A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

Épphogy a világ kezd kilábalni a koronavírus-járvány okozta súlyos válságból, egy újabb katasztrófa fenyegeti a nemzetközi kereskedelmet: a Vörös-tenger körüli krízis miatt kialakuló súlyos konténerhiány példátlan méreteket ölt. A hajózási szezon csúcsán a piaci szereplők komoly gondokkal szembesülnek: az egekbe szökő díjak, a megnövekedett szállítási idők és a drasztikus kapacitáshiány mind hozzájárulnak a bizonytalanság fokozódásához. Újabb inflációs sokk jöhet? A jelenlegi piaci válsághelyzetet Mihály Attila, a Trans-Sped szakértője, közel 50 év szakmai tapasztalatával elemezte.

A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

MIKÉNT ALAKUL A NEMZETKÖZI KERESKEDELEMI KÖRKÉP?

Napjainkban egy rendkívül összetett, sok ismeretlen tényezővel tarkított környezetben kell helytállniuk a piac szereplőinek. A helyzetre rányomja bélyegét, hogy több, a világkereskedelem szempontjából kiemelten fontos gócpontban háborús konfliktusok zajlanak. Noha európai szinten recesszió tapasztalható, az e-kereskedelemi ágazat napról-napra rohamosan fejlődik.

A szállítmányozási ágazatokat tekintve, a légi szállítmányozás jelenleg jól üzemel, megfelelő kapacitásokkal tud működni, valamint a vasúti szállítmányozás terén is jelentős előrelépések történtek. A közúti szállítmányozásban rendkívüli költségnövekedésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt időszakban, melynek hatását máig érzékeljük.

Jelenleg a legtragikusabb helyzetben a tengeri szállítmányozás van: a geopolitikai feszültségek gyökeresen átírják az ágazat működési mechanizmusát.

MI TAPASZTALHATÓ A TENGERI SZÁLLÍTMÁNYOZÁSBAN, A VÖRÖS-TENGERI HAJÓZÁSI ÚTVONAL KIESÉSÉVEL?

Az év elején kirobbant krízishelyzet továbbra sem javult, sőt. A húszik támadásának következtében a nagy hajózási társaságok jelentős része továbbra is elkerüli a Vörös-tenger érintett szakaszát. Az itt áthaladó hajók volumene a korábbi évekhez képest harmadára csökkent, kevesen merik megkockáztatni az átkelést.

Marad az afrikai kontinens megkerülése, melynek következtében kíméletlen áremelkedések, az ennek nyomán jelentkező pluszköltségek továbbterhelése, kapacitásproblémák és a szállítási ciklusok növekedése tapasztalható.

ÚJABB GLOBÁLIS KONTÉNERHIÁNY, ÉS AMI MÖGÖTTE VAN

A Covid után jelentkező konténerhiány idején az árak kilőttek: egy 40 lábas konténer esetében akár a 20 ezer dollárt is elérték, majd a helyzet normalizálódása után körülbelül 4 ezer dollárra kúsztak vissza. Most ezek a díjak ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedtek.

A helyzet odáig fajult, hogy Kínában ismételten konténerhiány tapasztalható, hasonlóan a járvány után kialakult helyzethez. Van azonban egy jelentős különbség: míg a pandémia után egy felfokozott állapot uralkodott a piacon és az akkori keresleti nyomás viszonylag gyors helyreállást eredményezett az ellátási láncokban, melynek köszönhetően durván egy év alatt lecsengett a konténerhiány, ez alkalommal merőben más helyzettel nézünk szembe.

A legnagyobb problémát az afrikai kerülőút okozza. Egy korábban 30 napos Kína-Európa tranzitidő hirtelen 40-50 napra emelkedett, így a konténerek 2-3 héttel hosszabb időt vannak úton, ennyivel növekszik egy-egy konténer körforgási ideje.

A teherhajók kapacitása globálisan mintegy 20%-kal csökkent, mivel a hajók jóval több időt kénytelenek a tengeren tölteni, a konténerek pedig nem kerülnek vissza időben a rendszerbe. Hiába van egy áru indulásra készen, sok esetben akár 3-4 hét is eltelik, mire konténert is kap. Az áruk A pontból B pontba történő szállításához márpedig konténerekre van szükség, jobban, mint valaha.

konténerhajózás szállítmányozás, Trans-Sped szakértő Mihály AttilaMihály Attila a Trans-Sped szakértője

TOVÁBBI RIZIKÓFAKTOROK: BIZTOSÍTÁS ÉS FENNTARTHATÓSÁG KÉRDÉSE

A vörös-tengeri helyzetnek van még két igen érdekes vonulata: az egyik a rakományok biztosításának kérdésköre.

Alapesetben a szállítmánybiztosítás nyújt fedezetet az árucikkek értékére, a biztosítótársaságok azonban a Vörös-tenger térségében közlekedő hajók esetében felfüggesztették a fedezetvállalásukat.

Ez arra kényszeríti a hajótársaságokat, hogy kerüljék el az érintett szakaszt, hiszen biztosítás nélkül hatalmas kockázatot vennének a nyakukba. A hajózási útvonalak átrajzolódásának másik következménye a környezeti terhelés drasztikus megnövekedése. A kerülőutak következtében a hajók havi 1,5 millió tonnával több üzemanyagot használnak fel, mely a CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátásuk növekedését eredményezi.

MIT TEHETNEK A PIACI SZEREPLŐK EBBEN A HELYZETBEN?

Az élet mindig benyújtja a számlát, amit ezúttal a paci szereplők és a fogyasztók fizetnek meg. A fent vázolt helyzet globális árfelhajtó hatása ugyanis 0,7-0,8%-os inflációs rátát generál.

A gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat, megbízhatóbb és költséghatékonyabb szállítási módozatokat keresnek. Megindult egyfajta racionalizálási folyamat: számos vállalat a készletfelhalmozás és a beraktározás mellett dönt, búcsút intve a Just in Time stratégiájának.

Az árhullám tovagyűrűző hatását befolyásolja például a forgalmazott termékek köre is. Nagyértékű termékek esetében a piac képes tolerálni a szállítási díjak növekedését, kisebb értékű árucsoportoknál azonban előfordul, hogy az aránytalanul drága szállítási díj miatt az adott termék kereskedelmének vagy az ahhoz kapcsolódó termelésnek a felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.

A transzparens kommunikáció és a megfelelő információátadás kulcskérdés. A nemleges válasz is hasznos visszajelzés. Ha egy áru nem tud időben elindulni, azonnal tájékoztassuk partnereinket. Amennyire csak lehet, csempésszünk tervezhetőséget, korunk kiszámíthatatlan világába!

BÍZTATÓ KILÁTÁSOK: MIRE KELL SZÁMÍTANI A JÖVŐBEN?

Egy biztos: minden piaci szereplő a helyzet javításán dolgozik. A Covid után a hajótársaságok jelentős mennyiségű hajót rendeltek be. Jó esély van rá, hogy ősszel több, nagyobb kapacitású, megahajó is forgalomba tud állni, emellett a konténerek gyártása is gyorsított ütemben halad. Mindez jelentősen képes csökkenteni a fennálló kapacitáshiányt.

Mindannyiunk érdeke, hogy pörögjön a kereskedelem, minél nagyobb volumenben és minél gyorsabban forduljon a szállítmány, hiszen a nap végén az üzletből élünk. Reméljük, hogy hamarosan a konfliktus végére érünk és megindulhat a szállítási útvonalak optimális működése. Amennyiben teljesen biztonságossá válik újra az adott térségben a közlekedés, a normál menetrendekhez való visszatérés a hajózási szakemberek szerint 3-4 hónapot vehet igénybe.

Reménykedünk abban, hogy ez mielőbb bekövetkezik és bízunk a beszerzési és szállítási igények növekedésében, valamint abban, hogy a piaci szereplők összefogásával sikerül a világgazdaságot ismét egy felfelé ívelő pályára állítani.

Accor: íme a harmadik negyedéves eredmények, emelték az EBITDA-előrejelzést

Az Accor, a világ vezető vendéglátóipari csoportja az idei harmadik negyedévben változatlan árfolyamon az árbevétel 3,1%-os növekedéséről számolt be, EBITDA-növekedési előrejelzését pedig 11-12% közötti értékre javította.
2025. 10. 28. 19:00
Megosztás:

Folyamatosan nő a digitális lakástakarék-értékesítés aránya

A közelmúlt lakáspiaci történéseinek és a lakáspolitikai döntéseknek köszönhetően töretlen az érdeklődés a lakáscélú megtakarítások iránt. Két évvel ezelőtti indulása óta az OTP Lakástakaréknál több mint 50 000 szerződés köttetett, ötből ketten most már digitálisan szerződnek.
2025. 10. 28. 18:30
Megosztás:

A georgiai versenyhatósággal kötött együttműködési megállapodást a GVH

Magas szintű georgiai delegációt fogadott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hétfőn Budapesten. A kaukázusi ország versenyhatóságának elnöki szintű látogatása a két szervezet közötti szakmai együttműködés elmélyítését és a versenypolitikai tapasztalatcsere szélesítését célozta. Az eseményen szakmai együttműködési megállapodást írt alá Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke és Irakli Lekvinadze a georgiai Verseny- és Fogyasztóvédelmi Ügynökség elnöke - közölte a hatóság kedden az MTI-vel.
2025. 10. 28. 17:05
Megosztás:

A Magyarok Kenyere programban 37 fiatal agrárszakembert díjaztak

A Magyarok Kenyere a Jövőért ösztöndíjprogramban idén 37 felvidéki, erdélyi, partiumi, kárpátaljai, vajdasági és anyaországi fiatal agrárszakembert díjaztak, akik a tanulmányaikat, valamint gazdálkodásukat segítő támogatásban részesültek az Agrár-vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (AVHGA), valamint a Magyarok Kenyere program segítsége nyomán.
2025. 10. 28. 16:35
Megosztás:

A Ripple 1,1 milliárd dolláros XRP-visszavásárlást támogat, miközben a Bitcoin- és Ethereum-kincstárak stagnálnak

A <a href="https://www.bitcoinbazis.hu/arjoslat-xrp-bitcoin-ethereum-2025/" target="_blank">Bitcoint és XRP-t tartó nyilvánosan jegyzett vállalatok</a> nagyrészt felfüggesztették a vásárlásaikat az októberi piaci eladási hullámot követően, ami az intézményi kriptobefektetők óvatosságára utal.
2025. 10. 28. 15:30
Megosztás:

Spórolhatnának a magyar autósok, de a tulajdonosok kétharmada még sosem váltott KGFB-t

A magyar autósok rendkívül árérzékenynek vallják magukat, és a tapasztalatok szerint spórolhatnának is, mégis sokan 6-7 éve leragadtak első biztosítójuknál. Mindeközben következő évfordulójukon átlagosan 5%-os díjemelkedésre számítanak „kötelezőjüknél” – derült ki a Groupama Biztosító megbízásából készült országos kutatásból.
2025. 10. 28. 15:00
Megosztás:

Lakásdömping jöhet: Több mint 25 ezer OSP-s új lakás kerülhet piacra a következő hónapokban

Az ingatlan.com piaci információi alapján a következő 2-3 hónapban több mint 25 ezer új lakást dobhatnak piacra a fejlesztők az eddigi bejelentéseken felül, és ezeknek a többsége az Otthon Start Program feltételeinek is megfelel majd. A budapesti vevők már ki vannak éhezve az otthon startos új lakásokra. Az ingatlan.com adatai szerint ugyanis a 3 százalékos hitelre is megvásárolható új építésű lakások iránt a fővárosban átlagosan 22 százalékkal nagyobb az érdeklődés, mint a programon kívüli ingatlanok esetében. Az új építésű kínálat várható jelentős bővülése és a társasházi építményi jog februári bevezetése lehetővé teszi, hogy a vevők már tervasztal mellől is hitelre vásárolhassanak új építésű lakásokat, ami 2026-ban újabb lendületet adhat a piacnak. A rozsdaövezeti fejlesztések vásárlói az 5 százalékos áfát is visszaigényelhetik, ami egy 40 négyzetméteres, 1,5 millió forintos négyzetméterárú lakásnál több mint 2,8 millió forintos pénzvisszatérítést jelenthet.
2025. 10. 28. 14:30
Megosztás:

Többe kerülhet a semmittevés, mint a karbantartás: így készítsd fel a klímát a télre

Október végén a legtöbben már bekapcsolják a fűtést, a klímát pedig egyszerűen kikapcsolják és legközelebb csak jövő tavasszal gondolnak rá újra. Pedig az őszi karbantartás legalább olyan fontos, mint a tavaszi tisztítás: nélküle a készülék többet fogyaszthat, könnyebben meghibásodhat, és akár egészségügyi gondokat is okozhat. Néhány egyszerű lépéssel azonban a légkondi télen is biztonságosan és takarékosan használható.
2025. 10. 28. 14:00
Megosztás:

Az EU-ban 10 százalékkal nőtt az új autók eladása szeptemberben

Az Európai Unióban 10 százalékkal, 888 ezer 672-re nőtt az új autók eladása szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest - áll az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára kedden fölkerült jelentésben.
2025. 10. 28. 13:30
Megosztás:

Ilyen otthont szeretnének a magyarok

A Duna House reprezentatív ingatlanpiaci kutatásából kiderül, hogy mely szempontok a legfontosabbak az ingatlanvásárlást tervezők számára. Avagy legtöbben zöldövezetben, terasszal vagy erkéllyel keresnének jól finanszírozható, meghatározott fűtési típusú otthont. Az építés éve és az energetikai besorolás viszont már másodlagos.
2025. 10. 28. 13:00
Megosztás:

NAV: az szja-mentesség mellett is jár a családi kedvezmény

A családi kedvezmény és a családi járulékkedvezmény a családi jövedelem függvényében akár az utolsó fillérig igénybe vehető a háromgyermekes anyák szja-mentessége mellett is, hiszen az édesanyának is lehet olyan jövedelme, amelyre nem vonatkozik az szja-mentesség, illetve a családi kedvezményből az szja-mentesség miatt fennmaradó rész családi járulékkedvezményként is igényelhető. Ha az anya valamennyi adóalapját lenullázta, a családi kedvezményt az édesapa is érvényesítheti - hívta fel a figyelmet keddi közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 10. 28. 12:30
Megosztás:

HungaroControl: idén 80 százalékkal csökkentek a járatkésések

A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben - jelentette kedden a légiforgalmi irányító.
2025. 10. 28. 11:30
Megosztás:

És megérkezett az INGYENES lakáshitel

A 3%-os kamatozású Otthon Start lakáshitel megjelenésekor sokan az életük lehetőségét vélték felfedezni a támogatott hitelben. A közszolgálatban dolgozók közül egyes becslések alapján nagyságrendileg 100 ezer ember élhet egy újabb komoly kedvezménnyel a jövő évtől. A napokban megjelent, 1 millió Ft-os éves otthontámogatás ugyanis nem jelent mást, mint hogy ezen réteg számára ingyenessé válhat az Otthon Start.
2025. 10. 28. 11:00
Megosztás:

Már most keresik a diákokat a karácsonyi szezonra – ennyit lehet keresni a kiskereskedelemben

Bár a diákmunka legforgalmasabb szezonja hagyományosan a nyár, már korántsem csak a vakáció alatt van kiemelkedő kereslet a fiatal munkavállalók iránt. A Prodiák tapasztalatai szerint a cégek egyre korábban, már október elején megkezdik a felkészülést a karácsonyi időszakra, hogy biztosítsák a megfelelő munkaerőt a megnövekedett forgalom idejére. Az igények legnagyobb része a kereskedelemhez és a logisztikához kötődik, ahol 2000-2300 forint számít jó órabérnek.
2025. 10. 28. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak kedden a befektetők?

A hétfői meredek emelkedést követően kisebb mínuszban állnak az ázsiai-csendes-óceáni térség irányadó részvényindexei kedd reggel, noha a kockázatvállalási kedv továbbra is erős.
2025. 10. 28. 10:00
Megosztás:

Enyhén lefelé korrigáltak a hozamok a kulcsdevizák kötvénypiacain

A pénteki felpattanást kisebb hozamesés követte a fejlett kötvénypiacokon, az amerikai tíz éves hozam 4, a német 2,6%-ig korrigált.
2025. 10. 28. 09:30
Megosztás:

Egyre népszerűbbek a közösségi játékterek

Az online technológia fejlődése számos területen hozott el jelentős változásokat. Olyan ágazatok amelyek korábban a fizikai világban léteztek megtalálták a helyüket a virtuális térben, digitalizált formában, teljesen új fejlődési irányt véve ilyen módon.
2025. 10. 28. 09:17
Megosztás:

Újabb csúcson a Wall Street-i indexek is

A hétfői kereskedés újabb rekordokat hozott a tengerentúlon is, a Dow 0,7%-kal kúszott feljebb, az S&P 1,2, a Nasdaq 1,9%-os pluszban zárt. Továbbra is erős optimizmus övezi az amerikai-kínai vámtárgyalások alakulását Donald Trump hétvégi megszólalásainak és Scott Bessent pénzügyminiszter bejelentéseinek köszönhetően.
2025. 10. 28. 09:00
Megosztás:

Rekordon zártak a nyugat-európai tőzsdék

Megkönnyebbüléssel fogadták a piacok a hétvégi híreket Európában és a tengerentúlon is, melyek szerint elkerülhető lesz a további plusz 100%-os amerikai büntetővám kivetése Kínával szemben, és esély van arra is, hogy Kína elhalassza a ritka földfémek exportkorlátozásának bevezetését.
2025. 10. 28. 08:30
Megosztás:

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 28. 08:00
Megosztás: