Lakásbiztosítási kampány 2024 március - legfontosabb szabályok és a Kormányzat elvárásai

Lakásbiztosítási kampány 2024 március: biztosítóváltási dömping készül? Sorsdöntő lehet a márciusi kampány! Melyik biztosítóé lesz a legolcsóbb vagy épp legjobb lakásbiztosítási konstrukció?

Lakásbiztosítási kampány 2024 március - legfontosabb szabályok és a Kormányzat elvárásai

Több mint 3 millió biztosítási szerződést, vagyis a teljes lakásbiztosítási piacot érinti a jövő év elején lebonyolításra kerülő lakásbiztosító váltási kampány.

A GFM által a témában kiadott jogszabályértelmezés rendezi a nyitott kérdéseket, de ugyanakkor komoly feladat elé is állítja a szektort. A témát körüljáró Biztosítási Elemző Központ, Kovács Zsolt miniszteri biztos véleményét is kikérte a témában.

Kampányidőszak jön márciusban - élesedik a verseny

A 25/2023-as számú kormányrendelet hamarosan egy rendkívüli, egy hónapig tartó felmondási lehetőséget biztosít a lakásbiztosítások tulajdonosainak. A rendelet célja, hogy a rendkívüli kampányidőszak bevezetésével, erősebb versenyt generáljon a lakásbiztosítók között.

A kampányban a fogyasztóknak lesz elég idejük tájékozódni, díjakat kalkulálni és dönteni.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium által kiadott (részletszabályokat is tartalmazó) jogszabályértelmezés alapján, a 2024 márciusában elsőként megrendezésre kerülő kampány így fog kinézni:

- A biztosítóknak az év elején értesíteniük kell ügyfeleiket a március 1-vel megnyíló rendkívüli felmondási lehetőségről

- A felmondásra 2024. március 01 és március 31 között nyílik lehetősége a lakástulajdonosoknak (a biztosítóhoz intézett írásbeli nyilatkozattal)

- A rendkívüli felmondási lehetőség a jelzáloghitellel terhelt lakóingatlanok szerződőit is megilleti

- Ahhoz hogy egy felmondás érvényes legyen, a felmondásnak 2024. március 31-ig bezárólag kell beérkeznie az illetékes biztosítóba

- A felmondás hatálya a biztosítóhoz történő beérkezést követő harmincadik nap lesz(!), tehát március havi beérkezéstől függően, valamikor március 30 és április 30 közötti időpont. Mindez azért fontos, mert ha valaki felmondja a meglévő lakásbiztosítását és biztosítót vált, akkor az új szerződését ennek figyelembe vételével kell megkötnie/indítania

- Fontos, hogy a díjjal nem rendezett szerződéseket nem lehet érvényesen felmondani

- A kampányban megkötésre kerülő lakásbiztosításokra maximum 20 százalék közvetítői jutalék fizethető és a jogalkotó elvárja, hogy ennek költségcsökkentő hatását a biztosítók díjkedvezmény formájában visszajuttassák az ügyfeleknek

A kampány fenti szabályai kedvező helyzetbe hozzák a fogyasztókat, akik a kampányban így minden bizonnyal találnak majd maguknak kedvezőbb lakásbiztosítási ajánlatokat, valamint tisztázzák a rendelet megjelenésekor - a biztosítók és a MABISZ által jogosan - megfogalmazott technikai kérdéseket. Azt azonban semmiképp sem lehet mondani, hogy könnyű feladat elé néznének az egymással versengő hazai biztosítók, aminek több oka is van.

A Kormány a kampányban a lakásbiztosítások aktualizált újrakötését és a fogyasztóbarát lakásbiztosítás, az MFO előre törését várja. A közel 170 milliárd forintos és több mint 3,3 millió biztosítási szerződést kezelő piac ugyanis, leegyszerűsítve négy - a szerződéseket több mint nyolcvan százalékban bírtokló - nagy biztosítóból és nyolc (legalábbis lakásbiztosítási állományát tekintve) kisebb „trónkövetelő” biztosítóból áll, akik jövő márciusban összecsapnak a piac újrafelosztásáért, valószínűleg mindent bevetve, a siker érdekében.

Ebben a versenyben, mely az ügyfelek részére kedvezőbb díjakat és minden bizonnyal jobb feltételeket hoz, a biztosítók részére jelentős állományvesztési kockázatok és ismeretlen tényezők rejlenek.   

A Biztosítási Elemző Központ arra hívja fel a figyelmet, hogy korábban soha nem volt - egy időpontra koncentrált, jelentős sajtó- és ügyfélfigyelmet generáló - lakásbiztosítási kampány.

Hatalmas kampány jön, új technikákat fognak bevetni a biztosítók

Emiatt számos új dologgal, technikával fogunk találkozni a hamarosan induló kampányban, mind biztosítói, mind szabályozói, mind pedig a tanácsadói és a banki oldalon.

Míg a biztosítókat terhelő többletmunka és az értékesítési csatornák arányának jelentős átrendeződése biztosra vehető, addig a díjak alakulása, a váltók száma és az általuk generált piaci átrendeződés mértéke, egyelőre ismeretlen tényező marad.

A kampány sikere mellett szól, hogy a jogalkotó szerint a piaci szereplők aktívan készülnek a jövő márciusi lakáskampányra és a Kormány szükség esetén kész beavatkozni a verseny fokozása érdekében.

lakásbiztosítás váltása staisztika grafikon

A várható intenzitásra jó kiindulási alap lehet a rengeteg ügyfelet megmozgató kötelező biztosítási kampányok kezdeti (2005-2009 közötti) éveinek kronológiája, ahol az első évben 350 ezer, de négy év múlva már közel 1,5 millió ügyfél élt a váltás lehetőségével (35 százalékos váltási arányt elérve).

Mindenképpen meg kell azonban jegyezni, hogy a mostani piacok fejlettsége jelentősen eltér a 2005-ös piacok fejlettségi szintjétől. Természetesen a jogalkotó is tisztában van azzal, hogy a mai fogyasztók sokkal könnyebben magukévá teszik a számukra fontos információkat.

A döntésében gyorsabb, fejlett online kultúrával rendelkező társadalom számra csak a kapukat kell megnyitni és a felhasználók ezután már könnyedén élnek a kedvező lehetőségekkel.

Kovács Zsolt, a Gazdaság Fejlesztési Minisztérium - Nemzeti Biztosítási Stratégiáért felelős - miniszteri biztosa a kormányzat által megfogalmazott biztosításszakmai célok megvalósításának egyik első szükséges lépését éppen ezért, a verseny fokozásában látja. A kampánnyal kapcsolatos legfontosabb kérdésekre a BEK vezető elemzőjének, Rácz Istvánnak válaszolt:

BEK: Mit vár az első lakás kampánytól a minisztérium? Milyen tapasztalatokra és milyen piaci mozgásokra számít, illetve mindez miért lesz jó a lakástulajdonosoknak?

Kovács Zsolt: A Gazdaságfejlesztési Minisztérium elsődleges várakozása, hogy jelentős számú lakásbiztosítás modernizálódik és újul meg a piacon, azaz több lakásbiztosítási szerződést fognak aktualizálni, illetve újrakötni az ügyfelek. Másodsorban az amúgy is magas hazai penetráció további növekedésében bízunk, hogy a lakásállomány minél nagyobb része legyen biztosított a jövőben. A lakástulajdonosok ezzel a figyelem felhívó intézkedéscsomaggal, alaposabban és jobb körültekintéssel tudják majd kiválasztani a nekik leginkább megfelelő termékeket, a biztosítási összegeket is a valósághoz tudják majd igazítani és a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások térnyerése is fokozódhat.

Szeretném kiemelni, hogy a lakásbiztosítást érintő intézkedések is, mint a Kormány megannyi intézkedése, a családok védelmét szolgálják. Míg a pénzügyi edukáció, mint amilyen a bankok lakossági tájékoztató levele, a családok pénzügyi vagyonát védik, addig a biztosításokkal az ingatlanvagyon védelméhez, a lakhatás biztonságához kíván hozzájárulni a Kormány.

BEK: Egyesek abban bíznak, hogy a lakásbiztosítások kapcsán nehezebb lesz elérni azt az aktivitást, azt a fogyasztói tudatosságot, amit a korábbi KGFB kampányok során tapasztaltunk. A lakásbiztosítások tekintetében további nehézség, hogy az értékalapúság is a kitűzött célok között van, ami nyilván valamiféle edukációt igényel. Hogyan látja a kormány, a lakosság és a biztosítási szakma aktivitását? Tervez-e a kormányzat mondjuk „Társadalmi Célú” reklámot a kampány alatt?

Kovács Zsolt: A lakosság edukálását mind a kormányzat, mind a szakmai szervezetek (MABISZ, különböző alkuszi szövetségek), mind az egyes piaci szereplők s nem utolsó sorban a piac felügyeletét ellátó MNB tudják előmozdítani.

A piaci szereplők kampányidőszakban megjelenő kommunikációja, reklámjai nagyszámú ügyfelet elérve jól szolgálhatják az edukációt és figyelem felkeltését. A tanácsadók, a bankok, az üzletkötők pedig az ügyfelekkel való kapcsolattartás útján erősíthetik az edukáció intézményét.

A GFM előzetes piaci információi alapján a szereplők aktívan készülnek a jövő évi kampányidőszakra, igy megítélésünk szerint az élénk piaci verseny - addicionális kormányzati figyelem felhívás nélkül is - megfelelő figyelmet fog generálni. Amennyiben szükségesnek látszik további intézkedések megtétele a fogyasztói tudatosság és a verseny fokozása érdekében, akkor viszont megfelelő időben megtervezésre kerülnek a szükséges lépések

BEK: Korábban számos ajánlást fogalmazott meg az MNB, melyek a transzparencia, az ügyféltájékoztatás vagy éppen a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás tekintetében tartalmaznak fontos és követendő elveket a szakma számára. Mennyire fogja a minisztérium és az MNB figyelemmel kísérni és számon kérni a 2024 márciusában lebonyolításra kerülő lakás kampányban az alkuszok és a biztosítók jogkövető magatartását? Mire számíthatnak a biztosítási piac szereplői?

Kovács Zsolt: Az MNB, mint a piac felügyeletét ellátó szerv/hatóság folyamatosan felügyeli a piaci szereplőket, legyenek azok közvetítők, vagy maguk a biztosítók. A GFM és a kormányzat pedig állandó figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat és szükség szerint szabályozási eszközökkel természetesen be is tud avatkozni. Az ügyfelek korrekt és jogszabályokon alapuló kötelező tájékoztatása mindig is kiemelt fókusz területet volt és ez ezután sem fog változni. Vagyis jogsértések esetén a kellő intézkedést - ahogy eddig is - bizonyosan meg fogja hozni a Felügyelet.

BEK: A kampány, főleg az első, számos kérdést és megoldást vet majd fel. Biztosan lesznek majd kreatív próbálkozások az ügyfélszerzésre, megtartásra. Hogyan áll például a „MINI CASCO” jellegű, vagyis a csökkentett tartalmú vagy épp az önrészekkel operáló és nyilván olcsóbb díjakon értékesíthető, MFO-n kívüli lakásbiztosítási termékekhez a minisztérium?

Kovács Zsolt: A minisztérium és a kormányzat álláspontja szerint az ügyfelek meg fogják találni a nekik legkedvezőbb termékeket. Tekintettel az elmúlt évek nagy viharaira és jelentős károkozásaira, vagy a közelmúlt kisebb földrengéseire hazánkban, nem várjuk, hogy a csökkentett tartalmú szerződéseknek tere lenne a piacon.

Az önrészesedés egy másik kérdés, azt az ügyfelek eldönthetik, hogy ezt mekkora szintig tolerálják. Természetesen a szabályozói szándékkal ellentétes folyamatok észlelése esetén a szükséges lépések vizsgálatra és esetlegesen szabályozásra kerülhetnek.

Izgalmas és biztosításszakmai kihívásokkal teli időszaknak néz tehát elébe a hazai biztosítási piac és bár úgy tűnik a kampányig hátralévő 6 hónap mindenkinek bőven ad időt a felkészülésre, ez nem így van.

Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy márciusig még egy „kisebb” novemberi gépjármű biztosítási kampány, egy év végi zárás és egy januárban induló téli utasbiztosítási kampány is a biztosító társaságok előtt van, ami bőven ad feladatot az operációnak és a vállaltirányításnak is.

Ugyanakkor a kampányt senki sem fogja megfelelő előkészület, piacelemzés és kellő agilitás nélkül sikeresen teljesíteni és mindez az üzletkötőkre és az alkuszokra is fokozottan igaz.

A lakásbiztosítási elemzés szakmai támogatója a holkossekbiztositast.hu

8 éve nem látott szinten a magyarok hitelkártya-tartozása

159,6 milliárd forint tartozása volt a magyaroknak a hitelkártyájukon októberben. Nyolc éve nem volt ilyen mértékű ez a tartozás hazánkban. A hitelkártya azonban nem mindig „rossz tartozás”. Szerencsére az elmúlt időszakban ebből a szempontból pozitív irányba mozdultak el a dolgok. 2025. októberében összesen 159,6 milliárd forint tartozása volt a magyaroknak a hitelkártyájukhoz kapcsolódóan. Ez jelentős összeg, utoljára 2017. decemberében, azaz közel nyolc éve volt ilyen mértékű hitelkártya-tartozás hazánkban.
2025. 12. 10. 06:00
Megosztás:

Nem javasolják élő állat ajándékba adását az állatvédők

Az ajándékba vásárolt élő állatok az ünnepek után gyakran az utcára kerülnek, ezért az Orpheus Állatvédő Egyesület, a felelős állattartásra felhívva a figyelmet, arra kéri az embereket, hogy ne ajándékozzanak élő állatot karácsonyra.
2025. 12. 10. 05:30
Megosztás:

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 10. 05:00
Megosztás:

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank november 24-én meghirdetett nyilvános részvényértékesítési tranzakciója iránt kiemelkedő érdeklődés mutatkozott, az eladásra felkínált összes részvény darabszámát meghaladó lakossági igény érkezett, ezért a bank a bejelentett határidő előtt 3 nappal, december 9-én, délben lezárta a lakossági részvényigénylést a beérkezett igények teljesítése érdekében - közölte a pénzintézet az MTI-vel kedden.
2025. 12. 10. 04:30
Megosztás:

Csaknem negyvenen kerültek kórházba egy nagykanizsai iskolából

Köhögés és hányinger miatt 37 gyereket és két felnőttet kellett kórházba szállítani kedd kora délután a nagykanizsai Kőrösi-iskolából - közölte az MTI megkeresésére az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
2025. 12. 10. 04:00
Megosztás:

Krasznahorkai-év indul a Nobel-díj átadásának napján az ELTE-n

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) jövő decemberig tartó programsorozattal köszönti egykori hallgatóját, Krasznahorkai Lászlót. A Krasznahorkai-év a Nobel-díjak átadásának napján, szerdán élő közvetítéssel, vetítéssel és szakmai beszélgetéssel indul.
2025. 12. 10. 03:30
Megosztás:

Hankó Balázs: a Pannónia Ösztöndíjprogram a világ egyik legjobbja

A világ egyik legjobb, legversenyképesebb programjának nevezte a Pannónia Ösztöndíjprogramot Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a program első alkalommal megrendezett karácsonyi gálaestjén kedden az Eiffel Műhelyházban.
2025. 12. 10. 03:00
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakítását

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:30
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakításá

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:00
Megosztás:

Optimisták a gazdasági helyzetükkel, óvatosak a létszámterveikkel kapcsolatban a magyarországi cégek

Bár a cégek többsége stabilitásra vagy javulásra számít jövőre a saját gazdasági helyzetét tekintve, a munkavállalói létszámukkal kapcsolatos terveik már ennél óvatosabbak. A munkaerőpiaci helyzet idénre átlagosan csökkenő toborzási időt és jobb jelölteket hozott a munkáltatók számára, így csökkentek a jelentkezők kvalitásaival kapcsolatos kifogásaik, viszont lényegesen többen panaszkodtak azok elkötelezettségére a felvételi folyamat során – derül ki a Profession.hu friss, HR Körkép kiadványához készített kutatásából.
2025. 12. 10. 01:00
Megosztás:

Nagy István: lesz elegendő magyar hal minden család asztalára

A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, haltermékekhez - mondta az agrárminiszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
2025. 12. 10. 00:30
Megosztás:

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 09. 23:30
Megosztás:

Akcióeső a pénzintézeteknél: robotporszívót, masszázsgépet, ajándékutalványt is kaphat, aki elkezd idén félretenni

A Grantis szakértői idén is megnézték, hogy milyen kedvezmények és akciók vannak a biztosítóknál és a pénztáraknál azoknak, akik év végén indítanak nyugdíjcélú megtakarítást.
2025. 12. 09. 23:00
Megosztás:

V. Németh Zsolt: a hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban

A hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban - jelentette ki az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára kedden Debrecenben, a "Vizet a tájba" programon belül megvalósuló Civaqua projekt folytatásáról szóló támogatási szerződés aláírása után.
2025. 12. 09. 22:30
Megosztás:

A karácsonyi lézerfények veszélyeztethetik a légi közlekedést

A karácsonyi lézerfények veszélyeztethetik a légi közlekedést, a nem biztonságos termékek vásárlása a fogyasztókra nézve is súlyos kockázatot jelent - hívta fel a figyelmet a kedden az MTI-nek küldött közleményében a HungaroControl és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).
2025. 12. 09. 22:00
Megosztás:

Az ünnepi díszeket exportáló cégek idén akár 17%-os nyereséget is elérhettek volna

Bár a december a karácsonyi fényekről, csillogó díszekről és a kereskedelmi forgalomról szól, az ünnepi díszeket exportáló vállalatok számára ez valójában csak az utolsó lépés a hónapokkal korábban elkezdett munkafolyamatban. A termelés, az anyagrendelések, a külföldi vevőkkel kötött szerződések és a logisztika jellemzően már az év első negyedévében elindulnak. Ebben az időszakban hozzák meg azokat a pénzügyi döntéseket, amelyek meghatározzák az ünnepi szezon tényleges jövedelmezőségét.
2025. 12. 09. 21:30
Megosztás:

Románia és Németország védelmi együttműködéséről egyeztetett a Fekete-tenger partján a két szaktárca képviselője

Románia és Németország szoros védelmi együttműködéséről, a NATO keleti szárnyának közös védelméről egyeztetett kedden a bukaresti és a berlini védelmi minisztérium képviselője a Fekete-tenger partvidékén található Mihail Kogalniceanu légi támaszponton.
2025. 12. 09. 21:00
Megosztás:

Újabb akvizíció által bővíti adatkommunikációs szolgáltatásait a 4iG

A 4iG Informatikai Zrt. (4iG iT) 90 százalékos üzletrészt vásárol a menedzselt adatátviteli szolgáltatások piacának egyik vezető szereplőjében, a Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat) - közölte a tőzsdei társaság az MTI-vel kedden.
2025. 12. 09. 20:30
Megosztás:

A DOGE és az ADA rali még csak most kezdődhet, de az elemzők szerint a Digitap akár 25-szörös nyereséget is gyorsabban elérhet

A DOGE és az ADA árfolyama is felfelé mozdult el, miután a havi grafikonokon esést mutattak. Még néhány ismert kriptós influencer, mint Nehal és JD is bikás árfolyam-előrejelzéseket tett ezekre a „top 10 altcoin, amit érdemes megvenni” listán szereplő tokenekre.
2025. 12. 09. 20:00
Megosztás:

ÉVOSZ: létrejött az Építőipari Kerekasztal

Létrejött az Építőipari Kerekasztal, a magyar építésgazdaság informális együttműködési fóruma - közölte az MTI-vel kedden az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ).
2025. 12. 09. 19:00
Megosztás: