Nem lesz újabb roncsprémium-program Olaszországban
"Semmi ilyen terven nem dolgozunk és a Fiat sem kért semmi hasonlót" - mondta a miniszter. A Fiat vezérigazgatója Sergio Marchionne a múlt héten kedden jelentette ki, hogy ellenez mindenféle ösztönző intézkedést a lanyha belföldi autópiac forgalmának fellendítésére.
Az elmúlt hetekben az olasz sajtó több alkalommal foglalkozott azzal az elképzeléssel, hogy Mario Monti kormánya készpénzzel ösztönözné az olaszokat régi autójuk lecserélésére. (Olaszországban a 2009-ben vezették be a 2010 márciusáig leszállított autókra vonatkozó "roncsautó" programot, amelynek keretében az állam 1.500-2.000 euróval támogatta a legalább Euro-4 környezetvédelmi besorolású új autók vásárlását.)
Olaszországban a költségvetési megszorítások hatására csökkenő fizetőképes kereslet és fogyasztói bizalom miatt az idén várhatóan 5,6 százalékkal 1,65 millióra csökken az új autók értékesítése az Unrae, a külföldi autógyárak olaszországi szervezetének prognózisa szerint. Tavaly az olaszországi eladások 11 százalékkal estek vissza, a spanyolországi 18 százalék után a legnagyobb mértékben a főbb európai piacokon.
A csökkenés megállítására az Unrae a hibrid technológiát illetve alternatív üzemanyagokat használó autók értékesítésének ösztönzését javasolta az olasz kormánynak. Az olasz ipari miniszter közölte azt is, hogy az állami tulajdonban lévő Eni olaj- és gázipari konszern teljes mértékben kiszáll a Snam gázellátó hálózat üzemeltető vállalat tulajdonosai közül. "A kincstárral a részvényesek számára a legjobb megoldást keressük" - mondta, ami szerinte az állami tulajdonban lévő Cassa Depositi e Prestiti (CDP) befektetési alap, az Eni résztulajdonosának bevonása lenne.
Az állami tulajdonban lévő Eni 50 százalékot meghaladó részesedéssel rendelkezik a Snam-ban. A két vállalat szétválasztását egy nemrégiben megjelent kormányrendelet írja elő. Az ipari miniszter fontos szerepet szán a CDP befektetési alapnak az olasz szélessávú távközlési gerinchálózatának kiépítésében is. (MTI)