A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

Épphogy a világ kezd kilábalni a koronavírus-járvány okozta súlyos válságból, egy újabb katasztrófa fenyegeti a nemzetközi kereskedelmet: a Vörös-tenger körüli krízis miatt kialakuló súlyos konténerhiány példátlan méreteket ölt. A hajózási szezon csúcsán a piaci szereplők komoly gondokkal szembesülnek: az egekbe szökő díjak, a megnövekedett szállítási idők és a drasztikus kapacitáshiány mind hozzájárulnak a bizonytalanság fokozódásához. Újabb inflációs sokk jöhet? A jelenlegi piaci válsághelyzetet Mihály Attila, a Trans-Sped szakértője, közel 50 év szakmai tapasztalatával elemezte.

A koronavírus-járvány után, egy újabb katasztrófa kopogtat - szakértői elemzés

MIKÉNT ALAKUL A NEMZETKÖZI KERESKEDELEMI KÖRKÉP?

Napjainkban egy rendkívül összetett, sok ismeretlen tényezővel tarkított környezetben kell helytállniuk a piac szereplőinek. A helyzetre rányomja bélyegét, hogy több, a világkereskedelem szempontjából kiemelten fontos gócpontban háborús konfliktusok zajlanak. Noha európai szinten recesszió tapasztalható, az e-kereskedelemi ágazat napról-napra rohamosan fejlődik.

A szállítmányozási ágazatokat tekintve, a légi szállítmányozás jelenleg jól üzemel, megfelelő kapacitásokkal tud működni, valamint a vasúti szállítmányozás terén is jelentős előrelépések történtek. A közúti szállítmányozásban rendkívüli költségnövekedésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt időszakban, melynek hatását máig érzékeljük.

Jelenleg a legtragikusabb helyzetben a tengeri szállítmányozás van: a geopolitikai feszültségek gyökeresen átírják az ágazat működési mechanizmusát.

MI TAPASZTALHATÓ A TENGERI SZÁLLÍTMÁNYOZÁSBAN, A VÖRÖS-TENGERI HAJÓZÁSI ÚTVONAL KIESÉSÉVEL?

Az év elején kirobbant krízishelyzet továbbra sem javult, sőt. A húszik támadásának következtében a nagy hajózási társaságok jelentős része továbbra is elkerüli a Vörös-tenger érintett szakaszát. Az itt áthaladó hajók volumene a korábbi évekhez képest harmadára csökkent, kevesen merik megkockáztatni az átkelést.

Marad az afrikai kontinens megkerülése, melynek következtében kíméletlen áremelkedések, az ennek nyomán jelentkező pluszköltségek továbbterhelése, kapacitásproblémák és a szállítási ciklusok növekedése tapasztalható.

ÚJABB GLOBÁLIS KONTÉNERHIÁNY, ÉS AMI MÖGÖTTE VAN

A Covid után jelentkező konténerhiány idején az árak kilőttek: egy 40 lábas konténer esetében akár a 20 ezer dollárt is elérték, majd a helyzet normalizálódása után körülbelül 4 ezer dollárra kúsztak vissza. Most ezek a díjak ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedtek.

A helyzet odáig fajult, hogy Kínában ismételten konténerhiány tapasztalható, hasonlóan a járvány után kialakult helyzethez. Van azonban egy jelentős különbség: míg a pandémia után egy felfokozott állapot uralkodott a piacon és az akkori keresleti nyomás viszonylag gyors helyreállást eredményezett az ellátási láncokban, melynek köszönhetően durván egy év alatt lecsengett a konténerhiány, ez alkalommal merőben más helyzettel nézünk szembe.

A legnagyobb problémát az afrikai kerülőút okozza. Egy korábban 30 napos Kína-Európa tranzitidő hirtelen 40-50 napra emelkedett, így a konténerek 2-3 héttel hosszabb időt vannak úton, ennyivel növekszik egy-egy konténer körforgási ideje.

A teherhajók kapacitása globálisan mintegy 20%-kal csökkent, mivel a hajók jóval több időt kénytelenek a tengeren tölteni, a konténerek pedig nem kerülnek vissza időben a rendszerbe. Hiába van egy áru indulásra készen, sok esetben akár 3-4 hét is eltelik, mire konténert is kap. Az áruk A pontból B pontba történő szállításához márpedig konténerekre van szükség, jobban, mint valaha.

konténerhajózás szállítmányozás, Trans-Sped szakértő Mihály AttilaMihály Attila a Trans-Sped szakértője

TOVÁBBI RIZIKÓFAKTOROK: BIZTOSÍTÁS ÉS FENNTARTHATÓSÁG KÉRDÉSE

A vörös-tengeri helyzetnek van még két igen érdekes vonulata: az egyik a rakományok biztosításának kérdésköre.

Alapesetben a szállítmánybiztosítás nyújt fedezetet az árucikkek értékére, a biztosítótársaságok azonban a Vörös-tenger térségében közlekedő hajók esetében felfüggesztették a fedezetvállalásukat.

Ez arra kényszeríti a hajótársaságokat, hogy kerüljék el az érintett szakaszt, hiszen biztosítás nélkül hatalmas kockázatot vennének a nyakukba. A hajózási útvonalak átrajzolódásának másik következménye a környezeti terhelés drasztikus megnövekedése. A kerülőutak következtében a hajók havi 1,5 millió tonnával több üzemanyagot használnak fel, mely a CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátásuk növekedését eredményezi.

MIT TEHETNEK A PIACI SZEREPLŐK EBBEN A HELYZETBEN?

Az élet mindig benyújtja a számlát, amit ezúttal a paci szereplők és a fogyasztók fizetnek meg. A fent vázolt helyzet globális árfelhajtó hatása ugyanis 0,7-0,8%-os inflációs rátát generál.

A gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat, megbízhatóbb és költséghatékonyabb szállítási módozatokat keresnek. Megindult egyfajta racionalizálási folyamat: számos vállalat a készletfelhalmozás és a beraktározás mellett dönt, búcsút intve a Just in Time stratégiájának.

Az árhullám tovagyűrűző hatását befolyásolja például a forgalmazott termékek köre is. Nagyértékű termékek esetében a piac képes tolerálni a szállítási díjak növekedését, kisebb értékű árucsoportoknál azonban előfordul, hogy az aránytalanul drága szállítási díj miatt az adott termék kereskedelmének vagy az ahhoz kapcsolódó termelésnek a felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.

A transzparens kommunikáció és a megfelelő információátadás kulcskérdés. A nemleges válasz is hasznos visszajelzés. Ha egy áru nem tud időben elindulni, azonnal tájékoztassuk partnereinket. Amennyire csak lehet, csempésszünk tervezhetőséget, korunk kiszámíthatatlan világába!

BÍZTATÓ KILÁTÁSOK: MIRE KELL SZÁMÍTANI A JÖVŐBEN?

Egy biztos: minden piaci szereplő a helyzet javításán dolgozik. A Covid után a hajótársaságok jelentős mennyiségű hajót rendeltek be. Jó esély van rá, hogy ősszel több, nagyobb kapacitású, megahajó is forgalomba tud állni, emellett a konténerek gyártása is gyorsított ütemben halad. Mindez jelentősen képes csökkenteni a fennálló kapacitáshiányt.

Mindannyiunk érdeke, hogy pörögjön a kereskedelem, minél nagyobb volumenben és minél gyorsabban forduljon a szállítmány, hiszen a nap végén az üzletből élünk. Reméljük, hogy hamarosan a konfliktus végére érünk és megindulhat a szállítási útvonalak optimális működése. Amennyiben teljesen biztonságossá válik újra az adott térségben a közlekedés, a normál menetrendekhez való visszatérés a hajózási szakemberek szerint 3-4 hónapot vehet igénybe.

Reménykedünk abban, hogy ez mielőbb bekövetkezik és bízunk a beszerzési és szállítási igények növekedésében, valamint abban, hogy a piaci szereplők összefogásával sikerül a világgazdaságot ismét egy felfelé ívelő pályára állítani.

Lépett két nagybank: drágább lett a lakáshitel, olcsóbb a személyi kölcsön

Az MBH és az OTP is változtatott július elején a hitelkamatain. A MBH olcsóbbá tette a személyi kölcsönét, az OTP viszont a kamatplafon fölé drágította a lakáshiteleit. A személyi kölcsönök 12 százalék körüli THM-es élmezőnye ezzel még sűrűbb lett, a lakáshitelekben azonban a bankok többsége egyelőre tartja a csak június végéig kért 7,3 százalékos THM-plafont - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024. 07. 04. 03:00
Megosztás:

Új rezsitámogatás – döntött a Kormány, jár 41.760 forint/fő rezsikiegészítő támogatás!

A Magyar Közlönyben két olyan kormányrendelet is megjelent, amely egyes intézmények rezsitámogatását érinti.
2024. 07. 04. 02:00
Megosztás:

A júliusi nyugdíjat miért ezen a napon utalják? Nyugdíj kifizetési időpont 2024. július

Fontos hír érkezett a júliusi nyugdíjak kifizetéséről! 2024-ben a legtöbb hónapban, az általános szabály szerint a hónap 12. napján érkezik a nyugdíj, de ha ez a nap hétvégére esik (vagy ünnepnapra), korábban is megkaphatják a nyugdíjasok. Mikor utalják tehát a 2024 július havi nyugdíjat?
2024. 07. 04. 01:00
Megosztás:

A kriptobálnák ejtik a Shiba Inu-t, a PlayDoge-ra váltanak nagyobb nyereség reményében

A Shiba Inu ($SHIB) tulajdonosok nem kis veszteséget könyveltek el, miközben a mém érme próbálja visszaszerezni a korábbi támaszt.
2024. 07. 04. 00:01
Megosztás:

Öntözőrendszerek fejlesztésére kaptak támogatást a gazdák

A megváltozott klimatikus viszonyok miatt minden, gazdálkodók által megvalósítani kívánt öntözésfejlesztési projekt támogatást kapott az Agrárminisztériumtól (AM) - közölte a tárca keddi közleménye szerint Nagy István a közösségi oldalán.
2024. 07. 03. 23:30
Megosztás:

Meggazdagodásra alkalmas 5 legjobb altcoin 2024-ben: vedd meg a Ferraridat ezen a nyáron!

Jó hír a kriptó rajongóknak: úgy tűnik, hogy a Bitcoin (BTC) áll a piac újjáéledésének élén. A spot Bitcoin (BTC) ETF-ekbe történő beáramlás háromhetes csúcsra emelkedett, ami a piaci szereplők megújult érdeklődését és bizalmát jelzi.
2024. 07. 03. 23:00
Megosztás:

Már több mint 3000 milliárd forintot kezel az OTP Private Banking

Korától függetlenül, a vagyonát érintő stratégiai kérdéseket elsősorban személyesen szereti megbeszélni az OTP Private Banking 21 ezernél is több ügyfele, akik az első negyedév végére már több mint 3000 milliárd forintnyi megtakarítást bíztak a hazai privát banki szektor meghatározó szereplőjére. A különleges szolgáltatások közül sokan az utódlásmenedzsmenthez keresnek segítséget, így egyre fontosabbá válik számukra a családi és a bizalmi vagyonkezelés is.
2024. 07. 03. 22:30
Megosztás:

2025-től új minősítés szükséges logisztikai tevékenység végzéséhez

Új fogalommal egészült ki a szabályozott parkok hálózatára vonatkozó szabályozás: 2025 január 1-től egyes vállalkozások kizárólag akkor végezhetnek az adott telephelyen logisztikai tevékenységet, ha a „Logisztikai Park” címet megszerezték. Mivel ennek elnyeréséhez számos adminisztratív feladatot szükséges elvégezni, a határidő rövidségére tekintettel érdemes minél korábban benyújtani az érdekelteknek a cím elnyerésére irányuló pályázatot. A témában Szűcs Anikó Edit és Takó Zsófia, a DLA Piper Hungary ingatlanjogi csoportjának szakértői készítettek összefoglalót.
2024. 07. 03. 22:00
Megosztás:

Mekkora a gond a Tesla-nál?

Tegnap a Tesla több, mint 10%-os emelkedéssel zárta a kereskedést az amerikai tőzsdén. Joggal gondolhatná az ember, hogy valamilyen jó hírt közölt a vállalat, és az idézett elő ilyen nagy mértékű árfolyamreakciót. Nos, az a helyzet, hogy ez nem teljesen igaz.
2024. 07. 03. 21:30
Megosztás:

Francia politikai taktika a Nemzeti Tömörülés ellen

Jelentős taktikázásba kezdtek a francia pártok a választások második, vasárnapi fordulóját megelőzően.
2024. 07. 03. 21:00
Megosztás:

Lassult a kínai szolgáltatóipar teljesítményének növekedése

Jórészt az új megrendelések bővülésének lassulása miatt júniusban nyolc hónapja a legkisebb ütemben nőtt a szolgáltatóipar teljesítménye Kínában a kínai Caixin Insight Group és az S&P Global gazdaságkutató intézet szerdán közölt beszerzésimenedzser-indexe (BMI) szerint.
2024. 07. 03. 20:30
Megosztás:

Megtörni látszik az amerikai munkaerőpiac

Az Egyesült Államokban a privátszektor vállalatai júniusban 150 ezer munkavállalót vettek fel, ami öt hónapja a legkevesebb.
2024. 07. 03. 20:00
Megosztás:

Csökkent a Tesla kiszállítása a második negyedévben

Vártnál kevésbé esett vissza a Tesla autókiszállítása az idei második negyedévben éves összevetésben, miután az idei első negyedévben 8,5 százalékos csökkenést regisztráltak.
2024. 07. 03. 19:30
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék szerdán.
2024. 07. 03. 19:00
Megosztás:

Ma alulteljesítő volt a budapesti tőzsde

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 282,76 pontos, 0,4 százalékos emelkedéssel, 71 738,76 ponton zárt szerdán.
2024. 07. 03. 18:30
Megosztás:

Vegyesen indítottak az amerikai tőzsdék

Vegyesen, minimális elmozdulással nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
2024. 07. 03. 18:00
Megosztás:

Veszélyesek lehetnejk a rossz megfelelőségi jelzések

Sokféle termék forgalomba kerülhet szabálytalan megfelelőségi jelzéssel, ezért indokolt a fogyasztói óvatosság, vásárolni emiatt is csak megbízható helyekről ajánlott - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kedden az MTI-vel.
2024. 07. 03. 17:30
Megosztás:

A gazdaság szempontjából fontos a digitális célok elérése

A tagállamoknak ambiciózusabbnak kell lenniük az Európai Unió digitális programjában meghatározott célok elérése érdekében, a digitális infrastruktúra, a vállalkozások, a készségek és a közszolgáltatások terén való előrelépés ugyanis döntő fontosságú az EU jövőbeni gazdasági jóléte és társadalmi kohéziója szempontjából - jelentette ki az Európai Bizottság kedden.
2024. 07. 03. 17:00
Megosztás:

A Budapest-Brassó járat indítása mindkét város számára fontos lépés

A Budapest-Brassó járat indítása mindkét város és mindkét ország számára fontos lépés - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára a járat megnyitó ünnepségén kedden Budapesten a Liszt Ferenc-repülőtéren.
2024. 07. 03. 16:30
Megosztás:

Nőtt a Geely negyedéves nyeresége

Jelentősen nőtt az egyik legnagyobb kínai autógyártó, a Geely Automobile Holdings Ltd. árbevétele és nyeresége az idei első negyedévben éves összevetésben.
2024. 07. 03. 16:00
Megosztás: