Befektetés a konnektivitás jövőjébe: digitális etika

A „Jövőbeli Konnektivitás” néven emlegetett befektetési univerzumban működő vállalatok általában jó pontszámokat kapnak az olyan hagyományos fenntarthatósági/ESG paraméterekre, mint az éghajlati hatás és a fenntartható forrásból történő alapanyag-beszerzés. Bár ezek a hagyományos ESG-mérőszámok megfelelő első szűrőként szolgálhatnak, pontosabb képet lehet alkotni a vállalatokról, ha a digitális etikai jellemzőik alapján értékelik őket. Amikor A Fidelity szakértői azt vizsgálják, hogy egy-egy vállalat beleillik-e a portfóliójukba, kiemelt fontosságot tulajdonítanak annak, hogy miképpen közelítenek a digitális etika kulcskérdéseihez, például a személyes adatok védelméhez, a hamis információk terjesztéséhez, valamint az online csalások és az online jólét témaköréhez.

Befektetés a konnektivitás jövőjébe: digitális etika

A Fidelity International nem csupán a pénzügyi, sőt, nem is csak a hagyományos ESG-paramétereik alapján értékeli a vállalkozásokat, hanem aszerint is, hogy hogyan teljesítenek a digitális etika területén. ESG&D! – Al-Hilal István, a Fidelity közép-kelet európai igazgatója elmondja, milyen szempontok alapján dolgoznak elemzőik.

A konnektivitást meglovagoló sikeres vállalkozások gyorsan globális méretűvé duzzadnak, emiatt a jogszabályok gyakran csak komoly lemaradással kullognak az általuk használt innovatív megoldások mögött. A kérdés, hogy vajon az egy-egy országra kiterjedő hatáskörrel rendelkező jogszabályalkotók megfelelően tudják szabályozni ezeket a nemzetközi játékosokat?

Ezek az óriási eléréssel rendelkező, alacsony ügyfélszerzési költséggel és magas inkrementális árrésekkel dolgozó vállalkozások a növekedésük során természetes úton kerülnek monopolhelyzetbe, és győztesként szinte mindent visznek, legyen szó az Alphabetről és a Facebookról a digitális hirdetések, az Amazonról az e-kereskedelem vagy az Uberről a személyszállítás területén. Miközben az innovatív cégek nagy lendülettel törnek előre, a jogi szabályozás pedig kétségbeesetten próbál lépést tartani velük, a befektetőknek az a feladatuk, hogy pontosan tisztában legyenek ezekkel a kérdésekkel és átláthatóságra törekedjenek, a vállalatoknak pedig az, hogy gondoskodjanak az önszabályozásról.

A globális elérés globális felelősséggel – és az üzleti modelleket fenyegető egyre nagyobb kockázatokkal jár. A globális platformoknak jól kell lavírozniuk a helyi törvények, a regionálisan érzékeny témák, valamint az adatszuverenitási és az adatvédelmi megfontolások útvesztőjében. Ráadásul ezeknek a határokon átívelő tevékenységet folytató vállalatoknak meg kell felelniük a gyűlöletbeszéddel kapcsolatos törvényeknek, az adózási és diplomáciai megfontolásoknak, valamint a trösztellenes és regionális piaci jogszabályoknak is. Ezért a Fidelitynél úgy vélik, nem túlzás azt állítani, hogy az Alphabethez, Facebookhoz, Alibabához, Uberhez, Amazonhoz stb. hasonló természetes monopóliumok, vagyis diszruptív innovátorok számára az elsődleges kockázatot nem annyira a fundamentális üzleti adatok, hanem a jogszabályi környezetből származó veszélyek jelentik. Az alábbi táblázatból kiderül, hogy miképpen hatottak a befektetési univerzumunk egyes szegmenseire a különböző ESG-tényezők, többek között a digitális etika kérdései.

Jó helyen van a befektetésed? Tudd meg ITT!

Amint azzal a legtöbb befektető tisztában van, a Jövőbeli Konnektivitás szegmensbe tartozó vállalatok egy sor olyan tradicionális KPI kapcsán viszonylag jó pontszámokat kapnak, amelyeket az általános ESG-elemzők vizsgálni szoktak – ilyen például a karbonlábnyom és a fenntartható alapanyag-beszerzés. Ezeknél a vállalatoknál szigorú vállalatirányítási szabályok is érvényben vannak, például tiltják a megvesztegetés és a korrupció minden formáját. A múltbeli tapasztalatok alapján azt is tudhatjuk, hogy az alapító által irányított vállalatok sok esetben legalább olyan jól, vagy még jobban működnek, mint az ügyvezetők által irányított társaik.

Azonban a Jövőbeli Konnektivitás terén működő vállalatoknak egy sor ezektől eltérő, és akár egyedinek is nevezhető kihívással is szembe kell nézniük, melyek a konnektivitás kontextusán belüli innovátor státuszukból adódnak. Ennek megértéséhez vegyük ellenpólusként a gyógyszeripart. Amikor egy vállalat egy új megoldással „felforgatja” az addig fennálló rendet, akkor a konkrét újítás mellékhatásaiként jellemzően valós kockázatok is felmerülnek. Így amikor feltalálnak egy új gyógyszert, a gyógyszergyáraknak évekbe telik, míg egy pontosan szabályozott folyamat során megvizsgálják a mellékhatásait. A mi befektetési univerzumunkban működő innovatív digitális vállalatok nem így működnek – az ő kísérleti terepük maga a világháló.

A Szilícium-völgyben számtalan mottó kering, például hogy „Bukj gyorsan – és sokszor”, „Nyomulj tempósan és zúzd szét, ami utadba áll” vagy „A kudarc záloga”. A vállalatokat arra ösztönzik, hogy a lehető leggyorsabban és legagresszívebben működjenek, és sem az újítók, sem az újításaik számára nincsenek meghatározott bevetési szabályok. Ebből adódóan ezek a cégek már a természetükből fakadóan is szinte bizonyosan jelentős jövőbeli jogszabályi kockázatoknak lesznek kitéve. Ezek idővel, fokozatosan alakulnak ki, ahogy az újítások általános gyakorlattá válnak. A Fidelity szakembereinek szilárd meggyőződése, hogy ezeknek a kockázatoknak a pontos megértése a Jövőbeli Konnektivitás területén eszközölt fenntartható (és így sikeres) befektetések elengedhetetlen feltétele.

Míg a hagyományos ESG KPI-k első szűrőként segíthetik a Jövőbeli Konnektivitás szegmensébe tartozó vállalatok jobb megértését, vannak olyan tényezők, szempontok, amelyeket „digitális etikának” nevezhetünk, és várhatóan egyre fontosabbak lesznek minden befektető és vállalat számára.

A digitális etikának négy fő kérdésköre van, az első a félretájékoztatás. „A hamis hírek akár hatszor gyorsabban terjednek, mint a valódiak” – ezt állapította meg az MIT egy 2018-as tanulmányban*. Az interneten terjesztett hamis információk okoztak már erőszakos bűncselekményeket, politikai zűrzavart, de késhegyre menő társadalmi vitát is az internetes óriásvállalatokat az oldalaikon megjelenő tartalmak szabályozásával kapcsolatban terhelő felelősségről. Trump elnök 2020 májusában még elnöki rendeletet is kibocsátott, hogy korlátozza az USA 1996-ban a tisztességes kommunikációról elfogadott törvényének, a Communications Decency Act-nek a 230. paragrafusa által az internetes portálok számára az oldalaikon mások által posztolt tartalmakkal kapcsolatosan biztosított mentességet. A Fidelity véleménye szerint a félretájékoztatás által okozott károk kiemelt kockázatnak számítanak a Twitterhez, a The New York Times-hoz vagy éppen a Facebookhoz hasonló médiacégek számára.

A Fidelity International aktívan kommunikál az egyes cégekkel, hogy minél pontosabban megértse a tartalom-monitoringgal és a téves információk terjesztésének ellenőrzésével kapcsolatos irányelveiket. A Facebook nemrég megosztotta a Fidelity szakembereivel, hogy naptári negyedévenként 2,5 milliárd hamis fiókot töröl, miközben az aktív felhasználók száma havonta 2,2 milliárd körül van. A végponttól végpontig tartó titkosítást alkalmazó WhatsAppon a felhasználók csak öt másik beszélgetésbe továbbíthatnak tartalmat, és ha bármilyen tartalmat „gyakran továbbítanak”, a Facebook (a WhatsApp anyacége) e beszélgetések számát egyre korlátozza. A befektetők üdvözlik ezeket az erőfeszítéseket, melyek legalább némileg orvosolják azokat a baklövéseket, melyeket a cég korábban a hamis hírek terjesztésével kapcsolatban elkövetett. Ehhez hasonlóan több más médiacég, pl. a Twitter, az Alphabet, a Tencent és a ByteDance (a TikTok tulajdonosa) is egyre aktívabban foglalkozik a hamis hírek terjesztésének kérdésével. A Fidelity szakemberei úgy vélik, ezek valódi és pozitív kezdeményezések az ágazat részéről.

Magánszféra védelme a következő fontos kérdéskör.
A Facebook 94%-os bizonyossággal képes előre jelezni a válást.** Szakértők véleménye szerint az Alphabet vagy a Baidu az általuk kínált „ingyenes” szolgáltatások révén tisztában van a felhasználók személyes adataival, például külső megjelenésével, hangjával, érdeklődési körével, iskolai végzettségével, politikai és vallási nézeteivel, egészségügyi állapotával, jövedelmével, az általuk felkeresett összes hellyel,  a barátaikkal, azzal, hogy mit szeretnek és mit nem, sőt még az utazási terveikkel is. Az internetes óriások által a felhasználóikkal kapcsolatban felhalmozott információk mennyisége az utóbbi időben a jogszabályalkotók érdeklődésének középpontjába került. Az Európai Unió a globális adatvédelmi jogszabály, vagyis a GDPR 2016-os bevezetésével élen járt az ezen a területen végrehajtandó változások terén. Rákényszerítette a vállalatokat, hogy felhasználóiktól egyértelmű hozzájárulást szerezzenek be, és elérte, hogy a cégek hosszú távon ne tartsanak személyes adatokat a birtokukban.

Kiemelten fontos terület ez a Fidelity számára. Nem csak a cégek adatbiztonsági politikáját kísérik szoros figyelemmel, hanem azt is, hogy mit tesznek a már náluk lévő adatok biztonságáért. Figyelemmel kísérik azt is, hogy melyik cégek követik a törvénynek nem csak a betűjét, hanem a szellemét is. Az adatbiztonság nem csak azoknak a vállalkozásoknak fontos kérdés, amelyek jövedelemszerzés céljára használják fel a felhasználóik adatait, hanem azoknak is, amelyek más célból, például ügyfélszolgálat, hűségprogramok stb. működtetéséhez tárolnak felhasználói adatokat.

Tőzsde – értesz hozzá? - Tőzsdei, értékpapírpiaci ismeretek felmérő kalkulátor
 
A harmadik az online csalások, hiszen egyre több minden zajlik online, és ez alól sajnos a bűnözés sem kivétel. Becslések szerint a kiberbűnözés évente több trillió dollárnyi kárt okoz a világgazdaságnak. Az online vállalkozásokra leselkedő legnagyobb kockázat a kisebb-nagyobb online csalások köre, melyek lehetnek adatlopások vagy malware- esetleg zsarolóvírus-támadások is.

A cégeknek gondoskodniuk kell arról, hogy üzleteik vagy digitális felületeik ne válhassanak az online csalások színterévé. Ugyanakkor azt is szívesen látnák a szakemberek, ha a kiszolgáltatottabb vagy technikailag kevésbé képzett és a netes ügyekben kevésbé jártas felhasználók védelme is hasonlóan kiemelt szempont lenne. Az egyértelmű szabályzatokon és eljárási rendeken kívül az is jól jelzi egy-egy vállalat e téren tanúsított elhivatottságát, hogy mennyire szoros munkakapcsolatot ápol az adatbiztonságért felelős tisztviselő a vállalat igazgatótanácsával vagy vezetőségével. A Fidelity arra törekszik, hogy a portfóliójukba bekerülő vállalatoknál világosan lefektetett irányelvek és eljárási rendek legyenek érvényben az online csalások elkerülésének biztosítása érdekében.

Legvégül fontos beszélni az online jólétről is. A digitális technológia és a tömegkommunikáció által az emberek tudatára és mentális egészségére gyakorolt hatások egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert, különösen most, amikor a koronavírus miatt rengetegen kényszerülnek otthon, másoktól elszigetelve élni, miközben egyre többet használják az internetet és a közösségi médiumokat. Az Instagram tavaly hozta nyilvánosságra azt a megdöbbentő adatot, hogy naponta kb. 10 000 öngyilkossággal és önpusztítással kapcsolatos posztot kénytelen törölni. A probléma egyre nő, megoldásán pedig vállalatok és kormányok dolgoznak. Az online jólét számos ágazatot érint, az online szerencsejátékokon át a közösségi médiáig és videojátékokig, így a fenntarthatóság szempontjából ez számít az egyik legfontosabb kérdésnek a vállalatok számára. Mivel a téma megítélése is szubjektív, olyan bonyolult kérdések merülnek fel, mint hogy hogyan mérhetőek a kiberzaklatáshoz hasonló jelenségek. A nehézségek ellenére a befektetők érdemi erőfeszítéseket tehetnek ezen a területen, például alaposan tájékozódhatnak a témában, és megkísérelhetik rászorítani a vállalatvezetőségeket az online jóléttel kapcsolatos irányelvek kidolgozására.    

A közösségi médiától az e-kereskedelemig, a streameléstől az online játékokig a Jövőbeli Konnektivitás területén működő vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik a jogszabályalkotók és a politikusok irányából. A fejük fölött gyülekező jogszabályi fellegek láttán ezek a cégek elkezdték módosítani az üzleti modelljeiket, és lobbizásba fogtak a jogszabályok kidolgozói körében, hogy lehetőleg a jövőbeli törvények „jó oldalán” álljanak majd. A változások ma még nem túl látványosak és csak fokozatosak, de a haladás iránya egyértelmű, és ez a trend csak erősödni fog. Ebből adódóan a befektetőknek komolyan figyelembe kell venniük a jelenlegi és jövőbeli, potenciális jogszabályi megfontolásokat, főleg, mivel ezek a digitális etikával is kapcsolatban állnak.

Például lehet, hogy a fundamentális elemzés alapján a Facebook vonzó befektetésnek tűnik, mivel a cég új megszólítható piacokat nyit meg (ilyen például az e-kereskedelem), azt is nagyon fontos figyelembe venni, hogy milyen úton lép be a cég erre a piacra: feltételezhetjük, hogy a Facebook a rendelkezésére álló személyes adatok kincsesbányának köszönhetően tisztességtelen előnnyel rendelkezik, amikor annak meghatározásáról van szó, hogy az embereknek mit lenne kedvük megvásárolni. Bár ez viszonylag gyorsan sikeressé tehetné a Facebookot, e személyes adatok felhasználása igazi adatvédelmi aknamezővé is válhatna. Ezért létfontosságú, hogy egy-egy cég hozzáállását a digitális etika szemüvegén át is megvizsgáljuk. A jelen esetben azt kellene megnézni, hogy a Facebook csak azért vezet-e be egy-egy változtatást, hogy megfeleljen a jogszabályok előírásainak, vagy volt-e valóban átfogó és fenntartható változás a cégnek a felhasználók személyes adataihoz kapcsolódó bevételszerzési gyakorlatában azután, hogy kirobbantak a komoly károkat okozó adatvisszaélésekkel és hamis hírekkel kapcsolatos botrányok.

„A Jövőbeli Konnektivitás területén működő cégekkel folytatott állandó és konstruktív kapcsolattartás az aktív alapkezelői filozófiánk fontos és egyedi jellemzője. A Facebookot példaként használva: mi már egészen korán felismertük a digitális etikai aggályokból eredő ESG-kockázatot. Közvetlen párbeszédet indítottunk a céggel, hogy mi is és ők is jobban megértsük a kérdéshez kapcsolódó kockázatokat és befektetői fenntartásokat. Az elmúlt három évben több ízben találkoztunk szakértőkkel, felügyeleti szervekkel, jogszabályalkotókkal és a Facebook felső vezetőivel, hogy naprakészek legyünk a várható fejleményekkel kapcsolatban, és hogy ismertessük a vállalattal a véleményünket és az álláspontunkat. Érdemesebb volt asztalhoz ülni velük és aktívan részt venni a változtatásokban, mint egyszerűen bojkottálni a Facebook papírjait. Bár a Facebook jelentős előrelépést tett a Digitális Etikai Kódexünkben említett valamennyi témakörben, a párbeszédet továbbra is folytatjuk, mivel úgy véljük, a digitális etikai megfontolások a Facebook rövid távú értékeltsége és hosszú távú fenntarthatósága szempontjából is kulcsfontossággal bírnak majd” – mondta el AL-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

A múltbeli tapasztalatok megmutatták, hogy az ESG&D fontosságának elismerése még a strukturális növekedési ágazatokban, például a technológiai ipar és az internet esetében is képes alfát termelni a portfóliók számára. A jövőben a portfólióba tartozó vállalatok digitális etikai jellemzőinek értékelése egyre nagyobb jelentőséggel bír majd annak megítélésekor, hogy milyen hatással lesznek a jövőbeli trösztellenes és jogszabályi kérdések ezeknek a cégeknek a sorsára.

Alig javult az orosz ipari termelés

A vártnál kevésbé nőtt az ipari termelés éves szinten júliusban Oroszországban, miközben havi szinten csökkenést regisztráltak.
2021. 08. 27. 22:00
Megosztás:

Nőtt a világ acéltermelése

Nőtt a világ acéltermelése júliusban és az idei első hét hónapban az egy évvel korábbihoz képest a nemzetközi acélipari szövetség, a The World Steel Association (WSA) szerint.
2021. 08. 24. 21:00
Megosztás:

Felfelé javította a német GDP-növekedést a Destatis

Előző becsléséhez képest felfelé javította a második negyedévi német GDP-növekedési adatait a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis keddi jelentésében.
2021. 08. 24. 09:00
Megosztás:

Ukrajnában lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése

Ukrajnában júliusban lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése éves összevetésben, ugyanakkor gyorsult havi szinten.
2021. 08. 23. 13:00
Megosztás:

46 éve nem volt ilyen magas a német termelői infláció

1975 óta nem emelkedtek olyan ütemben a termelői árak Németországban, mint júliusban; ez erősítheti az inflációs aggodalmakat.
2021. 08. 20. 12:00
Megosztás:

Veszített lendületéből a feldolgozóipar a philadelphiai körzetben

Az elemzők által várt gyorsulás helyett lassult a feldolgozóipar bővülése az Egyesült Államok harmadik legnagyobb, közép-atlanti térségében augusztusban.
2021. 08. 20. 07:00
Megosztás:

Ilyen még nem volt: 11%-kal több bevétellel terveznek a vállalkozások

Rekord magas árbevétel-növekedéssel számolnak a következő egy évben a hazai kkv-k. A K&H bizalmi index kutatás 17 éves történetének legmagasabb pénzügyi várakozása szerint átlagosan 11 százalékkal több árbevétellel és 6 százalékkal nagyobb profittal terveznek az előttünk álló egy évre a vállalkozások.
2021. 08. 19. 08:00
Megosztás:

Rendkívüli tanácskozást tartanak a NATO-külügyminiszterek

A NATO-tagállamok külügyminiszterei rendkívüli tanácskozást tartanak videokonferencia keretében pénteken, az afganisztáni tálib hatalomátvétellel kapcsolatban.
2021. 08. 19. 03:00
Megosztás:

Júniusban fellendült a félvezetők globális eladása

Nőtt a félvezetők globális eladásából származó bevétel júniusban havi és éves szinten egyaránt a világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szövetség, a SIA szerint.
2021. 08. 18. 21:00
Megosztás:

A delta variáns miatt lassul a gazdasági növekedés

A japán export erősödés elkezdett lassulni júliusban, miután a növekvő fertőzés számok miatt a Kínába és az Európába irányuló szállítások is csökkentek.
2021. 08. 18. 16:00
Megosztás:

Várt ütemben bővült az európai gazdaság

Gyakorlatilag a vártnak megfelelő lett a tegnap délelőtt közzétett második negyedéves eurózónás előzetes GDP adat.
2021. 08. 18. 15:00
Megosztás:

A magyar 17%-os GDP növekedést 2 ország is megverte Európában

Erőteljes növekedést láthattunk a második negyedéves GDP kapcsán egész Európában. A 17,7 százalékos, munkanappal tisztított magyar növekedés a dobogó harmadik fokára volt elég a spanyol 20 és az olasz 18,7 százalékos növekedés mögött.
2021. 08. 18. 14:00
Megosztás:

Többre lehet képes a magyar gazdaság

A második negyedévben 17,9 százalékkal növekedett a magyar GDP az előző év azonos időszakához képest a nyers adatok szerint. A jó adat fényében akár 7 százalék feletti növekedés is elképzelhető 2021-ben.
2021. 08. 18. 07:00
Megosztás:

Nőtt az USA ipari termelése

A vártnál nagyobb mértékben nőtt az Egyesült Államok ipari termelése júliusban a Federal Reserve keddi jelentése alapján.
2021. 08. 18. 00:05
Megosztás:

Az idei első fél évben nőtt a román gazdaság

Az idei első fél évben a nyers adatok szerint 6,5 százalékkal nőtt a román gazdaság a tavalyi év azonos időszakához mérten - közölte kedden a román országos statisztikai intézet.
2021. 08. 17. 13:00
Megosztás:

Szárnyal a Deloitte kockázati tőke bizalmi indexe

A Deloitte legfrissebb közép-európai kockázati tőke bizalmi felmérése szerint a tapasztalat, a bevált növekedési stratégiák és a javuló gazdasági kilátások növelik a bizalmat a magántőke-befektetők körében.
2021. 08. 17. 05:30
Megosztás:

Csaknem üres a makronaptár, de érkezik némi adat a napokban

Csaknem üres a makronaptár a jövő héten, mindössze a bruttó hazai termék (GDP) második negyedévi adatának első becslése jelenik meg, valamint az államháztartás önkormányzatok nélkül számolt úgynevezett központi alrendszerének július végi helyzetéről szóló részletes tájékoztató.
2021. 08. 15. 11:00
Megosztás:

E-sport Ítéletnap: az Erste Csoport bemutatja az e-sportok bukását

Miután tavaly bemutatkozott az e-sportok világában, az Erste Csoport a League of Legends Európa-bajnoksággal (LEC) kötött partnerségének második fejezetét ünnepli. A Jung von Matt SPORTS humoros kampányfilmjének segítségével a bankcsoport az e-sportokat övező témák közül a legtöbb vitát kiváltó kérdést választotta ki. Azzal foglalkozik, hogy az e-sport igazi sportnak számít, vagy sem, valamint bemutatja a játékosközösség erre adott reakcióját. Az LEC Summer Splithez köthető kampány augusztus 13-án rajtol a Rájátszással egy időben, és az augusztus 29-ei döntőig látható lesz a közösségi médiában és az LEC Livestream csatornán.
2021. 08. 14. 13:00
Megosztás:

A sikerágazat adhat pillért a tartós növekedéshez

Az utóbbi években kiemelkedően jó teljesítményt nyújtó építőipar is megtorpant a járvány miatt, ám a szektor készen áll arra, hogy - hasonlóan a pandémia előtti évekhez - tempós növekedéssel segítse a magyar gazdaság fejlődését.
2021. 08. 14. 11:00
Megosztás:

Így készülnek a cégek a kis januárra

A nyári uborkaszezon végéhez érve a cégek év végi hajrát hirdetnek az utolsó negyedévre, ezért erősödő versenyre lehet számítani ősszel. Nagy Lehel, a Langmár Kommunikáció ügyvezető-helyettese arról beszélt, hogy fontos lefektetni a stratégiát és ennek mentén építeni a kommunikációt ebben az időszakban. Példaként említette, hogy ha valakinek nincs jelen a célközönsége egy adott közösségi felületen, akkor oda teljesen felesleges erőforrásokat csoportosítani. Megjegyezte, ilyenkor célszerű nagy hangsúlyt fektetni a már meglévő ügyfelekre, hiszen statisztikailag alátámasztott tény, hogy őket olcsóbb újabb vásárlásra ösztönözni.
2021. 08. 14. 05:00
Megosztás: