Orosz-ukrán konfliktus: több száz magyar cégnek kell új forrásokat találnia
Marozsák Szabolcs, a Clientfactory CEO-ja elmondta, a kapcsolatépítés most azért is hatványozottan bonyolult feladat, mert nem csak a magyar piacot érinti a válság, egész Európában új lehetőségeket keresnek a cégek. Hozzátette, a folyamatot a szigorú nyugat-európai vállalati struktúra és a személyes találkozók hiánya is megnehezíti.
Vége az uniós-orosz kereskedelemnek. Mi lesz veled gazdaság?
A háború kirobbantása miatt sorozatban vetik ki a durvábbnál durvább gazdasági szankciókat Oroszországra a kormányok mellett a nagyvállalatok is, ennek eredményeként pedig gyakorlatilag egyik napról a másikra szűnt meg a hétköznapi kereskedelem Moszkvával az Európai Unióban.
Marozsák Szabolcs, a Clientfactory CEO-ja felhívta rá a figyelmet, Magyarországon 200 és 300 közé tehető azoknak a cégeknek a száma, amelyek több milliárdos éves forgalmat bonyolítanak le és export vagy import tevékenységet folytatnak az oroszokkal.
Nem egyszerű feladat a 2000 milliárd dolláros kiesés pótlása
Hazánk exportja és importja nagyságrendileg kétezer milliárd dollárra tehető éves szinten orosz viszonylatban. Az import döntő többsége az olaj és a gáz, de a gépalkatrészek, a nukleáris technológiával kapcsolatos termékek, a gyógyszerek, a kemikáliák, az elektromos eszközök valamint a fém, a vas és az acél is jelentős részét adja ennek, sorolta. Megjegyezte, az export összetétele is rendkívül hasonló, de Magyarország járműveket, vonatalkatrészeket, optikai rendszereket és egészségügyi rendszereket is szállított mostanáig az oroszoknak.
„A krími válságot követően, 2014 óta nagyjából felére csökkent már a forgalom Oroszország és Magyarország között, és csak a legerősebb cégek tudtak az orosz piacon életben maradni. Most őket éri ez a csapás, ami közvetve 100 ezer család megélhetését veszélyezteti. Az embargó miatt ezeknek a cégeknek új lehetséges vevőket és beszerzési forrásokat kell találniuk, ami időbe telik” – magyarázta.
Megoldás: azonnali új üzleti partnerek megszerzése. De mégis hogyan?
A Clientfactory import-export bevétel növelési szakértője rámutatott, azon nyomban cselekednie kell az érintett magyar vállalatoknak. Ehhez első körben szét kell nézni Európában és tudatos módszerekkel kell keresni azokat a potenciális partnereket, akik akár vevőként, akár eladóként szóba jöhetnek.
Megjegyezte, a helyzetet bonyolítja, hogy az Oroszország ellen kivetett szankciók az összes többi EU-tagállamra is hatással vannak, ezekben az országokban is új utakat keresnek a cégek, ami egy éles versenyhelyzetet teremt a nemzetközi piacon.
Marozsák Szabolcs elmondta, a pandémia előtt kiállításokon, expókon próbálták a kapcsolataikat építeni a vállalkozók, de a járvány miatt ez még mindig akadozik, az interneten pedig rendkívül komoly idő- és energiabefektetés pótolni a lemaradást.
„Külön szakma, hogyan találjuk meg egyáltalán a lehetséges partnercégeket, azokkal hogyan vegyük fel a kapcsolatot, hogyan kerítsük elő a döntéshozókat. A Clientfactory több mint 10 éves tapasztalattal rendelkezik abban a kérdésben, hogyan lehet addig ismeretlen vállalatokkal felvenni a kapcsolatot” – magyarázta.
Példaként említette, hogy Nyugat-Európában a szigorú vállalati struktúra nem is teszi lehetővé, hogy kiadják a munkavállalóik adatait. Ezek összegyűjtése komoly erőfeszítést igényel, de azért vannak a szakértők, hogy ebben segítséget tudjanak nyújtani és a gyors kilábalás felé lendítsék a magyar cégeket.
Adat és kapcsolatok: ez az új olaj
A Clientfactory CEO-ja zárszóként arról beszélt, olyan gazdasági világban élünk, ahol a kapcsolatok felértékelődtek, és bár rengeteg kommunikációs lehetőség áll rendelkezésre a közösségi oldalaktól az üzleti platformokig, mégis nehezebb megtalálni a tökéletes partnereket akár eladásról, akár vásárlásról van szó.
Mivel a legtöbb vállalkozás több éves fennállása során beleszokott a meglévő ügyfelek nyújtotta biztonságos kényelembe, nem fektettek hangsúlyt az új területek, kapcsolatok feltérképezésére, megszerzésére.
Ez óriási hiba, hiszen, ha “elzárul az egyetlen csap”, a cég fennállása is veszélybe kerülhet.
A jelenlegi helyzetben ez relevánsabb, mint valaha. Nem késlekedhetnek a cégek, kutatással, folyamatos kiáramlással (legyen az hirdetés, email, telefonos kapcsolatfelvétel, egyéb megjelenések) és akár szakértők bevonásával meg kell találniuk azokat az új lehetséges partnerkapcsolatokat, forrásokat amik segítségével nemcsak “túlélhető” ez a válságos időszak, hanem a későbbi növekedésüket, piaci pozíciójuk megerősítését is előhívhatja!