Mikortól számít egy állam hadviselő félnek?

Az Ukrajna elleni háború kezdete óta a nyugati világ reakciója néhány fő csomópont köré csoportosult: elítéli az agressziót, támogatja Ukrajnát, és ki szeretne maradni a háborúból. Ez utóbbinak foka az egyes államoknál eltérő, ám abban mégis egyetértés van, hogy az államok nem akarnak részesévé válni a konfliktusnak, hiszen az könnyen egy világháborúba csaphatna át. A helyzetet nehezíti, hogy nincs pontos meghatározás a nemzetközi jogban, hogy mikortól számít egy támogató állam hadviselő félnek: a válasz valahol a műveletek közös tervezése, szervezése, végrehajtása, az ellenfélnek kárt okozni képes támogatás körül lesz. A lényeg azonban az, hogy az érintett államok hogyan minősítik a támogatást: pillanatnyilag úgy tűnik, hogy senkinek nem érdeke, hogy a nyugati támogatást részvételnek minősítse.

Mikortól számít egy állam hadviselő félnek?

Tehát mit mond erről a jog? Azt rögtön érdemes tisztázni, hogy egy állam esetleges bekapcsolódása a konfliktusba annak érdekében, hogy Ukrajna segítségére siessen az agresszorral szemben, nem lenne ellentétes a nemzetközi joggal (annak is a másik állam ellen fegyveres erő alkalmazásának jogosságát tárgyaló ágával), hiszen Ukrajna kért ilyen segítséget, és egy ilyen bekapcsolódás a kollektív önvédelem esetébe esne. Amennyiben egy állam bekapcsolódna a konfliktusba Ukrajna oldalán, az nem csupán nem sértené meg az erőszak alkalmazásának ENSZ Alapokmányban lefektetett tilalmát, hanem azt is jelentené, hogy amennyiben Oroszország válaszul megtámadná a beavatkozó országot, az megint csak agresszió lenne, hiszen a támogató állam kollektív önvédelmet gyakorolna, tehát jogosan alkalmazna erőszakot, amely nem hívná fel Oroszország önvédelemhez való jogát, tehát Oroszország jogellenesen támadna vissza. A beavatkozás elkerülésének tehát összességében nem jogi, hanem politikai okai vannak.

Ettől eltérő kérdés azonban, hogy ki számít hadviselő félnek a nemzetközi jog szempontjából. A nemzetközi humanitárius jog határozza meg azt, hogy egy fegyveres összeütközésben milyen szabályok vonatkoznak a hadviselő felekre – függetlenül attól, hogy ezen hadviselő felek jogosan vagy jogtalanul vesznek részt a konfliktusban. Ha van háború, bármilyen okból, akkor arra szabályokat állapít meg. Itt a kulcskérdés tehát az, hogy tényszerűen van-e fegyveres konfliktus és ki számít hadviselő félnek. Ez a kérdés azért létfontosságú, mert ha egy állam hadviselő fél, akkor vonatkoznak rá a humanitárius jogi szabályok (aminek megsértéséért az egyének felelősségre vonhatók), adott műveletben a katonái és katonai objektumai legitim katonai célpontnak minősülnek, tehát támadhatók, és ők is jogszerűen támadják az ellenfél katonáit és objektumait. 

Az, hogy katonái legitim katonai célpontnak minősülnek, azonban még mindig nem azt jelenti, hogy adott esetben Oroszországnak joga lenne megtámadni a támogató államot, mert ha megtámadná, agressziót követne el. Viszont ha megtámadná (jogszerűtlenül), akkor a támadó állam agressziót ugyan elkövetne, de a nemzetközi humanitárius jogot nem sértené meg azáltal, hogy pl. jogszerű katonai célpontot támad. A két jogterület: az agresszió kérdése és a humanitárius jog megsértése (ami lehet háborús bűncselekmény) elválik egymástól. Oroszországra lefordítva: ha egy nyugati állam Ukrajna segítésére beavatkozna a konfliktusba, Oroszország agressziót követne el, ha a nyugati államot visszatámadná, ugyanakkor ugyanabban a műveletben, ha legitim katonai célpontot jogszerűen támad, a humanitárius jogot nem sértené meg (akkor sértené meg, ha pl. civil célpontot támadna szándékosan).

Arra, hogy mikor válik egy állam hadviselő féllé azáltal, hogy segítséget nyújt egy hadban álló államnak, a nemzetközi jognak nincs tételes válasza, a nemzetközi bíróságok által hozott ítéletekből ismerhető joggyakorlat adhat irányt, ám azt is le kell szögezni, hogy ilyen kérdés nem merült még fel nemzetközi bíróság előtt, ezért csupán más esetekből kaphatunk támpontokat. Azt érdemes mindenesetre leszögezni, hogy az ilyen kérdéseket a nemzetközi jog meglehetősen pragmatikusan közelíti meg: a tények alapján igyekszik eldönteni, és nem a hivatalos nyilatkozatokhoz, hadüzenethez vagy egyéb politikai megnyilvánulásokhoz köti. 

Adott esetben a hadban álló felek kérdésének eldöntése egy bíróság dolga lenne. Oroszország és Ukrajna esetében például nem kérdés, hogy hadviselő felek, de mit mond a jog arról az államról, amely támogatja az egyik felet, ő mikor válik részesévé a konfliktusnak? És még fontosabb, hogy melyik ponton, amikor milyen módon támogatja? Fegyverrel? Kiképzéssel? Információval? Politikailag?

Korábbi esetekben többször vizsgálták bíróságok az ehhez kapcsolódó kérdéseket, ám ezekben a korábbi esetekben a bíróság vizsgálódásának alap tárgya nem az volt, hogy egy adott állam részese-e egy konfliktusnak, hanem más szemszögből közelített a kérdéshez, mégis, jobb híján, ezek tudnak csak kiinduló pontként szolgálni. 

Az egyik eset, melyből kiindulhatunk, az ún. Nicaragua-ügy volt, mely során a Nemzetközi Bíróság azt vizsgálta, hogy a Nicaraguában tevékenykedő, az Egyesült Államok által támogatott contras nevű fegyveres csoport jogsértő cselekményeiért felelős-e az USA. Ennek során a Bíróság annak megállapítására, hogy a támogató állam felelőssége fennáll-e a támogatott csoport jogellenes (emberi jogi és humanitárius jogi normákat sértő) cselekményeiért, azt állapította meg, hogy az USA segítsége, amely megnyilvánult anyagi, szervezési, kiképzési, ellátási, felfegyverzési támogatásban, nem elégséges ahhoz, hogy az USA is felelős legyen a jogsértésekért, hiszen a Bíróság szerint ezeket a jogsértéseket a contras az USA általános ellenőrzése nélkül is el tudta követni. 

A jugoszláv ügyekben eljáró nemzetközi büntetőtörvényszék az ún. Tadiç ügyben, annak eldöntéséhez, hogy külső állam támogatása egy fegyveres csoport irányában nemzetköziesíti-e az adott konfliktust, azt mondta ki, hogy önmagában attól, ha egy állam fegyverekkel, kiképzéssel, pénzzel támogat más fegyveres szervet vagy fegyveres csoportot, nem tekinthető úgy, mintha a cselekményt maga a támogató állam nevében tették volna. Viszont az sem szükséges hozzá, hogy a támogató állam kifejezetten parancsot adjon. A Jugoszláv Törvényszék szerint ha pénzügyi támogatás, kiképzés vagy műveleti támogatás mellett a támogató állam a műveleteket együtt szervezi, koordinálja vagy tervezi a másik fegyveres csoporttal, tehát teljes ellenőrzést gyakorol a támogatott csoport felett, akkor lehet úgy tekinteni, hogy a támogatott csoport tevékenysége de facto a támogató állam tevékenysége. 

Tekintettel arra, hogy fenti két esetben a bíróságok nem egy támogató állam hadviselő félként való természetét vizsgálták, önmagában ezekből nem lehet kiindulni. Ugyanakkor egy másik nézőpont szerint azt kell vizsgálni, hogy a támogató fél tevékenysége alkalmas-e arra, hogy kárt okozzon az ellenfélnek, és ha igen, akkor a támogatott állammal szorosan kell koordinálnia a műveleteit, hogy azt mondhassuk, ugyanabban a konfliktusban részesek. A koordináció mélységére nincs egzakt követelmény, ám az elégnek tűnhet, ha mindkét félnek van szerepe a döntéshozatalban a műveletek koordinálása során. 

A fentiekből az tűnik ki, hogy egyrészt nincs kész lista arról, hogy milyen támogató tevékenység esetén válik a támogató állam is hadviselő féllé, másrészt pedig az, hogy a válasz valahol az anyagi segítségnyújtáson, kiképzésen túl a műveletek közös szervezése, tervezése, koordinációja, illetve a kár okozása között lesz valahol. 

Nem véletlen hát, hogy a támogató államok, különösen az Egyesült Államok, legtöbbször nagyon óvatosan nyilatkoznak a kérdésben. Az USA például többször megerősítette, hogy csak olyan támogatást nyújtanak Ukrajnának, ami nem alkalmas támadásra, vagy azt, hogy csak olyan információt ad át Ukrajnának, mely a védekezéshez szükséges. Máskor viszont a hírek ennek épp ellenkezőjéről számoltak be. Ezek valóságtartalmát, az együttműködés mértékét nem fogja a nyilvánosság látni, ugyanakkor érezhető az a törekvés, a kommunikáció szintjén is, hogy igyekeznek még a látszatát is elkerülni annak, hogy a támogató államok részesei a konfliktusnak, és átlépnék azt a bizonyos, fent említett, nem is teljesen világos szabályt. Többek között éppen ezért neuralgikus pont minden egyes esetben az újabb fegyverek átadásáról szóló döntés is.

Végső soron fel kell ismerni, hogy a kérdésben nem is feltétlenül az amúgy sem teljesen világos jogi szabályozás lesz döntő, hanem inkább az, hogy az érintett államok minek értékelik a támogatást. Pillanatnyilag úgy tűnik, és remélhetőleg így is marad, hogy nemhogy a nyugati államoknak, de Oroszországnak sem érdeke, hogy a nyugati segítséget részvételnek minősítse, hiszen annak beláthatatlan következményei lehetnek. Az azonban biztos, hogy tojáshéjon táncolunk, és a tojáshéjakra mindannyiunk érdekében vigyázni kell.

A mesterséges intelligencia a pénzügyi rendszer új motorja lehet

A mesterséges intelligencia (MI) a pénzügyi rendszer új motorja lehet - hangsúlyozta Izer Norbert, a jegybank pénzpiacokért és digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója a Magyar Nemzeti Bank (MNB) podcast műsorában.
2025. 12. 08. 19:00
Megosztás:

Mol: magyar-török szénhidrogén-kutatás kezdődött a Dunántúlon

Buzsák környékén megkezdte a szeizmikus méréseket a Mol-csoport és Törökország nemzeti kutatás-termelési cége, a Turkish Petroleum Corporation (TPAO). Azt vizsgálják, hogy a dél-dunántúli koncessziós területek alatt található-e ígéretes kőolaj- vagy földgázlelőhely - közölte a Mol-csoport hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 18:30
Megosztás:

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

Lezárult a november 3-án indult téli élelmiszerlánc ellenőrzés-sorozat első szakasza, összességében biztató eredményekkel - tájékoztatta az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 18:00
Megosztás:

Az OTP Csoport harmadszor is a kelet-közép európai régió élén a The Banker TOP100-as bankok rangsorában

A The Banker, a Financial Times csoport meghatározó szaklapja több mint száz éve a globális pénzügyi szektor egyik legelismertebb forrása.
2025. 12. 08. 17:30
Megosztás:

Előre csúszott a karácsonyi bevásárlás? Kiugró fogalmat hozott a Black November a MediaMarktnál

Dinamikus növekedést hozott az idei Black November a MediaMarktnál. A friss adatok alapján a magyar vásárlók egyre tudatosabban időzítenek erre az időszakra, így az idén a piac általános trendjével ellentétben kiugró számban fogytak a televíziók és jelentősen nőtt az átlagos kosárérték. A kampányidőszak másik nagy nyertesei a biztonságot nyújtó kiegészítő szolgáltatások és a mobiltelefon-kiegészítők voltak.
2025. 12. 08. 17:00
Megosztás:

Év végéig lehet jelentkezni az MCC művészeti tehetségkutatójára

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Középiskolás Programja harmadik alkalommal szervezi meg a teljes Kárpát-medencére kiterjedő művészeti tehetségkutató programsorozatát, az MCC ARS-ot, amelyre év végéig lehet jelentkezni.
2025. 12. 08. 16:05
Megosztás:

Prágában már valóság, Budapest következik? - robotkiszállítást tesztelt a foodora

A foodora új korszakot kezd meg Csehországban: elindítja a meleg ételek és élelmiszerek robotos kiszállítását Prágában. A tesztprojekt a cseh főváros 8. kerületében zajlik, ahol három robot szállít McDonald's rendeléseket körülbelül 2 km-es körzetben. Ez a kezdeményezés közvetlenül épít a svéd sikermodellre, ahol márciusban indították el a cég első európai robotkiszállítási programját.
2025. 12. 08. 15:00
Megosztás:

Vitalik Buterin új javaslata forradalmasíthatja az Ethereum díjrendszerét – Jönnek az onchain gázfutures szerződések

Az Ethereum egyik legsúlyosabb problémája hosszú évek óta a kiszámíthatatlan, gyakran drasztikusan megemelkedő tranzakciós költségek, azaz a „gas fee”. Vitalik Buterin, az Ethereum társalapítója most egy új, innovatív megközellést javasolt: onchain gázfutures szerződéseket. Ha ez az ötlet megvalósul, teljesen új korszak kezdődhet a blokklánc-használatban, ahol a felhasználók előre rögzített áron biztosíthatják tranzakcióik költségét – akár hónapokra előre.
2025. 12. 08. 14:30
Megosztás:

Januártól még jobban megéri megváltozott munkaképességű dolgozókat alkalmazni

A minimálbér 11 százalékos emelése automatikusan ugyanilyen arányban emeli majd a rehabilitációs hozzájárulás összegét is: az idei 2 617 200 forint helyett jövőre már 2 905 200 forintot kell majd fizetniük minden egyes hiányzó munkatárs után azoknak a cégeknek, amelyek a munkaerő-állományuk legalább 5 százalékát nem megváltozott munkaképességűekkel (MMK) töltik fel.
2025. 12. 08. 14:00
Megosztás:

A Bybit és a Circle összefog – Új szintre lép az USDC globális terjeszkedése

Egy új, stratégiai partnerség körvonalazódik a kriptopiacon: a Bybit tőzsde és az USDC kibocsátója, a Circle közösen dolgoznak azon, hogy a stabilcoin elérhetősége és használata világszerte bővüljön. Az együttműködés célja az USDC-hez kapcsolódó kereskedési párok és termékek számának növelése a Bybit platformján – mindez pedig komoly hatással lehet a piaci likviditásra is.
2025. 12. 08. 13:30
Megosztás:

Négy tonnányi húskészítményt foglaltak le Röszkén

A pénzügyőrök novemberben hat fuvarban összesen mintegy négy tonna, különböző állati eredetű terméket foglaltak le a röszkei határátkelőhelyen - tájékoztatta a Nemzeti Adó és Vámhivatal Csongrád-Csanád Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 13:00
Megosztás:

Német külügyminiszter: tartós megoldások kellenek a kereskedelmi feszültségekre

A Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) a jelenlegi kereskedelmi feszültségek közepette fenntartható megoldásokat kell kidolgoznia - közölte Johann Wadephul német külügyminiszter Pekingben, Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszterrel folytatott megbeszélésén.
2025. 12. 08. 12:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a Kriptopiac? – Kínai tiltások, Binance-engedély és technikai támaszok mozgatták a piacot

A kriptopiac ismét zöldben kezdte a napot: a teljes piaci kapitalizáció több mint 69 milliárd dollárral nőtt, miközben Bitcoin és több altcoin is enyhe erősödést mutat. Bár a piaci hangulat továbbra is törékeny, a befektetők optimizmusa ismét erősödni látszik — annak ellenére, hogy Kína újabb, rendkívül szigorú figyelmeztetést adott ki a digitális eszközökkel kapcsolatban.
2025. 12. 08. 12:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: Hirtelen visszatért a magyarok kedve a Babaváróhoz

A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint január és szeptember vége között mindössze 15,3 ezer Babaváró-szerződés született 167 milliárd forint értékben, ami a konstrukció eddigi történetének egyik leggyengébb kilenc hónapja.
2025. 12. 08. 11:30
Megosztás:

Rég nem látott pörgést hozott év végére az Otthon Start Program

A NAV idei első háromnegyedéves adatait feldolgozó elemzés az előző év hasonló időszakához viszonyítva országosan 19,2%-os drágulást mutat nominálisan, ami közel 15%-os reálár-növekedést jelent. Ezen belül jogállásonként a két véglet Budapest 21,8%-os, illetve a kisebb városok 6,4%-os éves árindexe, míg a megyei jogú városok és a községek mutatója 17-19% közötti.
2025. 12. 08. 11:00
Megosztás:

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le az Országgyűlés

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le hétfőn az Országgyűlés.
2025. 12. 08. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők ezen a héten?

Az ázsiai részvénypiacok hétfőn szűk sávban mozogtak, mivel a befektetők óvatosan várják az esetleges amerikai Fed-kamatcsökkentést a hét későbbi részében, miközben Japán lefelé módosított gazdasági növekedési adatait értékelik.
2025. 12. 08. 10:00
Megosztás:

A japán jegybankelnök nyilatkozata hozott hozamemelkedést a múlt hét folyamán

A múlt héten jelentős hozamemelkedést okozott a fejlett piacokon a japán jegybankelnök, aki elmondta, a következő kamatmeghatározó ülésén megfontolják a kamatemelést.
2025. 12. 08. 09:30
Megosztás:

Pluszban végezték mind a pénteki napot, mind a múlt hetet az amerikai piacok,

Az amerikai részvénypiac pénteken enyhe emelkedést mutatott: az S&P 500 0,2%-kal zárt magasabban, ezzel sorozatban negyedik nyereséges napját könyvelve el, miközben a Nasdaq Composite 0,3%-kal, míg a Dow Jones 0,2%-kal erősödött.
2025. 12. 08. 09:00
Megosztás:

Keresték az irányt a vezető európai indexek pénteken

Bizonytalan irányban mozdultak az európai indexek a múlt hét utolsó napján: a DAX 0,6%-os emelkedését ellensúlyozta a CAC 40 0,1%-os és a FTSE 100 0,5%-os csökkenése, így a pán-európai Stoxx 600 stagnált; a befektetők már az e heti amerikai kamatdöntésre készültek.
2025. 12. 08. 08:30
Megosztás: