Itthon is terjed az online vásárlás legzöldebb kézbesítési módja
Egyetlen félév alatt 14 százalékponttal nőtt a csomagautomatás átvételt kipróbáló online vásárlók aránya – állapította meg a Foxpost megbízására elvégzett kutatás, amelyet a GKI Digital készített 2021 júliusában. Ezzel ez a kézbesítési mód minden másikat lekörözött, hiszen a többi esetében csak kismértékű volt a növekedés: a csomagponti kézbesítés 3, a személyes bolti átvétel 2, a kereskedő saját futárja általi pedig 1 százalékponttal emelkedett. Feltehetően a különféle megoldások egyre növekvő népszerűségének köszönhetően a futárszolgálattal történő csomagátvételi megoldás 1 százalékponttal esett vissza.
Hasonló trendek rajzolódnak ki a közös kutatásból kinőtt, Foxpost Box Index (FBI) elnevezésű kezdeményezésből, ha az egy évvel korábbi használati adatokat vesszük alapul. Ebben az esetben a futáros házhoz szállítás stagnált, a csomagautomata 12, a csomagpont 2 százalékpontot javított, miközben a személyes bolti átvétel 3, a kereskedő általi házhoz szállítás pedig 2 százalékponttal mérséklődött.
Vezet, de stagnál a házhoz szállítás
A csomagátvételi megoldások között a legjobbnak továbbra is a házhoz szállítást tartják az emberek: ennek megítélése alig változott tavaly óta, csupán 1 százalékponttal nőtt. A legtöbbet a csomagautomaták javítottak a megítélésükön: 7 százalékponttal, 21 százalékra emelkedtek 2020 júliusához képest. Ugyanebben az időszakban a kereskedő saját házhozszállítási megoldása, a csomagpont, a hagyományos postai csomagküldés és a személyes bolti átvétel megítélése kismértékben csökkent.
„A Foxpost Box Index aktuális adataiból egyértelműen látható a csomagautomatás rendelés térnyerése a lényegesen markánsabb környezeti lábnyomot hagyó futáros kiszállítással szemben” – emelte ki Bengyel Ádám, a Foxpost vezérigazgató alapítója, a cége által kezdeményezett FBI nyilvános bejelentése alkalmából. A tervek szerint a számokat a jövőben negyedéves rendszerességgel publikálják, a szektorban elsőként rendszeres visszajelzést adva az iparági trendek alakulásáról.
A környezettudatosság a fiataloknak mindenképp, a kényelem mindenkinek számít
Bengyel Ádám kiemelte azt is: az egyetlen csomagra jutó 0,2 kg-os szén-dioxid-kibocsátás a Foxpostnál Magyarországon piacvezető érték, de előnye leginkább az átlagos volumenhez képest mutatkozik meg, amely 0,80 – 1 kg a szegmensben. Az sem hagyható persze figyelmen kívül, hogy a környezettudatosság – legalábbis egyelőre – főleg a fiatalok körében számít kiemelt szempontnak. A többség esetében a kényelmi tényezők a legfontosabb érvek az csomagautomata (átadópont) mellett. Egy év alatt 3 százalékponttal nőtt például annak a jelentősége, hogy egyszerű az átvétel, 2-vel, hogy útba esik, és 4-gyel, hogy felhasználóbarát. A legkedveltebb megoldástól való eltérésnek leginkább praktikus okai vannak: a vásárlók akkor választanak mást, ha a megszokott módon nehézségekbe ütközik az átvétel, mert például nincs idejük a futárra várni, vagy nincsenek otthon egész nap. Az ár a válaszadók harmadánál szempont, míg negyedük egy ingyenes szállításos promócióval „elcsábítható”.
„A csomagautomatás átvételről elmondható, hogy az elmúlt egy évben nemcsak a megoldás felhasználói bázisa bővült, hanem az igénybevétel gyakorisága is” – szögezte le Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Noha a legismertebb és legkedveltebb megoldás továbbra is a házhoz szállítás, az egyéb megoldásoktól nem idegenkedők 42 százaléka már legalább öt alkalommal választott csomagautomatás átvételt az elmúlt egy évben, ami 10 százalékpontos növekedést jelent 2020 júliusához képest.
„Bár a járványhelyzet alakulása teljességgel kiszámíthatatlan, egy esetleges újabb szigorítás akár jelentős átrendeződést okozhat a kézbesítési opciók sorrendjében” – véli Bengyel Ádám, de a Black Friday és az adventi szezon is átírhatja a jelenlegi erőviszonyokat.