Lakásbiztosítási kampány 2024 március - legfontosabb szabályok és a Kormányzat elvárásai

Lakásbiztosítási kampány 2024 március: biztosítóváltási dömping készül? Sorsdöntő lehet a márciusi kampány! Melyik biztosítóé lesz a legolcsóbb vagy épp legjobb lakásbiztosítási konstrukció?

Lakásbiztosítási kampány 2024 március - legfontosabb szabályok és a Kormányzat elvárásai

Több mint 3 millió biztosítási szerződést, vagyis a teljes lakásbiztosítási piacot érinti a jövő év elején lebonyolításra kerülő lakásbiztosító váltási kampány.

A GFM által a témában kiadott jogszabályértelmezés rendezi a nyitott kérdéseket, de ugyanakkor komoly feladat elé is állítja a szektort. A témát körüljáró Biztosítási Elemző Központ, Kovács Zsolt miniszteri biztos véleményét is kikérte a témában.

Kampányidőszak jön márciusban - élesedik a verseny

A 25/2023-as számú kormányrendelet hamarosan egy rendkívüli, egy hónapig tartó felmondási lehetőséget biztosít a lakásbiztosítások tulajdonosainak. A rendelet célja, hogy a rendkívüli kampányidőszak bevezetésével, erősebb versenyt generáljon a lakásbiztosítók között.

A kampányban a fogyasztóknak lesz elég idejük tájékozódni, díjakat kalkulálni és dönteni.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium által kiadott (részletszabályokat is tartalmazó) jogszabályértelmezés alapján, a 2024 márciusában elsőként megrendezésre kerülő kampány így fog kinézni:

- A biztosítóknak az év elején értesíteniük kell ügyfeleiket a március 1-vel megnyíló rendkívüli felmondási lehetőségről

- A felmondásra 2024. március 01 és március 31 között nyílik lehetősége a lakástulajdonosoknak (a biztosítóhoz intézett írásbeli nyilatkozattal)

- A rendkívüli felmondási lehetőség a jelzáloghitellel terhelt lakóingatlanok szerződőit is megilleti

- Ahhoz hogy egy felmondás érvényes legyen, a felmondásnak 2024. március 31-ig bezárólag kell beérkeznie az illetékes biztosítóba

- A felmondás hatálya a biztosítóhoz történő beérkezést követő harmincadik nap lesz(!), tehát március havi beérkezéstől függően, valamikor március 30 és április 30 közötti időpont. Mindez azért fontos, mert ha valaki felmondja a meglévő lakásbiztosítását és biztosítót vált, akkor az új szerződését ennek figyelembe vételével kell megkötnie/indítania

- Fontos, hogy a díjjal nem rendezett szerződéseket nem lehet érvényesen felmondani

- A kampányban megkötésre kerülő lakásbiztosításokra maximum 20 százalék közvetítői jutalék fizethető és a jogalkotó elvárja, hogy ennek költségcsökkentő hatását a biztosítók díjkedvezmény formájában visszajuttassák az ügyfeleknek

A kampány fenti szabályai kedvező helyzetbe hozzák a fogyasztókat, akik a kampányban így minden bizonnyal találnak majd maguknak kedvezőbb lakásbiztosítási ajánlatokat, valamint tisztázzák a rendelet megjelenésekor - a biztosítók és a MABISZ által jogosan - megfogalmazott technikai kérdéseket. Azt azonban semmiképp sem lehet mondani, hogy könnyű feladat elé néznének az egymással versengő hazai biztosítók, aminek több oka is van.

A Kormány a kampányban a lakásbiztosítások aktualizált újrakötését és a fogyasztóbarát lakásbiztosítás, az MFO előre törését várja. A közel 170 milliárd forintos és több mint 3,3 millió biztosítási szerződést kezelő piac ugyanis, leegyszerűsítve négy - a szerződéseket több mint nyolcvan százalékban bírtokló - nagy biztosítóból és nyolc (legalábbis lakásbiztosítási állományát tekintve) kisebb „trónkövetelő” biztosítóból áll, akik jövő márciusban összecsapnak a piac újrafelosztásáért, valószínűleg mindent bevetve, a siker érdekében.

Ebben a versenyben, mely az ügyfelek részére kedvezőbb díjakat és minden bizonnyal jobb feltételeket hoz, a biztosítók részére jelentős állományvesztési kockázatok és ismeretlen tényezők rejlenek.   

A Biztosítási Elemző Központ arra hívja fel a figyelmet, hogy korábban soha nem volt - egy időpontra koncentrált, jelentős sajtó- és ügyfélfigyelmet generáló - lakásbiztosítási kampány.

Hatalmas kampány jön, új technikákat fognak bevetni a biztosítók

Emiatt számos új dologgal, technikával fogunk találkozni a hamarosan induló kampányban, mind biztosítói, mind szabályozói, mind pedig a tanácsadói és a banki oldalon.

Míg a biztosítókat terhelő többletmunka és az értékesítési csatornák arányának jelentős átrendeződése biztosra vehető, addig a díjak alakulása, a váltók száma és az általuk generált piaci átrendeződés mértéke, egyelőre ismeretlen tényező marad.

A kampány sikere mellett szól, hogy a jogalkotó szerint a piaci szereplők aktívan készülnek a jövő márciusi lakáskampányra és a Kormány szükség esetén kész beavatkozni a verseny fokozása érdekében.

lakásbiztosítás váltása staisztika grafikon

A várható intenzitásra jó kiindulási alap lehet a rengeteg ügyfelet megmozgató kötelező biztosítási kampányok kezdeti (2005-2009 közötti) éveinek kronológiája, ahol az első évben 350 ezer, de négy év múlva már közel 1,5 millió ügyfél élt a váltás lehetőségével (35 százalékos váltási arányt elérve).

Mindenképpen meg kell azonban jegyezni, hogy a mostani piacok fejlettsége jelentősen eltér a 2005-ös piacok fejlettségi szintjétől. Természetesen a jogalkotó is tisztában van azzal, hogy a mai fogyasztók sokkal könnyebben magukévá teszik a számukra fontos információkat.

A döntésében gyorsabb, fejlett online kultúrával rendelkező társadalom számra csak a kapukat kell megnyitni és a felhasználók ezután már könnyedén élnek a kedvező lehetőségekkel.

Kovács Zsolt, a Gazdaság Fejlesztési Minisztérium - Nemzeti Biztosítási Stratégiáért felelős - miniszteri biztosa a kormányzat által megfogalmazott biztosításszakmai célok megvalósításának egyik első szükséges lépését éppen ezért, a verseny fokozásában látja. A kampánnyal kapcsolatos legfontosabb kérdésekre a BEK vezető elemzőjének, Rácz Istvánnak válaszolt:

BEK: Mit vár az első lakás kampánytól a minisztérium? Milyen tapasztalatokra és milyen piaci mozgásokra számít, illetve mindez miért lesz jó a lakástulajdonosoknak?

Kovács Zsolt: A Gazdaságfejlesztési Minisztérium elsődleges várakozása, hogy jelentős számú lakásbiztosítás modernizálódik és újul meg a piacon, azaz több lakásbiztosítási szerződést fognak aktualizálni, illetve újrakötni az ügyfelek. Másodsorban az amúgy is magas hazai penetráció további növekedésében bízunk, hogy a lakásállomány minél nagyobb része legyen biztosított a jövőben. A lakástulajdonosok ezzel a figyelem felhívó intézkedéscsomaggal, alaposabban és jobb körültekintéssel tudják majd kiválasztani a nekik leginkább megfelelő termékeket, a biztosítási összegeket is a valósághoz tudják majd igazítani és a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások térnyerése is fokozódhat.

Szeretném kiemelni, hogy a lakásbiztosítást érintő intézkedések is, mint a Kormány megannyi intézkedése, a családok védelmét szolgálják. Míg a pénzügyi edukáció, mint amilyen a bankok lakossági tájékoztató levele, a családok pénzügyi vagyonát védik, addig a biztosításokkal az ingatlanvagyon védelméhez, a lakhatás biztonságához kíván hozzájárulni a Kormány.

BEK: Egyesek abban bíznak, hogy a lakásbiztosítások kapcsán nehezebb lesz elérni azt az aktivitást, azt a fogyasztói tudatosságot, amit a korábbi KGFB kampányok során tapasztaltunk. A lakásbiztosítások tekintetében további nehézség, hogy az értékalapúság is a kitűzött célok között van, ami nyilván valamiféle edukációt igényel. Hogyan látja a kormány, a lakosság és a biztosítási szakma aktivitását? Tervez-e a kormányzat mondjuk „Társadalmi Célú” reklámot a kampány alatt?

Kovács Zsolt: A lakosság edukálását mind a kormányzat, mind a szakmai szervezetek (MABISZ, különböző alkuszi szövetségek), mind az egyes piaci szereplők s nem utolsó sorban a piac felügyeletét ellátó MNB tudják előmozdítani.

A piaci szereplők kampányidőszakban megjelenő kommunikációja, reklámjai nagyszámú ügyfelet elérve jól szolgálhatják az edukációt és figyelem felkeltését. A tanácsadók, a bankok, az üzletkötők pedig az ügyfelekkel való kapcsolattartás útján erősíthetik az edukáció intézményét.

A GFM előzetes piaci információi alapján a szereplők aktívan készülnek a jövő évi kampányidőszakra, igy megítélésünk szerint az élénk piaci verseny - addicionális kormányzati figyelem felhívás nélkül is - megfelelő figyelmet fog generálni. Amennyiben szükségesnek látszik további intézkedések megtétele a fogyasztói tudatosság és a verseny fokozása érdekében, akkor viszont megfelelő időben megtervezésre kerülnek a szükséges lépések

BEK: Korábban számos ajánlást fogalmazott meg az MNB, melyek a transzparencia, az ügyféltájékoztatás vagy éppen a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás tekintetében tartalmaznak fontos és követendő elveket a szakma számára. Mennyire fogja a minisztérium és az MNB figyelemmel kísérni és számon kérni a 2024 márciusában lebonyolításra kerülő lakás kampányban az alkuszok és a biztosítók jogkövető magatartását? Mire számíthatnak a biztosítási piac szereplői?

Kovács Zsolt: Az MNB, mint a piac felügyeletét ellátó szerv/hatóság folyamatosan felügyeli a piaci szereplőket, legyenek azok közvetítők, vagy maguk a biztosítók. A GFM és a kormányzat pedig állandó figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat és szükség szerint szabályozási eszközökkel természetesen be is tud avatkozni. Az ügyfelek korrekt és jogszabályokon alapuló kötelező tájékoztatása mindig is kiemelt fókusz területet volt és ez ezután sem fog változni. Vagyis jogsértések esetén a kellő intézkedést - ahogy eddig is - bizonyosan meg fogja hozni a Felügyelet.

BEK: A kampány, főleg az első, számos kérdést és megoldást vet majd fel. Biztosan lesznek majd kreatív próbálkozások az ügyfélszerzésre, megtartásra. Hogyan áll például a „MINI CASCO” jellegű, vagyis a csökkentett tartalmú vagy épp az önrészekkel operáló és nyilván olcsóbb díjakon értékesíthető, MFO-n kívüli lakásbiztosítási termékekhez a minisztérium?

Kovács Zsolt: A minisztérium és a kormányzat álláspontja szerint az ügyfelek meg fogják találni a nekik legkedvezőbb termékeket. Tekintettel az elmúlt évek nagy viharaira és jelentős károkozásaira, vagy a közelmúlt kisebb földrengéseire hazánkban, nem várjuk, hogy a csökkentett tartalmú szerződéseknek tere lenne a piacon.

Az önrészesedés egy másik kérdés, azt az ügyfelek eldönthetik, hogy ezt mekkora szintig tolerálják. Természetesen a szabályozói szándékkal ellentétes folyamatok észlelése esetén a szükséges lépések vizsgálatra és esetlegesen szabályozásra kerülhetnek.

Izgalmas és biztosításszakmai kihívásokkal teli időszaknak néz tehát elébe a hazai biztosítási piac és bár úgy tűnik a kampányig hátralévő 6 hónap mindenkinek bőven ad időt a felkészülésre, ez nem így van.

Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy márciusig még egy „kisebb” novemberi gépjármű biztosítási kampány, egy év végi zárás és egy januárban induló téli utasbiztosítási kampány is a biztosító társaságok előtt van, ami bőven ad feladatot az operációnak és a vállaltirányításnak is.

Ugyanakkor a kampányt senki sem fogja megfelelő előkészület, piacelemzés és kellő agilitás nélkül sikeresen teljesíteni és mindez az üzletkötőkre és az alkuszokra is fokozottan igaz.

A lakásbiztosítási elemzés szakmai támogatója a holkossekbiztositast.hu

Miért érdemes héj nélküli tökmagot fogyasztani?

Egyre többen vagyunk úgy az étkezéssel, hogy jó lenne elkezdeni egy egészséges életmódot, támogatni a saját szervezetünket, de ez nem mindig egyszerű. Azonban azt elfelejtjük, hogy akik odafigyelnek a táplálkozásukra, azok akár pénzt is spórolhatnak vele…
2025. 03. 26. 14:30
Megosztás:

Olajba vagy aranyba érdemesebb most befektetni?

A kőolaj ára emelkedett a nemzetközi piacokon, miután a tegnap napvilágot látott API adatok szerint 4,6 millió hordóval csökkent az USA nyersolaj tartaléka az elmúlt héten. Ez november óta a legnagyobb heti csökkenést jelenti.
2025. 03. 26. 14:00
Megosztás:

Romlott az USA fogyasztói bizalma

Az Egyesült Államok fogyasztói bizalma az elmúlt négy év legalacsonyabb szintjére esett márciusban, amit az emelkedő árakkal kapcsolatos aggodalmak és a Trump-adminisztráció vámjai miatti gazdasági bizonytalanság befolyásolt.
2025. 03. 26. 13:30
Megosztás:

Érkezik a kárenyhítő támogatás, segíti a tavaszi munkákat

Március végéig több mint 10 ezer mezőgazdasági termelő részesül a tavaly keletkezett káresemények után mintegy 30 milliárd forint mezőgazdasági kárenyhítő juttatásban. A kifizetéssel érintett terület meghaladja a 260 ezer hektárt - ismertette szerdai közleményében az Agrárminisztérium (AM).
2025. 03. 26. 13:00
Megosztás:

Hogyan harcolhatsz a narancsbőr ellen az ajurvéda segítségével?

Irdatlan sok pénzt hajlandóak vagyunk kifizetni a szépségünk érdekében, ami nem kérdés. Nemcsak a különböző kozmetikumokra érvényes ez, hanem a bőrünk kinézetére is. Gondolj csak bele... 
2025. 03. 26. 12:30
Megosztás:

Már 100 termékkategória érhető el az online Árfigyelőben

Újabb 22 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online Árfigyelő rendszer. Így már 100 termékkategóriában, összesen mintegy 3000 különböző élelmiszertermék naponta frissülő ára követhető nyomon a rendszerben, hat kiskereskedelmi lánc országszerte 1231 boltjában - közölte a GVH az MTI-vel szerdán.
2025. 03. 26. 12:00
Megosztás:

A legjobb fül-orr-gégész szakorvosok Németországban: Szakértői ellátás nemzetközi páciensek számára

Németország világszerte ismert fejlett egészségügyi rendszeréről, amely magában foglalja a világ vezető fül-orr-gégész (F.O.G.) szakorvosait is.
2025. 03. 26. 11:46
Megosztás:

Megjelent az Európai Vállalkozásfejlesztési Díj idei felhívása

Megjelent az Európai Vállalkozásfejlesztési Díj idei felhívása, melyre a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) május 30-ig várja azon kreatív, innovatív és egyedi vállalkozásfejlesztési programok nevezését, melyek segítik a vállalkozóvá válást és megkönnyítik a vállalkozások mindennapjait - hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a minisztérium.
2025. 03. 26. 11:30
Megosztás:

Lakásbiztosítása van? Siessen, már nincs sok idő váltani!

Néhány nap van már csak hátra a lakásbiztosítási kampányból. Addig még mindenki megtalálhatja a neki legmegfelelőbb konstrukciót, akár alacsonyabb díjút, akár magasabb biztosítási összegűt keres. A Bank360.hu összegyűjtötte mire kell figyelni, hogy valóban jól járjunk a váltással.
2025. 03. 26. 11:00
Megosztás:

Miért éri meg címkenyomtatót vásárolni?

Pénzügyi szempontból is okos lépés lehet egy címkenyomtató beszerzése, hiszen egy vállalkozás növekedésével egyre több olyan adminisztratív és logisztikai feladat merül fel, amelyet érdemes automatizálni vagy egyszerűsíteni.
2025. 03. 26. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak szerdán a befektetők?

Az eddig vártnál enyhébb vámbejelentések lehetőségének híre az ázsiai és csendes-óceáni térség piacain is kedvező fogadtatásra talált. A legnagyobb indexek pozitív tartományban álltak a záráshoz közeledve.
2025. 03. 26. 10:00
Megosztás:

Európában emelkedtek, a tengerentúlon estek a hozamok

A német IFO index tovább javult, az USA-ban pedig vártnál jobban, vagy legalább azzal megegyezően javultak a lakáspiaci adatok, de tovább esett a fogyasztói bizalom.
2025. 03. 26. 09:30
Megosztás:

Mindenki a DuragDoge kriptovalutáról beszél – az adatok is azt mutatják, hogy ez több, mint egyszerű hype

A kultúraváltás élére állva, miszerint a mém coinok többek lehetnek, mint puszta hype – mert azok identitást, kreativitást és egy nagyobb mozgalmat tükröznek –, a Durag Doge ($DURAG) merész és innovatív megközelítése révén komoly figyelmet váltott ki a kriptoközösségben.
2025. 03. 26. 09:00
Megosztás:

Emelkedtek a mértékadó nyugat-európai tőzsdék; új csúcson a BUX és az OTP

Egyre közelebb kerülünk április 2-ához, amikorra a Trump-adminisztráció több vámintézkedés bejelentését is ígérte.
2025. 03. 26. 08:30
Megosztás:

Emelkedtek a vezető Wall Street-i indexek

A vámháború korábban kommunikáltnál visszafogottabb folytatásának híre a tengerentúli tőzsdéken is javította a hangulatot, a vezető indexek hétfőt követően kedden is emelkedni tudtak, bár kisebb léptékben.
2025. 03. 26. 08:00
Megosztás:

Megerősítette a KÉSZ Csoport hitelminősítését a Scope Ratings

Megerősítette a KÉSZ Holding Zrt. besorolását a Scope Ratings hitelminősítő az éves felülvizsgálata során, így a vállalatcsoport minősítése maradt a BB- sávban, míg a vállalati kötvény ugyanezt az értékelést érte el. Ezzel a felülvizsgálattal a KÉSZ Holding továbbra is megfelel a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Kötvényprogramja követelményeinek, illetve ezekkel a besorolásokkal a magyar építőipar legerősebb kategóriájában van jelen a vállalat.
2025. 03. 26. 07:00
Megosztás:

Nem okozott meglepetést Varga Mihály első kamatdöntése

A Monetáris Tanács első, Varga Mihály elnöksége alatt tartott kamatdöntő ülésén 6,50%-on tartotta az alapkamatot, a döntés megfelelt a mi várakozásunknak és az elemzői konszenzusnak is.
2025. 03. 26. 06:30
Megosztás:

Meglódultak a lakáshitelek: az átlagösszeg 40 százalékkal emelkedett

Jelentős bővüléssel indult az év a lakáshiteleket nézve a K&H friss összeállítása szerint. A pénzintézetnél megkötött lakáshitel-szerződések összege 36 százalékkal nőtt januárban az egy évvel korábbihoz képest. A lakáshitelek átlagos összege 25 millió forint fölé emelkedett, ami 40 százalékos többletnek felel meg éves szinten.
2025. 03. 26. 06:00
Megosztás:

Balatoni vagy tengerparti nyaralót érdemes venni az ingatlanpiaci boomban?

A hazai ingatlanpiaci drágulás a nyaralókra is hatott, egy év alatt 11,5 százalékkal emelkedtek az átlagos hirdetési négyzetméterárak. A Balaton népszerű települései a budapesti árakkal versenyeznek – derül ki a zenga.hu ingatlankeresési és hirdetési oldal adataiból. A kérdés sokakban felmerülhet: ilyen árak mellett nem éri meg jobban tengerparti nyaralót venni?
2025. 03. 26. 05:30
Megosztás:

160 milliárd eurót mozgósít az InnoEnergy tiszta technológiai beruházásokra 2030-ig

Az elkövetkező 5 évben az InnoEnergy 160 milliárd eurót mozdít meg tiszta technológiát érintő fejlesztések támogatására. Új márkanevük, az inno égisze alatt ezt az összeget részvény-, hitel-, támogatás- és projektfinanszírozás formájában biztosítják a tiszta ipari vállalkozásoknak, amelyek kulcsszerepet játszanak a kontinens versenyképességének és gazdasági növekedésének előmozdításában. Ezzel párhuzamosan a 2040-re kitűzött klímacélok és az azokat kísérő szabályozások hosszú távú biztonságot nyújtanak abban, hogy Európa vonzóbb legyen a tőkebefektetések számára a tiszta technológia terén is.
2025. 03. 26. 05:00
Megosztás: