Szociális média – minden vállalkozásnak?
Sajnos sok vállalkozás nem mérlegeli a közösségi marketing megfelelőségét saját maga számára mielőtt elindítaná blogját vagy feliratkozna mondjuk Twitter -re. Hogyan döntse el egy átlagos vállalkozás, hogy alkalmazzon – e közösségi marketinget? Az első logikus lépés feltérképezni a jelenlegi illetve potenciális vásárlók online kommunikációs szokásait (azaz, hogy MIRŐL kommunikálnak és HOL kommunikálnak) majd nyomon követni a változásokat. Blogot indítani például nagyszerű ötletnek tűnhet – kivéve, ha a vásárlóink nem olvasnak blogot – ugyanígy a MySpace oldal elindítása sem lesz átütő siker, ha a vásárlók a Twittert követik.
Szerencsére azonban néhány igen egyszerű módszerrel elég pontos képet kaphatunk fogyasztóink online közösségi szokásairól. Az olyan ingyenes eszközök mint a Technorati, a Google Blog Search vagy a Twitter Search segítségével például nyomon követhetőek releváns üzleti vagy iparági kifejezések előfordulásai közösségi oldalakon, blogokban. Ha már van konkrét és naprakész elképzelésünk fogyasztóink online kommunikációs szokásairól, sokkal pontosabban megállapíthatjuk melyik közösségi média alkalmazásokat vegyük igénybe.
Így amennyiben jelenlegi vagy leendő ügyfeleink egy adott portált, fórumot, blogot, stb. intenzíven használnak, esetleg az iparágunkkal kapcsolatos témák is felmerülnek ugyanitt, úgy mindenképpen érdemes fontolóra venni az adott médium használatát. Fogyasztóink online kommunikációs szokásainak figyelemmel követése lehetőséget nyújt tehát arra, hogy eldöntsük érdemes-e ugyanazon a csatornán kommunikálni velük. Mindig szem előtt kell tartani azonban a tényt, hogy a szociális média nem minden vállalkozás számára megfelelő kommunikációs csatorna.
Ha pedig valaki mindenáron azt szeretné elhitetni velünk, hogy a szociális média minden vállalkozás számára működőképes, az valószínűleg nagyon szeretne egy szociális média alapú kampányt vagy projectet készíteni cégünknek, természetesen nem kevés költséggel – viszont a hatékonyság figyelmen kívül hagyásával. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy ha ilyen projektbe kezdünk ragaszkodjunk a felhasznált eszközök (oldalak, szoftverek, hirdetési felületek stb.) teljes körű ismertetéséhez vagy akár oktatást is kérjünk az adott témakörben.
Így könnyen elkerülhető a költségek ésszerűtlen felosztása, azaz saját magunk tudjuk hatékonyan allokálni rendelkezésre álló erőforrásainkat. Az online közösségi marketing nem mindenkinek megfelelő választás – célpiacunk szokásainak ismeretével azonban komoly előnyre teszünk szert és rengeteg fölösleges reklámköltséget spórolhatunk meg cégünknek!