Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Az autonóm járművek megjelenésével feltárult egy olyan jövő képe, amelyben már nem lesz szükség emberi sofőrökre, és kizárólag „önvezető” autók közlekednek az utakon. De megvalósulhat-e mindez, miért van egyáltalán szükség az önállóan gondolkodó autókra, és hogyan javíthatnák az összekapcsolt autonóm járművek a közlekedés hatékonyságát? A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője most elmagyarázza, hogyan kell elképzelnünk mindezt.

Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Tíz közlekedési balesetből kilenc emberi tényezőre vezethető vissza: lassú reakcióidőnk, szétszórt figyelmünk vagy hirtelen, rossz döntéseink végzetes következményekkel járhatnak. A számítógépek ezzel szemben nem fáradnak el, nem mobiloznak vezetés közben, ráadásul gyorsabban, pontosabban is reagálnak, mint az emberek. Az autonóm járművek így jelentősen javíthatnak a közlekedés biztonságán, ugyanakkor fejlesztésüket más tényezők is indokolják: lerövidíthetik az utazási időt és csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást, ezáltal mérsékelve a környezeti terhelést is.

Ehhez azonban önmagában kevés egy-egy önvezető autó, mert az igazán nagy áttörést az jelenthetné, ha ezek a járművek egymással folyamatos kapcsolatban állva közösen gondolkodnak és cselekednek. Így a hibás emberi döntések helyett pontos információkra épülő, gyors, összehangolt reakciók születhetnek az utakon.

Így gondolkodnak együtt az autonóm járművek

Az önvezető autók kommunikációja kétirányú: egyrészt a különféle szenzorokkal (pl. radarokkal, kamerákkal) észlelik a környezetüket, másrészt folyamatosan információt adnak a környezetüknek, azaz a többi autónak is. A közlekedési információk pedig szintén kétféle módon terjedhetnek: központosított formában, amikor minden jármű egy közös rendszerből kapja meg az adatokat, és elosztott módon, amikor a járművek közvetlenül egymással osztják meg az információt, azaz „a szomszédaikkal beszélgetnek”.

Képzeljünk el például egy olyan helyzetet, amikor az előttünk haladó jármű hirtelen fékez, a miénk pedig erre azonnal reagál. Ha a közelben lévő összes autó megkapná ezt az információt, egyszerre lassíthatnának le, ezzel pedig megelőzhetnék nem csak a balesetek, hanem a dugók kialakulását is, csökkentve ezzel az autók felesleges üzemanyag- vagy energiafelhasználását. Az ilyen és ehhez hasonló forgalmi helyzetek megoldásával az autonóm járművek teljesen átformálhatják a közlekedést – rengeteg hétköznapi bosszúságtól megkímélve a résztvevőket.

„Az autók közötti ilyen jellegű közös gondolkodásra akkor kerülhet sor, ha minél több autonóm jármű, és minél kevesebb kiszámíthatatlan reakciójú emberi sofőr vesz részt a közlekedésben” – magyarázza Gáspár Péter professzor, HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője. „Ez azonban nyilván nem azt jelenti, hogy ha holnap mindenki önvezető autóba ülne át, azonnal torlódások nélkül, gyorsabban közlekedhetnénk.”

Mindennek a kulcsa a kommunikáció

Gáspár professzor szerint például ahhoz, hogy az utazásra fordított idő csökkenjen, az egész közlekedési rendszert át kell tervezni, ami rendkívül komplex feladat. 
A járműkommunikáció ugyanis jóval több annál, mint hogy az autók adatokat cserélnek egymással. Az önvezető járművek nemcsak a körülöttük haladó többi autó mozgását érzékelik, hanem kapcsolatban állnak a közlekedési infrastruktúrával is – például a lámpákkal, gyalogátkelőhelyekkel és jelzőtáblákkal – a gyalogosokkal és kerékpárosokkal, az utasok eszközeivel, például okostelefonokkal, valamint a világhálóval is, amelynek segítségével akár távoli járművekkel is adatot cserélhetnek. 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy önvezető autónak nemcsak azt kell azonnal érzékelnie, ha előtte hirtelen fékez egy másik jármű, hanem azt is, ha pirosra vált a lámpa vagy ha egy gyalogos lelép a zebrára. Fel kell ismernie a telefonunkon beállított úti célt, és biztonságosan el is kell minket juttatnia oda. Ehhez azonban folyamatos, valós idejű kommunikációra van szükség – nemcsak a közelben lévő járművekkel, hanem a hálózaton keresztül akár távolabbi autókkal is. Csak így lehet összehangolni a forgalmat, elkerülni a torlódásokat és optimalizálni a közlekedést.

„A közlekedésben minden tizedmásodperc számít, az autonóm járműveknek ezért minden helyzetben azonnal kell reagálniuk. Ennek az elméleti, műszaki szabályozási kereteit már évek óta kialakították. Ahhoz azonban, hogy ezek a gyakorlatban is széles körben alkalmazhatók legyenek, összehangolt nemzetközi döntésekre, szabályozói jóváhagyásokra és az infrastruktúra tényleges kiépítésére van szükség” – mutatott rá a professzor. „Nem beszélve arról, hogy a közlekedés gördülékenysége és biztonsága érdekében mindezek a rendszerek egyszerre, valós időben és zavartalanul kell, hogy működjenek. Kollégáink kutatással, modellezéssel, szimulációval és teszteléssel járulnak hozzá ahhoz, hogy az önvezető autók garantált, stabil teljesítményt nyújtsanak ezeken a területeken” – tette hozzá.

Bár az önvezető járművek önmagukban már most lenyűgöző technológiai teljesítményre képesek, a valódi áttöréshez nem az egyes autók tudása, hanem a járművek és rendszerek közötti, valós időben zajló, többszereplős együttműködés finomhangolása szükséges – és mint látjuk, ez sokkal bonyolultabb feladat, mint egy-egy autót önálló döntéshozatalra tanítani.

 

Újra normál kerozinellátással üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Újra normál kerozinellátással üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér pénteken 23 órától - tájékoztatta a Budapest Airport Zrt. az MTI-t pénteken este.
2025. 11. 08. 09:00
Megosztás:

Tizenöt éve a parketten: jubileumi csengetéssel ünnepelt a CIG Pannónia

Szimbolikus csengetéssel ünnepelték a Budapesti Értéktőzsdén a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. tőzsdei megjelenésének 15 éves évfordulóját. A magyar alapítású biztosítótársaság 2010-ben lépett a pesti parkettre, és az elmúlt másfél évtizedben a hazai biztosítási piac meghatározó, stabil növekedést mutató szereplőjévé vált. A CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. részvényei a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában forognak. Az elmúlt öt évben a vállalat következetesen építette piaci pozícióját: díjbevétele 2024-ben meghaladta az 57 milliárd forintot, részvénye pedig ugyanebben az évben 24,5 százalékos árfolyamemelkedést ért el. A CIG Pannónia ezzel a magyar biztosítási szektor egyik legstabilabb hátterű, közepes méretű szereplőjévé vált.
2025. 11. 08. 08:00
Megosztás:

Olcsóbb a hazai üzemanyag, mint a környező országok átlaga

Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2025 októberében a 95-ös benzin havi átlagára 574 forint volt Magyarországon, ami 4 forinttal alacsonyabb, mint a szomszédos országok 578 forintos átlaga.
2025. 11. 08. 07:00
Megosztás:

Részvényenként 21,81 forint osztalékelőleget fizethet a Duna House

A november 28-i közgyűlés előterjesztése alapján a Duna House (DH) 750 millió forint osztalékelőleget, részvényenként 21,81 forintot fizethet - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 08. 06:00
Megosztás:

Változtat forgalmazási szerződésein a Coca-Cola a GVH eljárásának eredményeként

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a Coca-Cola két magyarországi leányvállalatával szemben indított versenyfelügyeleti eljárását. Az eljárás eredményeként a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. vállalta, hogy módosítja a vendéglátóágazati (HORECA) partnereivel kapcsolatban alkalmazott mintaszerződéseit, melyeket tisztázó rendelkezésekkel egészít ki. A vállalkozás emellett belső képzésekkel fogja biztosítani a módosításoknak és az általános versenyjogi szabályoknak való megfelelést. A vállalások jelentősen növelhetik a versenyt az érintett piacokon.
2025. 11. 08. 05:00
Megosztás:

Az otthon start első hulláma után letisztult a piac

Az Otthon Start Program (OSP) bejelentését követően látványos, de kétségtelenül túlfűtött érdeklődési hullám indult el az ingatlanpiacon. A Duna House elemzése alapján az augusztus eleji hetekben a hirdetésekre érkező telefonos megkeresések száma több mint 60%-kal emelkedett a júliusi átlaghoz képest. A hirtelen jött aktivitás mögött azonban jelentős arányban olyan érdeklődők álltak, akik nem rendelkeztek valódi vásárlási szándékkal vagy megfelelő pénzügyi háttérrel.
2025. 11. 08. 04:00
Megosztás:

Porsche árából épülnek zöld parkok Magyarországon

Luxustermékekből születhetnek új karbonnegatív parkok. Forradalmasítja a közösségi finanszírozást a Green Connect, amely egy több pilléren nyugvó, innovatív fenntarthatósági szemléletű program. Ez a program egyszerre szolgálja a természet regenerálását, a fenntartható és karbonnegatív építészet előmozdítását, a digitális fenntarthatóság megoldásainak elterjesztését, valamint a zöld gazdaság és a közösségi fenntarthatóság fejlesztését.
2025. 11. 08. 03:00
Megosztás:

Jövőre a bankunk megmondja, hogy melyik számlával tudnánk spórolni. De mennyi lehet ez a megtakarítás?

Az MNB elvárásai alapján a bankok jövő év elején (az éves díjkimutatással együtt) tájékoztatni fogják ügyfeleiket arról, hogy van-e számukra kedvezőbb számlacsomag az adott pénzintézetnél és mennyit spóroltak volna, ha azt a számlát használnák. De kik fognak ilyen értesítést kapni? Mennyit nyerhetnek az emberek, ha áttérnek a bank által kiküldött számlacsomagra? Lehet ennél többet is spórolni?
2025. 11. 08. 02:00
Megosztás:

Honnan tudhatom, hogy rákos lehetek? A biológiai életkor előre jelezheti ezt

A biológiai életkor előre jelezheti a rák kockázatát – új kutatások a fiatal felnőttek vastagbélrákjáról. Hogyan mehetünk elébe a problémának? Egy magyar klinika megoldása most jelentős segítséget nyújthat.
2025. 11. 08. 01:00
Megosztás:

Hány forint lesz az EURÓ és a dollár rövid és közép távon?

Fedezze fel, merre tart a pénz világa – ingyenes online befektetési szeminárium a VIG Alapkezelő szakértőivel!
2025. 11. 08. 00:01
Megosztás:

XRP árfolyam-előrejelzés 3 dollárra csökkent, miközben a Digitap ($TAP) 10 dolláros célja a Visa hírével együtt erősödik

A kriptopiac közelmúltbeli lassulása miatt a kereskedők egyre inkább azt találgatják, mi következik az XRP számára. Hosszú hetek oldalazó mozgása után, egy kulcsfontosságú ellenállási szint közelében, még a pozitív hangulat is halványulni látszik. Vajon a Ripple által ígért pozitív lendület elegendő lesz a bikák visszacsábításához, vagy most már elkerülhetetlen a 3 dolláros felső határ?
2025. 11. 07. 23:00
Megosztás:

Látja a NAV a külföldi kriptovaluta ügyleteket?

A NAV előtt sem marad titokban a külföldi kriptozás: az Országgyűlés elé nemrég olyan törvényjavaslatok kerültek, amelyek célja, hogy a kriptoeszközökre vonatkozó nemzetközi információcsere szabályait beemeljék a magyar jogrendbe.
2025. 11. 07. 22:00
Megosztás:

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta létezik, így holnaptól még nem fog megváltozni semmi. A BiztosDöntés.hu viszont összeszedte azokat az újdonságokat, melyeket megkaphatnak majd a magyarországi revolutos ügyfelek a közeljövőben, a fióktelepi működés elindulásával.
2025. 11. 07. 21:00
Megosztás:

Hosszú távú kriptobefektetési útmutató: Digitap ($TAP) ütemterv, felhasználói metrikák és a 100-szoros növekedés útja

A vagyonépítés a kriptovilágban ritkán valósul meg rövid távú felhajtással – a hosszú távú hasznosság rendszerint túlszárnyalja a spekulációt. Azok a befektetők, akik korábban mémcoinokat és spekulatív tokeneket hajszoltak, most egyre inkább a fenntartható, valós felhasználási esettel rendelkező projektek felé fordulnak.
2025. 11. 07. 20:00
Megosztás:

Zcash - minden, amit tudni érdemes az új kriptovaluta sztárról

Ahogy közeledünk 2026-hoz, a kriptopénzek világában ismét felértékelődik az adatvédelem fontossága. A Zcash – egykor rétegtechnológiának számító projekt – mára teljes értékű, titkosított pénzügyi hálózattá fejlődött, amely matematikai bizonyítékokkal garantálja a tranzakciós magánszférát. De hogyan vált a Zcash a Bitcoin privát alternatívájává? És vajon készen áll-e arra, hogy méretezhető, kvantumbiztos titkosított pénzként hódítson tovább?
2025. 11. 07. 19:00
Megosztás:

Lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése Csehországban

Szeptemberben éves szinten 2,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Csehországban. Augusztusban ez a mutató 3,3 százalékos volt. Augusztushoz viszonyítva pedig 0,2 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom – közölte a Cseh Statisztikai Hivatal pénteken honlapján.
2025. 11. 07. 18:00
Megosztás:

Két útfelújítás fejeződött be Dél-Békésben

Megújult a Nagybánhegyest Kaszaperrel és Mezőkovácsházával összekötő 4441-es jelű út 1,3 kilométeres, valamint a 4437-es jelű Nagykamarás-Kunágota összekötő út 775 méteres szakasza - hangzott el pénteken Almáskamaráson.
2025. 11. 07. 17:30
Megosztás:

Felpattanás a Bitcoin ETF-ek piacán: Hatnapos kiáramlás után 240 millió dollár érkezett vissza

Fordulat történt az amerikai Bitcoin ETF-piacon: hat egymást követő napon át tartó tőkekiáramlást követően 240 millió dollárnyi friss tőke áramlott vissza a legnagyobb spot Bitcoin ETF-ekbe. A befektetői hangulat tehát javulni látszik egy turbulens hét után, amikor a makrogazdasági bizonytalanságok dominálták a piacot. Mi áll a változás mögött? És mi a helyzet az Ether és Solana ETF-ekkel? A részleteket alább mutatjuk.
2025. 11. 07. 17:00
Megosztás:

Új lendület a Bitgetnél: Ignacio Aguirre Franco lett a vállalat globális marketingigazgatója (CMO)

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange-e (UEX), tovább erősíti globális márkanarratíváját és felhasználói elköteleződési stratégiáját Ignacio Aguirre Franco kinevezésével, aki a vállalat új Marketingigazgatója (CMO) lett.
2025. 11. 07. 16:30
Megosztás:

Év végi kötelezőkampány: 32 900 forintos átlagdíjon kötik az új szerződéseket

Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint a november 2-án megkezdődött év végi kgfb-kampány első napjaiban a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 32 900 forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést. Ez az összeg gyakorlatilag megegyezik az egy évvel korábban tapasztalt 33 ezer forintos szinttel, vagyis a biztosítók tavalyhoz képest összességében nem emeltek a díjaikon.
2025. 11. 07. 15:30
Megosztás: