Forgáspont nélküli kerékpár összteleszkóppal - igen vagy nem?
A forgáspont nélküli váz jellemzői
A fejlesztők a következő jelzőkkel illették ezt a technológiai újítást: egy ilyen váz egyszerűbb kivitelezésű, lényegesen könnyebb, épp ezért kisebb eséllyel hibásodik meg. Ugyanakkor merevebb is. Kein-Gelenkert elgondolása szerint a hátsó kerék a hepehupás talajon való közlekedés során két függőleges becsúszón tud felfelé mozogni. Tehát nem elforog, hanem csúszik. Az ötlet kétségkívül forradalmi, de sajnos számos hibalehetőséget hordoz magában.
Mielőtt sorba vesszük a forgáspont nélküli összteleszkópos kerékpár hibáit, érdemesnek tartjuk megjegyezni, hogy mielőtt gondolkodás nélkül beszereznénk egy vadiúj, divatos kerékpárt, kérdezzük meg inkább róla a szakértőket. A Bikepro.hu kerékpár webshop a megfelelő bicikli kiválasztása kapcsán, a felújítás-javítás kérdésében és a defektvédett kerekek beszerzése során is a segítségünkre lesz.
Az újítás gyerekbetegségei
Egyrészt a csúszás stabillá tételéhez kellene valamilyen fix pont, ami azonban a kerékpáron hiányzik. Így a 4 levegőben mozgó alucső - melyek közül a felső ráadásul felülről lapos - minden, csak nem stabil. Másrészt a becsúszókat csak a kerék tengelye tartja össze, ami azért is különösen nagy probléma, mert nem áll rendelkezésre elegendő hely ahhoz a kerékpárban, hogy egy valóban működőképes rögzítés jöhessen létre.
Ezt követően szembesülünk a következő, szám szerint 3. problémával: a szárak külön mozognak. Ez azért különösen veszélyes, mert például egy farolásos fékezés végrehajtásakor az egész rendszer bitang módon elcsavarodik.
Az ígéretekkel ellentétben ebben az új rendszerben is megtalálható a forgáspont. Hiszen az alsó tagrögzítő csavar tulajdonképpen nem más, mint egy forgáspont, pedig nem is annak szánták a tervezők. Egy kis rugalmasság az alsó tagnál sajnos megfigyelhető, míg a felső tag azért jóval merevebb, mégha nem is teljes mértékben.
A forgáspont nélküli váz egyik legnagyobb hiányossága, hogy az a bizonyos egyedi “rugós tag”, amely megtalálható benne, abszolút nem ötvözhető semmilyen más rugózó elemmel. Így amennyiben javítás válna szükségessé, igencsak nagy nehézségekkel találjuk majd szembe magunkat. Végül a forgáspont nélküli váz vizsgálata kapcsán észlelhetjük, hogy a hátsó rugóút rendkívül rövid, maximum 8-10 cm-es.
Bizony, ennyi sebből vérzik ez a korszakalkotó “találmány”. Nem véletlen, hogy forgalmazásának 4-5 éves időtávja alatt nem igazán sikerült eladni belőle mérhető mennyiséget. Pedig “csupán” 17 millió forintba kerül egy ilyen masina...