Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Az autonóm járművek megjelenésével feltárult egy olyan jövő képe, amelyben már nem lesz szükség emberi sofőrökre, és kizárólag „önvezető” autók közlekednek az utakon. De megvalósulhat-e mindez, miért van egyáltalán szükség az önállóan gondolkodó autókra, és hogyan javíthatnák az összekapcsolt autonóm járművek a közlekedés hatékonyságát? A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője most elmagyarázza, hogyan kell elképzelnünk mindezt.

Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Tíz közlekedési balesetből kilenc emberi tényezőre vezethető vissza: lassú reakcióidőnk, szétszórt figyelmünk vagy hirtelen, rossz döntéseink végzetes következményekkel járhatnak. A számítógépek ezzel szemben nem fáradnak el, nem mobiloznak vezetés közben, ráadásul gyorsabban, pontosabban is reagálnak, mint az emberek. Az autonóm járművek így jelentősen javíthatnak a közlekedés biztonságán, ugyanakkor fejlesztésüket más tényezők is indokolják: lerövidíthetik az utazási időt és csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást, ezáltal mérsékelve a környezeti terhelést is.

Ehhez azonban önmagában kevés egy-egy önvezető autó, mert az igazán nagy áttörést az jelenthetné, ha ezek a járművek egymással folyamatos kapcsolatban állva közösen gondolkodnak és cselekednek. Így a hibás emberi döntések helyett pontos információkra épülő, gyors, összehangolt reakciók születhetnek az utakon.

Így gondolkodnak együtt az autonóm járművek

Az önvezető autók kommunikációja kétirányú: egyrészt a különféle szenzorokkal (pl. radarokkal, kamerákkal) észlelik a környezetüket, másrészt folyamatosan információt adnak a környezetüknek, azaz a többi autónak is. A közlekedési információk pedig szintén kétféle módon terjedhetnek: központosított formában, amikor minden jármű egy közös rendszerből kapja meg az adatokat, és elosztott módon, amikor a járművek közvetlenül egymással osztják meg az információt, azaz „a szomszédaikkal beszélgetnek”.

Képzeljünk el például egy olyan helyzetet, amikor az előttünk haladó jármű hirtelen fékez, a miénk pedig erre azonnal reagál. Ha a közelben lévő összes autó megkapná ezt az információt, egyszerre lassíthatnának le, ezzel pedig megelőzhetnék nem csak a balesetek, hanem a dugók kialakulását is, csökkentve ezzel az autók felesleges üzemanyag- vagy energiafelhasználását. Az ilyen és ehhez hasonló forgalmi helyzetek megoldásával az autonóm járművek teljesen átformálhatják a közlekedést – rengeteg hétköznapi bosszúságtól megkímélve a résztvevőket.

„Az autók közötti ilyen jellegű közös gondolkodásra akkor kerülhet sor, ha minél több autonóm jármű, és minél kevesebb kiszámíthatatlan reakciójú emberi sofőr vesz részt a közlekedésben” – magyarázza Gáspár Péter professzor, HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője. „Ez azonban nyilván nem azt jelenti, hogy ha holnap mindenki önvezető autóba ülne át, azonnal torlódások nélkül, gyorsabban közlekedhetnénk.”

Mindennek a kulcsa a kommunikáció

Gáspár professzor szerint például ahhoz, hogy az utazásra fordított idő csökkenjen, az egész közlekedési rendszert át kell tervezni, ami rendkívül komplex feladat. 
A járműkommunikáció ugyanis jóval több annál, mint hogy az autók adatokat cserélnek egymással. Az önvezető járművek nemcsak a körülöttük haladó többi autó mozgását érzékelik, hanem kapcsolatban állnak a közlekedési infrastruktúrával is – például a lámpákkal, gyalogátkelőhelyekkel és jelzőtáblákkal – a gyalogosokkal és kerékpárosokkal, az utasok eszközeivel, például okostelefonokkal, valamint a világhálóval is, amelynek segítségével akár távoli járművekkel is adatot cserélhetnek. 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy önvezető autónak nemcsak azt kell azonnal érzékelnie, ha előtte hirtelen fékez egy másik jármű, hanem azt is, ha pirosra vált a lámpa vagy ha egy gyalogos lelép a zebrára. Fel kell ismernie a telefonunkon beállított úti célt, és biztonságosan el is kell minket juttatnia oda. Ehhez azonban folyamatos, valós idejű kommunikációra van szükség – nemcsak a közelben lévő járművekkel, hanem a hálózaton keresztül akár távolabbi autókkal is. Csak így lehet összehangolni a forgalmat, elkerülni a torlódásokat és optimalizálni a közlekedést.

„A közlekedésben minden tizedmásodperc számít, az autonóm járműveknek ezért minden helyzetben azonnal kell reagálniuk. Ennek az elméleti, műszaki szabályozási kereteit már évek óta kialakították. Ahhoz azonban, hogy ezek a gyakorlatban is széles körben alkalmazhatók legyenek, összehangolt nemzetközi döntésekre, szabályozói jóváhagyásokra és az infrastruktúra tényleges kiépítésére van szükség” – mutatott rá a professzor. „Nem beszélve arról, hogy a közlekedés gördülékenysége és biztonsága érdekében mindezek a rendszerek egyszerre, valós időben és zavartalanul kell, hogy működjenek. Kollégáink kutatással, modellezéssel, szimulációval és teszteléssel járulnak hozzá ahhoz, hogy az önvezető autók garantált, stabil teljesítményt nyújtsanak ezeken a területeken” – tette hozzá.

Bár az önvezető járművek önmagukban már most lenyűgöző technológiai teljesítményre képesek, a valódi áttöréshez nem az egyes autók tudása, hanem a járművek és rendszerek közötti, valós időben zajló, többszereplős együttműködés finomhangolása szükséges – és mint látjuk, ez sokkal bonyolultabb feladat, mint egy-egy autót önálló döntéshozatalra tanítani.

 

Kriptokivégzés: 700 millió dollárnyi short pozíció égett el percek alatt – a Bitcoin bikák diadala

Valóságos mészárlás zajlott le a kriptopiacon: alig egy óra alatt több mint 700 millió dollár értékben likvidálódtak pozíciók – döntően azok, akik a bitcoin esésére fogadtak. A klasszikus short squeeze jelenség látványosan söpört végig a piacon, és újabb történelmi csúcsra repítette a Bitcoint. De mi indította be a lavinát, és mit jelent mindez a továbbiakra nézve?
2025. 07. 11. 11:30
Megosztás:

Az ÁKK aukcióin erős kereslet mutatkozott

Az alapvetően kedvező hangulatban emelkedtek a nemzetközi kötvényhozamok.
2025. 07. 11. 11:00
Megosztás:

Rekorddöntés az amerikai tőzsdéken

Újabb rekordokat produkáltak az amerikai részvényindexek csütörtökön, miközben a befektetők Donald Trump újabb vámdöntéseinek hatásait mérlegelték.
2025. 07. 11. 10:30
Megosztás:

Vegyes európai tőzsdenap Trump vámintézkedései közepette

Vegyesen zárták csütörtököt az európai tőzsdék, miközben a befektetők Trump legújabb kereskedelmi intézkedéseit emésztették. A Stoxx 600 0,5%-kal emelkedett, de a piacok vegyes képet mutattak a Nyugat-Európában és régió szerte.
2025. 07. 11. 10:00
Megosztás:

Rekordszinten a bitcoin

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.
2025. 07. 11. 09:30
Megosztás:

Gyengült a forint péntek reggelre

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 07. 11. 09:00
Megosztás:

Shanghai újraértékeli a kriptodevizák jövőjét – közeledik a jüanalapú stabilcoinok kora?

Meglepő fordulat látszik körvonalazódni a világ egyik legnagyobb gazdaságában: Kína pénzügyi központja, Shanghai, hivatalos szinten kezdett el stratégiai válaszokat keresni a stablecoinok és a digitális devizák jelentette kihívásokra. Ez annak fényében különösen érdekes, hogy az országban hivatalosan továbbra is tilos a kriptokereskedelem. Vajon közeledik a szabályozói nyitás időszaka?
2025. 07. 11. 08:30
Megosztás:

Ausztria ipari termelése csökkent májusban

Az osztrák ipari termelés csökkent májusban éves szinten, és havi összevetésben ugyancsak zsugorodást jegyeztek fel az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich - STAT) csütörtökön közzétett adatai szerint.
2025. 07. 11. 07:30
Megosztás:

Európa élmezőnyében a magyar albérlet-drágulás üteme, pedig most jön még csak a roham

Már megszokhattuk az elmúlt években, hogy az Európai Unióban Magyarországon emelkednek a legnagyobb mértékben a lakásárak, az Eurostat friss adatai szerint 2010 és 2025 első negyedéve között sem volt egyetlen ország sem, ahol nagyobb drágulást mértek volna. Az albérletárakban is a kontinens élmezőnyében van a magyar piac, csak két ország – Észtország és Litvánia – mutatott a magyarnál nagyobb növekedést a vizsgált időszakban a bérleti díjakban, annak ellenére, hogy az emelkedés üteme most éppen lassul.
2025. 07. 11. 06:30
Megosztás:

Folyamatosan bővül az elektromos és hibrid használt autók piaca

Folyamatosan bővül az elektromos és hibrid használt autók piaca - közölte a Használtautó.hu hirdetési portál csütörtökön az MTI-vel.
2025. 07. 11. 05:30
Megosztás:

Országszerte mérséklődött az aszály, nagy területen meg is szűnt

A hét első felében hullott csapadék nyomán az aszály országszerte mérséklődött, nagy területen meg is szűnt, felfrissült a vegetáció - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 07. 11. 05:00
Megosztás:

Kétmilliárd forintot fektet egy magyar digitális játékipari szereplőbe a Focus Ventures

A Nemzeti Tőkeholding koordinációjában működő Focus Ventures Zrt. kétmilliárd forintot fektet a magyar videójáték-ipar vezető szereplőjébe, a NeocoreGames Csoportba. A tőkebefektetés hozzájárul ahhoz, hogy a fejlesztő tovább erősítse nemzetközi jelenlétét, továbbá felhelyezi a magyar szereplőket a digitális gazdaság és kreatív iparág dinamikusan növekvő térképére.
2025. 07. 11. 04:30
Megosztás:

Így javíthatod a hitelképességed az Otthon Start előtt

A várhatóan ősszel induló Otthon Start Program új lehetőséget kínál az első lakásukat vásárlóknak, ám a kedvezményes hitel csak azok számára lesz elérhető, akik nemcsak a jogszabályi, hanem a banki hitelképességi feltételeknek is megfelelnek. A money.hu szakértői szerint az igénylés sikerét jelentősen befolyásolja a tudatos pénzügyi felkészülés: egy rendezett bankszámlakivonat vagy egy időben megszüntetett, kihasználatlan hitelkártya akár milliós előnyt is jelenthet a hitelfelvétel során.
2025. 07. 11. 03:30
Megosztás:

A Bitcoin árfolyama új történelmi csúcsra emelkedett 113 000 dollár fölé

A kriptopénzpiac új lendületet vett: a Bitcoin áttörte a 113 000 dolláros álomhatárt, és ezzel ismét reflektorfénybe került. A technológiai szektorral szoros összefonódása, valamint a közelgő amerikai szabályozási döntések még nagyobb figyelmet irányítanak az eszközre. Vajon ez csak az első lépés a következő nagy raliban?
2025. 07. 11. 03:00
Megosztás:

Törvényi változás! Az özvegyi nyugdíjról döntöttek másképp

2025 március 14-én változás lépett életbe az özvegyi nyugdíjra való jogosultság szabályaiban. Nézzük, mit jelent a változás a gyakorlatban.
2025. 07. 11. 02:00
Megosztás:

Drámai húsár-emelkedés 2025-ben – Ennyit fizetsz majd egy kiló húsért!

Elképesztő áremelkedés rázta meg a húsimádók világát! Ha azt hitted, a tojás- és tejárak már elérték a csúcsot, most kapaszkodj meg: a marhahús ára olyan szintre kúszik, hogy a pénztárcád fogja kérni a kegyelmet. Az EU-s statisztikák és a hazai piaci jelentések alapján a húsárak robbanása már elindult – és ez még csak a kezdet!
2025. 07. 11. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin már harmadszor dönt csúcsot 2025-ben! Folytatódhat a rali?

A Bitcoin ára július 9-én 111.999 dollárig emelkedett a Binance-en, ami már a harmadik csúcsa volt fél év leforgása alatt. Bár a kriptovaluta erősen indította az évet, és Trump beiktatásának napján megdöntötte a korábbi csúcsát, amikor majdnem elérte a 109.600 dollárt, a csúcspont után több hetes esésbe kezdett.
2025. 07. 11. 00:01
Megosztás:

Felszámolják az első román fapados légitársaságot, a Blue Airt

A hosszas csődeljárás után a bíróság döntött az első román fapados légitársaság, a Blue Air felszámolásáról - írta a profit.ro a csődbiztos közleménye alapján.
2025. 07. 10. 23:30
Megosztás:

A Balatonnál is elérhető a Mol Limo szolgáltatása

A Mol Limo szolgáltatása már a Balatonnál, Balatonfüreden és Siófokon is elérhető tesztjelleggel, az újítással az autómegosztó cég a felhasználók egyre erősödő, többnapos utazási igényeire reagál - közölte a Mol Limo csütörtökön az MTI-vel.
2025. 07. 10. 23:00
Megosztás:

Vállalati tömegközlekedésre szoktatnák át a dolgozókat

Autó helyett céges busszal munkába járni nemcsak olcsóbb és kényelmesebb lehet, hanem mérhetően környezetkímélőbb is - ezt bizonyítja az Audi Hungaria példája, ahol már el is indult az a program, amelyben a dolgozókat a vállalati közösségi közlekedés felé terelik. A teljesen magyar fejlesztésű MyBusDirect szoftver nemcsak optimalizálja a céges járatokat, de pontos adatokkal is szolgál a fenntarthatósági jelentésekhez.
2025. 07. 10. 22:30
Megosztás: