Százezreket jelenthet egy jó döntés a hosszú hétvége előtt
Az általános fizetési moratórium a 2020. márciusi bevezetés óta minden lakossági ügyfél előtt nyitva áll. Ez az állapot viszont néhány napon belül megváltozik, mert november 1-től már csak az maradhat a moratóriumban, aki az állam által meghatározott rászoruló csoportokba tartozik. Nagyon fontos, hogy a moratóriumban maradáshoz külön nyilatkozatot kell leadni a hiteltörlesztés további felfüggesztésének érdekében. Eddig a hitelmoratórium automatikusan járt minden ügyfélnek, aki nem jelezte, hogy tovább törlesztené a hitelét.
Személyesen csak a bankfiók nyitvatartása alatt lehet leadni a nyilatkozatot
A bankok online felületein október 31-én éjfélig van lehetőség a nyilatkozat leadására, ez viszont vasárnapra, a hosszú hétvége közepére esik, amikor a bankfiókok többsége nincs nyitva.
Kandrács Csaba, az MNB pénzügyi szervezetek felügyeletéért és fogyasztóvédelemért felelős alelnöke szerint egyelőre a vártnál kevesebben hosszabbították meg a törlesztési moratóriumot, bár az MNB szerint a lakossági ügyfelek mintegy 10 százaléka jövedelme, élethelyzete alapján a sérülékeny körbe tartozik. A jegybank alelnöke azt is hangsúlyozta az MTI-nek nyilatkozva, hogy akinek van jövedelme, munkahelye, célszerű elhagynia a moratóriumot.
Nincs ingyen a moratórium sem
A Bank360 elemzése alapján egy 2019 nyarán felvett 12 millió forint összegű lakáshitelnél további félmilliós költséget jelent, ha 2022. június végéig még a programban marad az adós, ami már összesen kétmillió forintra is növelheti a moratórium teljes hossza alatt felmerült költségeket. A további hosszabbítás tehát nincs ingyen, amit mindenképpen mérlegelnie kell annak, aki továbbra is felfüggesztené a törlesztést.
Ha azonban az adós pénzügyi helyzete jelenleg is indokolja a moratóriumot és nélküle nem tudná időben fizetni a tartozását, az elsődleges cél a kármentés. Ebben az esetben október 31. előtt mindenképpen be kell nyújtani a hosszabbításhoz szükséges nyilatkozatot. Ugyanakkor minél nagyobb a kamat, annál nagyobb a moratóriumos veszteség,amivel egy magas tőketartozással rendelkező személyi kölcsön esetén még fokozottabban kell számolni, mint a lakáshiteleknél.
Így lehet jelezni a hosszabbítást a bankok felé
A Budapest Banknál a lakossági ügyfelek a Budapest Internetbankban, a https://moratoriumnyilatkozat.budapestbank.hu/ weboldalon, valamint a Budapest Bank bármely bankfiókjában nyilatkozhatnak, ehhez a formanyomtatványt biztosítják. Az autófinanszírozás ügyfelek moratóriumban maradásról szóló, kitöltött és aláírt nyilatkozatát a szerződéshez elektronikus kapcsolattartásra regisztrált e-mail címről küldött üzenetben, elektronikusan hitelesített aláírással ellátott nyilatkozattal kell megküldeni, vagy az autófinanszírozás Ügyfélkapu „MORATÓRIUM NYILATKOZAT” menüpontjában a feltölteni (szkennelve másolatban), vagy személyesen a bankfiókban tud nyilatkozni, ahol a formanyomtatványt biztosítják.
A CIB Bank elektronikus csatorna hozzáféréssel rendelkező ügyfelei online felületen, ha ez nem elérhető számukra, akkor a CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül tudják jelezni maradási szándékukat. A hitelintézet hangsúlyozta, hogy az ügyfelek büntetőjogi felelősségük tudatában tesznek nyilatkozatot. A jogosultságot a jogszabály alapján előírt nyilatkozaton kívül nem kell igazolni.
Az Erste Banknál a lakossági ügyfelek a moratóriumban maradáshoz szükséges nyilatkozatot a weboldalon online, valamint a bankfiókokban személyesen adhatják le.
A K&H Bank válasza szerint nyilatkozattételre van lehetőség személyesen az ügyfélpontokon, vagy online formában a K&H e-bankon keresztül.
Az MKB Banknál személyesen a bankfiókokban, illetve lakossági ügyfelek a netbankár felületen is nyilatkozhatnak. A bank külön felhívta a figyelmet, hogy a bankfiókban 2021. október 29-én pénteken a nyitvatartási idő végéig, lakossági ügyfelek pedig netbankáron keresztül 2021.10.31. éjfélig adhatják le nyilatkozatukat. A bankfiók zárásáig beérkezett nyilatkozatokat mindenképpen feldolgozzák.
Az OTP Bank ügyfelei nyilatkozhatnak a bankfiókokban, vagy internetbankon keresztül. Az ügyfelek a bankfiókokban ügyintézőknél és az OTP Bank weboldalán is tájékozódhatnak a moratóriummal kapcsolatos információkról.
A Sberbank ügyfelei online csatornákon - Sberbank Online Banking felületen, illetve elektronikusan aláírt nyilatkozat e-mailen történő továbbításával - és személyesen nyilatkozhatnak.
A Takarékbank ügyfelei a hitelintézet honlapján található online felületen, a VideoBankban és a bankfiókokban tehetik ezt meg. A bank javasolja, hogy aki nehéz anyagi helyzetbe került, és megfelel a feltételeknek, az éljen a moratórium meghosszabbításának lehetőségével. Akinek viszont a pénzügyi helyzete megengedi, az fizesse a törlesztőrészleteket az eredeti kölcsönszerződés feltételei szerint. A moratórium ugyanis csak a kölcsön visszafizetésének elhalasztását jelenti, és a közben felhalmozott kamatot a moratórium végét követően meg kell fizetni. Az ügyintézési idő néhány perc.