A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment

Hazai HR és IT szakértői körben egyre gyakrabban merül fel az igény a szervezet által alkalmazott HR informatikai megoldások továbbfejlesztése, vagy új rendszer bevezetése iránt, de kevés olyan információforrás van, ami hiteles támpontot ad egy HR IT rendszer kiválasztásakor felmerülő kérdések megválaszolásához. A Deloitte HR digitalizációs trendek és irányok tanulmánya nemzetközi tapasztalatok alapján nyújt útmutatást a hazai HR és IT vezetők számára.

A humán tőke ill. humán erőforrás menedzsment (Human Capital Management, HCM) fontosságát a COVID-19 hatására kialakult helyzet is bizonyította: a személyes érintkezés korlátozásával globálisan felértékelődött a távoli munkavégzés szerepe, előtérbe kerültek az online megoldások, ami felerősítette a modern HCM rendszerek iránti igényt is.
 
„Azok a szervezetek, amelyek rendelkeztek távolról is elérhető munkaidő-nyilvántartó és szabadságkezelő rendszerekkel, e-bérjegyzékkel, a virtuális együttműködést, illetve a teljesítménymenedzsmentet támogató eszközökkel, sokkal hatékonyabban tudták menedzselni a tömeges távoli munkavégzés miatt előállt új helyzetet, mint akiknél nem működtek ilyenek. A globális tapasztalatok azt mutatják, hogy a járvány lecsengése után ezen a téren sem várható visszarendeződés, ami felértékeli a hatékony HCM megoldások szerepét” – mondta Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának vezetője.
 
Reflektálva a hazai információhiányra, a Deloitte HR digitalizációs trendek és irányok című tanulmányával a legfontosabb piaci tendenciákat és a jellemző HCM megoldásokat mutatja be, a rendszerek kialakulása és főbb jellemzői mellett azok gyakorlati szempontjaival. Hogyan lehetne hatékonyabbá tenni, automatizálni HR folyamatokat technológiai támogatás segítségével? Melyek a különböző megoldások előnyei és hátrányai? A szakértők ezekre a kérdésekre keresték a választ.

Papírhegyektől a felhőig

Az elmúlt évtizedekben a HR terület is jelentős digitális fejlődésen ment keresztül. A papíralapú, rengeteg manualitást igénylő adminisztrációtól az excel adatbázisokon, majd on-premise, telepített HR IT rendszereken át eljutottunk a felhő alapú megoldásokig. Ezek a teljes szervezetre vetített, valós idejű adatok alapján készült, egyre inkább prediktív analitikák mentén nagyobb kontrollt adnak a vezetőség kezébe, tehát nem csak a múltbéli, vagy jelenlegi adatokat képesek elemezni, hanem jövőbeli trendeket is felvázolnak.
 
A nemzetközi piacon versengő, modern HCM rendszerek moduláris felépítésüknek köszönhetően képesek vállalatok teljes HR funkcionalitását támogatni. A rendszeren belül egységet alkotó, rendeltetésüket tekintve viszont különálló modulok egy-egy olyan munkaerő-menedzsmenthez kapcsolódó kulcsterület mentén lettek egymástól elválasztva, mint például az onboarding, vagy a tanulás menedzsment. Ez lehetővé teszi a különböző egységek speciális erősségeinek kihasználását, de továbbra is épít a modulok integráltságából fakadó előnyökre. Jelentős időt és pénzt is megtakarítva azáltal, hogy nem szükséges több beszállító rendszereit összehangolni.  
 
„Az integrált HCM rendszerek bevezetése elsősorban olyan vállalatok számára lehet kedvező választás, amelyek a HR folyamataikat eddig feladatspecifikus - például a munkaidő-nyilvántartást, jelenlétkövetést, juttatásmenedzsmentet támogató – megoldások segítségével oldották meg. A bevezetés költsége az 1.000 fős létszámot meghaladó cégeknél már rövidtávon megtérülő befektetés lehet: ekkora szervezeti méretnél már szükség van a felmerülő HR érintettségű kérdések és feladatok központosított és időhatékony kezelésére. A rendszerek moduláris felépítése miatt a vállalat eldöntheti, mely funkciók end-to-end lefedésére van szüksége, és egy egyedi csomag összeállítása mentén tervezheti meg a bevezetést amellett, hogy nyitva hagyja a kapukat további modulok későbbi implementálása előtt” – mondta Vida Zoltán, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának menedzsere.

Felhasználói és munkavállalói élmény, gamification

A HR terület egyik legfontosabb feladata a munkaerő folyamatos utánpótlásának biztosítása, ami a mai versenyhelyzetben nagy kihívást jelent. A toborzási, illetve az azzal szorosan összefüggő onboarding tevékenységek kezeléséhez ideális egy olyan élmény alapú, digitális megoldásokkal támogatott, felhasználó barát end-to-end folyamat kialakítása, melyet több HR IT modul egymással összhangban támogat. A legjobb munkavállalók megszerzéséért folytatott versenyben ez komoly előnyt biztosíthat a szervezet számára.
 
Míg a gamification elemek alkalmazása a munkavállalói élmény különböző területein ma már nem számít újdonságnak, addig a kiforrottabb „push” megoldásokkal való kombinációja annál izgalmasabb. Az eddig alkalmazott megoldások úgynevezett „pull” típusú megközelítésben működtek, amelyben a munkavállaló keresi azt az információt, amihez a HCM rendszernek köszönhetően gyorsan és hatékonyan hozzáfér. Ezzel szemben a “push” megoldások mesterséges intelligencia segítségével az intranetes keresések elemzése alapján, vagy a munkavállalói életciklus bizonyos pontjaihoz kapcsolódóan felajánlhatnak az adott egyénre és szituációra szabott tartalmakat, megoldásokat.

A HCM rendszerek előnyei home office idején

A COVID-19 hatására és a „next normal”-ra való átállás miatt a szervezetek akár szerették volna, akár nem, kénytelenek voltak tömegesen átszervezni munkavállalóikat otthoni vagy rugalmas munkavégzésre.
 
A home office-ra való átállás nem csak a munkavállalók számára jelentett kihívást. Munkáltatói szemszögből aggodalomra adhatott okot, hogy az irodai jelenlét hiányában a vezetők mennyire képesek hatékonyan ellenőrizni csapattagjaik produktivitását. Ezeknek az aggályoknak a megszüntetésére, de legalábbis enyhítésére született számos technológiai megoldás, amelyek integrálhatók akár CRM, akár projektmenedzsment szoftverekkel. Ezeknek a programoknak a telepítésével többek között lehetőség nyílik a felkeresett weboldalak, megnyitott alkalmazások, az egyes alkalmazásokban töltött idő és a kijelentkezések számának folyamatos követésére. E megoldások célja a munkavégzési hatékonyság fenntartásának támogatása, személyre szabott, részletes információk nyújtásán keresztül mind a vezetők, mind akár a munkavállalók számára, akik így könnyedén nyomon követhetik saját teljesítményüket, és akár tippeket is kaphatnak személyes hatékonyságuk javításához. 

Prediktív elemzések

Egy jó HCM rendszer által biztosított, megfelelő mennyiségű - és minőségű - adatra építve nem csupán a múltra vonatkozó statisztikák, hanem a jövőbeli várható tendenciákat, kockázatokat előrejelző elemzések is készíthetők. A Deloitte magyarországi HR tanácsadó csapata is támogatja már partnereit olyan prediktív analitikus megoldással, amely a különböző szervezeti és munkavállalói dimenziók (pl. bérezés, szervezeten belüli karrier, képzés, munka-magánélet, szervezeti dinamika) és a múltbeli fluktuációs adatok elemzése alapján számszerűsített előrejelzéseket készít egy szervezeten belül azokról a potenciális kockázati tényezőkről, amelyek a jövőben elvándorlást okozhatnak, akár munkavállalói szintig lebontva.

Hol tartanak a hazai szervezetek a HR digitalizáció útján?

Mennyire jellemzőek az integrált rendszerek és hol tartunk a felhőbe vezető úton? Melyek azok a HR területek, amelyeken a leginkább szükség van digitális megoldásokra, folyamatokra? Mi nehezíti leginkább a HR digitalizációját? A Deloitte most induló "Digitális HR 2021" kutatása ezekre a kérdésekre keresi a választ, kifejezetten a hazai realitásra fókuszálva. A kutatás résztvevői a kérdőív végére érve elsőként tölthetik le a "HR digitalizációs trendek és irányok" című szakértői tanulmányt. A kutatás lezárását követően a kitöltők hozzájuthatnak a legfrissebb benchmark adatokhoz, illetve meghívást kapnak a Deloitte HR és technológiai csapatainak szakértőivel közös, eredményeket feldolgozó workshopjára. A kutatás kérdőíve itt érhető el.

Hozzászólások

Hackertámadások miatt lerobbant a francia távoktatási rendszer

Újabb hackertámadások érték egymás után a harmadik nap a francia közoktatás távoktatási rendszerének (Cned) szerverét, amelyet a koronavírus-járvány bezárt iskolák tanulói és oktatói használnak - jelezte csütörtökön a francia oktatási tárca.
2021. 04. 09. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Szépen nőtt a Samsung profitja

Jelentősen nőtt a Samsung Electronics működési nyeresége a március végével záródott negyedévben.
2021. 04. 08. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment

Hazai HR és IT szakértői körben egyre gyakrabban merül fel az igény a szervezet által alkalmazott HR informatikai megoldások továbbfejlesztése, vagy új rendszer bevezetése iránt, de kevés olyan információforrás van, ami hiteles támpontot ad egy HR IT rendszer kiválasztásakor felmerülő kérdések megválaszolásához. A Deloitte HR digitalizációs trendek és irányok tanulmánya nemzetközi tapasztalatok alapján nyújt útmutatást a hazai HR és IT vezetők számára.
2021. 04. 05. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lelassult a Huawei nyereségének és forgalmának növekedése

Jelentősen lassult a Huawei kínai telekommunikációs óriásvállalat nyereségének és forgalmának növekedése 2020-ban, miután az okostelefonok üzletága megsínylette a Huawei ellene elrendelt amerikai szankciókat - derült ki a vállalat Sencsenben tartott, videolinken keresztül az interneten is közvetített éves mérlegbeszámolóján.
2021. 03. 31. 14:45
Megosztás:
Hozzászólások:

Közzétette féléves jelentését a Delta Technologies – 8,2 milliárd forintos árbevételt ért el a tőzsdei informatikai cég

A mai napon közzétette féléves jelentését a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Delta Technologies Nyrt. A BÉT honlapján publikált jelentés szerint a társaság árbevétele a féléves periódus alatt közel 8,2 milliárd forint volt. A társaság adózás előtti eredménye pedig a vírushelyzet okozta gazdasági megtorpanás ellenére is megközelítette a 210 millió forintot.
2021. 03. 30. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A 4iG tulajdonába kerülhet a DIGI

Előzetes megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS konzorcium tulajdonában lévő DIGI Csoport magyar érdekeltségeinek a megvásárlásáról - közölte a 4iG az MTI-vel hétfőn.
2021. 03. 29. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Miért esünk könnyen áldozatul az SMS csalásoknak?

Egy új csalássorozat terjed hazánkban, amely a járvány és a korlátozó intézkedések hatására egyre népszerűbb házhozszállítást igyekszik kihasználni. A koronavírus járvánnyal kapcsolatban a biztonsági szakemberek már többször említették, hogy a kiberbűnözők nagyon kreatív módon igyekeznek kihasználni az aktuális híreket, körülményeket. Nincs ez másképp most sem: az elmúlt napokban a webshopos vásárlások számának növekedéséhez igazodva futárszolgálatok nevében küldenek üzeneteket a csalók.
2021. 03. 28. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új, nyílt bankolásra épülő alkalmazást fejlesztett a Gránit Bank

Új típusú, nyílt bankolásra épülő alkalmazást fejlesztett és vezetett be a Gránit Bank - közölte a pénzintézet az MTI-vel pénteken.
2021. 03. 27. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Három hónapig ingyenesen foglalkoztathatók IT-s diákok

2021 év elején újabb lehetőség nyílt IT munkaerő-utánpótlásra, amelynek keretében azon mikro-, kis- és középvállalatok, akik főtevékenysége az IKT iparágba tartozik, személyenként 240 óra erejéig (azaz kb. 3 hónapig) ingyenesen foglalkoztathatnak informatikus juniorokat. Az elmúlt két hónapban 118 hazai cég élt a lehetőséggel – ezzel a kvóta több mint felét kiaknázták.
2021. 03. 25. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

154 millió egy házért, ami a valóságban nem is létezik, és a Marson található

Több mint félmillió dollárért (154 millió forintért) kelt a napokban a világ első nem helyettesíthető tokenként (NFT) kínált háza - adta hírül szerdán a CNN.
2021. 03. 25. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Vigyázzunk a csomagküldős csalókkal! Már egy sms-ből is baj lehet..

Riasztást adott ki a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete (NBSZ NKI), mert megnövekedett azoknak a káros hivatkozást tartalmazó sms-eknek a száma, amelyeket csalók csomagküldő szolgáltatók nevében küldenek. A rendőrség az ügyben nyomozást rendelt el.
2021. 03. 24. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az online értékesítést fejlesztik a digitalizációban élen járó bankok

A biztosítások keresztértékesítésére, a mobiltelefonon felvehető személyi kölcsön termék kialakítására és a bankkártyaigénylés megkönnyítésére fókuszáltak a digitális bajnokként számon tartott pénzintézetek - derül ki a Deloitte Digital által a világ 318 bankjának internet banki és mobil banki szolgáltatási palettáját összehasonlító kutatásából. Mivel a felmérés két évvel ezelőtt is elkészült, kiderült, hogy ki zárkózott fel, vagy épp maradt le az innovációs versenyben, ahogy az is, hol tart a magyar bankok digitalizációja.
2021. 03. 19. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új AI-technológián alapuló megoldás segíti a céges kartelltevékenységek felderítését

Már Magyarországon is elérhető a vállalatokon belüli kartelltevékenységek azonosítását és kiszűrését elősegítő, innovatív AI-alapú szolgáltatás, az Aiscension. A DLA Piper által nyújtott szoftveres támogatás forradalmasítja a kockázatfeltárást azáltal, hogy ötvözi a kartellekkel kapcsolatos széleskörű jogi háttértudást a mesterséges intelligencián alapuló technológiák előnyeivel.
2021. 03. 18. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezermilliárd dolláros károkat okoznak a kiberbűnözők

Tavaly ezermilliárd dollár fölé, a globális GDP több mint 1 százalékára emelkedett a kiberbűnözők által okozott károk összege - írta a Generali Biztosító és az informatikai biztonsággal foglalkozó Black Cell Kft. az MTI-nek küldött közös közleményben.
2021. 03. 17. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Intelligens edge, avagy intelligens peremhálózat: a telekommunikáció és technológia együttműködésének új növekedési lehetősége

A technológiai és a telekommunikációs vállalatok növekedésének egyik hajtómotorja az intelligens edge fejlődése lehet - állapítja meg a Deloitte legfrissebb tanulmánya. A TMT iparág jövőjével foglalkozó elemzés szerint a peremhálózati megoldások következő szintje, az intelligens „változat” új lehetőséget teremt a technológiai és kommunikációs vállalatok számára.
2021. 03. 17. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kilőtt a kínai mobiltelefon-export

Kínában rekordmértékben emelkedett a mobiltelefonok kiszállítása februárban tavaly februárral összevetve, amikor a koronavírus járvány miatt szigorú korlátozások voltak életben az ázsiai országban.
2021. 03. 16. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Többségi részesedést szerzett egy magyar SAP-tanácsadó vállalatban az osztrák Plaut

A Plaut osztrák IT-vállalat többségi részesedést szerzett az SAP-tanácsadásra szakosodott magyar Netlife Consultingban, mely msg Plaut Hungary Kft. néven működik tovább - közölte az osztrák cég az MTI-vel.
2021. 03. 15. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Önvezető autók, távműtétek, ipari magánhálózatok – együttműködésre lépett a Delta Systems és a Vantage Towers Magyarország

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az egyik vezető magyar informatikai vállalat, a Delta Systems Kft. és Európa egyik vezető toronyvállalata, a Vantage Towers Magyarország. A partnerség keretében a két vállalat az ország második legnagyobb mobilhálózati infrastuktúrájára építhet közösen 5G, IoT (Dolgok Internete), Ipar 4.0 és Smart Building megoldásokat ipari, vállalati, intézményi és oktatási ügyfeleknek.
2021. 03. 12. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jönnek a digitalizált mosodák

Nyugat-Európában és a világ számos országában évtizedek óta megszokottnak számít, hogy a társasházakban, lakóparkokban, kollégiumokban és kempingekben mosodák üzemelnek, valamint önműködő, önkiszolgáló mosodahálózatok érhetőek el.
2021. 03. 11. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

7 millió eurós befektetéssel terjeszkedik a Codecool

Hétmillió eurós tőkebefektetéshez jutott a Codecool programozóiskola és IT-szakember közvetítő cége, amelyet további terjeszkedésre és termékfejlesztésére fordítanak - tájékoztatta az MTI-t a társaság.
2021. 03. 07. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások: