A munkahelyválasztásnál is egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság

Miközben a munkahelyválasztásról hagyományosan olyan szempontok szerint gondolkodunk, mint az elérhető jövedelem, a szakmai fejlődési és előrelépési lehetőségek, a társadalmi hasznosság és a munkakörnyezet, addig a potenciális munkavállalók számára az is egyre fontosabb, hogy a munkaadójuk mennyire működik fenntarthatóan. Egy, az UniCredit Bank és a SteiGen által közösen készített kutatás szerint a magyarok 29 százalékánál jelentős tényező a fenntarthatóság a munkahelyválasztásnál.

A munkahelyválasztásnál is egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság

Habár a magyarok többsége a mindenkori kormány felelősségének tartja a fenntarthatósági problémák megoldását, valamivel több mint egyharmaduk szerint a nagyvállalatok is fontos szerepet játszanak a fenntartható szemléletmód terjedésében. Éppen ezért nem meglepő, hogy a cégek fenntartható működése befolyásolja társadalmi megítélésüket, arról azonban ritkábban esik szó, hogy mindez gyakran a munkahelyválasztásban is tükröződik.

Az UniCredit és a SteiGen közös, a generációk fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdjeit vizsgáló kutatásából kiderül: a magyarok csaknem egyharmadának fontos szempont a munkahelyválasztásnál, hogy leendő munkaadójuk mennyit tesz a fenntarthatóságért, a most 18 és 26 év közötti Z generációsok pedig ennél is magasabb arányban, 41%-ban vélekednek így. Mivel ez a korosztály a legérintettebb a munkaerőpiacon való elhelyezkedésben, ez az adat a munkáltatók számára is fontos tanulságokkal szolgálhat.

Pontosan mit várnak a cégektől?

A vállalatok fenntarthatósági felelősségével kapcsolatban a társadalom részéről nincsenek jól körülírható kritériumok, ugyanakkor számos területen tapasztalható elvárás a cégek felé. A kutatás adatai egyértelműen rámutatnak: a magyarok számára a fenntarthatóság legfontosabb követelménye, hogy egy cég ne szennyezze a környezetet – ezzel az értelmezéssel a válaszadók több mint fele (51%) egyetértett. Népszerűségben ezt követi, ha egy vállalat képes a profit elé helyezni a fenntarthatósági irányelveket (34%), de szintén jelentős szempont, hogy mennyire bánik takarékosan az erőforrásokkal (33%). Azt, hogy a cégek általában mennyire tudnak megfelelni ezeknek a várakozásoknak, jól jelzi, hogy bár a válaszadók kétharmada – ezen belül a Z generációsok háromnegyede – úgy gondolja, hogy a vállalatok tudnának fenntarthatóan működni, nagyjából ugyan ennyien (62%) vélik úgy, hogy a vállalatokat valójában csak a profit érdekli, fenntarthatósági kezdeményezéseik pedig „látszatmegoldások”. Még beszédesebb adat, hogy a legfiatalabbak 83%-a szerint a cégek nem fordítanak kellő figyelmet a fenntarthatóságra.

Mi számít leginkább a pályakezdőknek?

Ugyan a főbb mintázatokba a legfiatalabb, Z generációs válaszadók is illeszkednek, van néhány olyan szempont, amelyek számukra az átlagnál fontosabbak. Így körükben kiemelkedően magas (29%) az arra irányuló igény, hogy olyan munkahelyen dolgozzanak, amely irodájában vagy üzletében megújuló energiaforrást használ. Szintén az átlagnál magasabb (26%) említést érdemelt körükben az újrahasznosított vagy lebomló csomagolóanyagok használata, így vélhetően a cégek eldobható szóróanyagai sem arathatnak osztatlan népszerűséget a körükben. Az átlagnál szintén fontosabb a Z-seknek, hogy a cégek támogassák munkavállalóikat abban, hogy fenntarthatóbban éljenek – például azzal, hogy kerékpártárolót biztosítanak a környezetbarát munkába járáshoz, valamint az is, hogy fenntarthatósággal kapcsolatos célokat, szervezeteket, programokat támogassanak.

Szintén fontos szempont, hogy a karrierjüket most kezdők milyen visszajelzést kapnak azoktól az Y generációsoktól, akik már megtalálták a helyüket a munka világában. Ezt a korcsoportot jellemzi az a szkepticizmus, amit a kutatás egyik résztvevője így fogalmazott meg: „mi, munkavállalók rengeteget dolgozunk, a nagyvállalatok viszont nem abban érdekeltek, hogy megvédjék a földet, hanem a profit védelme mellett tesznek néha ezt-azt”.

Mi teszi hitelessé a fenntarthatóság érdekében tett intézkedéseket?

A vállalatok számára elengedhetetlen, hogy ez a rájuk nézve negatív vélekedés ne váljon általánossá – fenntarthatósági intézkedéseik ne csak a külvilág felé mutatott díszletek, hanem valós tartalommal bíró elvek és gyakorlatok legyenek. Ezt a cégek leginkább úgy segíthetik elő, ha rendszeresen felmérik kollégáik fenntarthatósággal kapcsolatos igényeit, várakozásait, felkarolják a pozitív egyéni kezdeményezéseket, vezetőségükön keresztül pedig példát mutatnak minden munkavállalónak.

Így például fontos, hogy ha egy cég száműzi a PET-palackokat az irodájából, akkor azok a vezetői megbeszéléseken se kerüljenek elő, mint ahogy az is motiválóan tud hatni, ha a munkába biciklizést vagy a használt mobiltelefonok gyűjtését egy-egy vezető is felkarolja, s akár az összes munkavállalóra kiterjedő ösztönzőket vezet be ezek népszerűsítésére. Ahogy a kutatás egyik résztvevője fogalmazott: fontos, hogy a fenntarthatósági intézkedések „közösségi élményt, a közösséghez tartozás érzését” adják, így a vállalaton belül korábban elszigetelten létező gyakorlatok erősíthetik az összetartozás érzését és a szervezeti identitást.

Megállapodtak a 2025-re vonatkozó halászati kvótákról

Az uniós tagállamok illetékes miniszterei Brüsszelben megállapodtak a 2025-re vonatkozó halászati kvótákról szóló rendeletről, amely lehetővé teszi a halállományok fenntartható szinten tartását és a tengeri környezet védelmét, miközben figyelembe veszi az ágazat életképességét is.
2024. 12. 11. 16:30
Megosztás:

Óriási siker: minden eddiginél több hazai éttermet ismert el a Michelin Guide

A világ vezető étteremkalauza, a Michelin Guide 2024. december 10-i magyarországi díjátadóján az őriszentpéteri Pajta újoncként nyerte el első Michelin-csillagát, miközben minden korábbi csillagos étterem újra kiérdemelte már kivívott elismeréseit.
2024. 12. 11. 16:00
Megosztás:

Nőtt az Inditex profitja és bevétele

A számos márka, így például a Zara tulajdonosa, az Inditex növelte profitját és a bevételét az idei első kilenc hónapban éves összevetésben.
2024. 12. 11. 15:30
Megosztás:

Stabil a foglalkoztatási szint Magyarországon

A nehézségek ellenére stabil a foglalkoztatási szint, és számos olyan cég van Magyarországon, amely fejleszteni szeretne, ezért dolgozókat keres - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára szerdán az M1 aktuális csatorna reggeli műsorában.
2024. 12. 11. 15:00
Megosztás:

Újabb három szervezet csatlakozott a KiberPajzs programhoz

Újabb három szervezet: a Szerencsejáték Zrt., a Visa és a Mastercard is csatlakozott a KiberPajzs programhoz, így a programban résztvevő partnerek száma 13-ra emelkedett - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.
2024. 12. 11. 14:30
Megosztás:

A Dogecoin bálnatevékenységet jelez, miközben az 1Fuel keresztlánc-technológiája felkelti a figyelmet

A bálnák okos kriptodöntéseket hoznak 2025 előtt, amelynek része, hogy profitot realizálnak a Dogecoin-befektetéseiken. A Dogecoin nemrégiben tisztességes hozamot produkált, és a bálnák most ígéretes új kriptovalutákba, például a 1Fuel-be tervezik átirányítani a nyereségüket.
2024. 12. 11. 14:00
Megosztás:

Válogassunk megfontoltan a mobilszolgáltatók karácsonyi ajánlatai között

Az ünnepi időszakban sokan szeretnék meglepni magukat vagy szeretteiket egy-egy új mobiltelefonnal, tablettel vagy okosórával. Ajándékvásárláskor a fogyasztók a szokásosnál jellemzően kevésbé tudatosan hoznak döntéseket, ilyenkor gyakran azt sem gondolják át, mekkora összegű kiadásra kell számítaniuk, illetve milyen hosszú távra szerződnek egy-egy mobilszolgáltatóval új okoseszközük megvételekor. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértői ezért összeszedték, mit érdemes mérlegelnünk, ha hűségidős szerződéssel vásárolnánk mobil eszközt.
2024. 12. 11. 13:30
Megosztás:

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére - hangsúlyozta Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szerdán a TV2 Mokka című műsorában.
2024. 12. 11. 13:00
Megosztás:

A magyarok több, mint fele szerint a mesterséges intelligencia megkönnyíti majd a munkájukat

A hazai munkavállalók általánosságban úgy vélik, hogy a munkaerőpiaci körülmények akár már egy-két éven belül is jelentősen átalakulhatnak, és a megkérdezettek közel fele optimista ennek a technológiai átalakulásnak a hatásaival kapcsolatban - derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös felméréséből.
2024. 12. 11. 12:30
Megosztás:

Kós Hubert az MBH Bank új márkanagykövete

Kós Hubert lesz az MBH Bank márkanagykövete a követkető két évben, az együttműködés részeként a sportoló számos alkalommal fog feltűnni a pénzintézet kampányaiban. Az olimpikon személyes részvételének központi témája a sport és a szurkolás mindennapokra gyakorolt hatásának bemutatása lesz, az MBH Bankkal közös célkitűzésük, hogy a sport világára jellemző értékek inspirációt nyújtsanak az emberek számára a saját céljaik eléréséhez vezető úton. Az MBH Bank hosszú évek óta aktív szerepet vállal a magyar sportélet fejlesztésében és szponzorálásában, a népszerű úszóval kötött partnerség újabb mérföldkő a sport támogatása melletti elkötelezettség jegyében.
2024. 12. 11. 12:00
Megosztás:

Az ALTEO napelem parkot épít a MOL-nak

Az ALTEO 37,5MW kapacitású naperőmű fővállalkozói kivitelezési pályázatot nyert a MOL-tól.
2024. 12. 11. 11:30
Megosztás:

Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók

Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: idén a magyarok 40 százaléka hozta előrébb a karácsonyi bevásárlást. Az ajándékoknál a minél jobb ár-érték arány és az akciók a döntő szempont.
2024. 12. 11. 11:00
Megosztás:

Több évre kiszámítható bankolást ígér az alapszámla

Mivel több évre megszületett a minimálbér emelés tervezete, ezért az ettől függő havidíjú speciális bankszámla konstrukció, az alapszámla is több évre kiszámíthatóvá vált. A minden banknál elérhető bankszámla fix havidíjért cserébe rengeteg ingyenes tranzakciót tartalmaz, ezért sokaknak érdemes élni vele – írja a BiztosDöntés.hu.
2024. 12. 11. 10:30
Megosztás:

A dollár erősödése ellenére a forint növelte értékét az euróval szemben

Tegnap sem jelent meg fontos makrogazdasági adat sem az USA-ban, sem Európában.
2024. 12. 11. 10:00
Megosztás:

Csökkenéssel zártak a főbb amerikai indexek is - estek az Oracle, emelkedtek az Alphabet és az Alaska Air papírjai

Csökkenéssel zártak tegnap tengerentúli indexek. A befektetők a mai napon megjelenő amerikai inflációs adatra vártak, amely a piac várakozása szerint novemberben havi alapon 0,3%-os lehetett, egy év alatt pedig 2,7%-kal mehettek fel az árak.
2024. 12. 11. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel zártak tegnap a főbb nyugat-európai indexek

Csökkenéssel zártak a főbb európai indexek. Az európai vállalatok kilátásainak nem tett jót, hogy a hajnalban közzétett kínai export- és importadatok is elmaradtak a várttól.
2024. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ezért van az FXGuys ($FXG) számára egyértelműbb út az 50-szeres hozamhoz, mint az ONDO és az ADA esetében

Jelentések szerint az FXGuys ($FXG), egy saját tőkével működő kereskedőcég, kiemelkedik mint az egyik vezető DeFi token, amely világosabb utat kínál az 50-szeres megtérüléshez, összehasonlítva az ONDO-val és a Cardano (ADA)-val.
2024. 12. 11. 08:30
Megosztás:

Magyar pénzügyi cég szolgáltatása nyerte a legjobb európai digitális faktoring díjat!

Magyarország egyik vezető pénzügyi vállalata rangos nemzetközi elismerést kapott. A BÁV Faktor Pénzügyi Zrt. december 5-én vette át a „Best Digital Factoring in Europe 2024 – among FinTechs” díjat, amelyet az innovatív digitális faktoring megoldásukért ítélt nekik oda a szakmai zsűri.
2024. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Közel 6 százalékkal bővülhet a globális reklámpiac 2025-ben

A globális reklámköltések összértéke jövőre várhatóan eléri a 817,7 milliárd dollárt, ami 5,9 százalékos bővülést jelent a 2024-re várható 772,4 milliárd dollárhoz képest – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék - alig valamivel marad a világátlag alatt.
2024. 12. 11. 07:00
Megosztás:

Már 15 millió autónál tart az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Group

A Chery Group első járműve 1999. december 18-án gördült le a gyártósorról. A 15 milliós mérföldkőig tartó út során a társaság 21 egymást követő évben megőrizte pozícióját Kína vezető személygépkocsi-exportőreként, és ma már több mint 100 országban és régióban érhetők el a járművei.
2024. 12. 11. 06:30
Megosztás: