E-mail marketing alapjai: hogyan építs fel egy sikeres kampányt?
A sikeres marketing kulcsa az alapos – minden, olykor aprónak tűnő – részletre fókuszáló tervezés, végül a megszerzett, releváns információkra támaszkodó stratégia kiépítése. Dióhéjban az eredményességhez vezető út így is összegezhető, de természetesen az alábbiakban részletesebben kifejtjük, hogy mi is a csízió ezen a területen!
Mi a célod?
Nem meglepő, de a marketing világában, akárcsak a nagybetűs életben, kulcsfontosságú dilemma, hogy mi az egyéni cél. Nem mindegy, hogy honnan hova szeretnél eljutni, és hogy ezen az úton milyen eszközöket kívánsz bevetni? Például nem kérdés, hogy az e-mail marketing minőségi adatbázis megvásárlása és felhasználása nélkül sikertelenségre van ítélve. Hogy miért? Azért, mert ha a célközönség tagjai elérhetetlenek, megközelíthetetlenek, akkor hiába a jól megfogalmazott üzenet, a kidolgozott taktika, mégsem ér célba, célhoz mindaz, amit megalkottál. Úgyhogy a minőségi, ellenőrzött forrásból származó adatbázis beszerzése a legalapvetőbb tettek közé tartozik, ami azonban önmagában képes a siker mintegy ötven százalékát garantálni! Azért ez jól hangzik, igaz? Na, de nézzük, még mi az, amire a stratégiai tervezés során megéri odafigyelned!
Mi az, amit az e-mail olvasók első körben megnéznek?
A „tárgy” mező. Ha a levél tárgya semmitmondó, akkor bizony lehet akármilyen ütős a megfogalmazott üzenet, sőt lehet akármilyen releváns a célközönség, mégis szinte biztos a kudarc. A cél a figyelem felkeltése, és egy picit a hatásvadászat, mert az emberek vágynak az ingerekre, amik kimozdítják őket a mindennapi monotóniából. Azért az arany középutat mindenképpen célszerű megtalálni, mert a túlságosan blikkfangos tárgy túllőhet a célon.
Ha ez megvan, vagyis feltételezzük, hogy a címzett megnyitotta a levelet, akkor a tartalommal találja szemben magát. Ami akkor nyerő, ha értékkel bír, azaz olyan információkat tartalmaz, amik érdemlegesek a témában. Ezen túl pedig a formázás milyensége is lényeges, mert egy szedett-vedett szövegre a legtöbben csak legyintenek, egyúttal hiteltelennek tartják a feladót. Úgyhogy mind a dizájn, mind a forma kulcsfontosságú, s ezeknek az elemeit megéri aprólékos kidolgozottsággal felépítened a maximális siker érdekében.
A személyes kapcsolatteremtés aranyat ér?
Igen, ez vitathatatlan. Ezért jó ötlet célzott hívásokkal is próbálkozni, valamint a személyes kapcsolatkiépítésre törekedni. Még jó, hogy mindez könnyedén megvalósítható az e-mail marketing közbenjárásával.
Az e-mail adatbázis bővítése, folyamatos frissítése, vagyis a kapcsolatteremtés megalapozása sokkal hangsúlyosabb feladat, mint ahogy azt sokan gondolják. Az adatbázist egyedül is felépítheted természetesen, de talán azt mondanunk sem kell, hogy mennyivel gyorsabb, hatékonyabb és gazdaságosabb megoldás a már előre megalkotott címlista megvásárlása, amit aztán kedvedre használhatsz, kiaknázva a benne rejtőző előnyöket, amikből akad bőven.
A tesztet meg lehet úszni?
A tesztelés ugyan elhagyható, de nem túlságosan kifizetődő taktika ezt a megoldást preferálni. Hogy miért? Azért, mert a tesztelés lehetőséget ad az optimalizálásra, a „gyermekbetegségek” észlelésére, azok kijavítására.
Végül, de nem utolsó sorban az eredmények naprakész követése, kiértékelése, a konzekvenciák leszűrése, valamint a jövőbeni fejlesztés, finomítás szempontjából kihagyhatatlan lépés még akkor is, ha sokan kevésbé rajonganak ezért a fázisért. Bármennyire is időigényes, ez a fajta odafigyelés nagyban fokozhatja a teljesítményt, a hatékonyságot, és persze az eredményességet. Megéri tehát egy kis időt, energiát áldozni a stratégia kidolgozására, mert a megtérülés mind rövid, mind hosszú távon egyaránt biztosítható.