Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Az autonóm járművek megjelenésével feltárult egy olyan jövő képe, amelyben már nem lesz szükség emberi sofőrökre, és kizárólag „önvezető” autók közlekednek az utakon. De megvalósulhat-e mindez, miért van egyáltalán szükség az önállóan gondolkodó autókra, és hogyan javíthatnák az összekapcsolt autonóm járművek a közlekedés hatékonyságát? A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője most elmagyarázza, hogyan kell elképzelnünk mindezt.

Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Tíz közlekedési balesetből kilenc emberi tényezőre vezethető vissza: lassú reakcióidőnk, szétszórt figyelmünk vagy hirtelen, rossz döntéseink végzetes következményekkel járhatnak. A számítógépek ezzel szemben nem fáradnak el, nem mobiloznak vezetés közben, ráadásul gyorsabban, pontosabban is reagálnak, mint az emberek. Az autonóm járművek így jelentősen javíthatnak a közlekedés biztonságán, ugyanakkor fejlesztésüket más tényezők is indokolják: lerövidíthetik az utazási időt és csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást, ezáltal mérsékelve a környezeti terhelést is.

Ehhez azonban önmagában kevés egy-egy önvezető autó, mert az igazán nagy áttörést az jelenthetné, ha ezek a járművek egymással folyamatos kapcsolatban állva közösen gondolkodnak és cselekednek. Így a hibás emberi döntések helyett pontos információkra épülő, gyors, összehangolt reakciók születhetnek az utakon.

Így gondolkodnak együtt az autonóm járművek

Az önvezető autók kommunikációja kétirányú: egyrészt a különféle szenzorokkal (pl. radarokkal, kamerákkal) észlelik a környezetüket, másrészt folyamatosan információt adnak a környezetüknek, azaz a többi autónak is. A közlekedési információk pedig szintén kétféle módon terjedhetnek: központosított formában, amikor minden jármű egy közös rendszerből kapja meg az adatokat, és elosztott módon, amikor a járművek közvetlenül egymással osztják meg az információt, azaz „a szomszédaikkal beszélgetnek”.

Képzeljünk el például egy olyan helyzetet, amikor az előttünk haladó jármű hirtelen fékez, a miénk pedig erre azonnal reagál. Ha a közelben lévő összes autó megkapná ezt az információt, egyszerre lassíthatnának le, ezzel pedig megelőzhetnék nem csak a balesetek, hanem a dugók kialakulását is, csökkentve ezzel az autók felesleges üzemanyag- vagy energiafelhasználását. Az ilyen és ehhez hasonló forgalmi helyzetek megoldásával az autonóm járművek teljesen átformálhatják a közlekedést – rengeteg hétköznapi bosszúságtól megkímélve a résztvevőket.

„Az autók közötti ilyen jellegű közös gondolkodásra akkor kerülhet sor, ha minél több autonóm jármű, és minél kevesebb kiszámíthatatlan reakciójú emberi sofőr vesz részt a közlekedésben” – magyarázza Gáspár Péter professzor, HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője. „Ez azonban nyilván nem azt jelenti, hogy ha holnap mindenki önvezető autóba ülne át, azonnal torlódások nélkül, gyorsabban közlekedhetnénk.”

Mindennek a kulcsa a kommunikáció

Gáspár professzor szerint például ahhoz, hogy az utazásra fordított idő csökkenjen, az egész közlekedési rendszert át kell tervezni, ami rendkívül komplex feladat. 
A járműkommunikáció ugyanis jóval több annál, mint hogy az autók adatokat cserélnek egymással. Az önvezető járművek nemcsak a körülöttük haladó többi autó mozgását érzékelik, hanem kapcsolatban állnak a közlekedési infrastruktúrával is – például a lámpákkal, gyalogátkelőhelyekkel és jelzőtáblákkal – a gyalogosokkal és kerékpárosokkal, az utasok eszközeivel, például okostelefonokkal, valamint a világhálóval is, amelynek segítségével akár távoli járművekkel is adatot cserélhetnek. 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy önvezető autónak nemcsak azt kell azonnal érzékelnie, ha előtte hirtelen fékez egy másik jármű, hanem azt is, ha pirosra vált a lámpa vagy ha egy gyalogos lelép a zebrára. Fel kell ismernie a telefonunkon beállított úti célt, és biztonságosan el is kell minket juttatnia oda. Ehhez azonban folyamatos, valós idejű kommunikációra van szükség – nemcsak a közelben lévő járművekkel, hanem a hálózaton keresztül akár távolabbi autókkal is. Csak így lehet összehangolni a forgalmat, elkerülni a torlódásokat és optimalizálni a közlekedést.

„A közlekedésben minden tizedmásodperc számít, az autonóm járműveknek ezért minden helyzetben azonnal kell reagálniuk. Ennek az elméleti, műszaki szabályozási kereteit már évek óta kialakították. Ahhoz azonban, hogy ezek a gyakorlatban is széles körben alkalmazhatók legyenek, összehangolt nemzetközi döntésekre, szabályozói jóváhagyásokra és az infrastruktúra tényleges kiépítésére van szükség” – mutatott rá a professzor. „Nem beszélve arról, hogy a közlekedés gördülékenysége és biztonsága érdekében mindezek a rendszerek egyszerre, valós időben és zavartalanul kell, hogy működjenek. Kollégáink kutatással, modellezéssel, szimulációval és teszteléssel járulnak hozzá ahhoz, hogy az önvezető autók garantált, stabil teljesítményt nyújtsanak ezeken a területeken” – tette hozzá.

Bár az önvezető járművek önmagukban már most lenyűgöző technológiai teljesítményre képesek, a valódi áttöréshez nem az egyes autók tudása, hanem a járművek és rendszerek közötti, valós időben zajló, többszereplős együttműködés finomhangolása szükséges – és mint látjuk, ez sokkal bonyolultabb feladat, mint egy-egy autót önálló döntéshozatalra tanítani.

 

Fellélegzett a Wall Street

A Wall Street három vezető indexe hétfőn jelentős emelkedéssel zárt, miután az Egyesült Államok és Kína megállapodtak a vámok ideiglenes csökkentéséről, ami reményt adott a globális kereskedelmi háború enyhülésére.
2025. 05. 13. 10:00
Megosztás:

Növekedéssel kezdték hetet az európai indexek

Az európai részvények hétfőn emelkedéssel indították a hetet, miután az Egyesült Államok és Kína megállapodtak a vámok ideiglenes csökkentéséről, enyhülést hozva a kereskedelmi háború által megrendített globális piacok számára.
2025. 05. 13. 09:30
Megosztás:

Új vezetővel bővült a CBRE Magyarország csapata

Nagy Tamás személyében új üzletfejlesztési vezetőt igazolt a CBRE Magyarország. A szakember a világ legnagyobb kereskedelmi ingatlanszolgáltató és befektetési vállalatának helyi ingatlanvagyon-kezelési részlegét erősíti a jövőben, fő feladata többek között a hosszú távú ügyfélkapcsolatok kiépítése és az új piacok feltérképezése.
2025. 05. 13. 09:00
Megosztás:

Jelentős méretű napelempark állt üzembe a királyegyházi cementgyárnál

Mintegy 28,5 megawatt kapacitásra képes napelempark kezdte meg a működését a Holcim Magyarország Kft. (Holcim) királyegyházi cementgyáránál. Az ID Energy Group által létesített erőművel a gyártáshoz szükséges villamos energia közel harmadát képesek fedezni - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 05. 13. 08:30
Megosztás:

A várakozásoknak megfelelő bevételnövekedést ért el a Richter

A Richter Gedeon Nyrt. konszolidált árbevétele az első negyedévben 224 milliárd forint lett, 10 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál - közölte a gyógyszeripari vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden.
2025. 05. 13. 08:00
Megosztás:

Több százezer rászorulót segített az elmúlt években a Szeged-Csanádi Egyházmegye

Több százezer rászorulót segített az elmúlt években a Szeged-Csanádi Egyházmegye, köztük több tízezer embert folyamatosan támogat szociális programjaival Békés és Csongrád-Csanád vármegyében, valamint Jász-Nagykun-Szolnok vármegye egy részén - tájékoztatta az egyházmegyei karitász az MTI-t.
2025. 05. 13. 07:30
Megosztás:

Stratégiai együttműködés a két legnagyobb hazai alkuszszövetség között

Hosszútávú stratégiai együttműködési megállapodást kötött a hazai független biztosításközvetítők érdekképviseletét ellátó két legnagyobb szervezet, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) és a Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetsége (MABIASZ) hétfőn, a Visegrádon tartott, a MABIASZ által rendezett kétnapos biztosításialkusz-konferencián.
2025. 05. 13. 06:00
Megosztás:

Tovább drágulnak az albérletek: áprilisban 0,9%-os emelkedés országosan

Enyhe emelkedés jellemzi az országos és a budapesti albérletpiacot is: áprilisban országosan 0,9 százalékos, a fővárosban 1,3 százalékos emelkedés történt az előző hónaphoz képest; éves összevetésben országosan 7,6, Budapesten pedig 8,6 százalékkal nőttek a bérleti díjak - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az ingatlan.com lakbérindexéből.
2025. 05. 13. 05:30
Megosztás:

Rekordot döntött Románia első negyedévi külkereskedelmi mérleghiánya

Rekordot döntött Románia első negyedévi külkereskedelmi mérleghiánya - derül ki az Országos Statisztikai Intézet (INS) hétfőn közzétett adataiból.
2025. 05. 13. 05:00
Megosztás:

Az orosz gáz betiltása három és félszeresére növelné a magyar családok fűtési költségeit

Az orosz gáz betiltása három és félszeresére növelné a magyar családok fűtési költségeit a Századvég becslése szerint.
2025. 05. 13. 04:30
Megosztás:

Melyek a leggyakoribb stresszforrások a magyar otthonokban?

A magyarok 42%-a küzd rendszeresen stresszel, legtöbb aggodalmuk pedig a pénzügyekhez és a munkához kötődik, míg a háztartással kapcsolatos félelmek is sokszor komoly feszültséggel járnak – derül ki a VELUX Cégcsoport legfrissebb kutatásából. A nyitva felejtett ablak, a megkésett számlabefizetés vagy a bezáratlan ajtó csak néhány azon stresszforrások közül, melyek sokaknak nyugtalan pillanatokat okoznak.
2025. 05. 13. 04:00
Megosztás:

Önálló alapítványként működik a jövőben a ZalaZONE

Kiválik a jelenleg a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő zalaegerszegi Autóipari Próbapálya Zala Kft., és a jövőben új, önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány jön létre a ZalaZONE járműipari innovációs ökoszisztéma működtetésére ZalaZone Alapítvány névvel - tájékoztatta a zalaegerszegi önkormányzat hétfőn az MTI-t.
2025. 05. 13. 03:30
Megosztás:

Több időt kaptak a cégek az ESG folyamatok kiépítésére

Az Európai Tanács a Stop-the-Clock (STC) irányelv keretében elhalasztotta a fenntarthatósági kötelezettségek teljesítésének kezdetét, ami több időt ad a cégeknek az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) folyamatok kiépítésére - közölte az EY hétfőn az MTI-vel.
2025. 05. 13. 03:00
Megosztás:

Pisilj okos WC-be! Kielemzi a vizeletedet

A Covid-19 járvány alatt a gyorstesztek berobbanása alapjaiban változtatta meg az egészségügyi önellenőrzés kultúráját. Bár a világjárvány lecsengett, a kérdés adott, vajon tartósan megélénkült-e a gyorstesztek piaca? Jobban ellenőrizzük-e magunkat otthon vagy visszatértünk a Covid előtti életformához?
2025. 05. 13. 02:00
Megosztás:

Ha 1996-2006 között született nő vagy, akkor pénzügyileg rossz hírünk van számodra!

Sok fiatalnak a szűkös anyagi lehetőségek miatt nem jut pénze spórolásra, a K&H ifjúsági index szerint ezért a 19-29 évesek 26 százaléka nem tud félretenni.
2025. 05. 13. 01:00
Megosztás:

Saját képzési központot indított útjára a Ganz

Oktatási központot hozott létre a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. a Ceglédi Szakképzési Centrummal együttműködésben. A tápiószelei gyárban működő Ganz Oktatási Központ Magyarországon is egyedülállónak számító, a transzformátor- és villamos forgógépgyártáshoz kapcsolódó tudásközpontot indít útjára, elősegítve a dinamikusan fejlődő iparvállalat szakember-utánpótlását.
2025. 05. 13. 00:30
Megosztás:

Hamisítják a fogyókúrás szerét a legnagyobb piaci szereplőnek!

A Novo Nordisk idei első negyedéves árbevétele dollárban 16%-kal, üzemi nyeresége pedig 18%-kal növekedett az előző év azonos időszakához képest a Bloomberg adatai szerint.
2025. 05. 13. 00:01
Megosztás:

Elindult a pályázat az állatbetegségek hatékonyabb kezelésére

Megjelent az antimikrobiális rezisztencia elleni küzdelmet szolgáló pályázat, amely jelentős segítség az állattenyésztőknek az állatbetegségek hatékonyabb kezelésében és megelőzésében - jelentette be az Agrárminisztérium (AM) hétfői közleménye szerint Viski József agrár- és vidékfejlesztési támogatásokért felelős államtitkár.
2025. 05. 12. 23:00
Megosztás:

Forgalomlassító tiltakozás kezdődött a Dorohusk-Rava Ruska lengyel-ukrán határátkelőn

Forgalomlassító tiltakozás kezdődött hétfőn a Dorohusk-Rava Ruska lengyel-ukrán határátkelő térségében, a lengyel fuvarozók az ukrán kollégáikhoz hasonló versenyszabályokat követelnek - közölte a Polskie Radio Lublin közszolgálati regionális csatorna.
2025. 05. 12. 22:30
Megosztás:

Melyik közösségi média felület a legnépszerűbb a fiatalok körében?

Az Instagram a favorit a 14-25 éves korosztálynál: innen tájékozódnak leggyakrabban a világ dolgairól, ehhez a platformhoz ragaszkodnának a leginkább, ha csak egyet kellene választaniuk, és 10-ből 8-an naponta használják. A mesterséges intelligenciával is kezdenek összebarátkozni, több mint 80%-uk igénybe vette már a házi feladat elkészítéséhez. És bár a megkérdezett tinik több mint harmada szeretne influenszer lenni, alulbecsülik azt, hogy vajon mennyit kereshet havonta egy már befutott tartalomgyártó.
2025. 05. 12. 22:00
Megosztás: