A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

Épphogy a világ kezd kilábalni a koronavírus-járvány okozta súlyos válságból, egy újabb katasztrófa fenyegeti a nemzetközi kereskedelmet: a Vörös-tenger körüli krízis miatt kialakuló súlyos konténerhiány példátlan méreteket ölt. A hajózási szezon csúcsán a piaci szereplők komoly gondokkal szembesülnek: az egekbe szökő díjak, a megnövekedett szállítási idők és a drasztikus kapacitáshiány mind hozzájárulnak a bizonytalanság fokozódásához. Újabb inflációs sokk jöhet? A jelenlegi piaci válsághelyzetet Mihály Attila, a Trans-Sped szakértője, közel 50 év szakmai tapasztalatával elemezte.

A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

MIKÉNT ALAKUL A NEMZETKÖZI KERESKEDELEMI KÖRKÉP?

Napjainkban egy rendkívül összetett, sok ismeretlen tényezővel tarkított környezetben kell helytállniuk a piac szereplőinek. A helyzetre rányomja bélyegét, hogy több, a világkereskedelem szempontjából kiemelten fontos gócpontban háborús konfliktusok zajlanak. Noha európai szinten recesszió tapasztalható, az e-kereskedelemi ágazat napról-napra rohamosan fejlődik.

A szállítmányozási ágazatokat tekintve, a légi szállítmányozás jelenleg jól üzemel, megfelelő kapacitásokkal tud működni, valamint a vasúti szállítmányozás terén is jelentős előrelépések történtek. A közúti szállítmányozásban rendkívüli költségnövekedésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt időszakban, melynek hatását máig érzékeljük.

Jelenleg a legtragikusabb helyzetben a tengeri szállítmányozás van: a geopolitikai feszültségek gyökeresen átírják az ágazat működési mechanizmusát.

MI TAPASZTALHATÓ A TENGERI SZÁLLÍTMÁNYOZÁSBAN, A VÖRÖS-TENGERI HAJÓZÁSI ÚTVONAL KIESÉSÉVEL?

Az év elején kirobbant krízishelyzet továbbra sem javult, sőt. A húszik támadásának következtében a nagy hajózási társaságok jelentős része továbbra is elkerüli a Vörös-tenger érintett szakaszát. Az itt áthaladó hajók volumene a korábbi évekhez képest harmadára csökkent, kevesen merik megkockáztatni az átkelést.

Marad az afrikai kontinens megkerülése, melynek következtében kíméletlen áremelkedések, az ennek nyomán jelentkező pluszköltségek továbbterhelése, kapacitásproblémák és a szállítási ciklusok növekedése tapasztalható.

ÚJABB GLOBÁLIS KONTÉNERHIÁNY, ÉS AMI MÖGÖTTE VAN

A Covid után jelentkező konténerhiány idején az árak kilőttek: egy 40 lábas konténer esetében akár a 20 ezer dollárt is elérték, majd a helyzet normalizálódása után körülbelül 4 ezer dollárra kúsztak vissza. Most ezek a díjak ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedtek.

A helyzet odáig fajult, hogy Kínában ismételten konténerhiány tapasztalható, hasonlóan a járvány után kialakult helyzethez. Van azonban egy jelentős különbség: míg a pandémia után egy felfokozott állapot uralkodott a piacon és az akkori keresleti nyomás viszonylag gyors helyreállást eredményezett az ellátási láncokban, melynek köszönhetően durván egy év alatt lecsengett a konténerhiány, ez alkalommal merőben más helyzettel nézünk szembe.

A legnagyobb problémát az afrikai kerülőút okozza. Egy korábban 30 napos Kína-Európa tranzitidő hirtelen 40-50 napra emelkedett, így a konténerek 2-3 héttel hosszabb időt vannak úton, ennyivel növekszik egy-egy konténer körforgási ideje.

A teherhajók kapacitása globálisan mintegy 20%-kal csökkent, mivel a hajók jóval több időt kénytelenek a tengeren tölteni, a konténerek pedig nem kerülnek vissza időben a rendszerbe. Hiába van egy áru indulásra készen, sok esetben akár 3-4 hét is eltelik, mire konténert is kap. Az áruk A pontból B pontba történő szállításához márpedig konténerekre van szükség, jobban, mint valaha.

konténerhajózás szállítmányozás, Trans-Sped szakértő Mihály AttilaMihály Attila a Trans-Sped szakértője

TOVÁBBI RIZIKÓFAKTOROK: BIZTOSÍTÁS ÉS FENNTARTHATÓSÁG KÉRDÉSE

A vörös-tengeri helyzetnek van még két igen érdekes vonulata: az egyik a rakományok biztosításának kérdésköre.

Alapesetben a szállítmánybiztosítás nyújt fedezetet az árucikkek értékére, a biztosítótársaságok azonban a Vörös-tenger térségében közlekedő hajók esetében felfüggesztették a fedezetvállalásukat.

Ez arra kényszeríti a hajótársaságokat, hogy kerüljék el az érintett szakaszt, hiszen biztosítás nélkül hatalmas kockázatot vennének a nyakukba. A hajózási útvonalak átrajzolódásának másik következménye a környezeti terhelés drasztikus megnövekedése. A kerülőutak következtében a hajók havi 1,5 millió tonnával több üzemanyagot használnak fel, mely a CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátásuk növekedését eredményezi.

MIT TEHETNEK A PIACI SZEREPLŐK EBBEN A HELYZETBEN?

Az élet mindig benyújtja a számlát, amit ezúttal a paci szereplők és a fogyasztók fizetnek meg. A fent vázolt helyzet globális árfelhajtó hatása ugyanis 0,7-0,8%-os inflációs rátát generál.

A gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat, megbízhatóbb és költséghatékonyabb szállítási módozatokat keresnek. Megindult egyfajta racionalizálási folyamat: számos vállalat a készletfelhalmozás és a beraktározás mellett dönt, búcsút intve a Just in Time stratégiájának.

Az árhullám tovagyűrűző hatását befolyásolja például a forgalmazott termékek köre is. Nagyértékű termékek esetében a piac képes tolerálni a szállítási díjak növekedését, kisebb értékű árucsoportoknál azonban előfordul, hogy az aránytalanul drága szállítási díj miatt az adott termék kereskedelmének vagy az ahhoz kapcsolódó termelésnek a felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.

A transzparens kommunikáció és a megfelelő információátadás kulcskérdés. A nemleges válasz is hasznos visszajelzés. Ha egy áru nem tud időben elindulni, azonnal tájékoztassuk partnereinket. Amennyire csak lehet, csempésszünk tervezhetőséget, korunk kiszámíthatatlan világába!

BÍZTATÓ KILÁTÁSOK: MIRE KELL SZÁMÍTANI A JÖVŐBEN?

Egy biztos: minden piaci szereplő a helyzet javításán dolgozik. A Covid után a hajótársaságok jelentős mennyiségű hajót rendeltek be. Jó esély van rá, hogy ősszel több, nagyobb kapacitású, megahajó is forgalomba tud állni, emellett a konténerek gyártása is gyorsított ütemben halad. Mindez jelentősen képes csökkenteni a fennálló kapacitáshiányt.

Mindannyiunk érdeke, hogy pörögjön a kereskedelem, minél nagyobb volumenben és minél gyorsabban forduljon a szállítmány, hiszen a nap végén az üzletből élünk. Reméljük, hogy hamarosan a konfliktus végére érünk és megindulhat a szállítási útvonalak optimális működése. Amennyiben teljesen biztonságossá válik újra az adott térségben a közlekedés, a normál menetrendekhez való visszatérés a hajózási szakemberek szerint 3-4 hónapot vehet igénybe.

Reménykedünk abban, hogy ez mielőbb bekövetkezik és bízunk a beszerzési és szállítási igények növekedésében, valamint abban, hogy a piaci szereplők összefogásával sikerül a világgazdaságot ismét egy felfelé ívelő pályára állítani.

Zavarnak a legyek? Így tartsd távol őket egy egyszerű módszerrel!

A nyár beköszöntével nemcsak a jó idő és a hosszú nappalok érkeznek meg, hanem sajnos a legyek is. Ezek az apró, de annál idegesítőbb rovarok mindenhol ott vannak: az ételben, az italban, a konyhapulton és még az arcunk körül is zümmögnek. Nem csak zavaróak, de számos betegséget is terjeszthetnek, így érdemes hatékonyan védekezni ellenük. Szerencsére léteznek egyszerű, olcsó és természetes módszerek, amelyek segítségével távol tarthatjuk őket otthonunktól. Mutatjuk hogyan!
2024. 07. 23. 01:00
Megosztás:

Új kripto lép tőzsdére – még van lehetőséged olcsón vásárolni

A közelmúltban tapasztalt piaci visszaesés ellenére néhány mém érme gyarapodni tudott, ami a befektetők érdeklődését is felkeltette.
2024. 07. 23. 00:01
Megosztás:

A Minotaurus ($MTAUR) előértékesítés teljes lendületben a piaci kihívások ellenére

A kriptopiac jelentős kihívásokkal néz szembe, a JPMorgan elemzői kétségbe vonják a közelmúltbeli korrekció fenntarthatóságát.
2024. 07. 22. 23:00
Megosztás:

Az EU-ban csökkent a GDP-arányos hiány és nőtt az államadósság az idei első negyedévben

Az euróövezetben és az Európai Unióban is csökkent a GDP-arányos államháztartási hiány az idei első negyedévben az tavalyi utolsó negyedévvel összevetve, míg az államadósság aránya mindkét körben nőtt - közölte az EU statisztikai hivatala, az Eurostat nem végleges adatként hétfőn.
2024. 07. 22. 22:00
Megosztás:

Hatályba lépett az Ecodesign Keretrendelet – új szabályok a termékek fenntarthatóságának növeléséért

Július 18-án hatályba lépett az Ecodesign Keretrendelet az Európai Unióban, lehetővé téve azon kötelező környezetvédelmi szempontok előírását, amelyeket az uniós piacra kerülő termékek tervezésekor figyelembe kell venni. A Keretrendelet célja, hogy lényegesen javítsa az uniós piacon forgalmazott termékek körforgásos jellegét, energiahatékonyságát és más fenntarthatósági tulajdonságait. Dránovits Dóra és Horváth Fanny, a DLA Piper Hungary szakértői összefoglalták a rendelet főbb intézkedéseit.
2024. 07. 22. 21:00
Megosztás:

Az SZTE frissdiplomása bekerült az Európai Űrügynökség (ESA) különleges programjába

Antal Levente 1 hónapot tölthet el Belgiumban a „CubeSat Summer School" program keretein belül, ahol az Európai Űrügynökség (ESA) munkatársai és külső szakértők előadások és gyakorlati tevékenységek széles skáláját tartják majd a több mint 20 országból érkező egyetemisták elit csoportjának.
2024. 07. 22. 20:00
Megosztás:

Ötből négy magyar diák megfelelő pénzügyi alapműveltséggel rendelkezik

Csaknem minden harmadik magyar diák kifejezetten magas pénzügyi műveltséggel, a hazai tanulók 81,7 százaléka a társadalmi szempontból elvárható vagy annál magasabb szintű pénzügyi képességekkel rendelkezik - ez derült ki az Oktatási Hivatal és a Pénziránytű Alapítvány együttműködésében elkészült a 2022-es PISA vizsgálat pénzügyi műveltség mérésének magyar jelentéséből. A magyar diákok által elért átlagpontszám 492, amely meghaladja a mérésben részt vevő 20 ország 475 pontos átlagát.
2024. 07. 22. 19:00
Megosztás:

Az employer branding kulcsa az autókölcsönző szektorban: hogyan legyen a legvonzóbb munkahely a piacon?

Az autókölcsönző szektor egy dinamikusan változó, folyamatosan toborzó iparág, ahol a szezonális ingadozások és a folyamatos fluktuáció kihívásokat jelentenek. Legújabb kutatásunk rávilágított, hogy az autókölcsönző cégek online jelenléte jelentős, de a munkavállalói kommunikáció hiányzik.
2024. 07. 22. 18:38
Megosztás:

Idén az első félévben az ingatlanpiac éves összevetésben jobban teljesített

A hazai ingatlanpiacon a Duna House (DH) becslése szerint az első félév 61 646 adásvétellel zárult, ami 40 százalékos emelkedés a tavalyi év azonos időszakához képest - közölte a DH hétfőn az MTI-vel.
2024. 07. 22. 18:00
Megosztás:

A legjobb hazai értékpapírok között az MBH Jelzálogbank jelzáloglevelei

A legjobb besorolású hazai értékpapírok közé kerültek az MBH Jelzálogbank jelzáloglevelei a Moody’s Ratings hétfőn ismertetett értékelése alapján. A globális hitelminősítő a befektetésre ajánlott sáv felső közép fokozatát jelentő A1 besorolást adott az MBH Csoporthoz tartozó hitelintézet jelzáloglevél-kibocsátási programjára.
2024. 07. 22. 17:00
Megosztás:

A kínai jegybank csökkentette az éves alapkamatot és az ötéves kamatlábat

A kínai központi bank történelmi mélypontra, 3,35 százalékra csökkentette az egyéves hitelek referenciakamatát (Loan Prime Rate/LPR) az eddigi 3,45 százalékról hétfői döntésével, és ugyancsak rekordalacsonyra vitte le az ötéves lejáratú hitel kamatát, 3,95 százalékról, 3,85 százalékra.
2024. 07. 22. 16:00
Megosztás:

Nőtt a fizikai dolgozók átlagos órabére a második negyedévben

A második negyedévben a fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére 2104 forint volt, ami 13,5 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakában mért 1853 forinthoz képest - közölte a Trenkwalder és a Moore Hungary hétfőn az MTI-vel.
2024. 07. 22. 15:00
Megosztás:

Felelősségteljesen lebonyolított, látványos és különleges olimpiát terveznek a házigazdák

Látványos, különleges, de egyben felelősségteljesen lebonyolított olimpiára készülnek a párizsi szervezők.
2024. 07. 22. 14:00
Megosztás:

Az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lettünk

Az iBanFirst, a deviza- és nemzetközi fizetések vezető globális szolgáltatója 150 százalékos növekedést ért el Magyarországon tranzakciós volumenben 2024. első félévében az előző év azonos időszakához képest, a kimenő fizetések értéke 793 millió euróra nőtt - közölte a vállalat az MTI érdeklődésére.
2024. 07. 22. 13:00
Megosztás:

Elérhetővé vált az önellenőrzés az eÁfa kapcsán

A NAV által biztosított eÁfa rendszer fejlesztésének következő fontos mérföldköve a bevallások önellenőrzésére, javítására, vagy helyesbítésére vonatkozó operáció elérhetővé tétele, amely az előzetes tervekkel összhangban július elejére véglegesedtek és a hónap eleje óta az eÁfa rendszerben önellenőrzési bevallások is beadhatók. Az önellenőrzésre természetesen mind a webes, mind pedig a gépi kapcsolatú ún. M2M eÁfa rendszerben egyaránt van lehetőség.
2024. 07. 22. 12:00
Megosztás:

A héten kissé mérséklődik a hőség

A jövő héten kissé mérséklődik a hőség, kedden-szerdán felhősebb, a hét végére naposabb idő várható - derül ki a HungaroMet Zrt. országos, középtávú előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2024. 07. 22. 11:00
Megosztás:

Drága bolti smoothie-k helyett otthoni turmix!

Egy könnyed smoothie vagy turmix tökéletes reggeli lehet egy sietős reggelen, ráadásul még egészséges is. A gond csupán annyi, hogy a bolti (főleg a bio) változatok meglehetősen borsos árúak, így nem mindenki engedheti meg magának ezeket, pláne nem rendszeresen.
2024. 07. 22. 10:30
Megosztás:

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék hétfőn. A londoni FTSE100 index 0,44 százalékkal, a frankfurti DAX index 0,52 százalékkal, a párizsi CAC-40 index pedig 0,49 százalékkal erősödött a kereskedés kezdetén.
2024. 07. 22. 10:00
Megosztás:

Emelkedéssel indulhat a kereskedés a tőzsdén az elemző szerint

Emelkedéssel indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) hétfőn az Equilor Befektetési Zrt. senior elemzője szerint. A BUX 41,24 pontos, 0,06 százalékos emelkedéssel, 72 940,89 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
2024. 07. 22. 09:00
Megosztás:

Minimálisan erősödött a forint

Minimálisan erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a péntek esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
2024. 07. 22. 08:00
Megosztás: