7 év után visszaszervezi a felsővezeték-karbantartást a MÁV
Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, a stratégiai fontosságú tevékenység jobb helyen van a vállalaton belül, különösen akkor, ha olcsóbban is meg lehet oldani a szolgáltatást. A MÁV 2005 január 1-től szervezte ki a közel 7.000 kilométer felsővezeték karbantartását, s mintegy 5 milliárd forintot költött rá évente. A munkákat a Vasútvill Kft. és a BSS Kft. végzi.
Szerződésük 2011 december végén jár le, s a MÁV nem él a meghosszabbítás opciós lehetőségével azért sem, mert a két cég újabb ajánlata túlságosan magas volt, s a tevékenységre fordított összeg 5,2 milliárd forintra emelkedett volna. A szerződéses ár 2011-re a duplájára nőtt. Szarvas Ferenc elmondta, ahhoz, hogy a MÁV visszaszervezze a tevékenységet egy egyszeri, 2,5 milliárd forintos eszközberuházásra lesz szükség, de ez gyorsan megtérül.
A kalkulált megtakarítás a jelenlegi színvonal megtartására vonatkozik. Hozzátette: a MÁV azért is vált, mert javítani akarja a szolgáltatás minőségét, s csökkenteni akarja a hibák számát is. A MÁV-nál most 50 ember foglalkozik felsővezeték karbantartással, főleg a megbízott cégekkel való kapcsolattartással, de januártól már több mint 600-an dolgoznak ezen a területen. A karbantartási szakembereket alapvetően a két említett cégtől veszi át a MÁV.
A MÁV az állásokra pályázatot is hirdetett, de például egy alkalommal a 80 jelentkezőből csak húszan mentek át az orvosi alkalmassági vizsgán. Szarvas Ferenc elmondta, a takarékosság azért is fontos, mert a MÁV főként állami forrásokból működik, a pénz az optimális működéshez nem elég, s ezért lényeges, hogy minél hatékonyabban üzemeljen. Ugyanakkor a vasútnak rugalmatlan a költségszerkezete, mivel a mérte és a technológia, különösen a vasútbiztonság, erős kötöttségekkel jár.
Így viszonylag kicsi az a költséghányad, amire a menedzsment hatással tud lenni. A másik gondot az jelenti, hogy a vasút körül - ágazati okok miatt - alapvetően monopolhelyzetű szállítók és szolgáltatók vannak, ami befolyásolja az árakat is. Ezért a kiszervezés sem mindig jelent jó megoldást, különösen akkor, ha nem versengő piacra történik ez. A MÁV ilyenkor ugyanis árelfogadó szerepbe kényszerül. Szarvas Ferenc elmondta, csak olyan tevékenységet érdemes kiszervezni, amelyik esetében az ár alacsonyabb, mint korábbi költség, s a szolgáltatás színvonala sem romlik az átadással. (MTI)