A 4p vége, a 4e kezdete II – A terméktől a tapasztalatig
A huszadik század során ennek a szemléletnek még volt létjogosultsága és jól működött, köszönhetően a mainál lényegesen lassabb üzleti környezetnek, kompetíciónak. Azonban a mai digitális világban köszönhetően a felgyorsult, néha agresszív gazdasági folyamatoknak, a kompetitorok rendkívül gyors reakciójának és a fogyasztói igények gyors változásának, egy ilyen termékelőny talán ha fél évig kitart, persze szerencsés esetben. A pénzügyi szolgáltatások piacán ez lehet néhány hét, míg például az eBay - en akár néhány másodperc.
Ezen kényszerítő erők hatására a termékeket jóval tágabb perspektívában érdemes szemlélni, megvizsgálni a teljes élményt - tapasztalatot - amit a fogyasztó a termék megszerzésével átél. Ehhez információra van szükség fogyasztóinktól, általánosságban a következőkre:
- Hol történik a vásárlás - honnan szerzi be a vásárló a miénkhez hasonló kategóriájú termékeket?
- Mikor? (pl. szezonális termékek és szolgáltatások)- Mi és/vagy ki befolyásolja a vásárlási döntést?
- Mi történik vásárlás után? Hogyan lehetne keresztértékesíteni?
Ezek természetesen csak „alap" kérdések, még rengeteg, marketing szempontból releváns információt gyűjthetünk vevőinkről. Viszont ahhoz, hogy a teljes felhasználói „élményt" megérthessük, legalább ezekre pontos és naprakész válaszokkal kell rendelkeznünk. Minél több és minél jobb információval rendelkezünk fogyasztóinkról, - és különösen szokásaikról - annál hatékonyabban fogjuk tudni fókuszálni marketing-erőforrásainkat. Így növeljük marketing befektetésünk hatékonyságát, ha úgy tetszik „hozamát". A megszerzett információ célszerű, átgondolt felhasználásával közelebb kerülhetünk vásárlóinkhoz, következő kampányunk során már magasabb szinten szolgálhatjuk ki igényeiket illetve lehetőségünk adódhat keresztértékesítésre.
Összegezve, ma már nagy szükség van a termékek és szolgáltatások bővebb értelmezésére („autó" vagy „Sheer driving pleasure? Melyiket választaná a vevő?) és rendkívül gyors adaptációra. Kompetitív előnyünk megőrzéséhez - eléréséhez pedig különösen - bővíteni kell látókörünket, kihasználni a technológia újdonságait és alkalmazkondni a mai, „hiperkompetíció" által definiált piacok változásaihoz. (forrás: Ogilvy&Mather)
Előzmények: