Befektetés a konnektivitás jövőjébe: digitális etika

A „Jövőbeli Konnektivitás” néven emlegetett befektetési univerzumban működő vállalatok általában jó pontszámokat kapnak az olyan hagyományos fenntarthatósági/ESG paraméterekre, mint az éghajlati hatás és a fenntartható forrásból történő alapanyag-beszerzés. Bár ezek a hagyományos ESG-mérőszámok megfelelő első szűrőként szolgálhatnak, pontosabb képet lehet alkotni a vállalatokról, ha a digitális etikai jellemzőik alapján értékelik őket. Amikor A Fidelity szakértői azt vizsgálják, hogy egy-egy vállalat beleillik-e a portfóliójukba, kiemelt fontosságot tulajdonítanak annak, hogy miképpen közelítenek a digitális etika kulcskérdéseihez, például a személyes adatok védelméhez, a hamis információk terjesztéséhez, valamint az online csalások és az online jólét témaköréhez.

Befektetés a konnektivitás jövőjébe: digitális etika

A Fidelity International nem csupán a pénzügyi, sőt, nem is csak a hagyományos ESG-paramétereik alapján értékeli a vállalkozásokat, hanem aszerint is, hogy hogyan teljesítenek a digitális etika területén. ESG&D! – Al-Hilal István, a Fidelity közép-kelet európai igazgatója elmondja, milyen szempontok alapján dolgoznak elemzőik.

A konnektivitást meglovagoló sikeres vállalkozások gyorsan globális méretűvé duzzadnak, emiatt a jogszabályok gyakran csak komoly lemaradással kullognak az általuk használt innovatív megoldások mögött. A kérdés, hogy vajon az egy-egy országra kiterjedő hatáskörrel rendelkező jogszabályalkotók megfelelően tudják szabályozni ezeket a nemzetközi játékosokat?

Ezek az óriási eléréssel rendelkező, alacsony ügyfélszerzési költséggel és magas inkrementális árrésekkel dolgozó vállalkozások a növekedésük során természetes úton kerülnek monopolhelyzetbe, és győztesként szinte mindent visznek, legyen szó az Alphabetről és a Facebookról a digitális hirdetések, az Amazonról az e-kereskedelem vagy az Uberről a személyszállítás területén. Miközben az innovatív cégek nagy lendülettel törnek előre, a jogi szabályozás pedig kétségbeesetten próbál lépést tartani velük, a befektetőknek az a feladatuk, hogy pontosan tisztában legyenek ezekkel a kérdésekkel és átláthatóságra törekedjenek, a vállalatoknak pedig az, hogy gondoskodjanak az önszabályozásról.

A globális elérés globális felelősséggel – és az üzleti modelleket fenyegető egyre nagyobb kockázatokkal jár. A globális platformoknak jól kell lavírozniuk a helyi törvények, a regionálisan érzékeny témák, valamint az adatszuverenitási és az adatvédelmi megfontolások útvesztőjében. Ráadásul ezeknek a határokon átívelő tevékenységet folytató vállalatoknak meg kell felelniük a gyűlöletbeszéddel kapcsolatos törvényeknek, az adózási és diplomáciai megfontolásoknak, valamint a trösztellenes és regionális piaci jogszabályoknak is. Ezért a Fidelitynél úgy vélik, nem túlzás azt állítani, hogy az Alphabethez, Facebookhoz, Alibabához, Uberhez, Amazonhoz stb. hasonló természetes monopóliumok, vagyis diszruptív innovátorok számára az elsődleges kockázatot nem annyira a fundamentális üzleti adatok, hanem a jogszabályi környezetből származó veszélyek jelentik. Az alábbi táblázatból kiderül, hogy miképpen hatottak a befektetési univerzumunk egyes szegmenseire a különböző ESG-tényezők, többek között a digitális etika kérdései.

Jó helyen van a befektetésed? Tudd meg ITT!

Amint azzal a legtöbb befektető tisztában van, a Jövőbeli Konnektivitás szegmensbe tartozó vállalatok egy sor olyan tradicionális KPI kapcsán viszonylag jó pontszámokat kapnak, amelyeket az általános ESG-elemzők vizsgálni szoktak – ilyen például a karbonlábnyom és a fenntartható alapanyag-beszerzés. Ezeknél a vállalatoknál szigorú vállalatirányítási szabályok is érvényben vannak, például tiltják a megvesztegetés és a korrupció minden formáját. A múltbeli tapasztalatok alapján azt is tudhatjuk, hogy az alapító által irányított vállalatok sok esetben legalább olyan jól, vagy még jobban működnek, mint az ügyvezetők által irányított társaik.

Azonban a Jövőbeli Konnektivitás terén működő vállalatoknak egy sor ezektől eltérő, és akár egyedinek is nevezhető kihívással is szembe kell nézniük, melyek a konnektivitás kontextusán belüli innovátor státuszukból adódnak. Ennek megértéséhez vegyük ellenpólusként a gyógyszeripart. Amikor egy vállalat egy új megoldással „felforgatja” az addig fennálló rendet, akkor a konkrét újítás mellékhatásaiként jellemzően valós kockázatok is felmerülnek. Így amikor feltalálnak egy új gyógyszert, a gyógyszergyáraknak évekbe telik, míg egy pontosan szabályozott folyamat során megvizsgálják a mellékhatásait. A mi befektetési univerzumunkban működő innovatív digitális vállalatok nem így működnek – az ő kísérleti terepük maga a világháló.

A Szilícium-völgyben számtalan mottó kering, például hogy „Bukj gyorsan – és sokszor”, „Nyomulj tempósan és zúzd szét, ami utadba áll” vagy „A kudarc záloga”. A vállalatokat arra ösztönzik, hogy a lehető leggyorsabban és legagresszívebben működjenek, és sem az újítók, sem az újításaik számára nincsenek meghatározott bevetési szabályok. Ebből adódóan ezek a cégek már a természetükből fakadóan is szinte bizonyosan jelentős jövőbeli jogszabályi kockázatoknak lesznek kitéve. Ezek idővel, fokozatosan alakulnak ki, ahogy az újítások általános gyakorlattá válnak. A Fidelity szakembereinek szilárd meggyőződése, hogy ezeknek a kockázatoknak a pontos megértése a Jövőbeli Konnektivitás területén eszközölt fenntartható (és így sikeres) befektetések elengedhetetlen feltétele.

Míg a hagyományos ESG KPI-k első szűrőként segíthetik a Jövőbeli Konnektivitás szegmensébe tartozó vállalatok jobb megértését, vannak olyan tényezők, szempontok, amelyeket „digitális etikának” nevezhetünk, és várhatóan egyre fontosabbak lesznek minden befektető és vállalat számára.

A digitális etikának négy fő kérdésköre van, az első a félretájékoztatás. „A hamis hírek akár hatszor gyorsabban terjednek, mint a valódiak” – ezt állapította meg az MIT egy 2018-as tanulmányban*. Az interneten terjesztett hamis információk okoztak már erőszakos bűncselekményeket, politikai zűrzavart, de késhegyre menő társadalmi vitát is az internetes óriásvállalatokat az oldalaikon megjelenő tartalmak szabályozásával kapcsolatban terhelő felelősségről. Trump elnök 2020 májusában még elnöki rendeletet is kibocsátott, hogy korlátozza az USA 1996-ban a tisztességes kommunikációról elfogadott törvényének, a Communications Decency Act-nek a 230. paragrafusa által az internetes portálok számára az oldalaikon mások által posztolt tartalmakkal kapcsolatosan biztosított mentességet. A Fidelity véleménye szerint a félretájékoztatás által okozott károk kiemelt kockázatnak számítanak a Twitterhez, a The New York Times-hoz vagy éppen a Facebookhoz hasonló médiacégek számára.

A Fidelity International aktívan kommunikál az egyes cégekkel, hogy minél pontosabban megértse a tartalom-monitoringgal és a téves információk terjesztésének ellenőrzésével kapcsolatos irányelveiket. A Facebook nemrég megosztotta a Fidelity szakembereivel, hogy naptári negyedévenként 2,5 milliárd hamis fiókot töröl, miközben az aktív felhasználók száma havonta 2,2 milliárd körül van. A végponttól végpontig tartó titkosítást alkalmazó WhatsAppon a felhasználók csak öt másik beszélgetésbe továbbíthatnak tartalmat, és ha bármilyen tartalmat „gyakran továbbítanak”, a Facebook (a WhatsApp anyacége) e beszélgetések számát egyre korlátozza. A befektetők üdvözlik ezeket az erőfeszítéseket, melyek legalább némileg orvosolják azokat a baklövéseket, melyeket a cég korábban a hamis hírek terjesztésével kapcsolatban elkövetett. Ehhez hasonlóan több más médiacég, pl. a Twitter, az Alphabet, a Tencent és a ByteDance (a TikTok tulajdonosa) is egyre aktívabban foglalkozik a hamis hírek terjesztésének kérdésével. A Fidelity szakemberei úgy vélik, ezek valódi és pozitív kezdeményezések az ágazat részéről.

Magánszféra védelme a következő fontos kérdéskör.
A Facebook 94%-os bizonyossággal képes előre jelezni a válást.** Szakértők véleménye szerint az Alphabet vagy a Baidu az általuk kínált „ingyenes” szolgáltatások révén tisztában van a felhasználók személyes adataival, például külső megjelenésével, hangjával, érdeklődési körével, iskolai végzettségével, politikai és vallási nézeteivel, egészségügyi állapotával, jövedelmével, az általuk felkeresett összes hellyel,  a barátaikkal, azzal, hogy mit szeretnek és mit nem, sőt még az utazási terveikkel is. Az internetes óriások által a felhasználóikkal kapcsolatban felhalmozott információk mennyisége az utóbbi időben a jogszabályalkotók érdeklődésének középpontjába került. Az Európai Unió a globális adatvédelmi jogszabály, vagyis a GDPR 2016-os bevezetésével élen járt az ezen a területen végrehajtandó változások terén. Rákényszerítette a vállalatokat, hogy felhasználóiktól egyértelmű hozzájárulást szerezzenek be, és elérte, hogy a cégek hosszú távon ne tartsanak személyes adatokat a birtokukban.

Kiemelten fontos terület ez a Fidelity számára. Nem csak a cégek adatbiztonsági politikáját kísérik szoros figyelemmel, hanem azt is, hogy mit tesznek a már náluk lévő adatok biztonságáért. Figyelemmel kísérik azt is, hogy melyik cégek követik a törvénynek nem csak a betűjét, hanem a szellemét is. Az adatbiztonság nem csak azoknak a vállalkozásoknak fontos kérdés, amelyek jövedelemszerzés céljára használják fel a felhasználóik adatait, hanem azoknak is, amelyek más célból, például ügyfélszolgálat, hűségprogramok stb. működtetéséhez tárolnak felhasználói adatokat.

Tőzsde – értesz hozzá? - Tőzsdei, értékpapírpiaci ismeretek felmérő kalkulátor
 
A harmadik az online csalások, hiszen egyre több minden zajlik online, és ez alól sajnos a bűnözés sem kivétel. Becslések szerint a kiberbűnözés évente több trillió dollárnyi kárt okoz a világgazdaságnak. Az online vállalkozásokra leselkedő legnagyobb kockázat a kisebb-nagyobb online csalások köre, melyek lehetnek adatlopások vagy malware- esetleg zsarolóvírus-támadások is.

A cégeknek gondoskodniuk kell arról, hogy üzleteik vagy digitális felületeik ne válhassanak az online csalások színterévé. Ugyanakkor azt is szívesen látnák a szakemberek, ha a kiszolgáltatottabb vagy technikailag kevésbé képzett és a netes ügyekben kevésbé jártas felhasználók védelme is hasonlóan kiemelt szempont lenne. Az egyértelmű szabályzatokon és eljárási rendeken kívül az is jól jelzi egy-egy vállalat e téren tanúsított elhivatottságát, hogy mennyire szoros munkakapcsolatot ápol az adatbiztonságért felelős tisztviselő a vállalat igazgatótanácsával vagy vezetőségével. A Fidelity arra törekszik, hogy a portfóliójukba bekerülő vállalatoknál világosan lefektetett irányelvek és eljárási rendek legyenek érvényben az online csalások elkerülésének biztosítása érdekében.

Legvégül fontos beszélni az online jólétről is. A digitális technológia és a tömegkommunikáció által az emberek tudatára és mentális egészségére gyakorolt hatások egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert, különösen most, amikor a koronavírus miatt rengetegen kényszerülnek otthon, másoktól elszigetelve élni, miközben egyre többet használják az internetet és a közösségi médiumokat. Az Instagram tavaly hozta nyilvánosságra azt a megdöbbentő adatot, hogy naponta kb. 10 000 öngyilkossággal és önpusztítással kapcsolatos posztot kénytelen törölni. A probléma egyre nő, megoldásán pedig vállalatok és kormányok dolgoznak. Az online jólét számos ágazatot érint, az online szerencsejátékokon át a közösségi médiáig és videojátékokig, így a fenntarthatóság szempontjából ez számít az egyik legfontosabb kérdésnek a vállalatok számára. Mivel a téma megítélése is szubjektív, olyan bonyolult kérdések merülnek fel, mint hogy hogyan mérhetőek a kiberzaklatáshoz hasonló jelenségek. A nehézségek ellenére a befektetők érdemi erőfeszítéseket tehetnek ezen a területen, például alaposan tájékozódhatnak a témában, és megkísérelhetik rászorítani a vállalatvezetőségeket az online jóléttel kapcsolatos irányelvek kidolgozására.    

A közösségi médiától az e-kereskedelemig, a streameléstől az online játékokig a Jövőbeli Konnektivitás területén működő vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik a jogszabályalkotók és a politikusok irányából. A fejük fölött gyülekező jogszabályi fellegek láttán ezek a cégek elkezdték módosítani az üzleti modelljeiket, és lobbizásba fogtak a jogszabályok kidolgozói körében, hogy lehetőleg a jövőbeli törvények „jó oldalán” álljanak majd. A változások ma még nem túl látványosak és csak fokozatosak, de a haladás iránya egyértelmű, és ez a trend csak erősödni fog. Ebből adódóan a befektetőknek komolyan figyelembe kell venniük a jelenlegi és jövőbeli, potenciális jogszabályi megfontolásokat, főleg, mivel ezek a digitális etikával is kapcsolatban állnak.

Például lehet, hogy a fundamentális elemzés alapján a Facebook vonzó befektetésnek tűnik, mivel a cég új megszólítható piacokat nyit meg (ilyen például az e-kereskedelem), azt is nagyon fontos figyelembe venni, hogy milyen úton lép be a cég erre a piacra: feltételezhetjük, hogy a Facebook a rendelkezésére álló személyes adatok kincsesbányának köszönhetően tisztességtelen előnnyel rendelkezik, amikor annak meghatározásáról van szó, hogy az embereknek mit lenne kedvük megvásárolni. Bár ez viszonylag gyorsan sikeressé tehetné a Facebookot, e személyes adatok felhasználása igazi adatvédelmi aknamezővé is válhatna. Ezért létfontosságú, hogy egy-egy cég hozzáállását a digitális etika szemüvegén át is megvizsgáljuk. A jelen esetben azt kellene megnézni, hogy a Facebook csak azért vezet-e be egy-egy változtatást, hogy megfeleljen a jogszabályok előírásainak, vagy volt-e valóban átfogó és fenntartható változás a cégnek a felhasználók személyes adataihoz kapcsolódó bevételszerzési gyakorlatában azután, hogy kirobbantak a komoly károkat okozó adatvisszaélésekkel és hamis hírekkel kapcsolatos botrányok.

„A Jövőbeli Konnektivitás területén működő cégekkel folytatott állandó és konstruktív kapcsolattartás az aktív alapkezelői filozófiánk fontos és egyedi jellemzője. A Facebookot példaként használva: mi már egészen korán felismertük a digitális etikai aggályokból eredő ESG-kockázatot. Közvetlen párbeszédet indítottunk a céggel, hogy mi is és ők is jobban megértsük a kérdéshez kapcsolódó kockázatokat és befektetői fenntartásokat. Az elmúlt három évben több ízben találkoztunk szakértőkkel, felügyeleti szervekkel, jogszabályalkotókkal és a Facebook felső vezetőivel, hogy naprakészek legyünk a várható fejleményekkel kapcsolatban, és hogy ismertessük a vállalattal a véleményünket és az álláspontunkat. Érdemesebb volt asztalhoz ülni velük és aktívan részt venni a változtatásokban, mint egyszerűen bojkottálni a Facebook papírjait. Bár a Facebook jelentős előrelépést tett a Digitális Etikai Kódexünkben említett valamennyi témakörben, a párbeszédet továbbra is folytatjuk, mivel úgy véljük, a digitális etikai megfontolások a Facebook rövid távú értékeltsége és hosszú távú fenntarthatósága szempontjából is kulcsfontossággal bírnak majd” – mondta el AL-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

A múltbeli tapasztalatok megmutatták, hogy az ESG&D fontosságának elismerése még a strukturális növekedési ágazatokban, például a technológiai ipar és az internet esetében is képes alfát termelni a portfóliók számára. A jövőben a portfólióba tartozó vállalatok digitális etikai jellemzőinek értékelése egyre nagyobb jelentőséggel bír majd annak megítélésekor, hogy milyen hatással lesznek a jövőbeli trösztellenes és jogszabályi kérdések ezeknek a cégeknek a sorsára.

Hozzászólások

Íme Kína friss gazdasági adatai - nem sikerült a visszaállás

A várakozásokhoz képest kisebb mértékben nőtt a kínai gazdaság a harmadik negyedévben, de a gazdaság helyreállása javuló ütemben folytatódott az előző negyedévhez képest, amikor Kína kilábalt a koronavírus-járvány okozta visszaesésből.
2020. 10. 19. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A jövő hét legfontosabb eseménye a kamatdöntés!

A jövő hét legfontosabb eseménye a Magyar Nemzeti Bank (MNB) keddi kamat-meghatározó ülése lesz és a Pénzügyminisztérium (PM) ismerteti az államháztartás központi alrendszerének szeptember végi részletes pénzforgalmi adatait, más statisztikai adatközlés nem szerepel a naptárban.
2020. 10. 18. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tele vagyunk készpénzzel, de ennek most vége lesz!

A készpénzmentes gazdaság a magyar cégvezetők 34 százaléka szerint négy, 38 százaléka szerint pedig már két éven belül kialakulhat, Európában viszont a teljes digitalizációra a cégvezetők 28, illetve 29 százaléka számít kettő, illetve négy éven belül - derül ki az Intrum követeléskezelő tavasszal készült felméréséből, amelynek eredményeit csütörtökön juttatta el az MTI-nek.
2020. 10. 16. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rontották növekedési előrejelzésüket a német gazdaságkutatók

A koronavírus-válság mélyebb sebet ejtett a német gazdaságon és a felépülés is lassúbb lesz a korábban jelzettnél a vezető német gazdaságkutató intézeteknek az MTI-hez szerdán eljuttatott, közös őszi prognózisa szerint.
2020. 10. 15. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Covid19 alatt felpörögtek a startupok

A Restart2020 ötletversenyén 19 ország 500 innovátorának, mintegy 100 projektje versenyzett. A legizgalmasabb projektek a fenntarthatóság, az oktatás és az elektromobilitás területén születtek.
2020. 10. 14. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyar infláció - mennyire szabadulhatnak el az árak?

Élénkülő inflációs nyomás, idén és jövőre a középtávú cél felett lehet az infláció - vélik a Takarékbank elemzői friss makroelemzésükben.
2020. 10. 13. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mi lesz a magyar gazdasággal a globális nagy összeomlás után? Elemzés

A bruttó hazai termék vártnál nagyobb második negyedévi csökkenése, és a második hullám megjelenése miatt a korábbinál nagyobb, 4,7 százalékos GDP-visszaeséssel számolnak a Takarékbank makrogazdasági elemzői, jövőre viszont jelentősebb, 7,2 százalékos bővülést jeleznek. A második hullám ugyanakkor lassíthatja visszapattanást. Várakozásaik szerint az idén 3,5 százalékos lesz az infláció, csak átmenetileg nő a munkanélküliség, a reálbérek emelkedése pedig tartós marad.
2020. 10. 13. 14:35
Megosztás:
Hozzászólások:

2,1 százalékkal csökkent az ipari termelés augusztusban

Augusztusban az ipari termelés volumene 2,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A csökkenés mértéke 34,8 százalékponttal kisebb volt az áprilisi mélypontnál. Munkanaphatástól megtisztított adatok szerint a termelés 0,2 százalékkal csökkent, azaz lényegében az egy évvel korábbi szinten maradt - erősítette meg kedden kiadott második becslésével a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2020. 10. 13. 12:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább csökkent a román inflációs ráta

Szeptemberben folytatódott a román inflációs ráta mérséklődése, amely 2,5 százalékra csökkent az augusztusban és júliusban jegyzett 2,7, illetve 2,8 százalékról.
2020. 10. 13. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Lassan épül fel a válságból a német acélipar

A német acélipar csak lassú ütemben fog kilábalni a válságból - állapítja meg az RWI-Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung gazdaságkutató intézet hétfőn publikált Stahlbericht jelentésében.
2020. 10. 12. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ipari és építőipari adatok érkeznek a jövőhéten

Az ipari termelésről és az építőiparról jelenik meg statisztika a jövő héten, mindegyik adat elenyészően mozgatja meg a piacot.
2020. 10. 11. 10:10
Megosztás:
Hozzászólások:

Hogy bírja a brit gazdaság?

A pénteken ismertetett friss adatok szerint az elemzői várakozásoknak nem egészen a felével nőtt augusztusban a brit gazdaság teljesítménye, amely továbbra is jelentősen elmarad az év eleji szinttől.
2020. 10. 09. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A vártnál egy hónappal előbb fordult csökkenőre az infláció

Az infláció csökkenése - döntően a tavalyi bázisra alapozott várakozásokkal szemben - október helyett már szeptemberben bekövetkezett és a fordulat tartós maradhat - kommentálták a KSH szeptemberi inflációs adatait az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
2020. 10. 09. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább csökkent a fogyasztói bizalmi index októberben

A GKI fogyasztói bizalmi indexe az áprilisi, csaknem 38 pontos zuhanást követően három hónapon át lassuló ütemben, de emelkedett, majd három hónapja újból csökkenést mutat: az index értéke októberben a szeptemberi mínusz 31,1 pont után mínusz 34,2 pont lett, és ezzel az áprilisi visszaesésnek októberre csak mintegy 40 százalékát sikerült ledolgozni. Ráadásul a tendencia romló a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb felmérése szerint.
2020. 10. 09. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A magyar gazdaság közel 6 százalékos visszaesése várható idén

A járvány visszatérése miatt a Kopint-Tárki az idei évre a magyar gazdaság 5,8 százalékos visszaesésével számol, az áprilisban jelzett 5,5 százalékos, illetve a júliusban prognosztizált 5 százalékos éves csökkenéssel szemben - mondta Palócz Éva, a Kopint-Tárki Zrt. vezérigazgatója csütörtökön online sajtótájékoztatón, amelyen A világgazdaság és a magyar gazdaság helyzete és kilátásai 2020 őszén című, 2020/3 számú konjunktúrajelentést mutatták be.
2020. 10. 08. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyar startup teremti meg a piackutatás jövőjét

A marketingvezetők, a kommunikációs vezetők és a termékfejlesztők körében egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy naprakész információjuk legyen a termékeikkel, szolgáltatásaikkal kapcsolatos vásárlói véleményekről. A technológia mostanra jutott el oda, hogy az interneten megjelenő, percenként milliós nagyságrendű észrevételt pillanatok alatt feldolgozza. A Magyarországon év végén piacra lépő D-TAG infrastrukturális adatbázisok és nyelvi feldolgozó szoftverek segítségével képes lesz olyan átfogó piackutató tevékenységet végezni szinte bármiről, amire egy ember soha nem lenne alkalmas. Hogy miért, arról Dancsházy Csaba elemzési igazgató beszélt.
2020. 10. 07. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Erős növekedés után csökkent az ipari termelés Németországban

Három hónap viszonylag erős növekedés után augusztusban enyhén csökkent az ipari termelés Németországban, ami arra utalhat, hogy veszített lendületéből a legnagyobb európai gazdaság a koronavírus-járvány által okozott sokk utáni kilábalás folyamatában.
2020. 10. 07. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Biztató az ipar augusztusi teljesítménye

A kilábalás szempontjából biztatónak ítélik az ipar augusztusi teljesítményét az MTI-nek nyilatkozó elemzők, bár kérdésesnek tartják, hogy abban mekkora szerepet játszott a nyári gyárleállások elmaradása és a folytatást mennyire akadályozza majd a járvány második hulláma.
2020. 10. 07. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem valószínű a csődhullám Németországban

A koronavírus-válság ellenére is alacsony szinten stabilizálódott Németországban a vállalati csődök száma, az így elveszített munkahelyek száma azonban emelkedett a hallei IWH gazdasági kutatóintézet keddi jelentése alapján.
2020. 10. 06. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Igyekszik pótolni a lemaradást a magyar ipar

Javított a magyar ipar augusztusban, ám még így is 2 százalékos volt a süllyedés éves szinten. A havi adatok szerint viszont lassult a kilábalás üteme.
2020. 10. 06. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások: