Lakásbiztosítási kampány 2024 március - legfontosabb szabályok és a Kormányzat elvárásai

Lakásbiztosítási kampány 2024 március: biztosítóváltási dömping készül? Sorsdöntő lehet a márciusi kampány! Melyik biztosítóé lesz a legolcsóbb vagy épp legjobb lakásbiztosítási konstrukció?

Lakásbiztosítási kampány 2024 március - legfontosabb szabályok és a Kormányzat elvárásai

Több mint 3 millió biztosítási szerződést, vagyis a teljes lakásbiztosítási piacot érinti a jövő év elején lebonyolításra kerülő lakásbiztosító váltási kampány.

A GFM által a témában kiadott jogszabályértelmezés rendezi a nyitott kérdéseket, de ugyanakkor komoly feladat elé is állítja a szektort. A témát körüljáró Biztosítási Elemző Központ, Kovács Zsolt miniszteri biztos véleményét is kikérte a témában.

Kampányidőszak jön márciusban - élesedik a verseny

A 25/2023-as számú kormányrendelet hamarosan egy rendkívüli, egy hónapig tartó felmondási lehetőséget biztosít a lakásbiztosítások tulajdonosainak. A rendelet célja, hogy a rendkívüli kampányidőszak bevezetésével, erősebb versenyt generáljon a lakásbiztosítók között.

A kampányban a fogyasztóknak lesz elég idejük tájékozódni, díjakat kalkulálni és dönteni.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium által kiadott (részletszabályokat is tartalmazó) jogszabályértelmezés alapján, a 2024 márciusában elsőként megrendezésre kerülő kampány így fog kinézni:

- A biztosítóknak az év elején értesíteniük kell ügyfeleiket a március 1-vel megnyíló rendkívüli felmondási lehetőségről

- A felmondásra 2024. március 01 és március 31 között nyílik lehetősége a lakástulajdonosoknak (a biztosítóhoz intézett írásbeli nyilatkozattal)

- A rendkívüli felmondási lehetőség a jelzáloghitellel terhelt lakóingatlanok szerződőit is megilleti

- Ahhoz hogy egy felmondás érvényes legyen, a felmondásnak 2024. március 31-ig bezárólag kell beérkeznie az illetékes biztosítóba

- A felmondás hatálya a biztosítóhoz történő beérkezést követő harmincadik nap lesz(!), tehát március havi beérkezéstől függően, valamikor március 30 és április 30 közötti időpont. Mindez azért fontos, mert ha valaki felmondja a meglévő lakásbiztosítását és biztosítót vált, akkor az új szerződését ennek figyelembe vételével kell megkötnie/indítania

- Fontos, hogy a díjjal nem rendezett szerződéseket nem lehet érvényesen felmondani

- A kampányban megkötésre kerülő lakásbiztosításokra maximum 20 százalék közvetítői jutalék fizethető és a jogalkotó elvárja, hogy ennek költségcsökkentő hatását a biztosítók díjkedvezmény formájában visszajuttassák az ügyfeleknek

A kampány fenti szabályai kedvező helyzetbe hozzák a fogyasztókat, akik a kampányban így minden bizonnyal találnak majd maguknak kedvezőbb lakásbiztosítási ajánlatokat, valamint tisztázzák a rendelet megjelenésekor - a biztosítók és a MABISZ által jogosan - megfogalmazott technikai kérdéseket. Azt azonban semmiképp sem lehet mondani, hogy könnyű feladat elé néznének az egymással versengő hazai biztosítók, aminek több oka is van.

A Kormány a kampányban a lakásbiztosítások aktualizált újrakötését és a fogyasztóbarát lakásbiztosítás, az MFO előre törését várja. A közel 170 milliárd forintos és több mint 3,3 millió biztosítási szerződést kezelő piac ugyanis, leegyszerűsítve négy - a szerződéseket több mint nyolcvan százalékban bírtokló - nagy biztosítóból és nyolc (legalábbis lakásbiztosítási állományát tekintve) kisebb „trónkövetelő” biztosítóból áll, akik jövő márciusban összecsapnak a piac újrafelosztásáért, valószínűleg mindent bevetve, a siker érdekében.

Ebben a versenyben, mely az ügyfelek részére kedvezőbb díjakat és minden bizonnyal jobb feltételeket hoz, a biztosítók részére jelentős állományvesztési kockázatok és ismeretlen tényezők rejlenek.   

A Biztosítási Elemző Központ arra hívja fel a figyelmet, hogy korábban soha nem volt - egy időpontra koncentrált, jelentős sajtó- és ügyfélfigyelmet generáló - lakásbiztosítási kampány.

Hatalmas kampány jön, új technikákat fognak bevetni a biztosítók

Emiatt számos új dologgal, technikával fogunk találkozni a hamarosan induló kampányban, mind biztosítói, mind szabályozói, mind pedig a tanácsadói és a banki oldalon.

Míg a biztosítókat terhelő többletmunka és az értékesítési csatornák arányának jelentős átrendeződése biztosra vehető, addig a díjak alakulása, a váltók száma és az általuk generált piaci átrendeződés mértéke, egyelőre ismeretlen tényező marad.

A kampány sikere mellett szól, hogy a jogalkotó szerint a piaci szereplők aktívan készülnek a jövő márciusi lakáskampányra és a Kormány szükség esetén kész beavatkozni a verseny fokozása érdekében.

lakásbiztosítás váltása staisztika grafikon

A várható intenzitásra jó kiindulási alap lehet a rengeteg ügyfelet megmozgató kötelező biztosítási kampányok kezdeti (2005-2009 közötti) éveinek kronológiája, ahol az első évben 350 ezer, de négy év múlva már közel 1,5 millió ügyfél élt a váltás lehetőségével (35 százalékos váltási arányt elérve).

Mindenképpen meg kell azonban jegyezni, hogy a mostani piacok fejlettsége jelentősen eltér a 2005-ös piacok fejlettségi szintjétől. Természetesen a jogalkotó is tisztában van azzal, hogy a mai fogyasztók sokkal könnyebben magukévá teszik a számukra fontos információkat.

A döntésében gyorsabb, fejlett online kultúrával rendelkező társadalom számra csak a kapukat kell megnyitni és a felhasználók ezután már könnyedén élnek a kedvező lehetőségekkel.

Kovács Zsolt, a Gazdaság Fejlesztési Minisztérium - Nemzeti Biztosítási Stratégiáért felelős - miniszteri biztosa a kormányzat által megfogalmazott biztosításszakmai célok megvalósításának egyik első szükséges lépését éppen ezért, a verseny fokozásában látja. A kampánnyal kapcsolatos legfontosabb kérdésekre a BEK vezető elemzőjének, Rácz Istvánnak válaszolt:

BEK: Mit vár az első lakás kampánytól a minisztérium? Milyen tapasztalatokra és milyen piaci mozgásokra számít, illetve mindez miért lesz jó a lakástulajdonosoknak?

Kovács Zsolt: A Gazdaságfejlesztési Minisztérium elsődleges várakozása, hogy jelentős számú lakásbiztosítás modernizálódik és újul meg a piacon, azaz több lakásbiztosítási szerződést fognak aktualizálni, illetve újrakötni az ügyfelek. Másodsorban az amúgy is magas hazai penetráció további növekedésében bízunk, hogy a lakásállomány minél nagyobb része legyen biztosított a jövőben. A lakástulajdonosok ezzel a figyelem felhívó intézkedéscsomaggal, alaposabban és jobb körültekintéssel tudják majd kiválasztani a nekik leginkább megfelelő termékeket, a biztosítási összegeket is a valósághoz tudják majd igazítani és a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások térnyerése is fokozódhat.

Szeretném kiemelni, hogy a lakásbiztosítást érintő intézkedések is, mint a Kormány megannyi intézkedése, a családok védelmét szolgálják. Míg a pénzügyi edukáció, mint amilyen a bankok lakossági tájékoztató levele, a családok pénzügyi vagyonát védik, addig a biztosításokkal az ingatlanvagyon védelméhez, a lakhatás biztonságához kíván hozzájárulni a Kormány.

BEK: Egyesek abban bíznak, hogy a lakásbiztosítások kapcsán nehezebb lesz elérni azt az aktivitást, azt a fogyasztói tudatosságot, amit a korábbi KGFB kampányok során tapasztaltunk. A lakásbiztosítások tekintetében további nehézség, hogy az értékalapúság is a kitűzött célok között van, ami nyilván valamiféle edukációt igényel. Hogyan látja a kormány, a lakosság és a biztosítási szakma aktivitását? Tervez-e a kormányzat mondjuk „Társadalmi Célú” reklámot a kampány alatt?

Kovács Zsolt: A lakosság edukálását mind a kormányzat, mind a szakmai szervezetek (MABISZ, különböző alkuszi szövetségek), mind az egyes piaci szereplők s nem utolsó sorban a piac felügyeletét ellátó MNB tudják előmozdítani.

A piaci szereplők kampányidőszakban megjelenő kommunikációja, reklámjai nagyszámú ügyfelet elérve jól szolgálhatják az edukációt és figyelem felkeltését. A tanácsadók, a bankok, az üzletkötők pedig az ügyfelekkel való kapcsolattartás útján erősíthetik az edukáció intézményét.

A GFM előzetes piaci információi alapján a szereplők aktívan készülnek a jövő évi kampányidőszakra, igy megítélésünk szerint az élénk piaci verseny - addicionális kormányzati figyelem felhívás nélkül is - megfelelő figyelmet fog generálni. Amennyiben szükségesnek látszik további intézkedések megtétele a fogyasztói tudatosság és a verseny fokozása érdekében, akkor viszont megfelelő időben megtervezésre kerülnek a szükséges lépések

BEK: Korábban számos ajánlást fogalmazott meg az MNB, melyek a transzparencia, az ügyféltájékoztatás vagy éppen a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás tekintetében tartalmaznak fontos és követendő elveket a szakma számára. Mennyire fogja a minisztérium és az MNB figyelemmel kísérni és számon kérni a 2024 márciusában lebonyolításra kerülő lakás kampányban az alkuszok és a biztosítók jogkövető magatartását? Mire számíthatnak a biztosítási piac szereplői?

Kovács Zsolt: Az MNB, mint a piac felügyeletét ellátó szerv/hatóság folyamatosan felügyeli a piaci szereplőket, legyenek azok közvetítők, vagy maguk a biztosítók. A GFM és a kormányzat pedig állandó figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat és szükség szerint szabályozási eszközökkel természetesen be is tud avatkozni. Az ügyfelek korrekt és jogszabályokon alapuló kötelező tájékoztatása mindig is kiemelt fókusz területet volt és ez ezután sem fog változni. Vagyis jogsértések esetén a kellő intézkedést - ahogy eddig is - bizonyosan meg fogja hozni a Felügyelet.

BEK: A kampány, főleg az első, számos kérdést és megoldást vet majd fel. Biztosan lesznek majd kreatív próbálkozások az ügyfélszerzésre, megtartásra. Hogyan áll például a „MINI CASCO” jellegű, vagyis a csökkentett tartalmú vagy épp az önrészekkel operáló és nyilván olcsóbb díjakon értékesíthető, MFO-n kívüli lakásbiztosítási termékekhez a minisztérium?

Kovács Zsolt: A minisztérium és a kormányzat álláspontja szerint az ügyfelek meg fogják találni a nekik legkedvezőbb termékeket. Tekintettel az elmúlt évek nagy viharaira és jelentős károkozásaira, vagy a közelmúlt kisebb földrengéseire hazánkban, nem várjuk, hogy a csökkentett tartalmú szerződéseknek tere lenne a piacon.

Az önrészesedés egy másik kérdés, azt az ügyfelek eldönthetik, hogy ezt mekkora szintig tolerálják. Természetesen a szabályozói szándékkal ellentétes folyamatok észlelése esetén a szükséges lépések vizsgálatra és esetlegesen szabályozásra kerülhetnek.

Izgalmas és biztosításszakmai kihívásokkal teli időszaknak néz tehát elébe a hazai biztosítási piac és bár úgy tűnik a kampányig hátralévő 6 hónap mindenkinek bőven ad időt a felkészülésre, ez nem így van.

Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy márciusig még egy „kisebb” novemberi gépjármű biztosítási kampány, egy év végi zárás és egy januárban induló téli utasbiztosítási kampány is a biztosító társaságok előtt van, ami bőven ad feladatot az operációnak és a vállaltirányításnak is.

Ugyanakkor a kampányt senki sem fogja megfelelő előkészület, piacelemzés és kellő agilitás nélkül sikeresen teljesíteni és mindez az üzletkötőkre és az alkuszokra is fokozottan igaz.

A lakásbiztosítási elemzés szakmai támogatója a holkossekbiztositast.hu

AM: már 1500 milliárd forint értékben hirdettünk pályázatot az agrárium fejlesztésére

A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv keretében már 46 pályázati felhívást tett közzé az agrártárca, összesen 1502 milliárd forint forrással - közölte az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint Nagy István a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének szövetkezeti napján, pénteken.
2025. 07. 07. 01:00
Megosztás:

A magyar fejlesztésű csökkentett deutériumtartalmú termékek sikere Kínában

A HYD Rákkutató és Gyógyszerfejlesztő Kft. Preventa csökkentett deutériumtartalmú ivóvíz termékcsaládja nagy sikerrel mutatkozott be Kína legjelentősebb egészségügyi és táplálkozási fórumán, a Healthplex Expo 2025, Natural & Nutraceutical Products China (HNC) kiállításon, Sanghajban.
2025. 07. 06. 23:00
Megosztás:

600-tól 5000 slukkig: Mennyire erősek a modern eldobható vákpodok?

Az eldobható e-cigaretták – úgynevezett disposable-ök – kezdetben kompakt készülékek voltak, körülbelül 600 slukkal és 2 ml folyadékkal – olyan ismerős formátumban, mint például az Elfbar 600, a Lost Mary BM600 vagy a Vozol Star 600. Azóta azonban megjelent egy új generáció: eszközök, amelyek ezerszeres slukkmennyiséget kínálnak, külső utántöltő flakonnal és újratölthető akkumulátorral. Egy jól ismert példa erre az Elfbar AF 5000, amely legálisan akár 5000 slukkot is lehetővé tesz – ez nyolcszorosa a hagyományos disposables-ök teljesítményének.
2025. 07. 06. 21:00
Megosztás:

Magyar szoftver zöldíti a céges buszjáratokat

A dolgozói szállítás költségeit és környezetterhelését is csökkenti a magyar fejlesztésű MyBusDirect rendszer, amely flottamenedzsmentet, telematikát és pontos adatszolgáltatást kínál vállalatok számára.
2025. 07. 06. 20:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 27. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 07. 06. 18:00
Megosztás:

Délutáni sziesztát és késő éjjeli nyitvatartást vezetnek be a gyulai várban és a kastélyban

Teszt jelleggel hat csütörtöki napon délutáni sziesztát és késő éjjeli nyitvatartást vezetnek be a gyulai Almásy-kastélyban és a várban a nyáron – tájékoztatta a múzeumot működtető Erkel Ferenc Nonprofit Kft. kiállítóhelyekért felelős ügyvezető igazgatója az MTI-t.
2025. 07. 06. 17:00
Megosztás:

Három nap alatt 10 Celsius-fokkal eshet vissza a hőmérséklet

Három nap alatt az ország döntő részén 10 Celsius-foknál többel eshet vissza a hőmérséklet - hívta fel a figyelmet a HungaroMet Zrt. vasárnap a Facebook-oldalán.
2025. 07. 06. 16:00
Megosztás:

Az ellenzéki ANO a legnépszerűbb párt Csehországban

Három hónappal a csehországi képviselőházi választások előtt a pártok és mozgalmak népszerűségi listáját továbbra is az ellenzéki Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO) vezeti.
2025. 07. 06. 15:10
Megosztás:

MÁV: hővédő fehér sínfestéket tesztel a vasúttársaság

Kísérleti jelleggel hővédő fehér sínfestékkel próbálja csökkenteni a sínek hőmérsékletét a MÁV - jelentette be a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalára vasárnap feltöltött videóban.
2025. 07. 06. 14:00
Megosztás:

A szlovének több mint fele Horvátországban nyaralna az idén

A szlovének 71 százaléka tervez nyaralást az idén, és a válaszadók több mint fele Horvátországban üdülne - derült ki a Mediana közvélemény-kutató felmérésének vasárnap nyilvánosságra hozott eredményéből.
2025. 07. 06. 13:00
Megosztás:

Ethereum a válaszúton: a Solana három fronton támadja a vezető okosszerződés-platformot

Bár az Ethereum továbbra is a legnépszerűbb okosszerződés-platform a kriptopiacon, egyre több jel utal arra, hogy a Solana komoly kihívóvá lépett elő.
2025. 07. 06. 11:00
Megosztás:

Kriptobálnák, spekuláció és technikai jelek: új lendületben a Bitcoin Cash (BCH)

A Bitcoin Cash (BCH) ismét a reflektorfénybe került, miután nyolc hónapos árfolyamcsúcsot ért el, és a kereskedési aktivitás hirtelen megugrott. Bár a blokklánc-használat stagnál, a technikai jelek és a nagybefektetők mozgásai további emelkedés lehetőségét vetítik előre. Vajon valódi fellendülésről van szó, vagy csupán a spekuláció játszik szerepet?
2025. 07. 06. 10:00
Megosztás:

Ethereum: Az új vállalati arany? A SharpLink 198 000 ETH-val nyit új fejezetet a kriptogazdaságban

Egyre több vállalat fordul a kriptovaluták felé, de a SharpLink Gaming döntése valódi mérföldkő: az online sportfogadási és iGaming piacon tevékenykedő cég mostantól az Ethereumot tekinti elsődleges vállalati tartalékeszközének. A lépés nemcsak merész, hanem egy újfajta pénzügyi gondolkodást is jelez, amely összeköti a decentralizált pénzügyeket (DeFi) a hagyományos vállalati működéssel.
2025. 07. 06. 09:00
Megosztás:

Ukrán elnök: Ukrajna közösen gyárt fegyvereket az Egyesült Államokkal és Dániával

Ukrajna megállapodást kötött a héten egy amerikai céggel közös dróngyártásról, valamint Dániával közös fegyvergyártásról, utóbbi az első olyan egyezmény, amely szerint Ukrajnán kívül gyártanak közösen fegyvert az országnak - jelentette be szombaton a Telegramon Volodimir Zelenszkij ukrán elnök.
2025. 07. 06. 07:05
Megosztás:

Nagyváradon épít gyárat a bányaipari berendezéseket gyártó finn Metso

Nagyváradon épít gyárat a bányaipari berendezéseket gyártó finn Metso - írja az economica.net a vállalat közleménye alapján.
2025. 07. 06. 05:00
Megosztás:

A V4 agrárkamarái határozott lépéseket kérnek az Európai Bizottságtól az uniós termelők és fogyasztók érdekében

A Visegrádi Csoport (V4) agrárkamarái közös nyilatkozatukban határozott lépéseket kérnek az Európai Bizottságtól az uniós termelők és fogyasztók érdekében, illetve felszólítják a bizottságot a Közös Agrárpolitika (KAP) erős és független költségvetésének fenntartására, valamint az európai termelők és élelmiszer-előállítók versenyképességének védelmére - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a honlapján pénteken.
2025. 07. 06. 04:00
Megosztás:

Július 5-től változik néhány adószabály

Július 5-től változik az alkalmazottjukat be nem jelentők és a hiánypótlási felhívást semmibe vevő cégekre vonatkozó néhány adószabály - tudatta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szombaton az MTI-vel.
2025. 07. 06. 03:00
Megosztás:

A WC papír gurigák eltűnnek - de akkor mi lesz helyette?

Környezetbarát meglepetés az otthonokban: eltűnnek a WC-papír gurigák! Az új, mag nélküli tekercsek nemcsak csökkentik a hulladék mennyiségét, hanem a használatukkal időt is spórolhatunk. De rendben van, ez mind szép és jó – csakhogy hogyan kell ezeket helyesen használni?
2025. 07. 06. 02:00
Megosztás:

Ha 1953-1983 között születtél, akkor komoly bajban vagy!

Jelen írásunk egy olyan veszélyforrásra szeretné felhívni a Kedves Olvasóink figyelmét, mely kizárólag a férfiakra leselkedik. De mivel tudjuk, hogy a legtöbb férfi mellett ott van egy szerető hölgy, aki aggódik párjáért így a hölgyekhez is szólunk: vigyázzanak párjukra, mert a prosztata rák előfordulása nagyon megsokasodott az elmúlt években! Ami legijesztőbb, hogy a prosztataráknak kezdeti stádiumában nincsenek tünetei és kizárólag szűrővizsgálattal lehet kimutatni.
2025. 07. 06. 01:00
Megosztás:

Rejtett nyugdíj korhatár emelés? Nők 40 nyugdíj helyett jöhet a Nők 41, Nők 42 nyugdíjak?

Simovits András közgazdász és egyetemi tanár javaslata szerint érdemes lenne bevezetni egy rugalmas korhatárt a hazai nyugdíjrendszerben. Azt állítja, hogy a korhatártól lefelé történő elmozdulás esetén büntetés járna, míg felfelé történő elmozdulás esetén jutalmazás lenne a cél. Erről az elképzelésről a HVG 31. számában olvashattunk részletesebben. Emellett Simovits azt is javasolja, hogy a Nők 40 korkedvezményes nyugdíját is át kellene alakítani, így jönne a Nők 41, Nők 42 vagy a Nők 43 nyugdíja. Mit kell erről tudnunk? Cikkünkben összefoglaljuk a fontosabb tudnivalókat.
2025. 07. 06. 00:02
Megosztás: