sokszínűségi díját

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik legnagyobb presztízsű európai DEI-tematikájú (Diversity, Equity, Inclusion) elismerés (amelynek céges, “Company of the Year” kategóriájában a Publicis Groupe Hungary finalista lett), annak visszaigazolása, hogy a sokszínűség és befogadás iránti elkötelezettség a társadalmi felelősségvállalás mellett komoly üzleti értéket is teremt.
2024. 12. 02. 20:00
Megosztás:

Jövőre megváltozik a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozása

Jövőre megváltozik a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozása (TEÁOR), a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a főtevékenységkódot átállítja - közölte a KSH hétfőn az MTI-vel.
2024. 12. 02. 19:00
Megosztás:

NAK: átadták a 2024. Év Szaktanácsadója díjakat

Átadták a 2024. Év Szaktanácsadója pályázat díjait hétfőn az Országházban - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) az MTI-vel.
2024. 12. 02. 18:30
Megosztás:

Olaszországban új EU-ügyi minisztert neveztek ki

Tommaso Fotit, a kormányzó Olasz Testvérek eddigi képviselőházi frakcióvezetőjét nevezte ki az európai uniós ügyekért felelős új miniszternek az olasz államfő, miután elődje, Raffaele Fitto az Európai Bizottság alelnöke lett - derül ki a római elnöki palota bejelentéséből.
2024. 12. 02. 18:00
Megosztás:

Egymilliárd euró értékű határfejlesztési tervet nyújt be Brüsszelnek Magyarország és Ukrajna

Egymilliárd euró értékű közös határ- és közútfejlesztési tervcsomagot terjeszt Brüsszelbe elé Magyarország és Ukrajna - jelentette be a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára ukrán kormányzati tisztségviselőkkel tartott sajtótájékoztatóján hétfőn az asztélyi határállomáson.
2024. 12. 02. 17:30
Megosztás:

Csúcson a hazai gépjárműpiac

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője megnézte, hogy a DATAHOUSE legfrissebb adatai alapján miként fest a hazai gépjárműpiac.
2024. 12. 02. 17:00
Megosztás:

Forradalom a műkörömiparban: nincs többé egészségügyi kockázat

Az allergiás reakciók és bőrirritációk problémája az elmúlt időszakban a műkörömipar egyik legforróbb témájává vált. A szakemberek körében ezért egyre fontosabb szempont lett a biztonságos és irritációmentes alapanyagok megalkotása, amelyekkel a vendégek mellett, munkatársaik egészségét is óvják. Ezt az igényt felismerve hozta létre a Mystic Nails a Sensitive termékcsaládot, amely elnyerte a Magyar Brands Innovatív Márka díjat.
2024. 12. 02. 16:30
Megosztás:

Kiderültek az új Kína ellenes szankciók részletei

A Reuters információi szerint az Egyesült Államok a kínai félvezetőiparral szemben újabb nagyszabású szigorításokat jelent be hamarosan, melyek keretében a jelenleg is fennálló exportkorlátozást további 140 vállalatra terjeszthetik ki.
2024. 12. 02. 16:00
Megosztás: